Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Uffe i Uppsala »

Lyssnar från och till på Dog Watch Cigar Radio och det har där diskuterats kubansk tobak eller rättare sagt att man har haft problem att producera tillräckligt med bra tobak för att täcka behovet och därmed har man importerat tobak från andra länder, däribland Nicaragua, och blandat i . Nämndes aldrig några märken eller så. Vore intressant att höra hur forumet ställer sig till denna hypotes. :intressant:
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Ouch »

Uffe i Uppsala wrote:Lyssnar från och till på Dog Watch Cigar Radio och det har där diskuterats kubansk tobak eller rättare sagt att man har haft problem att producera tillräckligt med bra tobak för att täcka behovet och därmed har man importerat tobak från andra länder, däribland Nicaragua, och blandat i . Nämndes aldrig några märken eller så. Vore intressant att höra hur forumet ställer sig till denna hypotes. :intressant:
Det är troligen total bullshit, Uffe. Vad jag har förstått så har man istället problem med att ha överproducerat pga vikande försäljningssiffror och nu delvis nedstängda fabriker där rullare har fått gå ifrån jobbet. Det går ju inte så bra ihop med en nödtvungen import av tobak. För att få BRA tobak skulle man alltså behöva gå utanför Kubas gränser? :fattar-ingenting:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by COJ »

Uffe i Uppsala wrote:Lyssnar från och till på Dog Watch Cigar Radio och det har där diskuterats kubansk tobak eller rättare sagt att man har haft problem att producera tillräckligt med bra tobak för att täcka behovet och därmed har man importerat tobak från andra länder, däribland Nicaragua, och blandat i . Nämndes aldrig några märken eller så. Vore intressant att höra hur forumet ställer sig till denna hypotes. :intressant:
Gammal kunskap...började troligtvis när sandinisterna satt vid makten i Nicaragua och Fidel köpte tobaken som ett stöd till landet/regeringen...och har fortsatt...alla vet väl vem Don Pepin är...ingen som undrat hur denne master blender kunde hoppa av till USA...efter vad jag hört så skedde det vid en uppköpsrunda i Nicaragua!
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Daniel P »

Intressant COJ! Fortsätt berätta, tror inte jag hört denna historia - och säkert fler som läser här som är intresserade av att höra mer :nickar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Ouch »

COJ, att använda ordet kunskap om vad som försiggår inom den kubanska cigarrindustrin är att sticka ut hakan. Det verkar ju inte som de själva har någon vettig dokumentation om vad de har gjort, och det de vet delar de inte med sig av till omvärlden. Jag är skeptisk till de här ryktena, för man får väl betrakta det som rykten? Men vem vet, kubanerna kanske använde nicaraguansk tobak i Guantanamera! :applad: Eller i sina limitadas? :shock:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by COJ »

Ouch wrote:COJ, att använda ordet kunskap om vad som försiggår inom den kubanska cigarrindustrin är att sticka ut hakan. Det verkar ju inte som de själva har någon vettig dokumentation om vad de har gjort, och det de vet delar de inte med sig av till omvärlden. Jag är skeptisk till de här ryktena, för man får väl betrakta det som rykten? Men vem vet, kubanerna kanske använde nicaraguansk tobak i Guantanamera! :applad: Eller i sina limitadas? :shock:
Jag är rädd att det inte är rykten...jag har pratat med folk i branchen som berättat att det skickas tobak till Cuba regelbundet...jag tänker dock inte skriva ut några namn här eller på något annat forum...men jag berättar gärna när vi träffas

Så även om det råder...skall vi kalla det viss oordning på Cuba...så gäller det inte på leverantörssidan...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Uffe i Uppsala »

