OT: Världens bästa låt!?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Wagnerian »

leffe wrote:
Omega wrote:Lazy med Deep Purple....Richie Rules!!

/O
Japp, du vinner :salut: Den lekfulla versionen på "Made in Japan" ÄGER :sefakta:

Adress=Pris för bästa smak :kram-lycklig:

Leffe
Kan bara hålla med Leffe!! Köpte den (vinyl-) skivan tidigt i min "musikkarriär" inte utgivningsåret, men väl innan 70-talet gått till ända. Den har man lyssnat mycket på (har alltid gillat DP) :headbang: Tog faktiskt fram den i ett slags nostalgirus nyss och konstaterade att prislappen visade 130 kr - men det var ju en dubbel-lp!! Tyvärr ingen fungerande skivspelare längre, men det går väl att "youtuba" fram.... :hamra-i-huvudet:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Världens bästa låt!?

Post by Wagnerian »

Härelind wrote:Ett par RS låtar har rullat förbi...//........... Jumpin Jack e inte helt fel heller......
Fast jag gillar den bättre med Johhny Winter, särskilt på "captured live"...

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Wagnerian »

Ellge wrote:Hur många Frank Zappa skall jag dra? :dansar:
Skit samma, ta vad som helst från t.ex. Roxy, Apostrophy lr New York.
Bröder Brecker i högform på NY.
I övrigt försök hitta "The greatest jazz concert ever" inspelad i Massey Hall i Canada.
Charlie Parker, Dizzie Gillespie m.fl. Parker på plastsax, Selmern på panten. :tummenupp:
Hatbra / Lasse
Jäjjemen är det ngt som ligger varmt om musik-hjärtat är det riktigt bra jazz (dvs nästan allt :dansar: ) Glömde du Miles??

Menar du Randy o Michael Brecker, så är ju den senare "34th N Lex"-plattan riktigt svängig. Tror tom Sanborn (fö mitt smeknamn när jag spelade Barre-sax i Merckblecket - HHS studentorkester) är med och blåser på denna!! :dansar: Hörde dem på Jazzfestivalen för några år sedan - riktigt bra!!

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Martin Nilsson »

Att välja ett stycke är dessvärre inte möjligt, ehuru följer mig enstaka stycken i en ständigt återkommande ström. Med en Trinidad Fundadores i gapet unnande jag mig att botanisera lite i favoriter som även är tillgängliga på youtube och vill absolut på intet sätt undanhålla eder följande vansinniga musikstycken:

Bach, Richter och en Silbermann: http://www.youtube.com/watch?v=Zd_oIFy1mxM (runt 3:00 visar sig mästarens sigill samt Richters fingrar och fötter).

Mozart, Hartmann m.fl.: http://www.youtube.com/watch?v=76sntgi7PgE (@Bukfacon, dig behöver jag väl knappast instuera i de tre gossarnas presens :)

Bach, Gould, Goldberg: http://www.youtube.com/watch?v=5LTY7MLuzC8

Lite mer kontemporärt: http://www.youtube.com/watch?v=-K99iitbISs

Das war's.
Martin
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Ellge »

Wagnerian wrote:
Ellge wrote:Hur många Frank Zappa skall jag dra? :dansar:
Skit samma, ta vad som helst från t.ex. Roxy, Apostrophy lr New York.
Bröder Brecker i högform på NY.
I övrigt försök hitta "The greatest jazz concert ever" inspelad i Massey Hall i Canada.
Charlie Parker, Dizzie Gillespie m.fl. Parker på plastsax, Selmern på panten. :tummenupp:
Hatbra / Lasse
Jäjjemen är det ngt som ligger varmt om musik-hjärtat är det riktigt bra jazz (dvs nästan allt :dansar: ) Glömde du Miles??

Menar du Randy o Michael Brecker, så är ju den senare "34th N Lex"-plattan riktigt svängig. Tror tom Sanborn (fö mitt smeknamn när jag spelade Barre-sax i Merckblecket - HHS studentorkester) är med och blåser på denna!! :dansar: Hörde dem på Jazzfestivalen för några år sedan - riktigt bra!!

