Samla på sig garrar

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Samla på sig garrar

Post by golfers »

Som nybörjare funderar jag mycket och detta forum är guld värt för mig. När man läser om cigarrer så sägs det att lagring gör gott för dom flesta cigarrer. Det måste ju betyda att man nu under första året ska köpa på sig så mycket cigarrer plånboken tillåter t ex månadsvis så att man sedan har att röka framöver, och fyller på mer i sakta mak sedan. Betyder det också att det man ska/kan puffa som "färskt" inte behöver vara av finaste snitt? Hur började Ni andra? Hur funderar Ni ang detta? hoppas Ni har tålamod med alla frågor :oops:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Samla på sig garrar

Post by Daniel P »

Smaker utvecklas över tid snarare än förbättras. Vad man uppskattar är olika.

Jag ser ingen brådska i att "stressa fram" en hög snittålder på sitt stash, snarare se det som en resa att prova olika - även färska :!:

Vad man gillar bäst behöver inte vara det man röker alltid - och din smak kommer kanske ändra sig på vägen också. På sikt kommer du säkert finna att du vill prova cigarrer som legat till sig länge, och att man liksom aldrig verkar komma "ikapp" sina planer - som istället blir en strävan. Inget fel i det heller, också en tjusning - man kan inte få allt.

Prova dig fram vad DU gillar - som tur är utvecklas cigarrer snabbt i början så det ganska snart går att få kläm på vad som händer smakmässigt.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Samla på sig garrar

Post by Ouch »

Spot on, Daniel! :salut:

Det är troligen bäst att prova vitt och brett till en början. Jag ser dock inget problem med att köpa på sig garrar som många andra rekommenderat starkt. Om man då väljer de cigarrer som har gott renommé då är det inga problem att bli av med dem om man upptäcker att man inte gillar dem längre. :galen:
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: Samla på sig garrar

Post by Omega »

Instämmer till fullo med föregående talare.
Prova så mycket du kan innan du köper på dej en massa.
Själv så har jag sålt av nästan allt jag rökte när jag började med cigarrer - smaken förändras.

En viktig sak är - köp bara det du själv tycker om, inte det som alla säger är bra!
Du kan sitta med en limitada-regionala-superexclusivo som alla forum hissar till skyarna men som du inte tycker är speciell alls - sura pengar i sjön :ledsen: Var inte rädd för att tycka och framför allt sticka ut hakan :hamra:
När det gäller smak så finns det inga rätt eller fel! :fakta:

Lycka till!
/O
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Samla på sig garrar

Post by Ouch »

Omega wrote:Instämmer till fullo med föregående talare.
Prova så mycket du kan innan du köper på dej en massa.
Själv så har jag sålt av nästan allt jag rökte när jag började med cigarrer - smaken förändras.

En viktig sak är - köp bara det du själv tycker om, inte det som alla säger är bra!
Du kan sitta med en limitada-regionala-superexclusivo som alla forum hissar till skyarna men som du inte tycker är speciell alls - sura pengar i sjön :ledsen: Var inte rädd för att tycka och framför allt sticka ut hakan :hamra:
När det gäller smak så finns det inga rätt eller fel! :fakta:

Lycka till!
/O
Men om alla andra tycker om dem så är det nog rätt enkelt att bi av med dem! :smoking: :mrgreen:
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Samla på sig garrar

Post by Daniel P »

Omega wrote:Var inte rädd för att tycka och framför allt sticka ut hakan :hamra:
När det gäller smak så finns det inga rätt eller fel! :fakta:
*pekar och hyllar* :nickar: :tumme-upp: :sefakta:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: Samla på sig garrar

Post by Omega »

Ouch wrote:
Men om alla andra tycker om dem så är det nog rätt enkelt att bi av med dem! :smoking: :mrgreen:
Det är ju däför detta eminenta forum lever och frodas!!! :applad:

