Kjells små jäkelskaper

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Wagnerian »

PM om den andra garren är äntligen iväg :!:
salberto wrote://...användes vid identifikation (läs: hopplöst försök till identifikation)...//
Förstår nu exakt vad du menar :fattar-ingenting: Tror att Magnus större inblick i non-habanos-sortiment parat med gott smakminne och förmåga att sätta ord på dessa talar för att precisionen blir bättre där :nickar: :sefakta:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

Wagnerian wrote:PM om den andra garren är äntligen iväg :!:
salberto wrote://...användes vid identifikation (läs: hopplöst försök till identifikation)...//
Förstår nu exakt vad du menar :fattar-ingenting: Tror att Magnus större inblick i non-habanos-sortiment parat med gott smakminne och förmåga att sätta ord på dessa talar för att precisionen blir bättre där :nickar: :sefakta:

Wagnermannen :puff:
Men han mäter inte... :mrgreen: Blandar ihop marevas med carlotas, med dalias... :cheers:
//salberto
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Magnus (Gävle) »

salberto wrote:
Wagnerian wrote:PM om den andra garren är äntligen iväg :!:
Förstår nu exakt vad du menar :fattar-ingenting: Tror att Magnus större inblick i non-habanos-sortiment parat med gott smakminne och förmåga att sätta ord på dessa talar för att precisionen blir bättre där :nickar: :sefakta:

Wagnermannen :puff:
Men han mäter inte... :mrgreen: Blandar ihop marevas med carlotas, med dalias... :cheers:
//salberto
:hamra-i-huvudet: Sån är jag. Oförbätterlig. Men till mitt försvar..., äh, skit i det förresten. Jag har inget att tillägga :galen:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Daniel P »

:tummenupp:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ellge »

Kjell.
PM skickat.
Hatbra / Lasse
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

Nu har jag fått in alla omdömen om piramiden men jag hinner inte fixa det här i kväll...det får bli en final i morgon (om jag inte är för bakfull...) :hamra-i-huvudet:

Nu skall det här året firas ut! :cheers: :cheers: :cheers:
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ellge »

Ser fram emot detta med spänning.
Och ser fram emot att bara kunna sätta mej och skita i att försöka hitta en massa smaker. :smoking:
Avkoppling framför allt, så nu gäller skalan: bedrövlig, nja, ok, bra, god, mycket god, överdjävligt god. :mrgreen:
I alla fall en tid framöver.
Jag kanske kan komma på andra tankar, fast inte just nu.
Så jag konstaterade att just avlutad BPC hamnade som mycket god. :smoking:
Ha nu ett riktigt gott slut allihopa och att nästa år efter bakfyllan blir riktigt bra med. :cheers: :cheers:
Lasse, som inte är klar med puffandet ännu på ett tag. Det gäller att ta igen förlorad tid. :mrgreen:
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Magnus (Gävle) »

Ouch wrote:Nu har jag fått in alla omdömen om piramiden men jag hinner inte fixa det här i kväll...det får bli en final i morgon (om jag inte är för bakfull...) :hamra-i-huvudet:

Nu skall det här året firas ut! :cheers: :cheers: :cheers:
Hallå Kjell, klockan är sju! Såhär bakis brukar inte ens jag bli i mina sämsta stunder :vissla-oskyldigt:
(Jo, vi väntar spänt på resultatet så att vi än en gång kan få stå där med skammens rodnad blossandes (hihi) på kinderna) :exalterad:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

Ok, here we go! Så här har ni bedömt den andra cigarren, den som var en piramide...

Magnus (Gävle) skriver:

Pyramid-recension:
Häst! Den här cigarren luktar inte stall, den luktar häst. Verkligen.
Madurotäckblad, riktigt snyggt och slätt, frånsett två längsgående mindre vener. Ordentlig capa som går upp en bit från spetsen i tre varv. På det stora hela en riktigt vacker cigarr som skulle ha kunnat vara en Monte-tvåa som någon pulat på ett madurotäckblad för att skoja till det lite.

Före upptändning: Extremt lätt drag, trots att jag snoppar mycket försiktigt inser jag att jag kunde varit ännu sparsammare med klippet. Smaken är förutom gamle brunte även snus. Inte ettan, snarare grovsnus.

