Kjells små jäkelskaper

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

Fick två blindstyren i pris av Kjell och dessa ska nu provas. Det är ju populärt numera att blindprova cigarrer :D

Nu du, Kjell… Misstänker att du vill jävlas riktigt nu… Undrar om alla har fått likadana?
Hoppar i första läget över den piramidformade som inte alls ser kubansk ut och luktar maduro.

Den andra ser lite kul ut…
Tydligt boxpressad, Borde alltså komma från en vanlig dressbox, eller liknande förhållanden. Lite skev, nervig och klantigt rullad. Huvudet är toppigt och inte alls utformad med den precision som en handrullad ska ha. Gröna spots, lukt av svagt stall, det mesta tyder på kubansk härkomst. Lite knotigt uppbyggd med mörkare lite skavda partier som man ofta ser i cellofanerade cigarrer. Rätt mycket överflödigt lim. Ser ut att ha lite ålder omkring 10 år. Foten är också lite yvig. Det här är ingen cigarr jag röker dagligdags! Draget är bra, men smakar knappt någonting. Storleken är lite osäker, då den säkert krympt en del och storlekarna rätt ofta diffar. Från short panatellas till coronas.
Den klantiga konstruktionen liknar tex Los Stratos Brevas, men stämmer inte i storlek, täckblad och att den inte ligger i vanlig dressbox.
Smaken är påtagligt stark och pepprig inledningsvis och den mattas inte ut förrän efter hälften. Rätt god, hyfsad smakkvalitet ändå.

Från att ha varit nästan överdrivet ambitiös raseras nu min provning mer eller mindre. Det kommer besök till höger och vänster. Cigarren slocknar…jag tänder igen…slocknar igen…tjat…stor okoncentration…
Nåväl… Tänker smakmässigt direkt på Quintero Brevas, stark pregnant, rå tobakssmak, men inte heller den är boxpressad. Va fan…
Boxpressningen kan tyda på tex La Corona brevas, men jag har för mig att de är mildare. Belinda och dyligt är jag inte tillräckligt familjär med för att kunna pricka in. Har för mig att denna ”familj” smakar ungefär likadant(rätt menlöst), att de bara har bytt band på dem!?
Säger Quintero brevas för den starka smaken, men är osäker…
Troya Universales stämmer bra på utseende och storlek, men funkar inte smakmässigt, vad jag minns.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

Hehe, alla har fått likadana garrar, Johan! 8-)

Eftersom du publicerat dina tankar här så låter jag den hår tråden vara tävlingstråd i fortsättningen! :D Skriv och tyck, ni andra! Bästa gissning på ursprungsland, märke och ålder vinner en Cohiba Pirámides Millennium Reserve -99!

Kjell
Enväldig domare
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

helv-e
Bommade ditt tidigare inlägg, Kjell...
känns som om jag förstörde din tävling nu :banghead:
Tur att jag nog har totalt fel :fattar-ingenting:
((salberto
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ellge »

Inte direkt dom vackraste cigarrer jag sett. :mrgreen:
Luktade i alla fall på dom och piramiden luktade mycket stall / häst. Hyfsad färg och form i alla fall.
Coronavarianten(?) luktade inget alls och hade läskigt fult täckblad i varierande brunt, från ljust till mörkt.
Liknar absolut inget jag sett förut i alla fall.
Skall i alla fall bli spännande att tända upp dessa pjäser. Tyvärr får det troligtvis vänta tills efter julhelgen.
P.g.a. Monicas mycket knäppa arbetstider, så blir det att sitta i bil t&r Uddevalla några dagar f.o.m. i morgon.
Men sen jäklar.
Hatbra / Lasse
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

Nejnejnej, Johan, vi gör det så här istället. Det spelar ingen roll och det är inget allvarligt vi gör, bara lite underhållning! :cheers:

Lasse, jag valde inte ut mina vackraste cigarrer, precis. Kul att se vad ni gör av det här! :smoking:
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ellge »