Wagnermannen :puff:
Nix. Glömde inte Miles, men min första favorit på musikhimlen 14 år gammal var Parker.
Precis som många andra glin, så skulle man vara tvärs föräldrar och då var Parker perfekt. Och efter ett tag så insåg jag att han var grymt bra.
Ganska kul på skolan när alla tjôtade om Elvis eller Tommy och jag försynt undrade vad det var för kufar. Det fanns ju Charlie Parker. :mrgreen:
Sen var ju Chucken och Rickard fan så mycket bättre. F.ö. namn som vi på västkusten anammat långt före Jerka.
Fast morsan gillade inte Parker nåt vidare. Där var det Gnesta :mrgreen: Kalle som gällde. M.fl. av samma sort. Solly Leffe. :mrgreen:
Jag glömde inte Miles, men mycket av hans senaste utflippade musik var inte min grej direkt. Fast har en del viny som är kalas.
David S. i sina bästa stunder är riktigt bra och på vissa Al Jarraue (stavning ???) är han lysande. Inspirerad av Al kanske.
Annars är gammal Blues nåt som jag gärna lyssnar på. Hoppas ni inte missade Clintans grej om gamla blueslirare. Gick på Kunskapskanalen.
Professor Longhair, Dr. John m.fl. Listan är otroligt lång över LIRARE.
Nu skall Monica och jag övergå till var sin cigarr och lite whisky till detta. :smoking: :mrgreen: :tummenupp:
Hatbra / Lasse
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Bukfaçon »

Martin Nilsson wrote:Att välja ett stycke är dessvärre inte möjligt,
:nickar:
Martin Nilsson wrote:(@Bukfacon, dig behöver jag väl knappast instuera i de tre gossarnas presens :)
:nekar:

B:. (som dock älskar ouvertyren till Trollflöjten!)

PS Dan Browns (förmodligen usla) nya - Den förlorade symbolen - inhandlades idag. Återkommer med recension i "Kulturtråden" vad det lider.
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
AvidFan
Ambassadör för SmCS i NO
Posts: 81
Joined: Fri 06 Mar 2009, 21:29
Location: Fredrikstad, Norge

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by AvidFan »

"The mercy seat" - Nick Cave. Bygger opp, går videre, bygger og bygger, men byr ikke på mer. Poesien er...mer enn exelent. En "uskyldig" mann bærer korset til Golgata, i moderne innpakkning. Skal det trekkes frem andre, så må det bli Leonard Cohen på anti-deresiva som ikke virker :(
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Omega »

Wagnerian wrote:
leffe wrote: Japp, du vinner :salut: Den lekfulla versionen på "Made in Japan" ÄGER :sefakta:

Adress=Pris för bästa smak :kram-lycklig:

Leffe
Kan bara hålla med Leffe!! Köpte den (vinyl-) skivan tidigt i min "musikkarriär" inte utgivningsåret, men väl innan 70-talet gått till ända. Den har man lyssnat mycket på (har alltid gillat DP) :headbang: Tog faktiskt fram den i ett slags nostalgirus nyss och konstaterade att prislappen visade 130 kr - men det var ju en dubbel-lp!! Tyvärr ingen fungerande skivspelare längre, men det går väl att "youtuba" fram.... :hamra-i-huvudet:

Wagnermannen :puff:
Jag hittade en jubileumsutgåva med lite alternativa tagningar, mest olika solon, men j-a vad det fanns en bra variant av Smoke on the water med ett riktigt riktigt bra solo i...

Ska se om tekniken är med så kan jag skicka en kopia - dock för enskilt bruk va?? :kram-lycklig:

/O
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Wagnerian »

Omega wrote:Jag hittade en jubileumsutgåva med lite alternativa tagningar, mest olika solon, men j-a vad det fanns en bra variant av Smoke on the water med ett riktigt riktigt bra solo i...