Upptändning: Nu är mina smaklökar helt förlorade. Inledningsvis smakar det här ingenting alls. Så otroligt frustrerande när tungan sviker! De första smaker jag förnimmer på tungans sidor är terpentin, eller snarare så jag föreställer mig pinjeträdskåda skulle smaka om man fick det i munnen. Cigarren brinner snyggt, frånsett en liten flik som sackar efter, orsaken är ett knappnålsstort hål i gördelhöjd. (kan för övrigt inte avgöra om det suttit någon gördel på cigarren, inga limrester, men den ser lite platt ut på just det stället, så kanske).
Jag smackar som en tok, gurglar röken i kinderna och drakpuffar intensivt och lyckas till sist, efter ett par centimeter, känna lite sötma, typ bourbonvanilj, kanske lite kaffebönor. Ingen choklad, som täckbladet borde bidra med. Frågan är om det är tungans eller cigarrens fel...
Efter att första tredjedelen är avklarad kommer en påtaglig cedersmak och lite bröd fram i den försiktiga smakpaletten. Jag blir allt mer frustrerad, övertygad om att jag rökt den här cigarren tidigare.
Askan hänger kvar otroligt länge, relativt ljusgrå, lite melerad. De två venerna spretar lite, annars hänger den ihop snyggt. Den ljusa askan får mig att luta åt honduras eller dominikanska. Det senare förstärks när en försiktig nötaktighet dyker upp efter halva cigarren.
Men honduras ligger ändå närmare till hands. Jag är för begränsad i smaklökarna för att hitta närmare nyanser men måste våga mig på en gissning, även om täckbladet egentligen är lite för ljust och lite för snyggt för att vara den cigarr jag nu gissar på:
Maria Mancini Magic Mountain.
(den har ju vanligtvis mycket tooth, den här är sammetslen).

Betyg, slutligen: Ja, vad ska man säga. Det lilla jag kände var gott, men inte intressant. En cigarr som kanske inte är kronan på verket efter en god middag, men funkar finfint som andra- eller tredjecigarr på en blöt herf.


Salberto skriver:

Möter nu en mörk piramidformad ganska läcker cigarr, som jag bara efter någon sekund införlivar i det ofantliga icke-kubanska sortimentet. Snygg fot, luktar inte kubansk, utan lite maduroartat,stall och sötma, mörkare tobak, mer åt det solbrända hållet. Cigarren är fint rullad, med undantag av huvudet, som har en riktig klantig fadäs. Antagligen för stor fadäs för tex Fuente och kvalitetsgarrarna, möjligtvis en seconds.
Den lille vetenskapsmannen har lämnat min kropp och jag mäter ingenting!
Torrdragningen speglar doften, inte kubanskt alls.
Har inledningsvis en mycket tunn smak, ingen peppar alls, men smakrikedomen ökar drastiskt ganska snart. Lite sötkladdig, relativt ung, vit-ljusgrå aska, lite rostat bröd.
Stor smakrikedom, men ingen botten, inget riktigt fundament. Jag känner igen smakprofilen så väl, men ovanan vid icke-kubaner förvirrar mig. Sötma, marsipan.
Een tredjedel är kvar och jag orkar inte med smakrikedomen längre, den lägger sig som vadd över hela kroppen.
Jag lämnar mitt någorlunda säkra kubanska område och inträder på mycket djupt vatten, aktiverar alla minnesceller jag har. Påminner lite om Camachoserien. Honduransk tobak kanske, corojo sun-grown.
Honduran Factory Corojos eller en honduransk Consuegra


Wagnerian skriver:

Första tanken när jag satt och lagade täckbladet på denna piramid/torpedo pjäs var att det sannolikt rörde sig om en non-Habanos. Måtten 155/20 mm (50-52 ring?) skulle ju annars kunna vara piramides storlek, 156/52ring, och då begränsa urvalet till tiotalet varianter. Har faktiskt inte provat så värst mkt av denna modell då den inte är min favorit – för lång, tjock o stor. Tror att det bara rör sig om MC#2, PPNo2 o VR Unicos som jag haft i munnen. Denna är även för mörk (maduro eller sungrown) för att riktigt stämma in på Havannor jag sett. Kollar ändå för säkerhets skull på ett par ”mörkingar” som ligger för provning; Cuaba LE-08 och en HdM som kan vara alltifrån en sel piramide-03, LE-03 som LE bandet ramlat loss på eller en fake…; men ingen av dessa är lika mörk som denna.

