H. Upmann Super Coronas

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

H. Upmann Super Coronas

Post by Ouch »

Jag jobbade till sent igår och tyckte det var läge för något spännande när jag äntligen var hemma. Jag har en låda som stirrat på mig ett längre tag, H. Upmann Super Coronas -02, och som jag inte hade smakat någon av. Svårfångade cigarrer som inte görs längre, de här, och då kommer min rök-dem-inte-än-reflex in... Storleken är Corona Gorda och de har gjorts i en variant med cederkofta samt en utan. Mina är utan cederkofta, chokladbruna med ett lite torrt utseende.

Svagt stalldoftande, lite söt karaktär och bra drag efter snoppning. Tändningen går utan dramatik men sedan börjar en resa... Intensivt kryddig smak kastade sig på mig från början; det är så man undrar om de här var rökbara färska? Efter några centimeter så blev det lite lugnare och det smakar Upmann, men på steroider! Exotiskt kryddblandning, ceder, jord/läder och pepprighet som alltsammans ligger i ett tyngre, dovt register skulle jag vilja beskriva det. Branden var bra länge, men sedan uppenbarade sig en svaghet; täckbladet brann inte lika bra som inlagan. Det verkar som dessa är rullade med den variant av täckbladet Habano 2000 som inte vill brinna så bra. Jag har flera lådor av sådana, men det här är i så fall den yngsta, för de andra är från 2000 ca. Smaken tog lite stryk av de här brandproblemen, och för att sätta fart på cigarren och smakerna fick tändaren bränna av en bit av täckbladet runt hela omkretsen. Rätt hanterat med en ganska forcerad puffning så höll sig branden rätt ok och den smakade bra ända in till de sista centimetrarna.

Sal, du har ju en sådan här cigarr. Det skulle vara roligt att höra om den beter sig på ett liknande sätt!
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: H. Upmann Super Coronas

Post by salberto »

Blev lite risig i halsen igår så jag röker den till nyår, Ouch! Kan vara en pjäs värdig ett nytt år.
//salberto
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: H. Upmann Super Coronas

Post by Wagnerian »

Spännande och trevlig recension Ouch :tummenupp: Trevlig storlek den där Gorda, även om det är på min gräns hur grov pjäs jag gillar. Ska bli spännande att höra Sal's "fortsättningsrecension" :exalterad:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: H. Upmann Super Coronas

Post by ][OpTiMuS][ »

Det där lät smakens Ouch..

:smoking:
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: H. Upmann Super Coronas

Post by Omega »

Det är ju från den goda tiden då Upman hade inte mindre än 4 olika Corona gordas i portföljen på en gång...
Alltid roligt att läsa recensioner men ack så sugen man blir :D

/O
Post Reply