Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by salberto »

Uffe i Uppsala wrote:HenrikG/Salberto: Det spelar som sagt ingen roll om varifrån tobaken är så länge man gillar cigarren. Men jag tycker att isådanafall att man kan vara öppen om det och skriva det. Iofs i detta fallet så är det nog att hoppas på för mycket om man hoppas på öppna kort fr. Kubanska staten.
Gillar inte heller myten om Kubanerna som gör att jag upplever att många anser att : "cigarren är från Kuba därför är den god" . Med det sagt är jag den första att hålla med om att när en Kuban är bra så är den BRA och myten/kulturen/traditionen gör att det finns mycket roligt att läsa om cigarrer fr. Kuba.
Myten/kulturen/traditionen är det bästa med kubanska cigarrer, tillsammans med att de ofta smakar mycket gott.
Öppenhet är väl det ord som passar kubansk tobaksindustri sämst av alla ord i världen.
MEN, De krav man ställer på kubanska cigarrer, Kuba, kubansk tobaksindustri och för den delen rökare av kubanska cigarrer är ofta mycket tuffare än på motsvarande från andra cigarrproducerande länder. Vet inte om det beror på att det handlar om en kommunistregim, att den liksom ska nagelfaras hårdare. När Coca Cola är hemlighetsfull är det något fint!? När Microsoft myglar mer än något annat företag är det nästan helt OK!?
Jag säger inte att det inte spelar någon roll, var tobaken kommer ifrån. Det jag säger är att det spelar ingen roll för mitt intresse om kubanska cigarrer inte är puros!!!
När COJ och Magnus uttrycker sin längtan efter kubansk tobaksgrund med inslag av annan tobak, håller jag helt och hållet med. Det skulle vara mycket spännande att få smaka dessa kombinationer.
//salberto
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by COJ »

Don Pepin är inte en av de jag hört säga att Cuba importerar tobak från andra länder...jag nämnde honom bara för att han ett tu tre bara dök upp i USA...och man kan ju misstänka att Cuba inte bara så där släppte ifrån sig en duktig blender...men ett rykte jag hört är att han hoppade av i Nicaragua när han var där för att hitta lämplig tobak till Cubas cigarrindustri...

Henrik har en poäng i det han säger om var tobaken som importeras används...det kan vara till inhemsk konsumtion...det som tala emot det är det faktum att Cuba lider brist på hårdvaluta och med tanke på hur regimen styr på Cuba så tvivlar jag på att inhemsk konsumtion är nått de tycker är viktigt...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Henrik G »

COJ wrote:men ett rykte jag hört är att han hoppade av i Nicaragua när han var där för att hitta lämplig tobak till Cubas cigarrindustri...
Han kanske inte hittade något och vågade inte återvända tomhänt... :galen: :D
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by COJ »

Henrik G wrote:
COJ wrote:men ett rykte jag hört är att han hoppade av i Nicaragua när han var där för att hitta lämplig tobak till Cubas cigarrindustri...
Han kanske inte hittade något och vågade inte återvända tomhänt... :galen: :D
:lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by ][OpTiMuS][ »

Intressant tråd detta må jag säga ...

Keep it up boys :D
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by COJ »

][OpTiMuS][ wrote:Intressant tråd detta må jag säga ...

Keep it up boys :D
Jo, men som Sal säger så är det inte precis första gången denna, eller liknande, frågor diskuteras.

Och det finns också problem med trådar som den här...det är lätt att i "stridens" hetta trampa sina vänner på tårna...poster på ett forum är trubbiga saker som lätt kan missförstås då varken minspel eller röstnyanser får plats i platt text....
Nej...sådana diskussioner skall egentligen föras efter en god måltid med cigarr och avec...i en vilsam miljö, nedsjunken i en bekväm soffa/fåtölj :smoking:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by ][OpTiMuS][ »

o, men som Sal säger så är det inte precis första gången denna, eller liknande, frågor diskuteras.