Kjell du har PM. :mrgreen:
Hat / Lasse
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Magnus (Gävle) »

Då var det dags för mitt bidrag nummer ett i denna omgång av Kalleboll (som för den oinvigde är en lek med regler som hela tiden förändras för att passa omständigheterna).
Jag insåg som tur var snabbt vartåt Johans inlägg barkade, så jag stängde ned tråden och gick ut på balkongen i stället för att läsa vad han skrivit.
Så. Jag inleder med en reservation: Min tunga är skadad på grund av misslyckad tandreglering, så mina trofasta följeslagare längst fram på tungspetsen är satta ur bruk för tillfället. Detta är vad gommen, tungans sidor samt kinderna kan förnimma kring den mindre av de två pjäserna i surprise-kitet:

Utseende: Ja, inte är den vacker. Lätt boxpress, halvöppen capa utan ”lock”, vilket får mig att associera åt det maskinrullade hållet. Täckbladet är mörkbrunfläckigt med inslag av vattenfläckar och tydliga vener. Ett kraftigt veck från limfläcken som avslöjar var gördeln suttit och bakåt.

Före upptändning: Stalldoft, lite russindoft. Torrdraget bra, fint drag. En smak av rå, ren tobak av kentuckyhållet. Stark.

Upptändning: Intrycket från torrdragningen håller i sig. Smakar ren kentuckytobak från första blosset. En smak som sedan förändras med en tydlig syrlighet som antingen beror på ohemula mängder nikotin eller av att det rör sig om ett corojoblad.
Initialt en ettrig metallisk pepprighet. En riktigt torr smak. Jag upplever den här känslan i munnen ibland som jag definierar som motsatsen till umami. När man röker en riktigt god cigarr så vattnar det sig lite i munnen och smaken förstärks. Det här är motsatsen. Jag blir torr långt bak i gommen och i kinderna. Det här är en cigarr jag inte skulle köpa...
Ungefär här bestämmer jag mig för att det är en nicaraguansk inlaga.
I slutet av första tredjedelen mildras cigarren något och blir uthärdlig. Så brukar det bli efter första chocken när man röker en brutalt obalanserad cigarr. Plötsigt får jag en tillfällig uppenbarelse av en cigarr jag rökte en låda av för evigheter sedan, en maskinrullad La flor de la Isabela, från Filippinerna.
Men den här smaken försvinner direkt efter två bloss och jag famlar åter i mörkret.
Något som är intressant är hur snygg aspelaren blir. Mörkt grå till svartmelerad, helt fri från spret och flikar. Varje bloss avtecknar sig som en liten ”ring” i askan. Den hinner bli fem-sex centimeter innan jag bryter av den i askkoppen.
Någon helt ointressant centimeter senare börjar jag tro att broder Kjell behagar skämta aprilo när jag får för mig att jag känner kubanska toner. En sälta och markant läderton gör sig påmind. Måhända är det någon gammal Los Statos på steroider, tänker jag kort. Men sen bestämmer jag mig för att gå på min ursprungliga känsla. Det måste vara en nicaraguan. Troligen puro.
Sista tredjedelen börjar jag nästan, min handikappade tunga till trots, känna smaker. Då är det rejält med läder, helt obefintlig sötma och lite stall.
Gissning, slutligen. Även om jag aldrig sett av faconen förr måste man ju gissa: Don Kiki red label. 2005.
Nu ska jag klippa till en dumstrut ;-)

PS: detta inlägg är skrivet i word och inklistrat i tråden utan vidare redigering för att undvika att låta mig påverkas av Sal:s kommentarer.
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

Damn! Vad det här är intressant! Visst är det intressant? :exalterad:

Blindprovningen får en verkligen att fundera på smakerna! :tummenupp:

Kom igen nu, ni andra! Vi kan väl köra den lilla cigarren först, ok? :dansar:
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by leffe »

Hur kul som helst ju :applad:

Mera :D

Leffe
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Wagnerian »

Ouch wrote:Damn! Vad det här är intressant! Visst är det intressant? :exalterad:

Blindprovningen får en verkligen att fundera på smakerna! :tummenupp:

Kom igen nu, ni andra! Vi kan väl köra den lilla cigarren först, ok? :dansar:
Måste bara få hem dem först :hamra-i-huvudet: - posten har ännu inte förstått :meh2: att man kan kika på gatuadressen om postnummret blivit fel...
Men sedan blir det ut på balkongen :freezing: :exalterad: :race:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Magnus (Gävle) »

Måste bara få hem dem först :hamra-i-huvudet: - posten har ännu inte förstått :meh2: att man kan kika på gatuadressen om postnummret blivit fel...
Men sedan blir det ut på balkongen :freezing: :exalterad: :race:

Wagnermannen :puff:
[/quote]

Äh, du har redan fått paketet men väntar på mildväder, erkänn :lol: :lol:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

Magnus (Gävle) wrote:Då var det dags för mitt bidrag nummer ett i denna omgång av Kalleboll (som för den oinvigde är en lek med regler som hela tiden förändras för att passa omständigheterna).
Jag insåg som tur var snabbt vartåt Johans inlägg barkade, så jag stängde ned tråden och gick ut på balkongen i stället för att läsa vad han skrivit.
Så. Jag inleder med en reservation: Min tunga är skadad på grund av misslyckad tandreglering, så mina trofasta följeslagare längst fram på tungspetsen är satta ur bruk för tillfället. Detta är vad gommen, tungans sidor samt kinderna kan förnimma kring den mindre av de två pjäserna i surprise-kitet:

Utseende: Ja, inte är den vacker. Lätt boxpress, halvöppen capa utan ”lock”, vilket får mig att associera åt det maskinrullade hållet. Täckbladet är mörkbrunfläckigt med inslag av vattenfläckar och tydliga vener. Ett kraftigt veck från limfläcken som avslöjar var gördeln suttit och bakåt.

Före upptändning: Stalldoft, lite russindoft. Torrdraget bra, fint drag. En smak av rå, ren tobak av kentuckyhållet. Stark.

Upptändning: Intrycket från torrdragningen håller i sig. Smakar ren kentuckytobak från första blosset. En smak som sedan förändras med en tydlig syrlighet som antingen beror på ohemula mängder nikotin eller av att det rör sig om ett corojoblad.
Initialt en ettrig metallisk pepprighet. En riktigt torr smak. Jag upplever den här känslan i munnen ibland som jag definierar som motsatsen till umami. När man röker en riktigt god cigarr så vattnar det sig lite i munnen och smaken förstärks. Det här är motsatsen. Jag blir torr långt bak i gommen och i kinderna. Det här är en cigarr jag inte skulle köpa...
Ungefär här bestämmer jag mig för att det är en nicaraguansk inlaga.
I slutet av första tredjedelen mildras cigarren något och blir uthärdlig. Så brukar det bli efter första chocken när man röker en brutalt obalanserad cigarr. Plötsigt får jag en tillfällig uppenbarelse av en cigarr jag rökte en låda av för evigheter sedan, en maskinrullad La flor de la Isabela, från Filippinerna.
Men den här smaken försvinner direkt efter två bloss och jag famlar åter i mörkret.
Något som är intressant är hur snygg aspelaren blir. Mörkt grå till svartmelerad, helt fri från spret och flikar. Varje bloss avtecknar sig som en liten ”ring” i askan. Den hinner bli fem-sex centimeter innan jag bryter av den i askkoppen.
Någon helt ointressant centimeter senare börjar jag tro att broder Kjell behagar skämta aprilo när jag får för mig att jag känner kubanska toner. En sälta och markant läderton gör sig påmind. Måhända är det någon gammal Los Statos på steroider, tänker jag kort. Men sen bestämmer jag mig för att gå på min ursprungliga känsla. Det måste vara en nicaraguan. Troligen puro.
Sista tredjedelen börjar jag nästan, min handikappade tunga till trots, känna smaker. Då är det rejält med läder, helt obefintlig sötma och lite stall.
Gissning, slutligen. Även om jag aldrig sett av faconen förr måste man ju gissa: Don Kiki red label. 2005.
Nu ska jag klippa till en dumstrut ;-)

PS: detta inlägg är skrivet i word och inklistrat i tråden utan vidare redigering för att undvika att låta mig påverkas av Sal:s kommentarer.
Magnus... Var det inte en Don Kiki red Label som jag fick av dig för ett tag sedan? Den jag gillade bästa av alla i kartongen. Har för mig att jag gillade den
mycket mer än den här. Men jag har för mig att det var två cigarrer med olika band... ett rött och sen en annan färg... kommer inte ihåg. Minns att jag gillade den ena, men inte den andra.
Smått förvirrad och besviken uppmot hjärnhaveri för att de ska ta bort Partagas Serie du Connaisseurs ur sortimentet. Om de ska fortsätta med att ta bort alla favoriter, kan jag lika gärna börja röka icke-kubaner på heltid. Är riktigt trött på alla menlösa dyra regionaler gauge 50 och uppåt.
//salberto
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Magnus (Gävle) »

Magnus... Var det inte en Don Kiki red Label som jag fick av dig för ett tag sedan? Den jag gillade bästa av alla i kartongen. Har för mig att jag gillade den
mycket mer än den här. Men jag har för mig att det var två cigarrer med olika band... ett rött och sen en annan färg... kommer inte ihåg. Minns att jag gillade den ena, men inte den andra.
Smått förvirrad och besviken uppmot hjärnhaveri för att de ska ta bort Partagas Serie du Connaisseurs ur sortimentet. Om de ska fortsätta med att ta bort alla favoriter, kan jag lika gärna börja röka icke-kubaner på heltid. Är riktigt trött på alla menlösa dyra regionaler gauge 50 och uppåt.
//salberto
Det stämmer, du fick såna och tyckte inte direkt illa om dem i alla fall :vissla-oskyldigt:
Att jag drog till med den gissningen var bara för att jag inte har en endaste aning om vad det var vi puffade. Men jag antar att det så här i efterhand var korkat av mig att inte gissa på någon gammal maskinbunchad kuban som utgått ur produktion för länge sen :galen:
Vi får se.
Väntar med spänning på wagners kommentarer.
Och slutligen, ja, vad ska man säga. Jag får lägga en månadslön på diplo 4 och 5, cigarrer jag verkligen inte vill leva utan!
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

Magnus (Gävle) wrote:
Magnus... Var det inte en Don Kiki red Label som jag fick av dig för ett tag sedan? Den jag gillade bästa av alla i kartongen. Har för mig att jag gillade den
mycket mer än den här. Men jag har för mig att det var två cigarrer med olika band... ett rött och sen en annan färg... kommer inte ihåg. Minns att jag gillade den ena, men inte den andra.
Smått förvirrad och besviken uppmot hjärnhaveri för att de ska ta bort Partagas Serie du Connaisseurs ur sortimentet. Om de ska fortsätta med att ta bort alla favoriter, kan jag lika gärna börja röka icke-kubaner på heltid. Är riktigt trött på alla menlösa dyra regionaler gauge 50 och uppåt.
//salberto
Det stämmer, du fick såna och tyckte inte direkt illa om dem i alla fall :vissla-oskyldigt:
Att jag drog till med den gissningen var bara för att jag inte har en endaste aning om vad det var vi puffade. Men jag antar att det så här i efterhand var korkat av mig att inte gissa på någon gammal maskinbunchad kuban som utgått ur produktion för länge sen :galen:
Vi får se.
Väntar med spänning på wagners kommentarer.
Och slutligen, ja, vad ska man säga. Jag får lägga en månadslön på diplo 4 och 5, cigarrer jag verkligen inte vill leva utan!
Jag la just en del av jullönen på Partagas SdC no3. en av favoritgarrarna som jag inte vill vara utan på ett tag.
Att hitta en sån här maskingjord blindcigarr är ju inte så lätt. De ser ju nästan likadana ut allihop och smakar inte så specifikt heller, mer än rå tobak och starkt egentligen. Tycker att den såg ut som en kuban, men smakmässigt var det svårt att fånga den här pepprigheten hos en kuban.
//salberto
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Wagnerian »

