Bygga för framtiden

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Bygga för framtiden

Post by golfers »

:funderar: När man läser många av inläggen vad Ni puffat så är det ju en hel del "gamla" cigarrer som puffas. Jag förstår att många av er har puffat cigarr i många år.
Min fråga är egentligen hur man ska bygga upp sitt cigarrlager för framtiden? Köpa lådor på måfå och spara många år verkar svårt/chansartat.
Hur har Ni erfarna gjort? och tycker Ni det funkat? :funderar2:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Bygga för framtiden

Post by Daniel P »

Att bygga lager finns ett recept på, enkelt eller inte får du avgöra själv: Köp mer än du puffar :race:

Det går köpa vintage också. Mer kostsamt - men en genväg som många gånger ger en försmak vad som kanske komma skall bland de du har själv i lager eller siktar på att prova framöver.

Det finns ett bra sätt att få många cigarrer i lager på en gång också (säkert en del vintage där med): Vinn lottot på BASH, brukar lottas ut en massa ströcigarrer som folk donerar på plats :race:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Bygga för framtiden

Post by Härelind »

Så erfaren är jag inte men jag brukar passa på när gamla rävar gör sig av med lite godbitar ur skåpen! Ett bra sätt att få cigarrer med några år på nacken. Handlare som 1001 brukar sälja från de svåra åren billigt, en risk man får ta men har man tur så kan det vara riktigt bra köp. Köpte bl a 3 lådor SLR serie A därifrån och inte en enda garre var dålig! :gladjeskutt:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Bygga för framtiden

Post by Ouch »

Bra råd från Daniel och Härelind.

Jag tycker du skall låte det ta sin tid. Antagligen kommer du att få nya favoriter efter ett tags puffande så rök vitt, brett och mycket för att lära dig vad du gillar. Sedan är det bara att börja handla på allvar... : D
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Bygga för framtiden

Post by Henrik G »

Jag har köpt en del på chans och lagt undan. Jag tror inte det kommer bli särskilt svårt att avyttra en 10 år gammal låda Cohiba secretos även om jag inte gillar den. Om inte annat har man en cigarr att promenadröka under vintern. Testa runt bland lite olika märken. Det är ju en rätt tydlig skillnad mellan Bolivar, Cohiba och Fonseca tex. Har man rökt några olika Bolivar och gillar den smakprofilen är det inte någon större chansning att köpa och lägga undan en låda. Och med de stora kända märkena, Cohiba, Monte, Bolivar, Partagas så kommer du nog som sagt inte få några större problem att sälja/byta en 10 år gammal låda, åtminstone så att du får pengarna tillbaka.

Allt beror givetvis på ekonomi och intresse. Röker man väldigt sällan kanske man tjänar på att köpa loss en vällagrad singel då och då från de mer erfarna puffarna. Vill man bygga upp ett lager och har pengar att satsa så är det bara att köra. Cigarrer är ingen exakt vetenskap. Ingen kan bestämt säga idag vilka cigarrer, marca, façon, år som kommer bli goda eller värdefulla i framtiden, även om vissa med erfarenhet kan ha en uppfattning. Särskilt om man skall ta hänsyn till personliga preferenser och hur de förändras över åren.
Post Reply