Och det finns också problem med trådar som den här...det är lätt att i "stridens" hetta trampa sina vänner på tårna...poster på ett forum är trubbiga saker som lätt kan missförstås då varken minspel eller röstnyanser får plats i platt text....
Nej...sådana diskussioner skall egentligen föras efter en god måltid med cigarr och avec...i en vilsam miljö, nedsjunken i en bekväm soffa/fåtölj
Nej det kan jag förstår att sådana här trådar går i vågor. Men jag kan tänka mig att det är lika intressant varje gång.

Sen förstår jag inte varför man ev börjar tjivas. Har man hört/läst/sett någonting så har man. Men sen så kan man väl liksom komplettera med varandra istället.
Men visst det man väl bli känsligt.

Roligast är sen ifall folk har tjivats att dom fattar hur dumma dom var och hur kul det är att kolla tillbaka på det dom bråkat över.
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by salberto »

COJ wrote:
][OpTiMuS][ wrote:Intressant tråd detta må jag säga ...

Keep it up boys :D
Jo, men som Sal säger så är det inte precis första gången denna, eller liknande, frågor diskuteras.

Och det finns också problem med trådar som den här...det är lätt att i "stridens" hetta trampa sina vänner på tårna...poster på ett forum är trubbiga saker som lätt kan missförstås då varken minspel eller röstnyanser får plats i platt text....
Nej...sådana diskussioner skall egentligen föras efter en god måltid med cigarr och avec...i en vilsam miljö, nedsjunken i en bekväm soffa/fåtölj :smoking:
Det är inget kul att diskutera med folk som har samma åsikter...:kram-lycklig:

Rökte en Carlscorona 2008 nyss. Den var svingod i det mildare segmentet. Vad är det för tobak i den, COJ? Hade lite kubansk fundament. Rökte en annan för något år sen och den var bara varmluft.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Ouch »

Det här är väl inget tjiv, Micke? Det största problemet med sådana här diskussioner är ju att ingen VET något säkert, och det leder förvisso till att man har delade meningar om saker, men bråk? :funderar:

Jag sätter väldigt liten tilltro till att kubanska cigarrer skulle vara uppblandade med annan tobak, men VET något gör jag inte. Inte skulle min värld rämna heller om det blev säkerställt att det var på det sättet. Bra, tillförlitlig information är alltid av godo! Tyvärr är det en väldigt sällsynt vara från Kuba...

Från min kant är jag glad om jag någonsin lyckas få bra koll på den kubanska cigarrvärlden, så jag ser hellre att de återinför utgångna havannacigarrer än börjar agera mångkulturellt med importerad tobak! :reta:

Uffe...den där tanken om att "cigarren är från Kuba alltså är den god" är kanske något som finns i huvudet på stekarna kring Stureplan, men du lär inte hitta många cigarrentusiaster som har den uppfattningen. Själv köper jag inte så förenklade resonemang...några av mina favorithatobjekt är Havannacigarrer. Ofta finns de i det maskinrullade sortimentet som Guantanamera, men jag kan bara nämna Juan Lopez som är ett marca jag tycker smakar sliskigare än det mesta, icke-kubaner inräknat. :mrgreen:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by COJ »

Vet inte om det är olika språkbruk i Skåne och Småland...men för mig, som är skåning, är tjiv och trampa på tårna inte alls samma sak...tjiv är en medveten handling...trampa på tårna gör man av misstag...

Ang. Carlscorona cigarrerna så vet jag ingenting...jag har en någonstans tror jag...men aldrig rökt någon...men bak i huvudet har jag ett minnesfragment som säger att man odlade en sorts tobak som hette Mor Anna...men om dess ursprung vet jag inget alls...om det nu är den som använts...vilket starkt kan ifrågasättas...då de dimmiga delarna av mitt minne ibland lever ett eget liv :galen:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Ouch »

COJ wrote:Vet inte om det är olika språkbruk i Skåne och Småland...men för mig, som är skåning, är tjiv och trampa på tårna inte alls samma sak...tjiv är en medveten handling...trampa på tårna gör man av misstag...
Antagligen är jag dum i huvudet, men jag förstår inte. :hamra-i-huvudet: Vi tar det över en kopp kaffe och en cigarr någon gång, COJ! Jag känner att jag har pratat färdigt här nu.
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by COJ »

