Sodasifon-tråd

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sodasifon-tråd

Post by Bukfaçon »

En del av er känner säkert till att jag gillar konjak/brandy & vichyvatten resp. visky & sodavatten, så i helgen gjorde jag slag i saken och köpte en sodasifon på "Klarre i Sjön". De mellersta, silverfärgade. Egentligen skulle man ju ha en i glas med silvertrådsarbeten runt, men men...

Är det nå'n annan som opererar sodasifon på regelbunden basis som kan komma med några goda råd kring denna oumbärliga :vissla-oskyldigt: pryl?

Några lärdomar verkar vara: absolut iskallt vatten, skaka ORDENTLIGT innan användning, en tesked natriumbikarbonat i vattnet innan gasning gör vattnet lagom salt.

Jag längtar till sommaren så jag får sitta på altanen med cigarr, spritflaska och sodasifonen! :cool2:

B


Image
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Sodasifon-tråd

Post by ][OpTiMuS][ »

Låter lyxigt Bukis !!
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
User avatar
Pyro
Blivande hederssmålänning
Posts: 20
Joined: Fri 03 Jul 2009, 06:42

Sv: Sodasifon-tråd

Post by Pyro »

Bukfaçon wrote:...en tesked natriumbikarbonat i vattnet innan gasning gör vattnet lagom salt...
Det där var ett smart trix för att efterhärma mineralsmaken, har aldrig tänkt på det eller hört talas om det förut. Är det en klassisk metod?

Men, får du inte en väldigt stark bruseffekt vid "karboneringen" med skumning som följd när bikarbonatet reagerar med kolsyran och släpper loss sin bundna koldioxid??
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Sodasifon-tråd

Post by Bukfaçon »

][OpTiMuS][ wrote:Låter lyxigt Bukis !!
Ja för tusan: lite vardagslyx måste man få unna sig! :D
Pyro wrote:
Bukfaçon wrote:...en tesked natriumbikarbonat i vattnet innan gasning gör vattnet lagom salt...
Det där var ett smart trix för att efterhärma mineralsmaken, har aldrig tänkt på det eller hört talas om det förut. Är det en klassisk metod?

Men, får du inte en väldigt stark bruseffekt vid "karboneringen" med skumning som följd när bikarbonatet reagerar med kolsyran och släpper loss sin bundna koldioxid??
Med viss rodnad å kinderna får jag väl erkänna att jag ännu inte provat... :oops:
Men idén var inte min, utan finns beskriven på flera anglo-amerikanska hemsidor som sköts av sodasifon-aficionados. Verkar vara ett hett samlarområde i såväl London som New York! Gamla sifoner går för ibland stora summor på E-Bay. Och de går sälla att använda eftersom gummidetaljerna ofta saknas eller är uttorkade. Men nu såg jag ett engelskt företag (som fortfarande tillverkar fyllda & gasade sodasifoner i glas!) att de reparerar äldre sifoner till brukbart skick.

Förr fanns det t.o.m. särskilda s.k. soda tablets att släppa ned en av i sifonen efter vattnet men före gasningen. Jag gissar att de kan ha liknat de natriumbikarbonattabletter 1 gram som finns å närmaste apotek. Jag har sådana hemma, så till helgen skall jag testa. Återkommer med rapport! (Men min preliminära bedömning är att eftersom vattnet är kallt, iskallt, så utvecklas inte kolsyran i bikarbonatet lika häftigt som om man löste dem i varmt vatten. Eller vad säger ni naturvetare?)

Fizzy-B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Pyro
Blivande hederssmålänning
Posts: 20
Joined: Fri 03 Jul 2009, 06:42

Sv: Sodasifon-tråd

Post by Pyro »

Bukfaçon wrote:...Men min preliminära bedömning är att eftersom vattnet är kallt, iskallt, så utvecklas inte kolsyran i bikarbonatet lika häftigt som om man löste dem i varmt vatten...
Mja, upplösningen av bikarbonatet kommer att gå långsammare i kallt vatten men syra-basreaktionen som eventuellt ger brusningen påverkas nog mer marginellt. Ska bli kul att få höra din rapport!

