Smaken eller hela grejen?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Smaken eller hela grejen?

Post by golfers »

Satt på altanen och puffade en Quintero Londres Extra smakade helt ok men var lite trög. En tanke som slog mig är att cigarren inte alltid måste var topp utan även hela grejen att sitta ensam, njuta ca en timma i ensamhet med egna tankar, bara fundera, titta på cigarren och röken, det är livskvallite. Kanske bara jag som tycker så :oops:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by leffe »

Du är inte ensam men om garren är god blir det ju bara än bättre :smoking:

Om den däremot smakar framhjul så avslutar jag nog eller tar en ny :did-i-say-that:

Leffe
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by Daniel P »

Framhjul... hmm... Inga kommentarer är nog bäst :lol:

Håller helt med trådskaparen - Naturligtvis finns det en jäääättestor poäng att puffa cigarr oberoende av vad det är för cigarr. En stor del i det är att få sitta ner och "tvingas" ta sig en timme till kontemplation. Som att ta en golfrunda, gå en promenad eller ta en omväg med bilen på några småvägar. Vad helst får hjärnan att koppla av från vardagen och få tänka på annat i avkoppling är en befrielse på många sätt. Som mjukmedel i tvätten - eller en hårdrockslåt i bilen på hemvägen från jobbet. Vad helst får dig att koppla av är nyttigt och tillfredställande :tumme-upp: :tumme-upp: :tumme-upp: :tumme-upp: :tumme-upp:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by Bukfaçon »

Hårdrockslåt... hmm... Inga kommentarer är nog bäst :lol:
golfers wrote:Kanske bara jag som tycker så :oops:
Nej för f*n, golfers, jag skulle nog vilja påstå att du har skådat Ljuset inom cigarrsporten! :nickar:

Det finnas många enkla och bra cigarrer som fungerar alldeles utmärkt när man vill puffa lite kontemplativt i sitt eget sällskap.

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Kimmen
Blivande hederssmålänning
Posts: 83
Joined: Wed 15 Apr 2009, 13:48
Location: Täby

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by Kimmen »

golfers wrote:Satt på altanen och puffade en Quintero Londres Extra smakade helt ok men var lite trög. En tanke som slog mig är att cigarren inte alltid måste var topp utan även hela grejen att sitta ensam, njuta ca en timma i ensamhet med egna tankar, bara fundera, titta på cigarren och röken, det är livskvallite. Kanske bara jag som tycker så :oops:
Jag-tid är det viktigaste i livet tycker jag. :) Den lilla stunden då man inte behöver vara andra till lags. Den behövs för att fungera som självständig individ. Helt rätt inställning golfers! :D
elfort
Hederssmålänning
Posts: 163
Joined: Tue 14 Apr 2009, 17:55
Location: Skebobruk

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by elfort »

Satt faktiskt i går kväll med en god vän och pratade om dessa ritualer. Mycket viktigt tycker jag! Sen om det är processen att puffa, vårda prylar, raka sig med kniv, laga mat omsorgsfullt eller bara sitta, så upplever jag att det fyller upp depåerna på ett fantastiskt sätt!

Jag håller med dig Golfers!
Hellre en cigarr i munnen än tio i humidoren.
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by Härelind »

Hustrun har precis tagit kidsen med sig till svärmor och svärfar och lämnat mig alena! En snabb tur till skåpet och en Partagas Lusitanias plockades fram, tändes och njuts nu för fullt! Tiden för sig själv med cigarren är en riktig högtidsstund! Att få sitta i sina egna tankar och bara njuta är ju superskönt, men för mig är det viktigt att cigarren är bra annars blir det ett antiklimax! Dock kan en bra cigarr förgylla ett mindre angenämt tillfälle likaväl som en riktigt dålig kan störa ett annars perfekt ögonblick!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
JesperG
Wursttraktör
Posts: 94
Joined: Mon 08 Mar 2010, 18:42

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by JesperG »

Får nog hålla med Härelind att god cigarr, gött dricka samt en stunds kontemplation i ensamhet är det ultimata. Får dock säga att herfarna hos Härelind i hans eminenta garage är en höjdare både vad gäller cigarrer men främst sällskapet :dansar:

Skott bakåt!!!!!!!! :meh2:
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by Härelind »

JesperG wrote: Skott bakåt!!!!!!!! :meh2:
:lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :salut:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by COJ »

OK, så då är jag väl den udda här..näe...jag gillar inte att bara sitta o puffa själv...då måste det till en bok(ljudbok normalt), datorn eller TV...men jag älskar att puffa i sällskap...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by Bukfaçon »

En fråga till diskussionsdeltagarna: vad är det vi egentligen diskuterar här? Om det är OK med en enklare pinne under de egna stunderna eller om det är bra/dåligt med egen-tid? :fattar-ingenting:

För att göra en inledande sammanfattning av hur jag uppfattar läget: undertecknad och Daniel P håller med Golfers, några verkar ej hålla med, och ytterligare några ägnar sig åt en sidodiskussion om de egna stundernas/ritualernas värde.

"Smaken eller hela grejen" - det tolkar jag som att Golfer menar att även en mindre exklusiv cigarr kan fylla sin funktion väl, om man ändå förmår njuta av "hela grejen". Med undantag av COJ råder här konsensus; det är rätt gott med lite ensam-puffning. Men en del förefaller mena att "hela grejen" (egen-tiden) går åt fanders om inte cigarren är "bra" (d.v.s. raka motsatsen till trådskaparens uttryckliga "cigarren inte alltid måste var topp ").

