La Gloria Cubana Medaille D`or No.1 - Kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

La Gloria Cubana Medaille D`or No.1 - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

La Gloria Cubana (Cuba) Medaille D`or No.1
Medaille D`or No.1.jpg
Medaille D`or No.1.jpg (8.86 KiB) Viewed 3835 times
Facon: 7.3x36
Röktid: 70-100 minuter.

Kommentarer: Gördeln har lite relief i dekorationerna på gördeln. Jämnt och fint ljusbrunt täckblad utan markerade vener. Brinner rakt och fint och lämnar en aska som hänger kvar bra och är (lite förvånande för mig) ganska homogent gråsvartmellerad ... och lite prickig utanpå om man tittar i detalj. Syns lite stjärnblinkande i glödkanten vid puffande också. Draget är typiskt kubanskt, dvs lite trögare än genomsnittet, men ändå inom ramen för 'bra drag' utan problem. Smak av torkad frukt, peppar, mandel och kakao. Ganska snart kommer även smörkola. Jag förvånas lite och tittar misstänksamt på cigarren som om den vore en Bolivar, men cigarren ignorerar mig och ryker på elagant som tidigare :tokig: :hamra-i-huvudet: .
Jag gillar den här långsmala faconen då man inte behöver tokpuffa för att hålla den vid liv - för även om man lägger ifrån sig den en kort stund är det inga större problem att få bra brandegenskaper igen utan större ansträngningar eller hjälp av tändare. Lite förvånande att cigarren trots åldern är medel till full inte bara i kropp utan även styrka. Gördeln sitter lite löst, så att den är från 2002 behöver inte betvivlas. Själv är jag lite förtjust i pepparsmaken vill jag poängtera. Tror inte den avskräcker nya som gamla botls heller.

Betyg: Plus för komplexitet, brandegenskaper och smaker. Inga minus. Jag ger denna cigarr en jättestark fyra av fem möjliga.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Tony
Hederssmålänning
Posts: 93
Joined: Thu 12 Feb 2009, 16:13

Sv: La Gloria Cubana Medaille D`or No.1 - Kommentarer och be

Post by Tony »

Usch...ständigt dessa påminnelser om vilka godbitar som envisas med av ta slut i humidoren :forbannad:
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: La Gloria Cubana Medaille D`or No.1 - Kommentarer och be

Post by golfers »

Daniel P wrote:La Gloria Cubana (Cuba) Medaille D`or No.1
Medaille D`or No.1.jpg
Facon: 7.3x36
Röktid: 70-100 minuter.

Kommentarer: Gördeln har lite relief i dekorationerna på gördeln. Jämnt och fint ljusbrunt täckblad utan markerade vener. Brinner rakt och fint och lämnar en aska som hänger kvar bra och är (lite förvånande för mig) ganska homogent gråsvartmellerad ... och lite prickig utanpå om man tittar i detalj. Syns lite stjärnblinkande i glödkanten vid puffande också. Draget är typiskt kubanskt, dvs lite trögare än genomsnittet, men ändå inom ramen för 'bra drag' utan problem. Smak av torkad frukt, peppar, mandel och kakao. Ganska snart kommer även smörkola. Jag förvånas lite och tittar misstänksamt på cigarren som om den vore en Bolivar, men cigarren ignorerar mig och ryker på elagant som tidigare :tokig: :hamra-i-huvudet: .
Jag gillar den här långsmala faconen då man inte behöver tokpuffa för att hålla den vid liv - för även om man lägger ifrån sig den en kort stund är det inga större problem att få bra brandegenskaper igen utan större ansträngningar eller hjälp av tändare. Lite förvånande att cigarren trots åldern är medel till full inte bara i kropp utan även styrka. Gördeln sitter lite löst, så att den är från 2002 behöver inte betvivlas. Själv är jag lite förtjust i pepparsmaken vill jag poängtera. Tror inte den avskräcker nya som gamla botls heller.

Betyg: Plus för komplexitet, brandegenskaper och smaker. Inga minus. Jag ger denna cigarr en jättestark fyra av fem möjliga.
Faan va avis man blir på Daniel P som så målande och så beskrivande kan beskriva sin smak och syn upplevelse vid puffande. Mycket roligt att läsa dina "kåserier" :applad: :buga:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: La Gloria Cubana Medaille D`or No.1 - Kommentarer och be

Post by Wagnerian »

Trevlig recension (som vanligt Daniel :tummenupp: ) av än riktigt trevlig cigarr. Formatet lysande, smaken ännu bättre :smoking:

Wagnermannen :puff: :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Post Reply