OT: Käftsmäll

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Micke G
Sports Largos I
Posts: 116
Joined: Sun 13 Apr 2008, 12:48
Location: Värnamo

OT: Käftsmäll

Post by Micke G »

Avnjöt en CAO Gol under nyårsafton samtidigt som det avfyrades raketer. När den största tårtan skulle avfyras såg jag till att den stod stabilt och att alla var en bit ifrån. Efter första smällen som gick rätt upp i luften hoppade den till och välte det började avfyras åt alla håll inne i carport under bilar osv. Eftersom mina barn samt övrig familj och vänner var där ville jag kolla var de var och tänkte inte på att springa därifrån, jag vänder mig mot pjäsen och BANG det avfyrades ännu en till mot mig. Träffen blev till en riktig käftsmäll, jag tog mig för munnen, min dotter såg blod från mig och började gråta en del skrattade fortfarande dels för att de inte sett träffen, men de ändrade sig fort efter de sett mig. Min fru såg när den trräffade och beskrev träffen som att man fick en knutnäve mot ansiktet. Men tack och lov blev det inte värre än detta, det viktigaste är ändå att min familj eller mina barn inte skadades, vill inte ens tänka tanken vad som kunde har hänt om den träffat ngt av mina barn. Samtidigt får man vara lycklig att den inte tog längre upp (ögat) eller om man haft munnen öppen samt att den inte briserade i mitt ansikte. Nåväl sitter idag med en ömmad mun och är lycklig att det inte blev värre.

Nåväl efter denna prövning har jag beslutat att ALDRIG mer köpa fyrverkerier och jag hoppas att ni andra är försiktiga (jag var det men det hjälpte inte denna gg)
Attachments
Picture0019.jpg
Picture0019.jpg (28.78 KiB) Viewed 11802 times
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: Käftsmäll

Post by Ellge »

Micke.
Jag beklagar och är otroligt glad att inget värre hände. Och förstår helt ditt beslut att lägga ner.
Har försökt övertyga mina barn att oxå lägga ner, men det är värre.
Jag har jobbat i skiten åtskilliga helger där pjäser hanterats och det har inte alltid varit så här lyckosamt.
Sedan jag började jobbet vid räddningstjänsten i Gbg 1968 har jag överhuvudtaget inte hanterat pyroteknik.
Detta är ett jävla skit som orsakar en massa tragik varje år.
Vi som jobbade med att ta hand om dom som drabbas kanske inte kan sätta sig in i det hela.
Men tillräckligt för att jag och många med mig inte handlar på mej sånt.
Hoppas på en god fortsättning på året.
Och hatbra / Lasse
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Daniel P »

Det är vad jag kallar karma, kunde gått riktigt illa annars det där. Skönt att höra att du är okej! :krama-trost:
Om man ska lägga av med pyroteknik eller inte är upp till var och en, kanske kan det ge anledning att tända en cigarr också - så jag är kluven men öppen för både konservativa och helt liberala idéer :hamra-i-huvudet: :smoking:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: OT: Käftsmäll

Post by ][OpTiMuS][ »

Jävla tur du hade .... har själv några "close encounters" men den där var riktigt nasty.
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
User avatar
tommi gitarrman
Blivande hederssmålänning
Posts: 71
Joined: Wed 20 May 2009, 17:11
Location: Härskogen

Sv: OT: Käftsmäll

Post by tommi gitarrman »

Shit, såg otäckt ut. Tur att du inte fick den i ögat. Vi slutade med raketer sedan vår ena hund visade sig vara livrädd och hyperventilerandes under sängen när hon hörde alla knallar. Visst är det tjusigt att titta på men jag köper hellre cigarrer för det jag skulle betalt för raketer.
H: Tommi
Cigarr e ` min melodi, smakar som ljuv musik

Image
Image
Peter (Hällingsjö)
Blivande hederssmålänning
Posts: 152
Joined: Sat 22 Nov 2008, 21:30
Location: Hell In Shoe - Liten håla i Värsta Götaland, Smålands ambassadör i Väst

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Peter (Hällingsjö) »

Ruggig tur i oturen. Med tanke på kraften i många pjäser.
En av mina kunder blandade krut och alkohol (bildligt talat) för en 8-10 år sedan och blev av med tre fingrar.