Men, varför vill man egentligen ha den fadda smaken till drinkar och vid spädning av whisky mm? Är det inte godare med rent och friskt bubbelvatten vid dessa applikationer?
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Sodasifon-tråd

Post by COJ »

Pyro wrote: Men, varför vill man egentligen ha den fadda smaken till drinkar och vid spädning av whisky mm? Är det inte godare med rent och friskt bubbelvatten vid dessa applikationer?
Jag vet inte, då jag inte vet hur det smakar...men jag vet att det var "fint" en gång i tiden...mina föräldrar hade en, den var grön metallic till färgen och den fanns alltid på plats när det var fest eller helg och det skulle drickas whisky och/eller konjak

Och då jag är en obotlig nostalgiker så "måste" jag skaffa en jag också :vissla-oskyldigt:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Sodasifon-tråd

Post by Bukfaçon »

Pyro wrote:Men, varför vill man egentligen ha den fadda smaken till drinkar och vid spädning av whisky mm? Är det inte godare med rent och friskt bubbelvatten vid dessa applikationer?
Fadd vet jag inte.... Men sprit, i sht. visky och konjak av mindre ädelt märke, fungerar otroligt bra med de lite mer salta vattnen. Uppfriskande på nå't sätt! Dessutom glider man lagom långsamt in i berusningens gyllene zon. Inga kolhydrater heller att tala om; jämför med rom & cola eller gin & tonic som dryper av socker - klart ohälsosamt. Sedan smakar ju dessa klassiska gamla lättgroggar så goooott till cigarrer! ;)
COJ wrote:Och då jag är en obotlig nostalgiker så "måste" jag skaffa en jag också :vissla-oskyldigt:
:tummenupp: , COJ!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Sodasifon-tråd

Post by ][OpTiMuS][ »

Mina föräldrar använda en sådan också grymt mycket.

Våran var vinröd med lite rosa/lila toner metallic.
Var också alltid med när vi hade gäster.
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
Peter (Hällingsjö)
Blivande hederssmålänning
Posts: 152
Joined: Sat 22 Nov 2008, 21:30
Location: Hell In Shoe - Liten håla i Värsta Götaland, Smålands ambassadör i Väst

Sv: Sodasifon-tråd

Post by Peter (Hällingsjö) »

Det enda som saknas i denna tråden är:

Image

:dansar:
Image
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Sodasifon-tråd

Post by ][OpTiMuS][ »

ELIT !!! :race:
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Sodasifon-tråd

Post by Wagnerian »

Kapten Stofil - *Fniss*

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Sodasifon-tråd

Post by Bukfaçon »

Det lär finnas någon koppling mellan Kapten Stofil å ena sidan, och lättgroggar å den andra; men jag känner mig inte uppdaterad på vilket sätt. Någon som kan kasta lite ljus över saken?

Min serietidningskoppling till lättgroggar är ett avsnitt av den belgiska serien Starke Staffan där bovarna skall bjuda lille Staffan på just lättgrogg! Tyvärr kan jag inte bjuda på någon bild...

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Sodasifon-tråd

Post by Daniel P »

Bukfaçon wrote:Tyvärr kan jag inte bjuda på någon bild...
Då hoppar en sökvillig in till räddning, här finns både bilder och info:
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... ke_Staffan
Det syns för övrigt på stilen att det är samma tecknare som gjorde smurfarna :nickar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Sodasifon-tråd

Post by Bukfaçon »

Sodasifonexperiment Nr 1: tillsätta bikarbonattablett 1 gr (från apotek): :tumme-ner:

Nej, det blev inte bra. Smakmässigt OK kanske, men tabletten löser sig ej helt varför vattnet påminner mest om ett glas TREO. Sannolik kloggar mineralerna igen sifonens fina ledningar i sifonhuvudet med*. Gasutvecklingen obetydlig vid själva kolsyretillförseln, men efterhand verkar trycket inne i sifonen öka vilket får till följd att sifonen "gråter"; d.v.s. det droppar någon droppe per minut från sifonmunstycket.

*= Blev tvungen att i princip tömma apparaten och köra ytterligare en liter vatten + kolsyrepatron för att spola igenom ledningar och munstycke.

Nästa försök involverar att kyla ned vattnet till strax över 0 C i syfte att få kolsyran att verkligen stanna i vätskan. Är ej nöjd med den kolsyrenivå som erhålls omedelbart efter gasning + ordentlig skakning.

Tack Daniel för bilden (ehuru jag hoppades att någon ev. hade tillgång till det album när bovarna skall bjuda Staffan på "plättfrogg" ;) )

B

Edit: hittade en fin bild som passar i sammanhanget:
Image
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Joppe
Hedersmedlem
Posts: 73
Joined: Sat 12 Apr 2008, 21:33
Location: Norrköping
Contact:

Sv: Sodasifon-tråd

Post by Joppe »

Av klassiskt format på tradera:

http://www.tradera.com/SUPERLACKER-ALDR ... _107818874


/Joppe
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Sodasifon-tråd

Post by Bukfaçon »

Joppe, precis så där skall de se ut! :cool2:

Men de är sällan de går att använda, och att få tag på kolsyrepatroner torde vara omöjligt...

B (ska dock följa budgivningen)
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Post Reply