Ja hur man skall ställa sig till detta, tog det väl inte alltför otroligt när jag första gången hörde det. Jag trodde/hoppades ju att det inte rör sig om de välkända märken som mestadels diskuteras här (Partagas, Bolivar, Montecristo mfl.) och som jag själv röker och tykcer om oavsett om de är puros eller inte. Men man hoppas ju som sagt på det senare.
Som Ouch är inne på så låter det inte för mig otroligt att i någon av alla de regionala Limitadas skulle kunna finnas tobak av annat ursprung.
Men om detta är ett "faktum" så varför vill ingen nämna märken som använder icke kubansk tobak i sina blends. Är det kanske tom så att antalet Kubanska puros är långt färre än vad vi tror?
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Bukfaçon »

Den numera hädangångne Zino Davidoff skrev i en av sina böcker att Kuba importerade brasiltobak, åtminstone på 1950-talet. Syftet skall ha varit av få havannacigarrer med rundare smak.

Och för all del, en cigarr med blandad inlaga av havanna och brasil, gärna med ett sumatra täckblad, den torde smaka riktigt gott. (Svenska Tobak gjorde sådana förut och tyska Don Stefano gör så fortfarande.)

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Ouch »

COJ wrote:
Ouch wrote:COJ, att använda ordet kunskap om vad som försiggår inom den kubanska cigarrindustrin är att sticka ut hakan. Det verkar ju inte som de själva har någon vettig dokumentation om vad de har gjort, och det de vet delar de inte med sig av till omvärlden. Jag är skeptisk till de här ryktena, för man får väl betrakta det som rykten? Men vem vet, kubanerna kanske använde nicaraguansk tobak i Guantanamera! :applad: Eller i sina limitadas? :shock:
Jag är rädd att det inte är rykten...jag har pratat med folk i branchen som berättat att det skickas tobak till Cuba regelbundet...jag tänker dock inte skriva ut några namn här eller på något annat forum...men jag berättar gärna när vi träffas

Så även om det råder...skall vi kalla det viss oordning på Cuba...så gäller det inte på leverantörssidan...
Jag kommer att vara idel öra, COJ! :D Min skepsis kvarstår dock...många konkurrenter i Kubas omgivning skulle säkert tycka att det vore affärsmässigt bra för dem om den kubanska piedestalen kortades något. Mycket egenintressen i sådana här frågor och jag har svårt att lita på konkurrenters utsagor här. Med tanke på hur ofta det kubanska ryktet används i marknadsföringen av allehanda icke-kubanska cigarrtillverkare (cuban seed, cuban leaf, cuban ancestry etc) så finns det mycket att vinna på att närma sig den kubanska profilen. Ett sätt kan ju vara att misskreditera... Jag vet egentligen ingenting om detta utan spekulerar hej vilt i motivationsdjungeln. Jag bara undrar; varför gå över ån efter vatten?

Det skall bli intressant att prata om det här, COJ! :tummenupp:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by COJ »

Ouch wrote:Jag kommer att vara idel öra, COJ! :D Min skepsis kvarstår dock...många konkurrenter i Kubas omgivning skulle säkert tycka att det vore affärsmässigt bra för dem om den kubanska piedestalen kortades något. Mycket egenintressen i sådana här frågor och jag har svårt att lita på konkurrenters utsagor här. Med tanke på hur ofta det kubanska ryktet används i marknadsföringen av allehanda icke-kubanska cigarrtillverkare (cuban seed, cuban leaf, cuban ancestry etc) så finns det mycket att vinna på att närma sig den kubanska profilen. Ett sätt kan ju vara att misskreditera... Jag vet egentligen ingenting om detta utan spekulerar hej vilt i motivationsdjungeln. Jag bara undrar; varför gå över ån efter vatten?

Det skall bli intressant att prata om det här, COJ! :tummenupp:
En liten passus här:
Uttrycken cuban seed, cuban leaf, cuban ancestry, piloto seed...etc har en verklig förankring...cuban seed och piloto seed är samma sak och båda syftar på de tobaksfrö som piloter smugglade ut genom att gömma dem i svettbandet på sina uniformsmössor...detta skede framförallt i början och mitten an 60-talet när de fördrivna Cubanska odlarna hade påbörjat återuppbyggandet av sina odlingar...mark väl...detta var ingen stöld...de återtog bara frösorter som de eller deras fäder korsat fram.