Men det blir nog ett coolt manligt mensurärr http://sv.wikipedia.org/wiki/Mensurf%C3%A4ktning av det. Som du kan varna dina barn med.
Image
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Magnus (Gävle) »

Skönt att det inte gick värre!
Jag överlåter åt yrkesmännen, typ Eje Berglund här i vår by, och såna som Pyro gissar jag, att underhålla mig när det gäller fyrverkerier. Att fjutta på dem själv är kass. Då står man ju rakt under och ser inte snyggheten i dem!
Att illbattingarna på gården skjuter till både höger och vänster gör inte att gillandet stiger direkt. Men som sagt, det viktiga är att det gick bra, och som du säger att inga barn råkade illa ut. Att se sin pappa golvas av en nyårssmäll är väl inte direkt festens kulmen det heller :tumme-ner:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Ouch »

Vilken tur i oturen, Micke, och så jävla skönt att det inte blev värret! :krama-trost:

Jag har råkat ut för nästan precis samma sak som du, minus käftsmällen, och det var då jag beslutade att lägga ned fyrverkerierna på nyårsafton. Det var visst vid milennieskiftet, och en väl? förankrad raketlåda tändes på. Första raketen gick uppåt men sedan föll lådan åt sidan och de efterföljande raketerna sköts mot huset och oss åskådare. Vi fick ta betäckning bakom bilarna och såg hur raket efter raket på något mirakulöst sätt gick på ömse sidor om huset. Efter detta fick jag nog...
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Wagnerian »

Magnus (Gävle) wrote:Skönt att det inte gick värre!
Jag överlåter åt yrkesmännen, typ Eje Berglund här i vår by, och såna som Pyro gissar jag, att underhålla mig när det gäller fyrverkerier. Att fjutta på dem själv är kass. Då står man ju rakt under och ser inte snyggheten i dem!
Att illbattingarna på gården skjuter till både höger och vänster gör inte att gillandet stiger direkt. Men som sagt, det viktiga är att det gick bra, och som du säger att inga barn råkade illa ut. Att se sin pappa golvas av en nyårssmäll är väl inte direkt festens kulmen det heller :tumme-ner:
Kunde inte sagt det bättre själv. Och gott att det inte blev värre!!
En svåger till mig fick en lika förlupen rackare i ryggen för några år sedan och själv har jag ryckt ut med brandsläckare till en grannes övertända enbuske som stod just intill huset (de var bortresta) som antänts av en "vertikalraket".
Lägg pengar på garrar ist :smoking:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Omega »

Osis Micke men det kunda varit värre!
Du klarade ögonen!

Har själv lagt av med sådant som fyrverkerier, det är så trist att skada sig själv!

/O
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Härelind »

Otäckt! Tur att det inte blev värre! Själv köper jag aldrig fyrverkerier, är helt enkelt för rädd att nåt sånt ska hända!!

Nästa år kommer vi tända ett par Kom Loy, garanterat utan explosioner!! :smoking:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Bukfaçon »

Såg inge' vidare ut Micke! Take care!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Ellge »

Härelind wrote:Otäckt! Tur att det inte blev värre! Själv köper jag aldrig fyrverkerier, är helt enkelt för rädd att nåt sånt ska hända!!

Nästa år kommer vi tända ett par Kom Loy, garanterat utan explosioner!! :smoking:
Det var en massa sådana i luften över Västra Frölunda på nyårsnatten. Första gången jag såg dom här ute. Ny trend?
Fick liten flashback från -50 talet, då vi byggde stora (diam. 2,5 m.) varmluftballonger. En burk med trase och fotogen. :mrgreen:
Vi skickade up en strax utanför Nya Ullevi, som inte var färdigbyggd. :mrgreen: :mrgreen:
Det blev ett jävla liv i pressen, GP, och ännu mer från F9, som råkade få in klumpen på flygradarn. :nooo: :mrgreen:
GP skrev om UFO och vi hade görskoj åt detta. :nooo: :mrgreen:
Det var en riktigt kall natt, så den kom grymt högt innan bränslet tog slut. :tummenupp:
Vi följde den och hittade tillbaka den, så det blev fler flygturer.
Hatbra / Lasse
User avatar
Pyro
Blivande hederssmålänning
Posts: 20
Joined: Fri 03 Jul 2009, 06:42

