Kjells små jäkelskaper

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

Jag måste låta halsen vila någon dag till
//salberto
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Wagnerian »

I julaftonens första timma togs Ouchs första blindmissil fram. En liten stund vid datorn och Cuban cigarr website och cuban cigarr reviews för att kolla måtten ledde till ett mkt oklart antagande om att det kan röra sig om en cremas eller universales. Inga mått stämde dock exakt då denna mättes till ca 137mm och 38-40 ring; väldigt svårt med ringmått på så här tydligt boxpressade cigarrer – och denna var ju i praktiken rektangulär.

Utseendet i övrigt påminde om de cellofanerade maskinrullade cigarrer fr Havanna jag puffat, såsom LSdL Delirios, La Corona PC-Marevas, HUpmann Belvederes, RA Belvederes, Partagas Panetelas&Londres Extra&Londres Finos mfl. Relativt slätt täckblad utan skrynklor och bara en lite tydligare ”okrossad” ven. Färgen var så där flammig/fläckig som jag tycker är karaktäristisk för dessa maskinisar. Som redan sagts tydlig boxpress. Efter minimalt klipp i den enkla capen – bara en ”snibbavslutning” av täckbladet(?), konstaterades ett fint och lagom Havanna-tight torrdrag, med aning mild, krämig tobakssmak i otänt skick.

Doften var mkt mild, nästan obefintlig, av sötaktig tobak o stall. Lite snusig doft i fot och huvud, något som jag inte tidigare har kännt i (vad jag åtm tror var) en Havannacigarr, utan endast i Nicaraguanska ”helvetespinnar (gillar inte minsta antydning till snusdoft eller smak!)

Dags att sätta fyr på den. Första blosset var milt och krämigt, torrt och lite ”kartongartat”. Tendens till läder och kakao lite senare. Ibland dansade lite citrussyrlighet in. Påminner om enkelheten i de LSdL Delirios jag har puffat, men den här är inte lika smakrik som denna. Den har inte alls den fyllighet och smakrikedom jag minns från La Corona, HUp/RA Belvederes, och Partagaser. Askan är svartgrå o lite flagig – som Havanna(?) Lädertonerna ökar, men samtidigt blir den mer entonig i karaktären. Aning rostade kaffe o kakaotoner i bakgrunden. Man får en känsla av ”beläggning” i gommens övre del – som om man druckit grädde(?).

Mittenpartiet adderar lite torra kryddor. Hittills är det total avsaknad av trätoner o sötma. Draget fortsatt bra och rökutvecklingen ger munfullhet. Aning styrkeökning, men kanske lite antydning till ammoniak(??) Mer kakao, men fortfarande entonig, dvs den kör en smak i taget inte en komplex ”blend” av smaker i god balans. Små försiktiga puffar ger ”emsereffekt”, medan större domineras av kakao. Lite försiktig sötma adderas mot slutet av andra trean.

Sista trean kom ytterligare sötma, kakao och mer kryddor (ibland emserlika). Lite bättre komplexitet, men inte tillräcklig för att intresset skall hållas vid liv, så när den blir lite grinig mot slutet – ca 4 cm kvar – avslutas den.

Ja, vad skall man säga? Inget man skriver hem om, men heller inte otäck, utan mer bara OK i sin ENKELHET. Tycker ändå att det finns drag av Havanna om än otydliga, eller kanhända annorlunda pga att åldern kan vara rejäl och därmed blend och tobakssorter som man inte är fullt familjär med. Har i praktiken sorterat bort O-Habanos, delvis pga smaken och delvis pga att jag kan alldeles för lite om denna ocean av cigarrer. Ett annat ålderstecken var (kanske) att inlagan verkar ha krympt så täckbladet kändes ”ett nummer större” Smakmässigt fanns inga likheter med mina minnen av de ovan uppradade maskinisar man puffat, så det får bli en chansning på de man inte ännu varit på exvis Belinda, Boli eller Troya. Nu får man väl snart skämmas :oops: ögonen ur sig, men gissar :fattar-ingenting: vilt på:

Gammal (äldre än 1990) Troya Universales :hide-behind-sofa:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Wagnerian »

Öhh, har nu läst de andras recensioner och en viss tvehågsenhet och förlägenhet :oops: infinner sig när man läser Sal's
Troya Universales stämmer bra på utseende och storlek, men funkar inte smakmässigt, vad jag minns.
Till mitt försvar för gissningen får jag väl säga att jag alldrig varit i närheten av en Troya... :oops:

Magnus verkar varit innen på det jag antydde men avfärdade (snusiga doften) att det skulle röra sig om en Nicaraguan DK RL.

Ellge verkar ha fått minus-pjäsen som alltid finns lurkandes i en låda... :krama-trost:

Men som sagt spännande att läsa allas inlägg nu i efterhand, men gissningen kanske skulle blivit annan med den "bakgrundskunskapen"...