Efter doftat på den är jag ännu säkrare på att det inte är Habanos. Doften är kraftigt söt stall o fruktig tobak. Foten doftar torkad frukt men framförallt har den en ”snusig” ton som jag inte gillar och oftast hittat i nicaraguanska cigarrer. Eftersom den inte är så tydlig kan det röra sig om lagrad nicaragua eller yngre som bara har viss del nicaragua (?) Allt är förståss rena gissningar, för om jag känner mig osäker på Havanna, är det här att likna vid ”blindbock”.

Utseendemässigt är täckbladet hyfsat slätt och ”ovenigt”. Pyramidformen är tämligen ”rak”. Färgen är colorado-maduro till maduro, vilket kanske även kan betyda sungrown eller brazil förutom den klassiska ”broadleaf”-maduron (???) Nu var ju fofens täckblad krossat och avfallet, men tycker mig ändå se att det inte är någon riktig ”cap” utan mer av ”snibbavslutning”. Kanske tyder detta på enklare (inte premium) eller kanske t o m second? Kände mig tvungen att klippa ganska rejält; ca 1,5 cm tills diametern blev dryga centimetern.

Innan upptändning hoppades jag verkligen att det skulle råka vara någon av de få goda non-habanos jag puffat. Senaste minnet var ju en Rocky Patel Vintage 1992 perfecto. Tittade för skojs skull om de gjorde ngn torped, men måtten på detta var aningen mindre (damn!). De hade dock seconds av både 90an o 92an där torpedomåttet verkade stämma – så hoppas kan man ju…hehe

Upp till bevis. Startar med en snabbt avtagande pepprighet. Smaken i övrigt är tunn med endast lite ”snusig” tobak (nicaragua-varningsklocka). Rökutvecklingen är massiv med mängder av gråvit rök. Snuset blir sötare efterhand och en viss kakao kommer smygande. Efter en stund även lite men tydlig ammoniak. Detta tyder ju på ungdom så lagrad nic-puro borde det inte vara. Snarare någon yngre pinne med inblandad nic-tobak(?känner mig ute på mkt tunn is?) Askan är gråsvart och håller ihop bra med tydliga spår av rullningen i möntret – ser ut som en spiralgalax! Nu smakar det mest sött snus och ammoniak i en kombo som jag kommer ihåg från en Roly jag en gång puffat. Även detta tyder på icke-premium eller second. Endimensionaliteten övergår sakteliga till mer otydliga, blandade smaker. En fundering som dyker upp är – har inte madurocigarrer oftast vitare aska? Är detta en sungrown? Frågetecknen hopar sig…

Mittenpartiet tenderar att växla mellan en enkel men god söta kryddor (emser), kakao combo och en usligare snus/ammoniak blend. Dikotomt entonigt(?!?)

Slutdelen blir godare, men mest för att snus/ammoniak skaken försvinner och den bättre combon kvarstår. När det inte verkar hända ngt mer och 5-6 cm återstår, beslutar jag att denna har gjort sitt. Hade den smakat så här bra redan från start hade det varit trevligare.

Jaha, då återstår att klura ut en gissning. Det skulle kännas knasigt att gissa på ngt man inte ens puffat något av i samma märke/linje. Samtidigt räcker nästan inte det lilla urvalet till… Avfärdar några provade garrar som Genuine Pre Embargo Counterfait cubans, GR special Red och Black label, Habanos Puros Limited reserva maduro och sungrown torpedo, Nicaraguan sungrown selection och alla de olika consuegras i olika storlekar o nummer man puffat.

Nej, skall gissning ske ibland de man puffat så kanske Don Kiki red label (inte den vita för sockersötman saknades eller rättare sagt fanns inte – hehe) eller någon Carlos Torano skulle passa. Men tyvärr båda var godare än så här. Så gissningen får bli:

Lagrad nicaragua eller yngre med endast nic-tobak inbandat. Icke premium/second ala Roly!