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Pyro »

Som pyrotekniker känner jag att jag måste uttala mig här. Det verkar som om det var ett otäckt tillbud och Micke hade definitivt tur i oturen att projektilen inte träffade mer illa och att den inte exploderade precis invid ansiktet.

Generellt är fyrverkeritårtor de säkraste pjäserna men det finns tyvärr en del modeller som har en tendens att välta omkull om de inte står absolut plant, vilket är väldigt svårt att garantera så här års med frusen snömodd om man inte förbereder fyrverkeriplatsen i god tid innan fyrverkeriet.

Ovasett vilka pjäser man skjuter och hur man stagar dem så finns det alltid en enkel regel som är det enda säkra sättet att undvika skador: HÅLL ETT STORT SÄKERHETSAVSTÅND!

På många pjäser anges 25 m som minsta avstånd till publik och egendom som man är rädd om men jag vill absolut rekommendera 50 m som minsta säkerhetsavstånd för allt utom de allra minsta effekterna.

Grövre artilleri som lösa fyrverkeribomber i mörsare skall absolut knytas eller tejpas mot en nedslagen påle eller på annat sätt stagas så att de inte kan vicka. Har man inte möjlighet att skjuta på ett säkert sätt bör man faktiskt avstå för att inte riskera sitt eget och andras liv och välbefinnande. Trist men sant och egentligen hemsk att det inte basuneras ut tydligare inför varje nyår! :fakta:
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Wagnerian »

@Pyro
Men visst är det konstigt att man inte kan ta en cigarr, utan att det påpekas hur farligt detta är för dig och omgivningen, men samtidigt kan vem som helst hantera dessa ganska farliga "leksaker". Även med tanke på hur stor del av raketerna som hanteras av onyktra vuxna samt minderåriga.... Vad är din professionella syn på detta, borde exvis en "licens" införas... Missförstå mig ej - jag gillar att se fyrverkerier, men skulle inte misstycka om ddet endast sköttes av proffs/licencierade.

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Pyro
Blivande hederssmålänning
Posts: 20
Joined: Fri 03 Jul 2009, 06:42

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Pyro »

@Wagnerian:

Jo, jag håller med om att det egentligen är konstigt att vem som helst med åldern inne får köpa produkter som i princip är lika farliga som skjutvapen. Å andra sidan finns det många andra licensfria produkter som man också kan ställa till olyckor eller jäkelskap med. De största riskerna med fyrverkerier är trots allt att folk inte läser eller respekterar de instruktioner som faktiskt finns på etiketterna!

Anledningen till att lagstiftningen och synen på hanteringen av konsumentfyrverkerier är så liberal beror nog dels på den långa traditionen att förgylla festliga tillfällen med pyroteknik samt att skjutandet till allra största delen endast sker under mycket begränsade tidsperioder under året. Även om smällare har förbjudits i Sverige så har vi faktiskt haft extra liberala regler här vad det gäller hur stora pjäser privatpersoner får fyra av utan särskilda tillstånd. Detta beror framför allt på att vi här i Norden har en helt annan tillgång till lämplig plats och öppna ytor att hålla till på jämfört med situationen i många andra länder söderut. (Här finns det många undantag som framför allt rör Spanien, Italien och Malta där fyrverkeritraditionen är oerhört stark, minst sagt! Kolla t.ex. detta klipp från Valencia i Spanien där man under högtiden Fallas skjuter en så kallad Mascleta mitt på torget och försöker slå rekord i ljudstyrka. Effekterna består alltså enbart av knallskott och visslor och det börjar bli rätt maffigt efter 4 minuter in i filmen!)