Ouch wrote:
COJ wrote:Vet inte om det är olika språkbruk i Skåne och Småland...men för mig, som är skåning, är tjiv och trampa på tårna inte alls samma sak...tjiv är en medveten handling...trampa på tårna gör man av misstag...
Antagligen är jag dum i huvudet, men jag förstår inte. :hamra-i-huvudet:
Inte alls...mitt fel, jag skulle kopierat in lite av ][OpTiMuS][ post...svaret var till honom...om skillnaden, som jag ser det, mellan tjiv/bråk...och trampa på tårna
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
tullgren
Blivande hederssmålänning
Posts: 47
Joined: Fri 27 Mar 2009, 22:23
Location: Sundsvall

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by tullgren »

COJ wrote:Vet inte om det är olika språkbruk i Skåne och Småland...men för mig, som är skåning, är tjiv och trampa på tårna inte alls samma sak...tjiv är en medveten handling...trampa på tårna gör man av misstag...

Ang. Carlscorona cigarrerna så vet jag ingenting...jag har en någonstans tror jag...men aldrig rökt någon...men bak i huvudet har jag ett minnesfragment som säger att man odlade en sorts tobak som hette Mor Anna...men om dess ursprung vet jag inget alls...om det nu är den som använts...vilket starkt kan ifrågasättas...då de dimmiga delarna av mitt minne ibland lever ett eget liv :galen:
Tobaken heter Mor Alida, det är den som fortfarande odlas på Skansen. Dock tror jag inte att det är den som använts i Carlscoronas cigarrer.
Image
"Man måste sparka med det benet man är hänt med" Maja 6år
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by Uffe i Uppsala »

För det första det var inte mina intentioner att på något sätt försöka starta bråk, eller nedvärdera något, då jag ställde frågan. Utan av helt enkelt av ren skär nyfikenhet.
Jag själv röker mest (inte uteslutande) Kubaner för att jag tycker de är goda men också för att jag trots allt rör mig med en begränsad cigarrbudget och tid att röka cigarrer och att då på något sätt inrikta sig på ett område är ett sätt att begränsa sig för mig. Sen dras jag , som många andra, av den kultur, romantik som omgärdar just Kubanska cigarrer, det bidrar på något sätt till totalupplevelsen. :)

Så hur var det då med ursprungsfrågan/funderingen. Som representant för nybörjaren i de här sammanhangen har jag naturligtvis ingen egen information i ämnet. Men jag antar att talesättet "Where there is smoke there is fire" stämmer väl in även i detta fallet.
Spelar det någon roll? Förmodligen inte. :smoking:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by salberto »

Uffe i Uppsala wrote:För det första det var inte mina intentioner att på något sätt försöka starta bråk, eller nedvärdera något, då jag ställde frågan. Utan av helt enkelt av ren skär nyfikenhet.
Jag själv röker mest (inte uteslutande) Kubaner för att jag tycker de är goda men också för att jag trots allt rör mig med en begränsad cigarrbudget och tid att röka cigarrer och att då på något sätt inrikta sig på ett område är ett sätt att begränsa sig för mig. Sen dras jag , som många andra, av den kultur, romantik som omgärdar just Kubanska cigarrer, det bidrar på något sätt till totalupplevelsen. :)

Så hur var det då med ursprungsfrågan/funderingen. Som representant för nybörjaren i de här sammanhangen har jag naturligtvis ingen egen information i ämnet. Men jag antar att talesättet "Where there is smoke there is fire" stämmer väl in även i detta fallet.
Spelar det någon roll? Förmodligen inte. :smoking:
Läs ICC där behandlas alla dessa mer eller mindre trovärdiga rykten löpande
//salberto
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Importerad tobak i kubanska cigarrer?

Post by ][OpTiMuS][ »

Jag menade inte att någon tjivades i tråden .... visste att det skulle tolkas lite fel.

Jag förstår (eftersom jag har en skånsk sambo) att tjiv kanske tolkas annorlunda där nere ;)

Precis som ordet balle .... i hela Sverige förutom i Skåne så är det det manliga organet plus kulpåse men i Skåne så är det röven. How wierd is that :reta:

Jag hoppas det inte var något mer som var misstolkat i mitt inlägg ..... visste jag skulle hållit mig ur :hide-behind-sofa:
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
Post Reply