Lev väl bröder /O
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Samla på sig garrar

Post by golfers »

Speglar priset på cigarr kvallitté? Visst ska man utvecklas och utveckla sin egen smack, men måste ändå fråga om jag köper enstaka garrar för låt säga 100-150:-/st uppskattar jag dom som nybörjare? Som det är nu tycker jag att jag uppskattar allt jag puffar, bara ta sig tiden och utföra hela ritualen och sedan puffa är helskönt :dansar: :smoking:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Samla på sig garrar

Post by Daniel P »

Ptja, ju dyrare desto populärare - dvs marknadsekonomi. Sedan att mycket-vill-ha-mer gäller är bara att konstatera när man ser alla edition regionales och edition limatada som fortsätter öka i omfattning senare år.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Samla på sig garrar

Post by Ouch »

Jag gillar det du säger, golfers; det är och skall vara helskönt att röka en cigarr. Vägen till upplysning om dina preferenser är dock alltid din och bara din! Min erfarenhet är att det jag gillade bäst från början snart blev tråkigt. En del typer av cigarrer behövde jag ett antal försök av innan jag "fattade" vad de var. Aquired taste, kallar engelsmannen det... Minns min första Bolivar...jag tyckte den var rälig och sträckte mig raskt efter en maduro. Nu är Bolivar en av de cigarrtyper jag gillar bäst!

Det är skumt det där vad man gillar. Alla, nästan utan undantag, hyllar t ex Partagas Shorts hur färska de än är. Ibland känner jag mig som den ende på jorden som inte gillar dem. Men jag vet att om jag vill bli av med mina Shorts så finns det de som tar emot dem med öppna armar.

Nej nu måsta jag koncentrera mig på att röka färdigt min Hoyo Petit Robusto. Täckbladet håller på att rulla upp sig å det grövsta. Ciao!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Samla på sig garrar

Post by Bukfaçon »

Ett tips som kanske kan platsa i detta sammanhang är att: även enkla o/e billigare cigarrer utvecklas enormt efter ett halvår i förvar. Min teori är att att i stort sett allt i cigarrväg släps ut på marknaden för snabbt och att "allt" därmed bör lagras. (Men lagringstiderna kan alltså skilja sig.)

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Samla på sig garrar

Post by Wagnerian »

Ouch wrote:Jag gillar det du säger, golfers; det är och skall vara helskönt att röka en cigarr. Vägen till upplysning om dina preferenser är dock alltid din och bara din! Min erfarenhet är att det jag gillade bäst från början snart blev tråkigt. En del typer av cigarrer behövde jag ett antal försök av innan jag "fattade" vad de var. Aquired taste, kallar engelsmannen det... Minns min första Bolivar...jag tyckte den var rälig och sträckte mig raskt efter en maduro. Nu är Bolivar en av de cigarrtyper jag gillar bäst!

Det är skumt det där vad man gillar. Alla, nästan utan undantag, hyllar t ex Partagas Shorts hur färska de än är. Ibland känner jag mig som den ende på jorden som inte gillar dem. Men jag vet att om jag vill bli av med mina Shorts så finns det de som tar emot dem med öppna armar.

Nej nu måsta jag koncentrera mig på att röka färdigt min Hoyo Petit Robusto. Täckbladet håller på att rulla upp sig å det grövsta. Ciao!
Såg ett TV-inslag relativt nyligen, där en "smak-forskare" pratade om detta med smaker. Hon menade att bara man smakar ngt en sisådär 10-15 ggr så tycker man om det oavsett vad det är....Det är därför det är så viktigt att låta barn prova alla typer av mat, och upprepade gånger, annars kommer de inte att "tycka om det"... Om det stämmer kan man ju med en viss trägenhet lära sig tycka om alla cigarrer...(men vem f-n vill det ;) )

Har för övrigt ändrat på vokabuläret av den orsaken och säger numera följdaktligen: "Jag har valt att inte tycka om..........!"