Elfort och Kimmen betygar båda att de håller med Golfer - men som forumläsare har jag ändå inte fått någon klarhet huruvida de accepterar en medioker cigarr under sina egna rökstunder eller om även de tvunget måste ha ett "bra" rökverk.

B :funderar2:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
tommi gitarrman
Blivande hederssmålänning
Posts: 71
Joined: Wed 20 May 2009, 17:11
Location: Härskogen

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by tommi gitarrman »

För mig är det smaken som avgör, blir jag sugen på en cigarr så spelar det egentligen ingen roll vad jag pysslar med.

Jag måste inte ha något att äta och dricka utan blir jag sugen, då spelar det mindre roll om jag går till skogen och letar svamp eller om jag sitter och stirrar ut över sjön när jag bolmar :smoking:

M.v.h Tommi
Cigarr e ` min melodi, smakar som ljuv musik

Image
Image
elfort
Hederssmålänning
Posts: 163
Joined: Tue 14 Apr 2009, 17:55
Location: Skebobruk

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by elfort »

Bukfaçon wrote:
Elfort och Kimmen betygar båda att de håller med Golfer - men som forumläsare har jag ändå inte fått någon klarhet huruvida de accepterar en medioker cigarr under sina egna rökstunder eller om även de tvunget måste ha ett "bra" rökverk.

B :funderar2:
Givetvis vill jag njuta smaken. Dock är ritualen, alltså "grejen", viktig för mig. Jag personligen avsätter alltid mycket tid till de tillfällen jag puffar. Då vill jag gärna puffa det godaste jag kan tänka mig just då. Vad som är godast varierar en hel del. Skulle jag däremot inte njuta av smaken så lägger jag ned den och njuter en annan eller ingen alls.
Hellre en cigarr i munnen än tio i humidoren.
Schulz
Hederssmålänning
Posts: 47
Joined: Sat 02 Jan 2010, 03:02
Location: Malmø

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by Schulz »

När jag berättade om 'hela grejen' för den gamle överläkaren på jobb, utbrast hon: "Det var det sundaste missbruk jag hört talas om!"
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by Martin Nilsson »

elfort wrote:...raka sig med kniv...
L.S.,

Vad kul med fler entusiaster som insett att riktig barnröv blir det bara om man rakar med ett blad som man dessutom har full koll på. Törs man fråga vilken typ av kniv som används? Jag fördärvade f.ö. en rostfri Dovo när jag i min iver att på ett lämpligt sätt dela en Il Moro som en forumsbroder med temporärt boende i Italien försett mig med. En medioker erfarenhet skall tilläggas - inte bara "snoppningen" eller rättare sagt delningen, som till slut fick göras med en vanlig dubbelbladig sak - utan Il Moro:n, som jag som rutinerad Toscano förintare hade höga förväntningar på. Den levererades t.o.m. i egen snidad trädosa med magnet.

//Martin
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
elfort
Hederssmålänning
Posts: 163
Joined: Tue 14 Apr 2009, 17:55
Location: Skebobruk

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by elfort »

Kul Martin! En knivbroder! De knivar jag använder mest är en gammal Bengall och en gammal Sheffield-bladad Eskilstuna. Det är som sagt få saker som går upp mot en riktig Baby Butt Smoth rakning med kniv. :did-i-say-that:
Hellre en cigarr i munnen än tio i humidoren.
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by Martin Nilsson »

OT- som fan!!!
elfort wrote: ...en gammal Bengall och en gammal Sheffield-bladad Eskilstuna. Det är som sagt få saker som går upp mot en riktig Baby Butt Smoth rakning med kniv. :did-i-say-that:
Jag kan inte nog understryka riktigheten i detta. Själv hade jag en 6/8 Wakker med spansk urgröpning i toppen som rakade fantastiskt men som min husa vid en alltför rask städning lät falla i det emaljerade badkaret, med som följd att bladet sprack. Nu alternerar jag mellan en Dovo Prima Klang och en Thiers-Issard Silverwing II med fransk nos: en sjuhelvetskniv som håller skärpan längre än något annat jag testat :)

Dock har jag börjat med rakolja istället för tvål och krämer: mycket bättre resultat och man behöver inte fetta in eggen efter nyttjandet heller.

//Martin
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by Bukfaçon »

Martin Nilsson wrote:OT- som fan!!!
:nickar:

:meh2:

B( ;) )
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
elfort
Hederssmålänning
Posts: 163
Joined: Tue 14 Apr 2009, 17:55
Location: Skebobruk

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by elfort »

Inte alls ot, det är grejen vi avhandlar nu! Sorry, med det lämnar jag över tråden till trådskaparen... :hamra-i-huvudet:
Hellre en cigarr i munnen än tio i humidoren.
Peter (Hällingsjö)
Blivande hederssmålänning
Posts: 152
Joined: Sat 22 Nov 2008, 21:30
Location: Hell In Shoe - Liten håla i Värsta Götaland, Smålands ambassadör i Väst

Sv: Smaken eller hela grejen?

Post by Peter (Hällingsjö) »

Doing it right now :woohoo:
Image
Post Reply