Magnus (Gävle) wrote:
Måste bara få hem dem först :hamra-i-huvudet: - posten har ännu inte förstått :meh2: att man kan kika på gatuadressen om postnummret blivit fel...
Men sedan blir det ut på balkongen :freezing: :exalterad: :race:

Wagnermannen :puff:
Äh, du har redan fått paketet men väntar på mildväder, erkänn :lol: :lol:
Idag kom dom :woohoo: Nu är det bara lite jul ivägen, men sedan kommer de efterlängtade :? :fattar-ingenting: :funderar2: :funderar: kommentarerna.

Liten anekdot: Jag sambeställde ju RA CF i Ouchs regi, och skikade gladeligen adressuppgifter. Undrade sedan varför alla andra fick hem dem men inte jag :funderar2: , ett par tre dagar senare kom de med postnummret överkorsat och det rätta ifyllt. Tyckte att jag så väl kände igen sifferkombinationen (den felaktiga) och så plötsligt ser jag att jag skrivit en gammal barndomsväns telefonnummer :shock: :!: Ringde honom faktiskt ett par dar senare, och bröt ett par månaders "tystnad" - kanhända var det just det som "någon" ville att jag skulle bli påmind om eller att göra... :?: Iaf är det inte 16453 utan 16347 Ouch - om du som jag spar på adresser för "framtida bruk".... :mrgreen:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

Det är nu noterat, Wagnerian! :mrgreen:
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ellge »

God kväll.
Mitt emellan en massa matlagning, skinka och janssons, så blev det tid över att testa "den Fule".
Blues i bakgrunden, block och penna, nu skulle det provas.
Luktar lite mer än första gången, men inte mycket och torrt hö kom jag fram tiil.
Snoppade lite för att testa draget och det var helt kalas. Smakade Ettan.
Tände på och vad fan, ingen smak. Mysko, Men efter c:a 5 mm kom ...Emser. :tummenupp:
Som strax avlöstes av grönpeppar, gräs, humle och svartpeppar. Ännasom allt på en gång. :fattar-ingenting:
Då hade cigarren brunnit så där 2 cm. Peppar och humle höll i sig till halva cigarren.
Askan hängde kvar riktigt bra och konstruktionen verkar helt ok.
Och fram tills halva en ganska ok cigarr. Sedan blev det andra skarpa bittra smaket blanda med peppar.
Inte god längre, men är det test såå. Jag stog ut tills det var 3cm kvar, då den gick över bord.
Och smakade vedervärdigt. Tyvärr en smak som sitter i ännu.
Jag tror att min första gissning var ok, en pesocigarr. Den tanken står sig.
Ha det riktigt bra nu och God Jul på er. :tummenupp:
Lase
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

Nu måste jag snart röka en av de där fule...jag bröt faktiskt en låda för den här blindprovningen så jag har inte smakat dem själv än! :D

Väldigt intressanta synpunkter så här långt! :tummenupp: Kent, du är på nu om du vill vara med! :hejhej:
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Magnus (Gävle) »

Jag har precis pe-ämmat recensionen av cigarr nummer två till Kjell...
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ellge »

Min andra får vänta tills Måndag eller Tisdag.
Borta.
hatbra / Lasse
Post Reply