Ellge skriver:

Luktade lätt stall och hö.
Utseendet tilltalade mej, lite flammigt brunt åt det mörka hållet. Lätt oljigt.
Mycket bra drag.
Många trevliga smaker som Emser, peppar, trä, nötter och stuntals lite sött i bakgrunden.
Snålvattnet rann till nästan hela cigarren.
Brann bra fast lite snett som alla gånger utom en rättade upp sig själv.
Lite hjälp fixade den enda gången oxå.
Otroligt god cigarr som räckte i 1tim. och 40 min.
Jag är helt hundra på att denna kommer från Cuba.
Gissar på Diplomaticos #2.


Kent skriver:

Så nu sitter jag o försöker klura ut vad en av mina blindprover smakar.. Har tänt upp en torpedo de vet jag iallafall. Den luktade häst skit innan jag tände den, har då inte fått fram någon specifik smak som jag kan beskriva. Ibland känns den lite söt men ändå inte, men en sak vet jag och det är att den brinner snett o finns ett o annan liten hålbrand. Sitter o letar som en dåre på nätet om vad de kan vara jag sitter o puffa på och inte fan blir jag smartare av de. Hmmm de dyker upp en massa smaker som jag känner igen men kan inte placera dom bara.
säger jag att de är en Dominican så är de en Nicaraguan eller om de är en Kuban så är de en Filipinas. Så mitt svar på den frågan blir inte en jävla susning. Helt klart en som inte ligger på min favvo lista men den var rökbar iallfall.


Jag hoppas att ni hade kul, allihop, och att det fanns ett element av spänning i den här avslutande delen. Oavsett vad man tycker om cigarren i fråga så tycker jag personligen att det är spännande att spänna bågen med en recension eller blindprovning. Jag valde inga lätta garrar, men herrarna övertygar med insikter och resonemang. Så vad var det ni rökte?

Den avslutande cigarren var en ursprungligen cellofanerad Habanos Puros Limited Reserve, gjord av Nicaraguansk tobak, köpt av Mr. Bundles och med en ålder på ca 4 år! (bilden sitter fast i min iPhone för tillfället, orkar inte flytta mig för att hämta den)

Ingen träffade alltså helt rätt på den här, men Wagnerian var ju och nosade på (samt avfärdade) rätt cigarrmärke! Trots allt så landade du ändå på rätt sida om nationsgränsen så såsom enväldig domare bedömer jag din gissning som närmast. Därmed har Wagnerian också vunnit hela Kalle-bollen och kan se fram emot ett pris på posten (numera inte adresserat till vännens telefonnummer...) bestående av en Cohiba Piramides Millenium Reserve!

Grattis Anders! :applad: :applad: :applad:
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Daniel P »

Kul och intressant läsning, bra jobbat allihop :applad: :buga:

Grattis Wagnerian till vinsten, passa på att njuta av vinsten - då du vet vad det är (om inte Ouch gör en riktig luring och skickar något annat...) kan du koppla av och bara njuta :tummenupp:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Wagnerian »

Jippie :dansar: :dansar: :dansar: Även om själva "tävlingen" i detta fall var nöjet - Stort Tack Kjell :buga: - och läsningen av alla slutrapporter kanontrevligt, så känns det ju alltid lite extra varmt att "vinna". Lustigt att man dels faktiskt rökat en likadan för drygt ett år sedan, men då bara med två års ålder, och dels att man så tvärsäkert avfärdade den (bl.a.). Läste ånyo vad jag kort skrev om denna, och det lät mycket godare än vad jag upplevde denna här. Kanske har smaken förändrats, vad vet man... :funderar: I det svepet provade jag faktiskt tre torpeder från Hab.Pur.. En Fuerte och en Sungrown. Tycker faktiskt att beskrivningen av Sungrownvarianten stämmer mer med denna upplevelse, men men... Vad man kan konstatera är att det är hyggligt svårt att blindprova, men att det är störtkul och mycket lärorikt Tack igen till alla inblandade :tummenupp: :buga:
Ouch wrote:Därmed har Wagnerian också vunnit hela Kalle-bollen och kan se fram emot ett pris på posten (numera inte adresserat till vännens telefonnummer...) bestående av en Cohiba Piramides Millenium Reserve!
Wow!! :buga: :oops: :buga: :oops: :buga: :tummenupp: Lite andaktsfull njutning ligger framför således :dansar: :smoking:
Daniel P wrote:Grattis Wagnerian till vinsten, passa på att njuta av vinsten - då du vet vad det är (om inte Ouch gör en riktig luring och skickar något annat...) kan du koppla av och bara njuta
Tackar allra ödmjukast.
Hehe, ja denna tar jag gärna gördlad och njuter med recensionsblock o penna till sällskap... :ugeek:
(eller kommer det en likadan i "cohibaförpackning" hihi :mrgreen: )