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Samla på sig garrar

Post by Henrik G »

Alla kubaner behöver lagring tycker jag. Men det finns ju icke-kubaner som är rätt färdiga som färska. Med kubaner är det inte direkt något problem eftersom man kan hitta cigarer från -02-06 på marknaden och de är rökbara eller kommer bli det snart (även om de givetvis kan utvecklas mer). Man kan ju även chansa på -00-01 om man hittar en bra deal.

Vi har ju även en herre här på forumet som kan bistå med riktigt vällagrade cigarrer tills man själv kommer i kapp med sin lagring. :salut: :smoking:

Jag började i större omfattning med ickekubaner och då var lagringen inget problem. Nu har jag köpt på mig cigarrer som får gotta till sig.

Skulle du köpa en låda Magnum 46, Monte 4 alt 2, Cohiba Corona Especiales, Bolivar Petit Corona, Partagas Serie Connaisseur så garanterar jag att du åtminstone har några trevliga rökupplevelser, och som nämnts tidigare är det inte direkt svår att byta eller sälja sådana lådor om något inte skulle passa. Kan du få tag på vällagrade singlar innan kan du ju testa vad du gillar.
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Samla på sig garrar

Post by COJ »

Henrik G wrote:Alla kubaner behöver lagring tycker jag. Men det finns ju icke-kubaner som är rätt färdiga som färska. Med kubaner är det inte direkt något problem eftersom man kan hitta cigarer från -02-06 på marknaden och de är rökbara eller kommer bli det snart (även om de givetvis kan utvecklas mer). Man kan ju även chansa på -00-01 om man hittar en bra deal.

Vi har ju även en herre här på forumet som kan bistå med riktigt vällagrade cigarrer tills man själv kommer i kapp med sin lagring. :salut: :smoking:

Jag började i större omfattning med ickekubaner och då var lagringen inget problem. Nu har jag köpt på mig cigarrer som får gotta till sig.

Skulle du köpa en låda Magnum 46, Monte 4 alt 2, Cohiba Corona Especiales, Bolivar Petit Corona, Partagas Serie Connaisseur så garanterar jag att du åtminstone har några trevliga rökupplevelser, och som nämnts tidigare är det inte direkt svår att byta eller sälja sådana lådor om något inte skulle passa. Kan du få tag på vällagrade singlar innan kan du ju testa vad du gillar.
Jag är bara delvis med på den gode Henriks resonemang... :vissla-oskyldigt:
Då jag är av den absoluta uppfattningen att ALLA cigarrer vinner på lagring...tyvärr så går det, är jag rädd, mer och mer åt det håll som Henrik beskriver...fast precis tvärt om...Cubanerna blir bara mesigare och mesigare och behöver inte lagras alls längre...medan Nicaraguaner och Honduraner och i viss mån Dominikaner blir kraftigare och kraftigare...enda anledningen till att de ändå kan rökas färska är att de inte i är färska...de lagras i minst 6 månader och ofta i ett år i låda på fabriken innan de startar sin resa till handlaren...medans Cubaner är som seconds...de går ut direkt...

:did-i-say-that:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Samla på sig garrar

Post by Daniel P »

COJ har en poäng där (stor poäng dessutom).

Dock är folks smak olika och en del gillar lite färskare och andra gillar lite äldre (och en del gillar överdrifter, åt båda hållen :mrgreen: ).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Samla på sig garrar

Post by Henrik G »

Notera att jag skrev rätt färdiga som färska ;) . Precis som COJ säger så finns det icke-kubaner som måste långtidslagras, men när jag började var det inte mycket tatuaje JDN och opus som röktes utan mer CAO, Carlos Torano, Onyx, Perdomo, vissa av dess anser jag tom förlorar på långtidslagring.

