Trögdraget

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Trögdraget

Post by golfers »

Puffade en Quintero nu ikväll. Smaken var godkänd men den var enormt trögdragen och brann dåligt :tumme-ner: . Min fundering är om jag har för fuktigt i plastidoren? :funderar:
Jag har ca 19 grader och lite drygt 70% fuktighet. Håller fuktigheten med oasis fuktad med vatten och propylenglykol.

Ska jag ta ur cigarren ur plastidoren en stund innan jag ska röka eller vad göra (kortsiktigt)?

Har beställt beads 65% och hoppas det fixar sig med det.

I min långtids plastidor håller jag ca 19 grader och i stort sett exakt 70% men där kanske inte problemet är lika stort, men kanske man ska hålla 65% även där?
Synpunkter och råd behövs i frågan. :funderar2:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Trögdraget

Post by Ouch »

Det blir troligen bättre med 65% relativ luftfuktighet i humidoren. Cigarrer tar ju åt sig fukt som svampar och en lätt uppsvälld cigarr kan bli lite för tight.
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Trögdraget

Post by golfers »

Ouch wrote:Det blir troligen bättre med 65% relativ luftfuktighet i humidoren. Cigarrer tar ju åt sig fukt som svampar och en lätt uppsvälld cigarr kan bli lite för tight.
Ska jag plocka ur den cigarr jag vill röka tidigt ur plastidorenoch låta ligga i rumstemp? I så fall hur tidigt? :funderar2:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Trögdraget

Post by Ouch »

golfers wrote:
Ouch wrote:Det blir troligen bättre med 65% relativ luftfuktighet i humidoren. Cigarrer tar ju åt sig fukt som svampar och en lätt uppsvälld cigarr kan bli lite för tight.
Ska jag plocka ur den cigarr jag vill röka tidigt ur plastidorenoch låta ligga i rumstemp? I så fall hur tidigt? :funderar2:
Nu när det är torrt i luften så fungerar det nog att ta ut dem i rumsluften ett tag. Jag praktiserar inte denna "dry-boxing" själv men det finns många som säger att det fungerar bra för att lätta upp draget lite. Det är svårt att ge en exakt tidsperiod som de bör ligga ute, det beror ju på hur trånga och fuktiga de är, men en dag eller två i torrare klimat skulle nog kunna fungera som en startpunkt. Du får testa lite och se hur det går! Glöm inte att rapportera...jag är nyfiken på resultatet! :tummenupp:
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Trögdraget

Post by golfers »

Fick mina beads idag. Eftersom jag tror att jag hade lite för hög fuktighet i min plastidor, valde jag att ta ur fuktaren och lägga i beadsen utan att fukta den. Tänker att den kanske drar till sig lite fukt då. Rätt eller fel? :oops:

:funderar2: När man fuktar beadsen sedan är det bara lite dest vatten man sprayar på?
:funderar: Ser man på beadsen på något sätt hur mycket vatten man ska spraya?
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Trögdraget

Post by Ouch »

golfers wrote:Fick mina beads idag. Eftersom jag tror att jag hade lite för hög fuktighet i min plastidor, valde jag att ta ur fuktaren och lägga i beadsen utan att fukta den. Tänker att den kanske drar till sig lite fukt då. Rätt eller fel? :oops: Rätt...låt beadsen göra jobbet i lugn takt

:funderar2: När man fuktar beadsen sedan är det bara lite dest vatten man sprayar på? Ja, det är bäst
:funderar: Ser man på beadsen på något sätt hur mycket vatten man ska spraya? De är vita när de är torra och blir genomskinliga när de blötts. Rekommenderas att ha ca 50/50 torra och blöta till vardags
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Trögdraget

Post by Bukfaçon »

Bra svar av Ouch där! :nickar:

När det gäller just Quintero och andra havannacigarrer med hackad eller riven inlaga (short filler/ tripa corta) så vågar jag mig på påståendet att: är de trögdragna, så är de överfuktade! (Quintero är en rätt bra cigarr tycker jag, stapelvara i vardagshumidoren!)

Prova att lägga fram en misstänkt trögdragen cigarr på morgonen, t.ex. på humidorlocket, och rök den på kvällen. (Och rapportera tillbaka, Golfers!)

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Trögdraget

Post by golfers »

Bukfaçon wrote:
Prova att lägga fram en misstänkt trögdragen cigarr på morgonen, t.ex. på humidorlocket, och rök den på kvällen. (Och rapportera tillbaka, Golfers!)
Blir inte förrän framåt helgen, men jag återkommer :tummenupp:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Trögdraget

Post by Bukfaçon »

Bidde lite inspirerad av den här tråden, och eftersom jag "tvingats" äta ett stort smörgåsbord tidigare idag :cheers: , så avnjuter jag just nu en Quintero Londres Extra med en traditionell lättgrogg på Eau-de-Vie & vichyvatten som nedsköljare. Ahhhhhhhhh!

(Inget trögt drag att rapportera här alltså!)

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Trögdraget

Post by golfers »

golfers wrote:Eftersom jag tror att jag hade lite för hög fuktighet i min plastidor, valde jag att ta ur fuktaren och lägga i beadsen utan att fukta den. :oops:
Efter ett dygn håller det ca 68%. Får vara så här några dygn till innan jag fuktar beadsen :tummenupp: . Intressant och se om garrarna mår bättre och inte blir så tröga med tiden. :funderar2:
Har cigarrerna direkt i plastidoren, kanske skulle vara bra med någon cigarrlåda i som stabiliserar fukten lite, eller? :funderar:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Trögdraget

Post by golfers »

Jag ligger fortvarande på ca 68% fuktighet efter 4 dygn utan fuktare. Beadsen drar åt sig fukten hoppas jag. Verkar gå enligt plan. :nickar:

Får nog köpa 65% beads till långtidsplastidoren också :funderar2:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Kimmen
Blivande hederssmålänning
Posts: 83
Joined: Wed 15 Apr 2009, 13:48
Location: Täby

Sv: Trögdraget

Post by Kimmen »

golfers wrote:
Bukfaçon wrote:
Prova att lägga fram en misstänkt trögdragen cigarr på morgonen, t.ex. på humidorlocket, och rök den på kvällen. (Och rapportera tillbaka, Golfers!)
Blir inte förrän framåt helgen, men jag återkommer :tummenupp:
Jag inbillar mig att det hjälper när man lägger fram cigarren på morgonen.
Och om jag planerat att röka flera, så brukar jag lägga in dem i resehumidoren utan att fukta och utan att stänga igen den helt. Hålles endast stängd under transport.

/Kimmen
Post Reply