När odlare som t.ex familjen Oliva, Plasencia och andra återuppbyggde sina odlingar i andra länder än Cuba så myntades uttryck som Cuban ancestory och Cuban leaf.
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Ouch »

Jo, jag är medveten om det du säger, COJ, men min poäng var att den kubanska profilen och ryktet har så starka och positiva associationer att det används i marknadsföringen...detta ofta utan att man lyckats producera cigarrer med samma (åtråvärda) smakprofil som de kubanska. Jag misstänker starkt att om det plötsligt blev politiskt och ekonomiskt möjligt för dessa exilkubanska cigarrproducenter att odla på Kuba igen så skulle många av dem inte tveka.
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by COJ »

Ouch wrote:Jo, jag är medveten om det du säger, COJ, men min poäng var att den kubanska profilen och ryktet har så starka och positiva associationer att det används i marknadsföringen...detta ofta utan att man lyckats producera cigarrer med samma (åtråvärda) smakprofil som de kubanska. Jag misstänker starkt att om det plötsligt blev politiskt och ekonomiskt möjligt för dessa exilkubanska cigarrproducenter att odla på Kuba igen så skulle många av dem inte tveka.
Helt klart...många av dem drömmer om att få tillgång till Cubansk tobak till sina blandningar...men ingen jag hört har sagt nått om att producera en Cubansk puro...

Sen har vi ju inte samma åsikt om varför Cubanska cigarrer är åtråvärda...min tro är snarare att det beror på samma anledning som HD-motorcyklar fortfarande säljs...och till mycket höga priser dessutom :vissla-oskyldigt:

Men missförstå mig rätt...jag gillar Cubanska cigarrer och HD motorcyklar.....också :smoking:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Daniel P »

COJ wrote:om varför Cubanska cigarrer är åtråvärda...min tro är snarare att det beror på samma anledning som HD-motorcyklar fortfarande säljs...och till mycket höga priser dessutom :vissla-oskyldigt:
Helt rätt, båda har ... ljudet? :meh2: :mrgreen:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Ouch »

COJ wrote:Helt klart...många av dem drömmer om att få tillgång till Cubansk tobak till sina blandningar...men ingen jag hört har sagt nått om att producera en Cubansk puro...

Sen har vi ju inte samma åsikt om varför Cubanska cigarrer är åtråvärda...min tro är snarare att det beror på samma anledning som HD-motorcyklar fortfarande säljs...och till mycket höga priser dessutom :vissla-oskyldigt:

Men missförstå mig rätt...jag gillar Cubanska cigarrer och HD motorcyklar.....också :smoking:
Jag har en tysk arbetskamrat, motorcyklist dessutom, som får något mörkt i blicken när man diskuterar HD! :nickar: :race: Han känner igen crap när han ser det! :D

Åtråvärdheten hos kubansk tobak och kubanska cigarrer beror kanske på olika saker beroende av vem man pratar med, men nog lyckas kubanerna skapa intressanta och smakliga blender i sina cigarrer. På det hela taget, och sett till hela produktionen, så lyckas de bättre än någon annan producent i mitt tycke. Tycker nog att du är lite retsam nu, COJ! :poke:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by COJ »

Ouch wrote: men nog lyckas kubanerna skapa intressanta och smakliga blender i sina cigarrer. På det hela taget, och sett till hela produktionen, så lyckas de bättre än någon annan producent i mitt tycke. Tycker nog att du är lite retsam nu, COJ! :poke:
Vissa blandningar vissa år är helt sagolika...men överlag enl. min smak så finns det ingen bredd i utbudet...en Cuban smakar Cubanskt för att de alla i grund och botten smakar ungefär samma sak...ungefär som Dansk pilsner...Tuborg, Carlsberg, Harboe...alla smakar de Dansk pilsner...och det finns inget bättre en varm sommardag...men jag behöver Ale, Stout och Bitter också... :poke:

