OT: Kamera

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
razzel
Quad smoke
Posts: 240
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:45
Location: Ljungby

OT: Kamera

Post by razzel »

som sagt e på jakt efter en ny kamera :funderar2:
tänkte höra med er om nån kamera som verkar vettig kompakt lr systemkamera e av intresse :poke:
man har inte skrotat om man fortfarande håller i styret...
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: kamer

Post by Henrik G »

Jag gillar ju Sony och deras DSLR kameror är riktigt trevliga finns i olika modeller. Om man vill ha en lite mer kompakt kamera så är Leica X1 en riktig skönhet håller riktigt bra bild kvalitet enligt min kompis som skaffade en sådan, han är lite av en fotonörd. Och kolla in kameraväskorna, nästan så Kapten Stofil skulle bli rörd... (X1 skall finnas som en Panasonic modell också men inte lika flashig då).
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: kamer

Post by Omega »

Har en Canon EOS 600 som du kan få billigt.... :nekar:
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: kamer

Post by Magnus (Gävle) »

I kategorin liten och bra: Casio EX-H10.
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
razzel
Quad smoke
Posts: 240
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:45
Location: Ljungby

Sv: kamer

Post by razzel »

Magnus (Gävle) wrote:I kategorin liten och bra: Casio EX-H10.
har spanat lite på denna kamera :funderar2:
man har inte skrotat om man fortfarande håller i styret...
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: OT: Kamera

Post by Ellge »

Som gammal antik farbror, så finns det inget som slår Canon F1 eller Leica M2 el. M6. :gladjeskutt:
Helvete vad stryk mina gamla har fått genom åren och fortfarande suveräna arbetsredskap. :woohoo: :mrgreen:
Vill i och för sig ha en Canon P med. Mest för den fantastiska 35:an 1,5. Med skruvgänga. Slog Leicas Summilux.
Full skärpa med full öppning och 25 mm cirkel. Det viktigaste alltså. Har lånat och jämfört med min Summilux.
Fast fan, då behöver man ju ha mörkröm oxå. Vet inte hur jag skall fixa detta. :banghead:
Klart roligare att slabba än att försöka lära sig fördärva bilder i datorn. :mrgreen:
Så vad skaffar jag då i dagens digitala värld?
Jo en Ixus och en EOS plus några gluggar. Och hoppas jag kan hantera Photoshop.
Nu blir det ett eller flera glas rött. :cheers: :cheers:
Hatbra / Lasse
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: OT: Kamera

Post by ][OpTiMuS][ »

Jag tycker min Samsung WB-550 var ett otroligt stort kliv upp från min gamla Sony DSC - P10. Samsungen gör sig jävligt bra och där finns en hel uppsjö med inställningar under manuella programmet.
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
Schulz
Hederssmålänning
Posts: 47
Joined: Sat 02 Jan 2010, 03:02
Location: Malmø

Sv: OT: Kamera

Post by Schulz »

Vad skall du ha den till? Vill du ha bra bilder eller vill du alltid ha en kamera med dig och ta bilder av sådant som "bara dyker upp"? Dessvärre finns ingen kamera som klara bådadera. När du har en fin systemare med en massa gluggar och annat, så tar det inte så lång tid förrän den står hemma; det är tungt att asa omkring ryggsäck/väska. Å andra sidan kommer "tillfällena" när man önskar att man hade mer än bara den lilla kompaktaren i bröstfickan. Sedan är det ju en viss prisskillnad också...
User avatar
razzel
Quad smoke
Posts: 240
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:45
Location: Ljungby

Sv: OT: Kamera

Post by razzel »

Schulz wrote:Vad skall du ha den till? Vill du ha bra bilder eller vill du alltid ha en kamera med dig och ta bilder av sådant som "bara dyker upp"? Dessvärre finns ingen kamera som klara bådadera. När du har en fin systemare med en massa gluggar och annat, så tar det inte så lång tid förrän den står hemma; det är tungt att asa omkring ryggsäck/väska. Å andra sidan kommer "tillfällena" när man önskar att man hade mer än bara den lilla kompaktaren i bröstfickan. Sedan är det ju en viss prisskillnad också...
skulle helst vilja ha en liten kompakt-kamera som tar bra bilder,har en bra zoom så man kan fota lite på avstånd...
:fotografera:
man har inte skrotat om man fortfarande håller i styret...
Schulz
Hederssmålänning
Posts: 47
Joined: Sat 02 Jan 2010, 03:02
Location: Malmø

Sv: OT: Kamera

Post by Schulz »

Vill du ha med zoom som är något värt, så kostar det lite mer och kameran blir också lite tyngre. Skjortficka? Nja... Kolla http://www.scandinavianphoto.se/default.aspx T.ex. Canons Powershot SX200 IS. Om du kollar under fliken "Teknisk info" på olika kameror, kanske du hittar kameran med just det du söker. Flest pixlar gör inte automatiskt bäst bilder. Kanske kul att kunna filma snuttar som blir någorlunda? Det tar tyvärr lite tid att hitta en kamera man blir nöjd med, även en kompaktare (brukar inte vara så bra vid dåligt ljus, litet "F-tal" är bra), eller så går man in till ONOFF och litar på säljaren...
Själv har jag inte hittat en kompaktare som jag är nöjd med. Det blir kompromisser varje gång. Men det får man köpa om man skall orka ta kameran med sig utan uppsåt.
Post Reply