Ska se om tekniken är med så kan jag skicka en kopia - dock för enskilt bruk va??

/O
Tackar gärna :dansar: :kram-lycklig: Och jag lyder under ett "icke-spridnings-avtal" :nickar:

/W :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Peter (Hällingsjö)
Blivande hederssmålänning
Posts: 152
Joined: Sat 22 Nov 2008, 21:30
Location: Hell In Shoe - Liten håla i Värsta Götaland, Smålands ambassadör i Väst

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Peter (Hällingsjö) »

Omega wrote:Lazy med Deep Purple....Richie Rules!!

/O
Det skall vara från Made in Japan då! :headbang: Med lite Wilhelm Pettersson-Berger, "intåg i sommarhagen" solot i mitten.

Min egna favorit är "Echoes" med Pink Floyd, 23minuters örgasm :dansar:

2:a är Suppers Ready med Genesis :tummenupp:

3:a är Inca Roads Frank Zappa :fakta:

Bara gammalt mög mao. :tumme-upp:
Last edited by Peter (Hällingsjö) on Sun 25 Oct 2009, 14:38, edited 1 time in total.
Image
Peter (Hällingsjö)
Blivande hederssmålänning
Posts: 152
Joined: Sat 22 Nov 2008, 21:30
Location: Hell In Shoe - Liten håla i Värsta Götaland, Smålands ambassadör i Väst

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Peter (Hällingsjö) »

AvidFan wrote:"The mercy seat" - Nick Cave. Bygger opp, går videre, bygger og bygger, men byr ikke på mer. Poesien er...mer enn exelent. En "uskyldig" mann bærer korset til Golgata, i moderne innpakkning. Skal det trekkes frem andre, så må det bli Leonard Cohen på anti-deresiva som ikke virker :(
The Mercy Seat, den kan få vuxna män att gråta och suga på tummen av ångest :ledsen: :tumme-upp:
Image
User avatar
Martin
Hederssmålänning
Posts: 134
Joined: Sun 17 May 2009, 17:54

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Martin »

En låt som ligger bra till är Ozzy Osbournes Dreamer, så vacker och känslosam att man nästan fäller en tår varje gång man hör den vilket är ganska ofta då dom kör den en hel del på radio just nu.


Social Distortion - Angel´s wings, en klar favorit.
User avatar
lordnitron
Hederssmålänning
Posts: 92
Joined: Mon 03 Aug 2009, 15:25
Location: Göteborg

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by lordnitron »

Jag har väldigt svårt att välja en som jag tycker är bäst men väldigt högt på listan ligger Baba O´Riley - The Who http://open.spotify.com/track/5GTD3lOyyFEso5hdn4YzJJ

ps. om det är någon som följer "how I met your mother" och känner till Barnie Stinson, så borde ni veta att en "Bro" ALLTID är Psyched!!
jag har sammanställt Barnie Stinsons Get psyched mix som består av riktigt sköna låtar! :dansar: http://open.spotify.com/user/lordnitron ... Iq6PGrI233

/Mårten
En sillstrypare från Götet som heter Glenn!! ;)
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Henrik G »

lordnitron wrote: ps. om det är någon som följer "how I met your mother" och känner till Barnie Stinson, så borde ni veta att en "Bro" ALLTID är Psyched!! jag har sammanställt Barnie Stinsons Get psyched mix som består av riktigt sköna låtar! :dansar: http://open.spotify.com/user/lordnitron ... Iq6PGrI233

/Mårten
This is legen - wait for it- dary! He he.
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Omega »

Wagnerian wrote:
Omega wrote:Jag hittade en jubileumsutgåva med lite alternativa tagningar, mest olika solon, men j-a vad det fanns en bra variant av Smoke on the water med ett riktigt riktigt bra solo i...

Ska se om tekniken är med så kan jag skicka en kopia - dock för enskilt bruk va??

