Lagringstips

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Lagringstips

Post by golfers »

Har en plastidor och egengjord fuktare och det funkar bra såhär långt, håller runt 70% fuktighet. Jag har alla mina cigarrer i cigarrlådor för att skydda dom lite
Dom som har plastfolie om sig brukar jag ha kvar plasten men öppnar den i båda ändar. Rätt eller fel?
Jag funderar på cigarrlådorna i plastidoren ska dom stå på glänt, eller kan man lika gärna ha dom stängda.
Brukar Ni lägga alla cigarrer Ni köper för lagring i frysen först? Även köpta i Sverige?

Nya frågor :oops: :funderar2: :funderar:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Lagringstips

Post by Henrik G »

Om du vill långtidslagra är så lite luft som möjligt att föredra. Jag har alla mina långtidslagrings lådor i individuella ziplock-påsar. Om det är för att röka spelar det ingen större roll. De som ligger i cellofan kan du låta vara som dom är, detsamma gäller cigarrer i tuber. Lådorna kan vara stängda.

Enligt "experterna" så mognar en cigarr som utsätts för mycket syre och luftas snabbare, men smaken utvecklas inte lika bra som på en cigarr som får ligga mer lufttätt.

Jag fryser inget längre men det beror på hur man kan förvara sina cigarrer. De som långtidslagras förvaras så temperaturen aldrig överstiger 20°C och då är risken liten att cigarrbaggar kan kläckas, peppar peppar. Nu skall ju allt som lämnar Kuba vara fryst men det kostar ju inget att ta det säkra före det osäkra. Vet inte vad som gäller andra leverantörer.
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Lagringstips

Post by Härelind »

Edit: Henrik kom före med näääääääästan identiskt svar!!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Lagringstips

Post by Bukfaçon »

golfers wrote:Har en plastidor och egengjord fuktare och det funkar bra såhär långt, håller runt 70% fuktighet. Jag har alla mina cigarrer i cigarrlådor för att skydda dom lite
Dom som har plastfolie om sig brukar jag ha kvar plasten
Henrik G wrote:De som ligger i cellofan kan du låta vara som dom är,
Viktig skillnad här som Henrik antyder: det är cellofan, som är ett material man tillverkar utifrån trä (cellulosa) och som "andas"! Plast ser man nog bara undantagsvis kring cigarrlådor (och det "andas" ju inte lika bra...).

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Lagringstips

Post by golfers »

Henrik G wrote:Om du vill långtidslagra är så lite luft som möjligt att föredra.
Hur ofta behöver/ska man lufta eller tillföra luft vid långtidsförvaring?
Hur ofta kollas fuktigheten?
Hur länge pratar vi om när vi säger långtidslagra?
Henrik G wrote:Jag har alla mina långtidslagrings lådor i individuella ziplock-påsar.
I humidor eller liknande?
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Lagringstips

Post by Härelind »

Lufta för luftandets skull ska du inte behöva göra. Det blir automatiskt när du hämtar en godbit för att röka. Luftfuktigheten ser du ju var gång du öppnar humidoren, fyll vatten på vid behov. Efter ett tag vet man ungefär hur lång tid det påfyllningarna.

En bra sak är för att hålla fuktigheten i humidor är Beads. Finns i 60. 70 samt 75% Rh och fungerar mycket bra. Det enda du behöver fylla på med år destillerat vatten. http://www.polarcigar.se/ hos Polarcigar samt i kommande länk hos Heartfelt i USA. http://www.heartfeltindustries.com/prod ... dity+Beads

Långtidslagring är många år och de lådorna i ziplock förvaras i humidor eller liknande.
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Lagringstips

Post by leffe »

Härelind wrote:Lufta för luftandets skull ska du inte behöva göra. Det blir automatiskt när du hämtar en godbit för att röka. Luftfuktigheten ser du ju var gång du öppnar humidoren, fyll vatten på vid behov. Efter ett tag vet man ungefär hur lång tid det påfyllningarna.