MEN nu, och det är viktigt att komma ihåg, är vi inne på personliga smakuppfattningar...och sådana är per definition subjektiva och kan egentligen inte diskuteras...så det gör vi inte...för det kan leda till ovänskap...och det vill vi inte...vi är ju vänner :kram-lycklig:

Men lite Peruansk ligero och ett Ecuadorianskt Sumatratäckblad på en bas av jordig Cubanskt tobak vore väl inte så dumt :vissla-oskyldigt:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Magnus (Gävle) »

Men lite Peruansk ligero och ett Ecuadorianskt Sumatratäckblad på en bas av jordig Cubanskt tobak vore väl inte så dumt :vissla-oskyldigt:
:woohoo: :gladjeskutt: :woohoo: :gladjeskutt: :woohoo: :gladjeskutt: :cheers: :smoking: :smoking:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by salberto »

Jag litar inte alls på den kubanska cigarrindustrin, vet inte vad som styr den!? Tycker att de förvaltar sitt kulturarv rätt dåligt. Don Pepin gillar att prata och är väl rätt partisk i frågan. Det är starka krafter i kampen om Kuba. För mig är det enkelt och COJ har rätt i grunden om tobaksvariationen, även om vi inte alltid gillar samma cigarrer. Jag gillar Partagas SdC! Om det är lite Nic i den, så gör det inte mig något och jag kommer att gilla den lika mycket ändå. Den här frågan har varit uppe många gånger och egentligen är det mest av prestigeskäl som den hålls uppe. Om det fanns nicaraguanska garrar som i mitt tycke var lika goda som PSdC inom sitt segment, så skulle jag lika gärna röka dem. Av samma skäl, att röka det jag tycker är godast, röker jag inte Cohiba Maduro5, eftersom Fuentes maduro är mycket bättre EMM.
//salberto
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Henrik G »

Lyssnar man på MRN så säger han nej. Jag tror han är en av få personer utanför Cuba Tobacco och Altadis som vet vad som pågår, även om han snackar en hel del han också. Don Pepin är säkert partisk i frågan, det tjänar hans syften att bad moutha Kuba. Att Kuba stödköpt tobak låter inte alls otroligt men de har ju en inhemskproduktion och cigaretter också. Detta var också en tidpunkt då Kuba fortfarande var lierad med Sovjet, mycket troligt att sovjetiska cigarrer och cigaretter producerades av nic tobak i Kuba, min spekulation men lika god som någon.

Sen håller jag med Salberto, vem bryr sig, så länge det smakar gott. Inte jag. Tittar man på en cigarr så gör ju täckbladet mycket, annars skulle inte cameroon cigarer smaka som de gör. Om de blandar i lite nic volado för förbränningen, vad spelar det för roll, löjligt. Vore som att säga att nej, pappret på Lucky strike är inte producerat i USA, så då kan jag inte röka dem.

Om det vore så att det är high end tobaken som saknas, varför produceras i sådant fall många premiumcigarrer som kräver stora bra täckblad som Sir Winston så sporadiskt. Svaret har varit att den tobak som krävs är sällsynt. Om det bara vore att slänga in Nict-obak borde de väl göra det?
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Uffe i Uppsala »

HenrikG/Salberto: Det spelar som sagt ingen roll om varifrån tobaken är så länge man gillar cigarren. Men jag tycker att isådanafall att man kan vara öppen om det och skriva det. Iofs i detta fallet så är det nog att hoppas på för mycket om man hoppas på öppna kort fr. Kubanska staten.
Gillar inte heller myten om Kubanerna som gör att jag upplever att många anser att : "cigarren är från Kuba därför är den god" . Med det sagt är jag den första att hålla med om att när en Kuban är bra så är den BRA och myten/kulturen/traditionen gör att det finns mycket roligt att läsa om cigarrer fr. Kuba.
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Henrik G »

Du menar precis som tillverkarna i champagne borde vara öppna med vilka druvor de an vänder, var de kommer irån och tillsatser i form av socker, honung och cognac? :vissla-oskyldigt:
Post Reply