/O
Tackar gärna :dansar: :kram-lycklig: Och jag lyder under ett "icke-spridnings-avtal" :nickar:

/W :puff:
Hopp hoy, jag hittade lite mera skojj med Deep Purple.
Nu har tekniken rett upp sej så jag lägger lite underhållning av klass på lådan imorgon så du har det innan helgen.
Det blev två filmer med oxå...

Ha dé / O
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Wagnerian »

Omega wrote:
Wagnerian wrote: Tackar gärna :dansar: :kram-lycklig: Och jag lyder under ett "icke-spridnings-avtal" :nickar:

/W :puff:
Hopp hoy, jag hittade lite mera skojj med Deep Purple.
Nu har tekniken rett upp sej så jag lägger lite underhållning av klass på lådan imorgon så du har det innan helgen.
Det blev två filmer med oxå...

Ha dé / O
:buga: :dansar: :buga: :dansar: :kram-lycklig:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by kent »

För den som vill lyssna på något lugnt och harmoniskt. http://open.spotify.com/track/69JnEQF6OCntGndij5BTlq http://open.spotify.com/track/6MhKFdZcc8j4VwRP3hlUNA

Eller för den som vill lyssna på lite mera ösigare musik.. http://open.spotify.com/track/5Ahjose99kePyS3NMBlebN

Eller man nu är riktgt frän o tuff och vågar ge sig på musiken som Herr Kent lyssnar på dagligen.. http://open.spotify.com/track/5RySdimMDb1cUIrQwuhg9j http://open.spotify.com/track/0LL5HI6FvMoagyURE8u8j9 http://open.spotify.com/track/0S4BH9FrNgJefUFv3tPbw3

Lyssna och njut av all denna örongodis. :headbang:
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Magnus (Gävle) »

Oj oj oj. Jag vågar inte ens börja. Det skulle bli en tiotusen tecken lång helgardering. Jag som inte ens brukar vilja svara snävare än "en av världens femtio bästa skivor" när musik ska rangordnas. Att då ge sig på att utnämna en låt, oavsett genre, det är helt omöjligt.
Det har nämnts mycket bra musik här i tråden, helt klart. Men för att ge ett exempel på hur velig jag är: Rime of the ancient mariner är i mitt tycke Maidens bästa låt. Helt klart. Men jag vågar inte ens säga att det är världens bästa hårdrockslåt. Så feg är jag.
Men när man MÅSTE nämna ett album brukar jag dra till med Neutral Milk Hotels fullständigt häpnadsväckande fantastiska In the Aeroplane over the Sea. Det är en skiva som jag älskar från första till sista ton.
I Peter Hell-in-shoes tassemarker ligger Marillions "Script for a jesters tear" bra till, eller någon Gilmour-skiva med Pink Floyd. I kategorin Byrds-pop ligger Teenage Fanclubs båda "Grand Prix" och "Songs from Nortern Britain" bra till.
I genren arenarock är U2:s The Joshua Tree ett säkert kort...
Bowies tidiga 70-tal, Bob Dylans hela 60-tal (nästan allt)...
Pixies Debaser, jada jada.
Men låt?
Nej. Pass.
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Peter (Hällingsjö)
Blivande hederssmålänning
Posts: 152
Joined: Sat 22 Nov 2008, 21:30
Location: Hell In Shoe - Liten håla i Värsta Götaland, Smålands ambassadör i Väst

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Peter (Hällingsjö) »

Magnus (Gävle) wrote:I Peter Hell-in-shoes tassemarker ligger Marillions "Script for a jesters tear" bra till, eller någon Gilmour-skiva med Pink Floyd.
:cheers: :kram-lycklig: :dansar: :headbang: :musik:
Image
Tony
Hederssmålänning
Posts: 93
Joined: Thu 12 Feb 2009, 16:13

Sv: OT: Världens bästa låt!?

Post by Tony »

Det märks att många här är gifta eller så och att er musiksmak liksom blivit lite soft...för en förhärdad ungkarl som yours truly gäller andra vibbar:

http://www.youtube.com/watch?v=ysXMAOgEIq4

:buga: :buga: :buga: :buga: :buga:
Post Reply