Ha en härlig JULAFTON ALLA!!!!

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

Anders. Du är allt en riktig cigarrbroder vad beträffar det mesta :D
Vi har ett mycket likartat tillvägagångsätt, kollar fakta, storlekar, letar på nätet, letar i MRN och upptäcker att ingenting stämmer... :hamra-i-huvudet: :galen:
Troya Universales var faktamässigt mitt första val, om man bortsåg från smaken, men det verkar som om den cigarr du rökte var mer smaktik och mildare än min.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

Tack, Anders! Hoppas att Kent fyller på i dagarna, så jag avhåller mig från kommentarer tills jag fått besked!

Strax är det Disney-jul, vinglaset är fyllt, Reimersholms Julsnaps står på kylning och julmaten är färdig för förtäring. Ha det trevligt idag, bästa bröder! :cheers:
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Magnus (Gävle) »

Anders. Du är allt en riktig cigarrbroder vad beträffar det mesta :D
Vi har ett mycket likartat tillvägagångsätt, kollar fakta, storlekar, letar på nätet, letar i MRN och upptäcker att ingenting stämmer... :hamra-i-huvudet: :galen:
//salberto
Och jag är den hedonistiske kusinen från landet som bara flänger ut på balkongen och tänder upp utan att ens mäta och kontrollera facon :galen: Jag är ju precis dum i huvudet som inte ens jämför med cigarrerna i skåpet :hamra-i-huvudet:
Men men, det är allt värt det för att låta er MRN-boys få småle på min bekostnad :kram-lycklig:
God jul, snart vankas gravlaxtoast på gingravad lax. Mums!
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

Jo, eller annars är det ju du som verkligen har fattat det här med att röka cigarr, Magnus. Mina "mätningar" brukar bara leda till konstaterandet att"ingentimg stämmer" och sen har jag nästan glömt bort att röka och har bara förvirringen kvar. MK och jag har diskuterat det här en del och han har ett mycket mer avslappnat förhållande till att prova cigarrer.
//salberto
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by kent »

Så nu sitter jag o försöker klura ut vad en av mina blindprover smakar.. Har tänt upp en torpedo de vet jag iallafall. Den luktade häst skit innan jag tände den, har då inte fått fram någon specifik smak som jag kan beskriva. Ibland känns den lite söt men ändå inte, men en sak vet jag och det är att den brinner snett o finns ett o annan liten hålbrand. Sitter o letar som en dåre på nätet om vad de kan vara jag sitter o puffa på och inte fan blir jag smartare av de. Hmmm de dyker upp en massa smaker som jag känner igen men kan inte placera dom bara.
säger jag att de är en Dominican så är de en Nicaraguan eller om de är en Kuban så är de en Filipinas. Så mitt svar på den frågan blir inte en jävla susning. Helt klart en som inte ligger på min favvo lista men den var rökbar iallfall.

Ni får tänka på att jag är en färsking på detta och ej har rökt så överdrivet mycket om man jämnför med er andra gamla rävar :hamra-i-huvudet:
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Wagnerian »

salberto wrote:Anders. Du är allt en riktig cigarrbroder vad beträffar det mesta :D
Vi har ett mycket likartat tillvägagångsätt, kollar fakta, storlekar, letar på nätet, letar i MRN och upptäcker att ingenting stämmer... :hamra-i-huvudet: :galen:
Troya Universales var faktamässigt mitt första val, om man bortsåg från smaken, men det verkar som om den cigarr du rökte var mer smaktik och mildare än min.
//salberto
Uppfattningen är ömsesidig broder Johan :kram-lycklig: :tummenupp:
Magnus (Gävle) wrote:Och jag är den hedonistiske kusinen från landet som bara flänger ut på balkongen och tänder upp utan att ens mäta och kontrollera facon Jag är ju precis dum i huvudet som inte ens jämför med cigarrerna i skåpet
Men men, det är allt värt det för att låta er MRN-boys få småle på min bekostnad
Precis som Johan säger;
salberto wrote:Jo, eller annars är det ju du som verkligen har fattat det här med att röka cigarr, Magnus. Mina "mätningar" brukar bara leda till konstaterandet att"ingentimg stämmer" och sen har jag nästan glömt bort att röka och har bara förvirringen kvar. MK och jag har diskuterat det här en del och han har ett mycket mer avslappnat förhållande till att prova cigarrer.
//salberto
så kan jag sakna denna mer avslappnade attityd, som även min kusin har. Jag plitar och bokför vid våra provningar och han pratar, puffar och njuter. Men man är väl ett "kontrollfreak" och det kan man väl inte göra ngt åt. Händer ibland att jag är sugen på ngt oprovat, men låter bli för att jag inte "orkar" förbereda mig, och tanken på att ta fram papper o penna mm. Detta är ju inte helt optimalt... :hamra-i-huvudet:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by kent »

