Slutpuffat för Härelind!?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Peter (Hällingsjö)
Blivande hederssmålänning
Posts: 152
Joined: Sat 22 Nov 2008, 21:30
Location: Hell In Shoe - Liten håla i Värsta Götaland, Smålands ambassadör i Väst

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Peter (Hällingsjö) »

Låter mycket otrevligt, beklagar ditt tillstånd. Gör inget förhastat, typ toksälj cigarrer. Avvakta och få en "second opinion". Om du flaggat att du är rökare tenderar vissa läkare att skylla allt på detta istället för att gå på djupen. Själv kan jag uppleva att cigarrer lindrar huvudvärk, men det kan vara högst individuellt. Kasta inte in askfatet, ännu.
Image
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Daniel P »

3000:- för skåp m innehåll inkl tändare, askfat och tillbehör? *chansar* :lmao: :hamra-i-huvudet:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
lordnitron
Hederssmålänning
Posts: 92
Joined: Mon 03 Aug 2009, 15:25
Location: Göteborg

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by lordnitron »

Daniel P wrote:3000:- för skåp m innehåll inkl tändare, askfat och tillbehör? *chansar* :lmao: :hamra-i-huvudet:
Tycker nästan att du är lite okänslig nu Daniel :poke: *host*jag bjuder 4000*host* :cool2: hehe

Nej skämt o sido.. hoppas att allt löser sig Härelind!!

/Mårten
En sillstrypare från Götet som heter Glenn!! ;)
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Martin Nilsson »

Bäste Häreländ,

Jag har sjä$lv problem som ligger lite grann i samma fåra och även jag blev tillsagd av en kvacksalvare att det var slutpuffat för min del om jag inte ville ha en hjärninfarkt till. Emellertid gjorde jag det som denne kretin underlåtit, nämligen en rejäl literaturestudie på just nikotin och dess verkan på migrän och besläktade sjukdomsbilder. När jag ville diskutera med min nervläkare blev jag mött med misstro, elaka gliringar, ironi och hånfullhet. Jag gjorde då det enda rätta och bytte till en annan neurolog, vilken i sig inte rådde mig att röka men samtidigt påpekade att rökning av ett par cigarrer i veckan utan inhalering definitivt inte utgjorde någon substantiell risk men att han i egenskap av läkare naturligtvis var påbjuden att säga hur farligt rökning är.
Nå, det som framkom ur de artiklar jag fann på området är att om man röker dagligen och därigenom har en hög latent nivå av nikotin i blodet, har detta en kärlsammandragande effekt som är väldigt negativ vad beträffar hjärt och kärlsjukdomar (var migrän et cetera även sorterar under). Dock är nikotin ett opålitligt ämne (ja, bortsett från att det är jävlig beroendeframkallande och dessutom giftigt) och var ett kontinuerlig tillförsel av detsamma ger kärlsammandragning, så verkar incidentell tillförsel kärlvidgande, givet att frekvensen av tillförseln inte är för hög (typ en gång i veckan). Tydligen är det så att om kroppen är van vid nikotinet och förväntar sig en dos, drar sig vid rökmomentet blodkärlen i hjärnan - men även annanstans - samman. För den lågfrekvente rökaren däremot har kroppen inget givet förväntningsmönster och när tillförsel sker expanderar blodkärlen.

Jag försöker numera hålla mig till 2-3 cigarrer i veckan och gärna röka två eller flera åt gången istället för att blossa en om dagen - det funkar för mig (complex migraine).

Lycka till och ha ingen övertro till läkare - de är också bara människor med vardagsproblem som kan ha direkt effekt på rådgivning och behandling. Inte nöjd behandlingen eller misstroende av diagnosen? Skaffa ny läkare!

/Martin

Disclaimer: Forskningsresultaten har uppnåtts genom tester på råttor och möss så extrapolering till människan är givetvis lite vansklig. ;)
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Härelind »

lordnitron wrote:
Daniel P wrote:3000:- för skåp m innehåll inkl tändare, askfat och tillbehör? *chansar* :lmao: :hamra-i-huvudet:
Tycker nästan att du är lite okänslig nu Daniel :poke: *host*jag bjuder 4000*host* :cool2: hehe

Nej skämt o sido.. hoppas att allt löser sig Härelind!!

/Mårten
Med så generösa bud så lockar det lite att sälja av :mrgreen:

Jag ska prata med läkaren nu under eftermiddagen och se vad som kan göras!

Att sluta puffa, dvs sluta med sitt största intresse känns inte som ett alternativ. Även om det skulle vara så illa att jag inte kan röka mer så skulle jag nog fortsätta att bara samla cigarrer!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by kent »

Fan Härelind. De låter ju mindre spännade detta ju, hoppas att läkaren har klurat ut att de beror på någe annat än cigarr rökning.
För du får ju inte missa BASH.