Skall också tilläggas att det är en personlig smak. Vissa gillar rikigt kraftiga cigarrer gärna färska. För mig är en relativt mild cigarr från kuba som Diplomaticos från -70 talet det absolut godaste man kan röka.
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Samla på sig garrar

Post by COJ »

Henrik G wrote:Notera att jag skrev rätt färdiga som färska ;) . Precis som COJ säger så finns det icke-kubaner som måste långtidslagras, men när jag började var det inte mycket tatuaje JDN och opus som röktes utan mer CAO, Carlos Torano, Onyx, Perdomo, vissa av dess anser jag tom förlorar på långtidslagring.

Skall också tilläggas att det är en personlig smak. Vissa gillar rikigt kraftiga cigarrer gärna färska. För mig är en relativt mild cigarr från kuba som Diplomaticos från -70 talet det absolut godaste man kan röka.
Men visst måste också du Henrik oroas av att Cubanerna blivit direkt tillgängliga och att vi vet att mycket lagring inte sker på fabrik...antyder ju att nått skett med blenden...
De nya Montecristo Open får ju Macanudo att framstå som ligero bomber :vissla-oskyldigt:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Samla på sig garrar

Post by Henrik G »

Absolut. Det är gigantisk skillnad på en Diplo från -70 talet och en från detta årtusende. Jag undrar vilka cigarrer idag som kommer hålla om 20-30 år. Kanske är det EL trots allt. Det är väl helt enkelt sällanköparmarknaden som blivit viktigare och då måste man anpassa sig därefter.
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Samla på sig garrar

Post by COJ »

Henrik G wrote:Absolut. Det är gigantisk skillnad på en Diplo från -70 talet och en från detta årtusende. Jag undrar vilka cigarrer idag som kommer hålla om 20-30 år. Kanske är det EL trots allt. Det är väl helt enkelt sällanköparmarknaden som blivit viktigare och då måste man anpassa sig därefter.
ja eller...det finns många rykten om att Cuba importerat tobak från Nicaragua periodvis...iaf. under år då det funnits en regering i Nicaragua som varit sympatiskt inställd till Castro...men om det inte sker nu...och det finns en brist på ligerotobak...jag personligen tror mer på detta än sällanköparna...den kundkategorin uppstod när de Cubanska cigarrerna blev mjäkigare...men jag undrar om de finns i verkligheten...jag medger att jag också trodde på dessa tidigare...men ju mer jag tänker på det ju mer tvivlar jag...på den Amerikanska marknaden...som är världens största hur man än räknar...även om man bara pratar Cubaner...så är det F-N inte sällanköpare som puffar äkta Cubanska Cohiba...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Samla på sig garrar

Post by Henrik G »

Om man pratar tobak så tror jag det mer beror på tobakssorterna som odlas nu. De ger rikare skördar är mer motståndskraftiga men jag gissar att de inte har samma punch.

Känner många som köpt en cohiba för att fira att de fått barn, ett jobb eller vid nyår. Skulle klassa dessa som sällanköpare, det är åtminstone inte konnässörer. Den stora markanden är kanske inte sällanköpare, men inte heller konnässörer som oss, för skulle man utgå från dem som frekveterar forumen på nätet så verkar de föredra smakrika cigarrer i tunnare faconer, knappast en cigarrtyp som dominerar utbudet.

Kanske är det som du säger att sällanköparna uppstod pg av mildare cigarrer, man behövde inte lagra själv eller gå till tobakshandlare som gjorde det åt en. Men Monte Open är ju ändå ett tydligt tecken på en cigarr som riktar sig till den marknaden. Så åtminstone nu tror jag det är aktuellt.

En annan reflektion, kanske föredrog man färskare och starkare cigarrer förr. Fler var ju nikotinister och mer vana vid cigaretter och snus förutom cigarr. I dag så är det nog fler som enbart håller sig till cigarr eller röker en då och då, och då vill man inte ha för mycket nikotin och för kraftfull tobakssmak.
Post Reply