Olika faconer

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Olika faconer

Post by golfers »

Hur är det? Köpte förr veckan några Jose L Piedra. Några var Conservas och några var Petit Cazadores storlek. Priset på dom är det samma men storlekarna skiljer ju ganska mycket, kan man då anta att det är bättre kvallite på dom mindre? :funderar: :banghead: :nickar: :nekar: Eller vad betalar man för? :funderar2:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Olika faconer

Post by Magnus (Gävle) »

golfers wrote:Hur är det? Köpte förr veckan några Jose L Piedra. Några var Conservas och några var Petit Cazadores storlek. Priset på dom är det samma men storlekarna skiljer ju ganska mycket, kan man då anta att det är bättre kvallite på dom mindre? :funderar: :banghead: :nickar: :nekar: Eller vad betalar man för? :funderar2:
När det gäller pris i förhållande till storlek är kubanerna helt tokiga :galen: Små rackare kan kosta en förmögenhet. Det finns ingen logik i detta alls. Ett försök att reda ut det hela skulle nog leda upp på läktaren nånstans, men en lite försiktig teori är att hantverket är lika avancerat och värt att ta betalt för även i mindre storlekar. Medan bulk-tobaken i inlagan kanske inte är den som avgör priset sådär jättemycket. Dessutom råder ju delvis fri prissättning, så handlaren kan ju ha ett ord med i laget han med.
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Olika faconer

Post by salberto »

Nja... jag tycker nog att det finns ett tämligen konsekvent system mellan pris och storlek i normala fall. Inbillar mig att frakten av dessa billiga cigarrer är avgörande. Handlarna har ju ofta gratis frakt och fraktkostnaden blir nästan dyrare än garrarna. Prisskillnaderna mellan olika storlekar blir oväsentliga i det stora hela. De billiga kubanska cigarrerna är väl nästan lika billiga hos Joppe som i Schweiz!?
//salberto
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Olika faconer

Post by Henrik G »

Tidigare så var det ju skillnad mellan maskin och handrullat, nu skall allt vara handrullat. Däremot finns det fortfarande skillnad på short- och longfiller som kan påverka pris.
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Olika faconer

Post by Magnus (Gävle) »

salberto wrote:Nja... jag tycker nog att det finns ett tämligen konsekvent system mellan pris och storlek i normala fall. Inbillar mig att frakten av dessa billiga cigarrer är avgörande. Handlarna har ju ofta gratis frakt och fraktkostnaden blir nästan dyrare än garrarna. Prisskillnaderna mellan olika storlekar blir oväsentliga i det stora hela. De billiga kubanska cigarrerna är väl nästan lika billiga hos Joppe som i Schweiz!?
//salberto
Jag syftade inte i första hand på budgetkubaner i mitt resonemang. Tex är tres petit eller ännu mindre cigarrer, typ demi tasse, inte särskilt mycket billigare än mareva osv. Det var så jag tänkte.
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Post Reply