Sitter nu o puffa på min sista blindprovning. De är groteskt mycket ådror på min o väldigt pluggad. Hmm jag får att de smakar kubansk iallafall, men vad det är får sort låter jag expeterna sköta. Helt klart okej smak på denna, hade gärna testat en som inte var pluggad. Nu var jag tvungen o snoppa av den en stump i ändan. Fan vet ifall det är en kuban nu, Riktigt vidriga smaker dök det upp nu usch blä o fy... Tyvärr måste jag lägga ifrån mig den för den smakar riktigt äckligt nu, nästan amoniak fast värre och ingen öl hart jag heller o skölja munnen med heller...
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

PM till Kjell om den andra garren :vissla-oskyldigt:
//salberto
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Wagnerian »

Hade inte riktigt inspekterat den andra (piramiden) då jag tog den första, och när jag skulle förbereda denna ikväll upptäckte jag att någon anti-tobaks-postanställd :evil: förmodligen satt sig på den med rikliga täckbladsskador i foten som följd. :meh2: Hela "trattpartiets" täckblad låg i påsen och den rullade upp sig till mitten. Nåja, fram med lite pektin, tålamod och reparationslusta. Tror att jag kunnat rädda den till rökbarhet, :funderar2: även om den inte tätar helt i den avsmalnande delen. Kanske inte gör ngt om man klipper den rejält (hoppas att inte draget då blir ala vindtunnel :nooo: ). Men kontentan blir att den nog får ligga ikväll oprovad... :ledsen: Återkommer när den är puffad o PMad

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

Det var synd, men sånt händer, Wagnerian. Jag hoppas att den går att röka i alla fall. Om inte så gör jag en ambulansutryckning och skickar dig en till!

I morgon kommer jag att röka den lilla fulingen själv. Har aldrig smakat en sådan förut, men med tanke på vad ni alla tyckt om dem så är det inte med någon större förväntan jag tänder på min första La Corona Coronas -97, en maskinrullad Cremas från Kuba! :D

Ingen har ju prickat alldeles rätt på den så det blir nog ett avgörande moment när den andra (piramiden) är redovisad av alla! Jag är imponerad av ert detektivarbete så här långt och som jag ser det ligger Wagnerian och Sal snäppet före er andra i svaren. :tummenupp:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

Jo, den var med i diskussionen tidigt. Hade en låda för några år sedan, testade ett par, men gjorde mig av med dessa rätt snabbt. Har för mig att de var lite mildare, än testexemplaret.

En fråga om storlekar, OUCH. Mitt exemplar mätte 135 på längden, idealt ska den vara 140, förvirrade mig mycket i början. Ska skillnaden vara så stor? Inte första gången jag råkar ut för detta :banghead:
Känns lite meningslöst att mäta cigarrerna i sådana fall.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

salberto wrote:Jo, den var med i diskussionen tidigt. Hade en låda för några år sedan, testade ett par, men gjorde mig av med dessa rätt snabbt. Har för mig att de var lite mildare, än testexemplaret.

En fråga om storlekar, OUCH. Mitt exemplar mätte 135 på längden, idealt ska den vara 140, förvirrade mig mycket i början. Ska skillnaden vara så stor? Inte första gången jag råkar ut för detta :banghead:
Känns lite meningslöst att mäta cigarrerna i sådana fall.
//salberto
Det verkar vara rätt vanligt att cigarrerna krymper några procent med åren. Jag har samma erfarenhet som du där. Ett annat belägg för detta är ju att gördlarna ofta är lösa på vintagecigarrer. Krympningen går alltså både på längden och tvären! :D

Jaså, du gjorde dig av med din låda? Min har legat ett par år snart, lite bortglömd, mest som ett minne från en av Europa-tourerna. Det får väl bli bjudcigarr för dem som är intresserade av det historiska vingslaget...lär inte bli bud på denna! :lmao:
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Magnus (Gävle) »

salberto wrote:Jo, den var med i diskussionen tidigt. Hade en låda för några år sedan, testade ett par, men gjorde mig av med dessa rätt snabbt. Har för mig att de var lite mildare, än testexemplaret.