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by salberto »

Stort Grattis. Anders och njut av Cohiban, den är något alldelers speciellt att röka.
//salberto
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Magnus (Gävle) »

Grattis Anders!
Det här var roligt, Kjell! Det är kul att stå helt naken inför juryn så här och tvingas inse hur mycket vägledning man trots allt får av gördeln...
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ellge »

Stort GRATTIS Anders. :buga: :cheers: :smoking:
Och många TACK Kjell för denna trevliga tävling. :buga: :tummenupp: :cheers:
Görtrevligt att läsa igenom allt.
Hatbra och god fortsättning på året.
Lasse
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by ][OpTiMuS][ »

Grattis ..... spännanade tävling
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Wagnerian »

Wagnerian wrote:Jippie :dansar: :dansar: :dansar: Även om själva "tävlingen" i detta fall var nöjet - Stort Tack Kjell :buga: - och läsningen av alla slutrapporter kanontrevligt, så känns det ju alltid lite extra varmt att "vinna". Lustigt att man dels faktiskt rökat en likadan för drygt ett år sedan, men då bara med två års ålder, och dels att man så tvärsäkert avfärdade den (bl.a.). Läste ånyo vad jag kort skrev om denna, och det lät mycket godare än vad jag upplevde denna här. Kanske har smaken förändrats, vad vet man... :funderar: I det svepet provade jag faktiskt tre torpeder från Hab.Pur.. En Fuerte och en Sungrown. Tycker faktiskt att beskrivningen av Sungrownvarianten stämmer mer med denna upplevelse, men men... Vad man kan konstatera är att det är hyggligt svårt att blindprova, men att det är störtkul och mycket lärorikt Tack igen till alla inblandade :tummenupp: :buga:
Ouch wrote:Därmed har Wagnerian också vunnit hela Kalle-bollen och kan se fram emot ett pris på posten (numera inte adresserat till vännens telefonnummer...) bestående av en Cohiba Piramides Millenium Reserve!
Wow!! :buga: :oops: :buga: :oops: :buga: :tummenupp: Lite andaktsfull njutning ligger framför således :dansar: :smoking:
Daniel P wrote:Grattis Wagnerian till vinsten, passa på att njuta av vinsten - då du vet vad det är (om inte Ouch gör en riktig luring och skickar något annat...) kan du koppla av och bara njuta
Tackar allra ödmjukast.
Hehe, ja denna tar jag gärna gördlad och njuter med recensionsblock o penna till sällskap... :ugeek:
(eller kommer det en likadan i "cohibaförpackning" hihi :mrgreen: )

Wagnermannen :puff:
Idag kom nog, by far, det mest exklusiva som någonsin legat i brevlådan och nu även i humidoren - en Cohiba Piramídes Millenium Reserve :woohoo: :gladjeskutt: :buga: :dansar: :exalterad: :race: :woohoo: :gladjeskutt: :buga:
salberto wrote:Stort Grattis. Anders och njut av Cohiban, den är något alldelers speciellt att röka.
//salberto
Det expertutlåtandet borgar för ngt i hästväg... Det är väl den där rackarn från en mkt exklusiv keramikkruka som gavs ut 1999 antar jag. Avsändare OUCH - vem annars...Det var ju vinsten i "gissa gördlar i krukan" som övergick i blindprovning. Skitkul tävling, ännu roligare blindis och helt fantastiskt pris :D :!: Är dig ett stort tack skyldig Kjell :D Denna skall vördnadsfullt provas i "laboratoriet" när absolut de bästa betingelser infinner sig...**bugar i stoftet** :buga:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kjells små jäkelskaper

Post by Ouch »

My pleasure, Anders! Slå upp ett glas mineralvatten och låt dig väl smaka! :D
Post Reply