Plume?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Plume?

Post by Uffe i Uppsala »

Jag vet detta har varit uppe vid otaliga tillfällen (kunde inte hitta något vid sökning) men idag när jag plockade med lite lådor i plastidoren så såg jag att i en låda Bolivar PC -03 så var det vita fläckar av något puder aktigt på flera av cigarrerna. Jag kan borsta bort det med fingrarna och jag känner ingen lukt förutom en underbar tobakslukt. Lugna mig visst är detta bloom/plume ??
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Plume?

Post by Uffe i Uppsala »

Lådan är inte alls från -03 utan är märkt NISU vilket jag får till December 1998 stämmer detta? Sedan TTH03 TTH förstår jag är en fabriken och kanske inte den bästa men vad står då 03 för?
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Plume?

Post by salberto »

Det låter inte alls som plume, utan som helt vanligt vitmögel, vilket inte alls är så dumt. Så gott som alla cigarrer jag har rökt med lite vitmögel har varit bättre än motsvarande utan. Borsta bara bort möglet och rök på. Därtemot är det viktigt att konstatera om möglet har bildats i din egen förvaring, för då har du för hög fukhalt.
//salberto
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Plume?

Post by Uffe i Uppsala »

Tackar Salberto! Känns bättre nu. . Förvaringen har dessvärre varit lite hög ett tag ca 70% pga felvisande hygrometrar. Detta är nu åtgärdat och fuktigheten sänkt men det tog tid att få en full plastidor ner till 65% från 70% . Skall provröka en av dessa PC under veckan blev lite sugen. Cigarrerna i denna låda har ett riktigt mörkt fint täckblad (jmf med en Bolivar Coronas Extra låda jag har) vilket jag tycker ser smaskens ut.
don-pepin
Blivande hederssmålänning
Posts: 6
Joined: Sun 15 Mar 2009, 20:23
Location: Oslo, Norway

Sv: Plume?

Post by don-pepin »

Hvit mugg trenger ikke å være noe problem, børst av og lagre sigarene ute av esken i noen timer. MEN det kan absolutt ikke sies å være noe positivt. Mugg er en soppforbindelse som opptrer som en snylter på sigaren. Det vil si at ingen sigarblendere kontruerer en sigar med tanke på at en sopp skal forbedre blenden ;)Grunnen til at den hvite muggen har oppstått er at den relative fuktigheten inne i esken har vært oppe i en RH på ca 75+. Plume derimot er som kjent krystaliserte oljer. Nå synes jeg ikke at sigarer med plume er noe stort poeng i seg selv sånn smaksmessig.
User avatar
Pyro
Blivande hederssmålänning
Posts: 20
Joined: Fri 03 Jul 2009, 06:42

Sv: Plume?

Post by Pyro »

don-pepin wrote:Hvit mugg trenger ikke å være noe problem, børst av og lagre sigarene ute av esken i noen timer. MEN det kan absolutt ikke sies å være noe positivt. Mugg er en soppforbindelse som opptrer som en snylter på sigaren. Det vil si at ingen sigarblendere kontruerer en sigar med tanke på at en sopp skal forbedre blenden ;)Grunnen til at den hvite muggen har oppstått er at den relative fuktigheten inne i esken har vært oppe i en RH på ca 75+. Plume derimot er som kjent krystaliserte oljer. Nå synes jeg ikke at sigarer med plume er noe stort poeng i seg selv sånn smaksmessig.
Jo, vi vet nog alla hur det förhåller sig ned vitmögel men faktum är att många av oss som har provat lite fler cigarrer har märkt en trend att cigarrer angripna av vitmögel faktiskt aldrig smakar sämre än de icke angripna och i fler fall än vad som kan vara en slump faktiskt smakar bättre!

Vad orsaken till detta är vet vi inte medbestämdhet men jag skulle gissa på att svampen bryter ner vissa ämnen som påverkar arom och smak i röken på ett positivt sätt. Kanske kan mögelangreppet ses som en sorts forcerad lagring!? På 08Bolmers (tror jag?) disksuterade vi en gång om man inte kunde ympa cigarrr med rätt sorts mögelsporer och med flit förvara dem lite för fuktigt under en period för att skapa en kontrollerad mögeltillväxt på samma sätt som man gör med ädelost. Som många av mina högteknologiska ideer blev det dock inget av med praktiska försök.
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Plume?

Post by Uffe i Uppsala »

Jag såg nog inte detta som något direkt positivt men tack vare Salberto heller ingen anledning till panik.
Några 75% har jag inte varit uppe i men lådan har inte varit i min ägo jätte länge heller. Visst om jag mäter upp tex 70% så har jag ju en felmarginal på några procentenheter men +- 5% ? Nåja cigarrerna skall provas och kan inte se något liknande i någon annan låda faktum är att cigarrerna har både smakat bra och brunnit väldigt bra ,men det beror nog snarare på det faktum att de har fått ligga i 2-3år . Men tycker nog att om jag varit uppe i >75% borde detta märkts på cigarrernas kondition. Skall se om inte en go vän nära mig har en liknande låda, om han inte har något av detta aromförhöjande medel på sina så sitter ju en parallell rökning nära till hands. Omega visst sitter du på en låda Boli PC ? :roll:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Plume?