En fråga om storlekar, OUCH. Mitt exemplar mätte 135 på längden, idealt ska den vara 140, förvirrade mig mycket i början. Ska skillnaden vara så stor? Inte första gången jag råkar ut för detta :banghead:
Känns lite meningslöst att mäta cigarrerna i sådana fall.
//salberto
:did-i-say-that: :lol:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Wagnerian »

Ouch wrote:Det var synd, men sånt händer, Wagnerian. Jag hoppas att den går att röka i alla fall. Om inte så gör jag en ambulansutryckning och skickar dig en till!
Skall försöka prova den asap. Hoppas den fungerar tillräckligt så vi slipper ambulansen :D
Ouch wrote:så är det inte med någon större förväntan jag tänder på min första La Corona Coronas -97, en maskinrullad Cremas från Kuba!
Ser man på :!: Jag avfärdade den då jag provat några LCPC fr -92 med riktigt gott resultat:
...tändes raskt en La Corona PC cello upp från år 1992. Lustigt nog pekade boxcoden på José Martí fabriken, apropå tidigare puff. Den doftade utmärkt och hade ett rejält motstånd i draget - perfekt. Även den startade milt med söta aromatiska trätoner på en finstämd jord/läder botten. På mitten tillkom finstämd citrus och en harlig krämighet. Sista tredjedelen blev den fylligare och rostade kaffetoner adderades. Den gav en markant strävhet på baksidan av tänderna utan att för den skull ha minsta tendens till nikotinsyra eller bitterhet - nubbades därför till ca 1,5 cm - mumsigt!!
En mycket trevlig La Corona PC (JM OVSI) MAR 1992 avnjöttes ikväll.
Finfina trätoner, massor av läder, lite jord, kaffe o kakao. Allt inlindat i krämig "vintage"-karaktär. MUMS!
Ser nu att med lite bättre detektivarbete (läste inte dessa egna små omdömen :nekar: :hamra-i-huvudet: ) hade kanske passusen med "strävhet på tänderna" passat med "beläggning på tänderna", men det är nog för långsökt ändå. Tyckte inte riktigt att smakminnena pekade hitåt. Men olika årgångar/tobak/fabriker/rullare gör väl sitt till för att göra skillnader alltför stora....
salberto wrote:En fråga om storlekar, OUCH. Mitt exemplar mätte 135 på längden, idealt ska den vara 140, förvirrade mig mycket i början. Ska skillnaden vara så stor? Inte första gången jag råkar ut för detta
Känns lite meningslöst att mäta cigarrerna i sådana fall.
Ouch wrote:Det verkar vara rätt vanligt att cigarrerna krymper några procent med åren. Jag har samma erfarenhet som du där. Ett annat belägg för detta är ju att gördlarna ofta är lösa på vintagecigarrer. Krympningen går alltså både på längden och tvären!
Något man måste ta med i beräkningarna således...ger ju dessutom en hint om ålder(?) Undrar om man kan hitta samband mellan mm/år med exponentiellt avtagande :funderar2: :galen:

Iaf var det ruskigt roligt att handlöst slänga sig ut utan skyddsnät... :woohoo: :buga: Blir väl svårare nu med vad jag förmodar är en non-Habanos, men är inte ens säker på detta då måtten stämmer med piràmides, och det finns väl en 10 tolv st sådana i sortimentet...Let the games proceed...

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Wagnerian »

Magnus (Gävle) wrote:
salberto wrote:Jo, den var med i diskussionen tidigt. Hade en låda för några år sedan, testade ett par, men gjorde mig av med dessa rätt snabbt. Har för mig att de var lite mildare, än testexemplaret.

En fråga om storlekar, OUCH. Mitt exemplar mätte 135 på längden, idealt ska den vara 140, förvirrade mig mycket i början. Ska skillnaden vara så stor? Inte första gången jag råkar ut för detta :banghead:
Känns lite meningslöst att mäta cigarrerna i sådana fall.
//salberto
:did-i-say-that: :lol:
Du menar:
"kom hit skall vi mäta vem som har störst cigarr"...? :mrgreen:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

Wagnerian wrote:
Magnus (Gävle) wrote: :did-i-say-that: :lol:
Du menar:
"kom hit skall vi mäta vem som har störst cigarr"...? :mrgreen:

Wagnermannen :puff:
Kan meddela, vad gäller det andra provexemplaret, att varken linjal eller dator användes vid identifikation (läs: hopplöst försök till identifikation). Tolkar det som om ett mer avspänt förhållningssätt till cigarrprovningar så sakteliga håller på att inträda :smoking:
Roade mig med att röka en Los Stratos Brevas ur en folierade bunch i pappkartong. Denna var något godare än Kjells La Coronas, men inget vidare egentligen. Rökte den parallellt med en Partagas Charlottes och visst finns det en klasskillnad i kvalitet. Det intressantaste var nog ändå rullningen. Charlotten såg ut som om den var rullad av prinsessan på ärten, medan Los stratosen verkade vara rullad av en sopåkare :mrgreen: Den trevliga förpackningen av Brevasen är behållningen. Tar med den som bjudcigarrer till Baschen.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

Instämmer med omdömet om Los Statos Brevas. Jag har några sådana kartonger, de luktar mycket gott när man öppnar folien men det goda verkar försvinna till största delen just i det ögonblicket. Jag använder mina som lunchcigarrer som jag kan kasta om tiden blir knapp... :D
Post Reply