Fyrverkeripjäser går aldrig att göra helt idiotsäkra och den låga prissättning som gäller nuförtiden sätter också många käppar i hjulet vad det gäller att utveckla pjäserna åt ett mer säkert håll. Varje pjäs ska visserligen vara provad och godkänd av europeiska myndigheter men provningen sker ofta under optimala förhållanden och t.ex. inte på den knaggliga mark som ofta står till buds under nyår i Sverige.

Jag skulle tycka det var mycket sorgligt om man förbjöd konsumentfyrverkerierna helt men för att det inte ska bli så i framtiden tror jag branschen måste kraftsamla rejält vad det gäller information om säkert hanterande samt förhoppningsvis en mer kritisk granskning av de pjäser som har en inneboende risk att bete sig vid lätt avvikande hantering.

Slutligen vill jag flika in att jag inte arbetat i fyrverkeribranschen på ca 10 år utan håller på med pyroteknik inom andra sektorer.

Edit:
tillägg om undantag och länk till mascleta i Valencia.
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Wagnerian »

@Pyro
Jo men de där exemplet fr Spanien (och det gäller väl även exvis Maltas nästan dagliga fyrverkerier, som jag beskådat på plats) är ju just proffesionellt hanterade fyrverkerier med allmänheten på "behörigt" avstånd. Dessa "proffs" är nog både försäkrade mot olyckor som orsakas dem själva och andra, samt kan göras direkt ansvariga vid "felhantering". Så jag tror nog att det skulle vara mkt bättre skött med Proffs/licens.

Tror dessutom inte att storleken på fyrverkerier skulle minska på exvis nyårsaftnar om så vore fallet. Privatpersoner skulle på ett antal olika sätt se till att ett flertal proffesionella fyrverkerier skulle äga rum, som förmodligen dessutom skulle hålla betydligt högre klass än det spretiga varianter (som ändå aggregerat säkert drar mer pengar än proffessionella) som man nu får se. För att inte tala om att slippa småungar springandes och smällandes veckorna kring nyår :smoking:

Mina fem öre...
Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: OT: Käftsmäll

Post by ][OpTiMuS][ »

Trisst att dom brakar igång mitt på dagen ju :cry:
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: OT: Käftsmäll

Post by COJ »

Åhh FY!
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Pyro
Blivande hederssmålänning
Posts: 20
Joined: Fri 03 Jul 2009, 06:42

Sv: OT: Käftsmäll

Post by Pyro »

Wagnerian wrote:@Pyro
Jo men de där exemplet fr Spanien (och det gäller väl även exvis Maltas nästan dagliga fyrverkerier, som jag beskådat på plats) är ju just proffesionellt hanterade fyrverkerier med allmänheten på "behörigt" avstånd. Dessa "proffs" är nog både försäkrade mot olyckor som orsakas dem själva och andra, samt kan göras direkt ansvariga vid "felhantering". Så jag tror nog att det skulle vara mkt bättre skött med Proffs/licens...
Vitsen med klippet jag länkade till var att showen bestod till stor del av pjäser som skulle vara förbjudna i Sverige men i Spanien kan du köpa dessa fritt som privatperson och fyra av dem efter behag, t.ex. precis utanför kyrkdörren vid bröllop (men naturligtvis inte i form av jättemascletan på filmen). I Sverige skulle man aldrig tillåta ett offentligt fyrverkeri så centralt och framför allt inte tillåta en sådan ljudvolym. Men, jag håller nog med om att det vore bättre om varje grannskap samlade till ett gemensamt fyverkeri som en utbildad pyrotekniker fick fyra av.
][OpTiMuS][ wrote:Trisst att dom brakar igång mitt på dagen ju :cry:
Trist och trist, det är ju ett dagfyrverkeri och av knallarna skulle man ju bara se blixten om det var mörkt. På kvällarna kör de enorma fyrverkerier av mer traditionell karaktär samt levande fyrverkerier där människor med lätta skyddsdräkter spelar musik och dansar runt torget samtidigt som då håller diverse brinnande pjäser i händerna och på käppar.
Post Reply