Högt på önskelistan!

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Högt på önskelistan!

Post by COJ »

Ouch wrote:För en wannabe-samlare som mig så ligger det en hel del i utseendet, men exklusiviteten är också en intressant faktor. Rara ärtor... De krukor som innehåller one-off produktioner är ju dubbelt intressanta, och det gäller även Millennium-krukorna av Cohiba, Montecristo och Cuaba. De innehåller godis som man kanske inte hittar någon annanstans och som har möjligheten att utveckla sig på ett väldigt intressant sätt i den stängda krukan. Dumdyrt, säkert, men intressanta garrar inte sant?
Jag har ifs. aldrig rökt någon sådan super specialare som dessa du talar om Kjell...och kanske har jag insett att de prismässigt ligger utom räckhåll för vad jag är beredd att satsa...och därför gjort en dygd av det...men jag kan ärligt säga att jag inte känner nått habegär...oavsett vilka de psykologiska orsakerna som ligger bakom...för annars så är det min själ inget fel på mitt habegär :vissla-oskyldigt:

Men varför skulle de förvaringsmässiga förutsättningarna skilja sig mellan en Habanos kruka och en vanlig konserveringsburk...mer än utseendemässigt då?
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Högt på önskelistan!

Post by salberto »

ÅTERIGEN...
Om cigarrerna förseglas i fabriken i konserveringsglas och gummibandet sitter perfekt på så skiljer sig inte mycket ur förvaringssynpunkt.
Det finns otaliga, idag mycket efterfrågade konserveringsglasburkar från förr, De är snarlika, men har lite tjockare glas och lite gedignare konstruktion. MK har en del såna burkar som ni kan titta på om ni vill fortbilda er...
//salberto
AvidFan
Ambassadör för SmCS i NO
Posts: 81
Joined: Fri 06 Mar 2009, 21:29
Location: Fredrikstad, Norge

Sv: Högt på önskelistan!

Post by AvidFan »

Det er vel en avsporing av tråden, men tar en sjanse:
Har vurdert å langtidslagre/lage en tidskappsel, av lignende konserveringsglass som er avbildet selv. Undrer da hvorvidt det holder med glasskrukker som er avbildet (vi kaller de norgesglass her på berget :vissla-oskyldigt: ), eller om det bør være noe form for fuktmeduim i med. Når glassene fylles med syltetøy eller frukt/bær, så er det jo en hermitiserende effekt som medvirker til å gjøre de lufttette. Glassene fylles jo gjerne helt med varm væske, før strikk og lokk monteres. Nå inneholdet avkjøles gir jo dette en "vakum effekt" slik at glasset blir lufttett. Om man bare fyller glasset med sigarer får man jo ikke den "vakumeffekten". Vil da glasset bli tett nok, eller vil strikken tørke og sprekke opp? Har tenkt på å legge i en Bovedapack, men dens varighet blir jo forsvinnende liten, om man tenker å la glasset ligge en 10-20 år. Noen meninger om dette? (går ut fra at sigarene holder rett Rh når glasset fylles).

Forøvrig kan det nevnes at det er maxi-utgaven av nevnte glass vi benytter her på berget, når legen gir beskjed om at vi bør redusere alkoholinntaket til et glass pr. dag :cheers:
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Högt på önskelistan!

Post by Bukfaçon »

AvidFan wrote:Forøvrig kan det nevnes at det er maxi-utgaven av nevnte glass vi benytter her på berget, når legen gir beskjed om at vi bør redusere alkoholinntaket til et glass pr. dag :cheers:
:lmao:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Högt på önskelistan!

Post by Bukfaçon »

AvidFan wrote:Har vurdert å langtidslagre/lage en tidskappsel,
Förresten, var det inte Pyro som gjorde nå't liknande i en gammal ammolåda el.likn.? :funderar2:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Post Reply