Post by salberto »

Vi är några stycken som har förvånats över att vitmöglade cigarrer faktiskt kan ge en extra dimension i rökningen. Det är klart att ingen av oss vill ha mögel som dryper ur humidorerna, men det har varit intressant FÖR OSS SOM VAR TESTAT DETTA ÅTSKILLIGA GÅNGER, att kunna konstatera detta. Det ska väl snarast ses som ett intressant undantag som man bör diskutera mer.
Då man bör ha koll på fuktigheten i humidorer, så att inte vitmögel ska kunna bildas, stöter jag inte på dessa cigarrer så ofta, framförallt i någon tubos då och då. Det finns som Pyro säger en del att läsa om detta på bolmers. Jag har rökt några äldre cohiba tubos med lätt vitmögel, som varit bland det godaste jag har rökt!? Roquefortosten var väl inte heller planerad av tillverkaren, vad jag vill minnas. Den blev ju rätt bra :mrgreen:
Det viktigaste Uffe. Borsta av dem, testa och bilda dig en egen uppfattning.
//salberto
don-pepin
Blivande hederssmålänning
Posts: 6
Joined: Sun 15 Mar 2009, 20:23
Location: Oslo, Norway

Sv: Plume?

Post by don-pepin »

Jeg sier ikke at sigarene trenger å bli ødelagt av hvitt mugg. Har også røkt sigarer med hvit mugg som har vært gode, uten at jeg har tillagt mugget noen ære. Men seriøse aktører i bransjen som Hunters & Frankau ser på hvit mugg som katastrofe.. De er jo ganske kjent for å kunne lagre sine sigarer. De lagrer sigarerne med lav RH 62/63 samt kjølig. Dette fordi de mener gjennom sin erfaring med test røyking, testpaneler og lagring gir de beste sigarene. Har aldri før hørt om andre enn dere på den andre siden av grensen som ser på hvit mugg som positivt :roll:
Er Ouch av samme formening? Finnes det noen kapasiteter på vintage sigarer som hevder det samme? Jeg tror ikke verden er så enkel at om mugg er bra for ost så er det bra for sigarer :D
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Plume?

Post by Ouch »

don-pepin wrote:Jeg sier ikke at sigarene trenger å bli ødelagt av hvitt mugg. Har også røkt sigarer med hvit mugg som har vært gode, uten at jeg har tillagt mugget noen ære. Men seriøse aktører i bransjen som Hunters & Frankau ser på hvit mugg som katastrofe.. De er jo ganske kjent for å kunne lagre sine sigarer. De lagrer sigarerne med lav RH 62/63 samt kjølig. Dette fordi de mener gjennom sin erfaring med test røyking, testpaneler og lagring gir de beste sigarene. Har aldri før hørt om andre enn dere på den andre siden av grensen som ser på hvit mugg som positivt :roll:
Er Ouch av samme formening? Finnes det noen kapasiteter på vintage sigarer som hevder det samme? Jeg tror ikke verden er så enkel at om mugg er bra for ost så er det bra for sigarer :D
Jag har också råkat ut för att vitmögelangripna cigarrer smakat mycket bra, ja klart bättre än cigarrer av samma märke, vitola och ålder. Det är märkligt och svårförklarligt, men jag lutar personligen åt Pyros förklaring. Det betyder dock inte att det självklart händer med alla vitmögelangripna cigarrer...vi har trots allt att göra med ett antal olika arter av mögelsvamp samt ett antal andra variabler som påverkar lagringens kvalitet. Det förvånar mig inte att Hunters & Frankau undviker höga fuktigheter...de strävar väl efter lagringsförhållanden som är pålitliga och förutsägbara, och mögelangrepp hör väl knappast till den kategorin variabler.

Att flera (inte alla, och inte många) svenska cigarrister har upplevt den här smakförändringen har kanske att göra med att flera stora svenska cigarrhandlare har misskött sin förvaring å det grövsta, med ångmaskiner som hållit fuktigheten nära 100 % i delar av humidoren. Det är då man får tillfälle att prova de VERKLIGT mögelangripna cigarrerna! :vissla-oskyldigt:

Jag bör tillägga att jag bara undantagsvis köpt angripna cigarrer med flit...och det har varit när det inte fanns annat att välja på! :D
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Plume?

Post by salberto »

Bör påpeka, så inte missförstånd uppstår, att inte heller jag någonsin har letat efter mögelangripna cigarrer. Däremot har jag valt att inte lämna tillbaka LÄTT vitmögelangripna cigarrer. Säger igen, att detta är intressanta undantag värt en djupare mer vetenskaplig diskussion. Jag valde tex att behålla en box lätt mögelangripen Cohiba Reserva 2003 ! Vilket jag inte ångar ett dugg. MEN jag vill inte ha okontrollerbart mögel i mina skåp och jag håller aldrig över 65%. Mitt främsta mögelengagemang gällde en och en halv box RYJ tubos från 2001. RyJ har aldrig smakat så gott som bland dessa garrar. Vad det beror på? ingen aning. Slump? Ingen aning. Har väl totalt rökt 60-70 cigarrer med detta angrepp(Partagas, Cohiba, RyJ, Bolivar) och alla har varit väl så goda, något bättre och några superba.
//salberto
Last edited by salberto on Wed 28 Oct 2009, 20:48, edited 1 time in total.
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Plume?

Post by Henrik G »

Jag går då mot trenden och köpte en lätt vitmögelangripen låda Hoyo du Prince på MK:s inrådan under Kuba resan. Det skall tilläggas att de endast var lätt angripna och att möglet gick att borsta bort. De har varit kanon! MK kan sniffa sig till om lådan är bra eller inte ungefär som en blodhund, saknar man den kunskapen/förmågan bör man kanske undvika att köpa mögelangripna cigarrer.
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Plume?

Post by Uffe i Uppsala »

Allt är bortborstat oh övriga lådor inspekterade. Men blir lite nyfiken på vad skillnaden har varit från er som provat. Fylligare, sötare eller vad har varit den mest påtagliga skillnaden? Kanske svårt att sätta fingret på..
Post Reply