En bra sak är för att hålla fuktigheten i humidor är Beads. Finns i 60. 70 samt 75% Rh och fungerar mycket bra. Det enda du behöver fylla på med år destillerat vatten. http://www.polarcigar.se/ hos Polarcigar samt i kommande länk hos Heartfelt i USA. http://www.heartfeltindustries.com/prod ... dity+Beads

Långtidslagring är många år och de lådorna i ziplock förvaras i humidor eller liknande.
:ledsen: vill ha 65
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Lagringstips

Post by Härelind »

Jag kör oxå 65!! :race:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
AvidFan
Ambassadör för SmCS i NO
Posts: 81
Joined: Fri 06 Mar 2009, 21:29
Location: Fredrikstad, Norge

Sv: Lagringstips

Post by AvidFan »

Fant en tråd hvor WayneN / Min Ron Nee kom med følgende anbefalinger i forhold til lagring:

Korttidslagring, dvs noen år, Rh 70%
10 Års lagring Rh 65%
Noen tiår Rh 60%
Livstidslagring Rh 55%

For gjennomsnittsrøykeren som ikke lagrer vintagesigarer som er noen ti år gamle er det greit med Rh 65% /18,34*C

Lagring av sigarer over flere ti år Rh 60% / 15,57*C

Gitt at betingelsene er; lagres i humidor Rh 65-66% / 20,*C, blanding av esker (slb og dress), hvor noen er fulle og andre er tatt av, samt singel skuffer, hvor eskene ikke er forseglet og humidoren åpnes noen ganger i uka, så antar han at sigarene vil begynne å bli forringes etter 10 år.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Lagringstips

Post by Daniel P »

Beads finns för 65% om någon misstolkat felskrivningar och ironi (som jag tolkat det). 65% beads är vad det flesta av oss använder.

Behöver inte ha lådor öppna eller på glänt om du inte tänkt skynda på den utjämningsperiod som oftast behövs när man får hem cigarrer efter flygresor då oftast cigarrerna behöver återhämta sig ett tag (både från flygresa och ofta högre fuktighet i förvaringen hos återförsäljaren).
Tid som ofta behövs får återstabiliseringen (för att undvika snedbränder, hålbrand, kasst drag etc är uppåt 2-3 månader, något längre med stängda lådor.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Lagringstips

Post by Härelind »

Snabb som en vessla....... eller inte.......... Såg att jag missade den 65%iga :nooo:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Lagringstips

Post by leffe »

Härelind wrote:Snabb som en vessla....... eller inte.......... Såg att jag missade den 65%iga :nooo:
Å jag kunde inte låta bli :vissla-oskyldigt:

Leffe
User avatar
Pyro
Blivande hederssmålänning
Posts: 20
Joined: Fri 03 Jul 2009, 06:42

Sv: Lagringstips

Post by Pyro »

AvidFan wrote:...For gjennomsnittsrøykeren som ikke lagrer vintagesigarer som er noen ti år gamle er det greit med Rh 65% /18,34*C

Lagring av sigarer over flere ti år Rh 60% / 15,57*C...
Vad menar du att det är för magiskt med just dessa exakta temperaturer?

RH, eller RF som det väl borde heta på svenska (relativ fuktighet) är ju inte kopplat till temperatur och en så lite skillnad som 2,77 grader Celsius bör vara i det närmaste försumbar när det gäller hastigheten för den kemiska lagringsprocessen.
AvidFan
Ambassadör för SmCS i NO
Posts: 81
Joined: Fri 06 Mar 2009, 21:29
Location: Fredrikstad, Norge

Sv: Lagringstips

Post by AvidFan »

Mener ingenting jeg Pyro, referer bare til en tråd jeg leste om temaet samme dag. At det ble to desimaler i temperaturangivelsen er kun fordi jeg benyttet en omregningskalkulator fra farenheit til celsius. At jeg benyttet betegnelsen Rh var kun av vane, da jeg også benytter den når jeg skriver på norsk (og i tale), RF vil også være rett her. Eller spesifiserer jeg at utsagnet får stå for WayneN /Min Ron Nees regning, om ikke det kom tydlig nok frem av posten.
Post Reply