H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Post by Uffe i Uppsala »

Ser att SirWinston hyllas på många forum, men också att MRN mer eller mindre smakmässigt likställer dessa två. Det skiljer en del i pris mellan dem båda. Tänkte höra om era erfarenheter ? Någon skillnad? :funderar:
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Post by Omega »

Vänta på lite varmare väder så skall den empiriska erfarenheten bilda dig broder :smoking: :hejhej:

/O
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Post by Uffe i Uppsala »

Ja jag börjar få svår puffar "abstinens" så jag tänkte att någon kunde bidra med några virtuella puffar av nämnda garrar. Men lite intressant är det dock att höra om skillnad mellan dessa. Kanske framförallt då mellan några vällagrade exemplar. Men visst så snart vädret tillåter en liten längre stund så skall vi göra en studie, allt för vetenskapen var det va. :nickar:
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Post by Omega »

Vetenskapen var det sa Bull.
Vad gör man inte för att frambringa kunskap på outforskade områden :dansar:

/O
lasse p
Hederssmålänning
Posts: 12
Joined: Sat 21 Feb 2009, 14:08
Location: Eskilstuna

Sv: H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Post by lasse p »

Båda är fantastiska cigarrer och har också samma storlek. Puffade en Monarcas -98 i går kväll och njöt verkligen av den. Men när man har båda cigarrerna framför sig så känns SW mer gedigen. Tycker också att den faktiskt leverar ännu mera av den så typiska gräddiga kraftiga kubanska tobakssmaken. Men jag vet inte, kanske försöker jag inbilla mig det för att SW är betrydligt dyrare :roll: Ger mig faktiskt en ide om paralellpuffning ala Pyro :smoking:

Promo har för övrigt just Monarcas -98 på 27% rea. Ord pris $363

// Lasse P
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Post by Uffe i Uppsala »

Ok, intressant. Men tycker ju att det skall vara någon skillnad, verkar ju inte vettigt att ha två churchills som är identiska. Sen om man klarar av att känna skillnaden vete ju katten, men det låter som ett intressant projekt för varma vår/sommarkvällar att blindtesta dessa två. Som du säger så skilljer det ju en del i pris. Hmm sa du -98 Monarca´s på Promo... :intressant:
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Post by Wagnerian »

Rätta mig om jag har fel,men är det inte SW som bara görs de år då tobakskvaliteten anses vara tillräckligt bra, men Monarcas oavsett....? Borde ju vara så att SW har högre status/pris då..

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Post by Uffe i Uppsala »

Det kan stämma, SW görs i mindre upplaga. Dessutom kommer den väl i en mer påkostad förpackning (Boite Nature) så det kan ju vara så att man anser den "bättre".
dvs SW = Super Monarcas :)
Snutti
Blivande hederssmålänning
Posts: 44
Joined: Tue 08 Mar 2016, 16:40
Location: Stockholm

Re: H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Post by Snutti »

Lyfter upp denna tråden igen.

Några nya insikter de senaste åren?
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Post by hebbe72 »

Inte mer än att det känns som att Habanos misshandlar SW. Den dyker bara upp då och då och kvalitén är rätt ojämn efter vad jag hört.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: H. Upman/ Monarcas vs SirWinston

Post by Ouch »

Det där är inte lätt att svara på, Snutti. På grund av variationen inom lådor såväl som mellan årgångar måste man röka rätt många innan man kan uttala sig. Jag har bara rökt 1-2 lådor av varje så jag känner mig väldigt osäker. Min erfarenhet av Sir Winston är att de ofta varit rejält påverkade av cedersmak, antagligen pga lådans cederavskiljare. Monarchs har jag tyckt varit bemängda med ärtiga toner, vilket jag normalt inte gillar men som hos dessa blir riktigt gott. Sir Winstons har haft en mer balanserad karaktär, om man bortser från cedersmaken, men de har ofta upplevts som lite mer anonyma.

För drygt tio år sedan gjordes också en specialutgåva av Monarchs, beställd av en handlare i Hongkong; de sk "Tangs". Fanns i flera vitolas tror jag. Blev bjuden på en Tang Monarchs en gång och det var lite speciellt.
Post Reply