KRYA PÅ DIG BRODER.... :kram-lycklig:
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Wagnerian »

Det här var tråkig läsning Härelind. Hoppas verkligen att cigarrpuffning inte har något med din migrän att göra. Hoppas dessutom att läkarkåren hittar den verkliga orsaken till dina problem och att de kan lösas på annat sätt än puffstopp.
Krya på dig och hoppas vi får se dig på BASH och andra herfar framgent.

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
elfort
Hederssmålänning
Posts: 163
Joined: Tue 14 Apr 2009, 17:55
Location: Skebobruk

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by elfort »

Det låter inte kul alls det här. Vill du gå den alternativa vägen vad gäller behandling så sitter jag på mycket kontakter. Givetvis ska du bli ordentligt utredd först. Hoppas på snar bättring!
Hellre en cigarr i munnen än tio i humidoren.
User avatar
Nike
Härdad puffare
Posts: 198
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:38
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Nike »

Härelind wrote:Jag ska prata med läkaren nu under eftermiddagen och se vad som kan göras!
Tycker du ska be honom skriva ut 2 fina 20åriga sjuksköterskor som kommer och masserar din panna varje dag medans du röker en garre!!!
Härelind wrote:Att sluta puffa, dvs sluta med sitt största intresse känns inte som ett alternativ. Även om det skulle vara så illa att jag inte kan röka mer så skulle jag nog fortsätta att bara samla cigarrer!
Never trust a smiling nurse
User avatar
Jenni
Hederssmålänning
Posts: 24
Joined: Sun 11 Oct 2009, 15:02
Location: Gnesta

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Jenni »

Hej hopp
E ju liiiiite nyfiken vad din sk läkare sa i går.

Har du läst dina bipacksedlar????

Jenni
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Härelind »

Nyss hemkommen från Ryhov där diverse tester gjorts! Jag har varken Hortons eller migrän :woohoo: Alltså kan jag lugnt puffa vidare eller........

Sista testet på ryggmärgen behövde odlas men det var inget att vara orolig för! Alltså, tillbaka på ruta ett, en jävlar huvudvärk och ingen bra diagnos!

Ska fira med en Cohiba Reserva ikväll!!!!! :hattpuff:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by kent »

För JÄVLA skönt o höra Broder. Nu skall de puffas...... :smoking:
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Härelind »

kent wrote:För JÄVLA skönt o höra Broder. Nu skall de puffas...... :smoking:
:kram-lycklig:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
Peter (Hällingsjö)
Blivande hederssmålänning
Posts: 152
Joined: Sat 22 Nov 2008, 21:30
Location: Hell In Shoe - Liten håla i Värsta Götaland, Smålands ambassadör i Väst

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Peter (Hällingsjö) »

Härelind wrote:Nyss hemkommen från Ryhov där diverse tester gjorts! Jag har varken Hortons eller migrän :woohoo: Alltså kan jag lugnt puffa vidare eller........

Sista testet på ryggmärgen behövde odlas men det var inget att vara orolig för! Alltså, tillbaka på ruta ett, en jävlar huvudvärk och ingen bra diagnos!

Ska fira med en Cohiba Reserva ikväll!!!!! :hattpuff:
Skönt att höra, nu gäller de att hitta orsaken till det andra också. :cheers:
Image
User avatar
lordnitron
Hederssmålänning
Posts: 92
Joined: Mon 03 Aug 2009, 15:25
Location: Göteborg

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by lordnitron »

Gött :woohoo: njut ordentligt nu :smoking:

/Mårten
En sillstrypare från Götet som heter Glenn!! ;)
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Ouch »

Det var verkligen skönt att höra. Synd att läkarn spred sådan FUD innan han/hon visste säkert dock...

Du är verkligen värd en firarcigarr efter det här, companero! :tummenupp:
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Daniel P »

Skönt att höra, en sten föll från hjärtat. GRATTIS Härelind, vilken vändning :race:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by Omega »

Puuh, inte ville vi tappa en broder sådär!

Imorrn blir det några stopp i pipa till din ära & rökplymen skall skådas ifrån Husqvarna :puff:

/O
User avatar
tommi gitarrman
Blivande hederssmålänning
Posts: 71
Joined: Wed 20 May 2009, 17:11
Location: Härskogen

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by tommi gitarrman »

Det låter bra, hoppas att du blir frisk och att Cohiban smakar extra gott ikväll :smoking:
M.v.h Tommi
Cigarr e ` min melodi, smakar som ljuv musik

Image
Image
User avatar
lars@08bolmers.se
Blivande hederssmålänning
Posts: 33
Joined: Sun 19 Oct 2008, 16:26
Location: Stockholm
Contact:

Sv: Slutpuffat för Härelind!?

Post by lars@08bolmers.se »

Det var sannerligen goda nyheter utifrån det rena puffarperspektivet Härelind! :tummenupp: Hoppas att medicinmännen snarast hittar orsaken till dina besvär.

Vi ses väl på BASH#4?! 8-)
Post Reply