Åren 08-09

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Åren 08-09

Post by Henrik G »

Tycker generellt att åren 06-07 fått massor med beröm. Någon som börjat röka på -08 eller t o m -09 och bildat sig en uppfattning om dessa årgångar?
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: 08-09

Post by Ouch »

Inga 09:or än men jag har petat i några lådor från 08. Lite LE, ER, Cohibas, Bolivar, ERdM och Ramon Allones. Det mesta har smakat ok men outvecklat så de får ligga till sig ett tag!
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Sv: 08-09

Post by kent »

Då jag är ganska ny på detta med cigarrer, så de jag har inhandlat har varit för de mesta -08.
När lådorna var helt nya smakade dom flesta helt kanon, men nu har dom börja bli sura o tvära och sjukt mycket hålbränder.
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Pyro
Blivande hederssmålänning
Posts: 20
Joined: Fri 03 Jul 2009, 06:42

Sv: 08-09

Post by Pyro »

kent wrote:...och sjukt mycket hålbränder.
Kent, jag har läst att du drabbats av tunnling och liknande problem ofta. Du har inte funderat på om det beror på din puffningsteknik?
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Sv: 08-09

Post by kent »

Pyro wrote:
kent wrote:...och sjukt mycket hålbränder.
Kent, jag har läst att du drabbats av tunnling och liknande problem ofta. Du har inte funderat på om det beror på din puffningsteknik?

Ja du Pyro. De vet jag ej om de beror på, och isåfall vad jag gör jag för fel. Ibland hinner man knappt tända föräns de blir hål.
Du får gärna mig tips på hur jag skall puffa för o slippa dessa hålbränder.
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Åren 08-09

Post by Magnus (Gävle) »

Utan att vara 100 procent säker så tror jag att den enda låda jag börjat nalla på från 08 är en RASCC, och de gör mig sannerligen inte besviken! Imponerande balanserade redan nu, men de sista centimetrarna blir såklart lite kärva. Tidigare i år köpte jag även ett fempack av samma cigarr från Salberto av samma årgång. Även de var väldigt bra sin ungdom till trots. Konstigt, men inget att hänga läpp för direkt :dansar:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
Pyro
Blivande hederssmålänning
Posts: 20
Joined: Fri 03 Jul 2009, 06:42

OT: Hålbrand kontra puffningsteknik

Post by Pyro »

kent wrote:...Ja du Pyro. De vet jag ej om de beror på, och isåfall vad jag gör jag för fel. Ibland hinner man knappt tända föräns de blir hål.
Du får gärna mig tips på hur jag skall puffa för o slippa dessa hålbränder.
Jag får först be om ursäkt för att dra diskussionen off topic men just det här med brand på olika sätt är ju något som intresserar mig, av naturliga skäl. 8-)

En glödfront som drar snett är ju mycket vanligt och beror ofast på ojämnt fördelad tobak men kan också bero på ojämnt fördelad fukt som fått en sida av cigarren att svälla med sämre drag som följd alternativt med långsammare förbränning som följd på grund av fukthalten i sig.

En glödfront som försvinner in i mitten på cigarren kan bero på dålig rullning men beror oftare på att cigarren är torrare i mitten än i de yttre lagren. Orsaken är ofta att cigarren torkat ut under transport, och sedan återfuktas utifrån och in hemma i humidoren, eller att fukten migrerat till de yttre lagren på grund av kondensfenomen under flygtransport orsakat av lågt tryck och/eller kyla. Om orsaken är ojämnt fördelad fukt löser sig problemet av sig självt till slut men att uppnå jämvikt kan ibland ta längre tid än vad man tror.

En glödfront som drar inåt cigarren och sedan bränner hål genom täckbladet en bit från den glödande änden kallas tunnling och beror nästan alltid på dålig konstruktion av cigarren.

I alla de tre fallen ovan blir problemet mer uttalat om man puffar hårt, länge och ofta! Det man kan göra, förutom att massera cigarren försiktigt, är framför allt att puffa mer lugnt och stilla. Om tendensen till snedbrand eller tunnling börjar bli för stor så låt cigarren vila en stund, knacka av alla aska och hjälp till med tändaren så gott det går för att skapa en ny ring av glöd.

Hoppas detta kan hjälpa!
User avatar
lordnitron
Hederssmålänning
Posts: 92
Joined: Mon 03 Aug 2009, 15:25
Location: Göteborg

Sv: OT: Hålbrand kontra puffningsteknik

Post by lordnitron »

Pyro wrote:
kent wrote:...Ja du Pyro. De vet jag ej om de beror på, och isåfall vad jag gör jag för fel. Ibland hinner man knappt tända föräns de blir hål.
Du får gärna mig tips på hur jag skall puffa för o slippa dessa hålbränder.
Jag får först be om ursäkt för att dra diskussionen off topic men just det här med brand på olika sätt är ju något som intresserar mig, av naturliga skäl. 8-)

En glödfront som drar snett är ju mycket vanligt och beror ofast på ojämnt fördelad tobak men kan också bero på ojämnt fördelad fukt som fått en sida av cigarren att svälla med sämre drag som följd alternativt med långsammare förbränning som följd på grund av fukthalten i sig.

En glödfront som försvinner in i mitten på cigarren kan bero på dålig rullning men beror oftare på att cigarren är torrare i mitten än i de yttre lagren. Orsaken är ofta att cigarren torkat ut under transport, och sedan återfuktas utifrån och in hemma i humidoren, eller att fukten migrerat till de yttre lagren på grund av kondensfenomen under flygtransport orsakat av lågt tryck och/eller kyla. Om orsaken är ojämnt fördelad fukt löser sig problemet av sig självt till slut men att uppnå jämvikt kan ibland ta längre tid än vad man tror.

En glödfront som drar inåt cigarren och sedan bränner hål genom täckbladet en bit från den glödande änden kallas tunnling och beror nästan alltid på dålig konstruktion av cigarren.

I alla de tre fallen ovan blir problemet mer uttalat om man puffar hårt, länge och ofta! Det man kan göra, förutom att massera cigarren försiktigt, är framför allt att puffa mer lugnt och stilla. Om tendensen till snedbrand eller tunnling börjar bli för stor så låt cigarren vila en stund, knacka av alla aska och hjälp till med tändaren så gott det går för att skapa en ny ring av glöd.

Hoppas detta kan hjälpa!
Suger åt mig all kunskap jag kan!! Tack så mycket :smoking:
/Mårten
En sillstrypare från Götet som heter Glenn!! ;)
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Åren 08-09

Post by Ouch »

Mycket intressant läsning, Pyro. Min egen erfarenhet är dock att de flesta fall av tunnling beror på konstruktionsmissar. Det här är någonting som jag hatar som pesten för det förstör cigarrens smak totalt. Det förekommer hos mig såväl i färska cigarrer som i cigarrer som lagrats i perfekta förhållanden i åratal. Tyvärr är det också ett fenomen som jag fått se mer av på senare tid. Jag är uppriktigt förvånad att det inte uppmärksammas mer internationellt...ibland kan man tro att det här är ett svenskt, ja rentav ett småländskt problem. Jag har tagit upp den flerfaldiga förekomsten av halvcentimeterstora hål som löper i mitten av cigarren längs dess hela längd på internationella forum och visat fotografier på det...reaktionen blir "That's too bad", "Bad luck" etc. :funderar:
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Åren 08-09

Post by Magnus (Gävle) »

Ouch wrote:Mycket intressant läsning, Pyro. Min egen erfarenhet är dock att de flesta fall av tunnling beror på konstruktionsmissar. Det här är någonting som jag hatar som pesten för det förstör cigarrens smak totalt. Det förekommer hos mig såväl i färska cigarrer som i cigarrer som lagrats i perfekta förhållanden i åratal. Tyvärr är det också ett fenomen som jag fått se mer av på senare tid. Jag är uppriktigt förvånad att det inte uppmärksammas mer internationellt...ibland kan man tro att det här är ett svenskt, ja rentav ett småländskt problem. Jag har tagit upp den flerfaldiga förekomsten av halvcentimeterstora hål som löper i mitten av cigarren längs dess hela längd på internationella forum och visat fotografier på det...reaktionen blir "That's too bad", "Bad luck" etc. :funderar:
Som betraktare från ovan, (Norrland) har jag bara att konstatera att det faktiskt tycks vara ett Småländskt problem. Ingen annan stans tycks detta fenomen förekomma så frekvent som hos er. Visst händer det mig med. Men att döma av alla besvikna suckar som utstöts från mina småländska bröders tangentbord sker det tunnel- och hålbränder var och varannan gång ni tänder upp en limitada. Det kanske rör sig om en global konspiration riktad mot SmCS kärnstyrkor :vissla-oskyldigt: ;)
Eller så har det med luften på det Småländska höglandet att göra. :shock:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Åren 08-09

Post by Härelind »

Jag har oxå haft problem med tunnling men det senaste har det minskat betydligt. Det senaste var ErDM Grandes de Espagna som tyvärr alla från detta GB har haft problem med.

Annars tror jag stenhårt på konspirationsteorin mot SmCS!! :salut:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Pyro
Blivande hederssmålänning
Posts: 20
Joined: Fri 03 Jul 2009, 06:42

Sv: Åren 08-09

Post by Pyro »

Ouch wrote:...Tyvärr är det också ett fenomen som jag fått se mer av på senare tid. Jag är uppriktigt förvånad att det inte uppmärksammas mer internationellt...
Jag röker inte på långa vägar lika ofta som du och tullar mest av mitt gamla lager så jag har ingen uppfattning om problemet skulle vara mer frekvent idag. Dock har jag rökt förhållandevis många cigarrer sedan intresset tog fart omkring 1997 och totalt nog inte stött på fler än kanske 2-3 st som tunnlat för mig!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Åren 08-09

Post by Ouch »

Pyro wrote:
Ouch wrote:...Tyvärr är det också ett fenomen som jag fått se mer av på senare tid. Jag är uppriktigt förvånad att det inte uppmärksammas mer internationellt...
Jag röker inte på långa vägar lika ofta som du och tullar mest av mitt gamla lager så jag har ingen uppfattning om problemet skulle vara mer frekvent idag. Dock har jag rökt förhållandevis många cigarrer sedan intresset tog fart omkring 1997 och totalt nog inte stött på fler än kanske 2-3 st som tunnlat för mig!
När det gäller äldre cigarrer, från -97 till -06, så har jag ungefär samma erfarenheter som du, Pyro. Där är det mest Double Coronas som spökat för mig. Från 2007 och framåt har jag dock stött på det här oroväckande ofta, som sagt. Det är lite lustigt (!) att vi i Småland drabbas så frekvent, det är det. Tusan vet vad det är som pågår; The Curse of Småland kanske finns på riktigt! :mrgreen:
Post Reply