A. Fuente Reserva XtraViejo #50 - Kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

A. Fuente Reserva XtraViejo #50 - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Arturo Fuente Reserva XtraViejo #50 (2003).jpg
Arturo Fuente Reserva XtraViejo #50 (2003).jpg (20.72 KiB) Viewed 24796 times
Arturo Fuente Reserva XtraViejo #50 (2003)

Röktid: 70-90 minuter.

Kommentarer: Snygg gördel i rött och lite vitt med gulddekor i relief. Hyfsat jämnfärgat täckblad med bara enstaka markerad ven. Aningen ojämnt i färgen som sagt pga fermenteringen. Smak av lite Michelin Pilot Sport-däck, välanvända... Hehe, till en början kändes det så iaf. Men lite mer tydligt vad jag menar så efter någon cm in i cigarren: Russin, mandel och lite sötma som av wienernougat - men bara svagt, vilket passar mig bra. Skulle tro den var färsk med tanke på den kompakta cigarren och den inte alls lösa gördeln, men smaken säger emot med sin mjuka härliga smakpalett utan obalanserad styrka. Cigarren är medel i kropp och styrka. Tjock rök och draget är bra, om än åt det aningen hårdare hållet. Askan är vitgrå utvändigt och mörkare invändigt och hänger kvar bra. Lite smak av ceder också, troligen av cederkoftan den kom i. Efter halva kommer peppar fram. Totalt sett en god cigarr, men trodde den skulle skapat en komplexare smakupplevelse med 7 år på nacken. Det röda sidenbandet som fotgördel ihop med cederkoftan lovade mer än vad den gav - men som sagt god.

Betyg: Plus för konstruktion. Inga minus. Jag ger denna cigarr en svag fyra av fem möjliga.

Tack till Leffe som gav mig denna cigarr på preASH#4 2009-06-12 :buga:

---[ Övrig info om Arturo Fuente i allmänhet: ]---------------------

Atlanticcigars.com:
"
The Fuentes personifies the "new" fully integrated method of cigar making. From growing to aging to rolling cigars, it's an incessant round of inspections of the total process that goes on 7 days a week, year round. Every waking hour is spent on the farm with the plant or on the factory floor with the cigar rollers. Obviously it's a system that works, otherwise why would Fuente be the most sought after brand in the world, including the Cuban brands.
"

Cigar Magazine Winter 2004-2005 (Rotschild, 4,50x50):
"
Appearence: 79
Taste: 84
Construction: 84
Value: 90
MSRP: $3.50
Medium-bodied cigar
Staff comments: Wrapped in genuine African Cameroon, the Gran Reserva blend of this robusto is the mainstay of the Fuente brand. While somewhat homely in appearence, it is an impeccably balanced smoke with a healthy dose of spice.
"

Cigar Magazine Fall 2005 (Hemingway Classic, 7x48):
"
Wrapper: Cameroon
Appearence: 85
Taste: 86
Construction: 85
Quality: 341
Value: 44
MSRP: $7.75
Medium-bodied cigar
Staff comments: A long, handmade perfecto from the Dominican Republic's Tabacalera A. Fuente wrapped in African Cameroon. Its smoke is soft and woodsy on the palate with a sght spice, coued with a tender aroma. One of the very best perfectos on the market.
"
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply