Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Bukfaçon »

Skall bli intressant att höra vad du tycker! Och en halv-corona är ingen dum liten storlek.

Matelieff var tydligen namnet på en amiral i holländska V.O.C. (Förenade Ostindiska Kompaniet) - den organisation som koloniserade det som idag är Indonesien.

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
lordnitron
Hederssmålänning
Posts: 92
Joined: Mon 03 Aug 2009, 15:25
Location: Göteborg

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by lordnitron »

Nu har jag äntligen funnit tid att njuta av mina nyinköpta De Olifant Matelieff, och njuta var vad jag gjorde :smoking: Den va absolut en fantastisk cigarr i litet format :tummenupp:
Tack för inspirationen B :kram-lycklig:

/Mårten
En sillstrypare från Götet som heter Glenn!! ;)
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Martin Nilsson »

L.S.,

Matelieff eller den något mindre sysslingen V.O.C. är en föredömlig cigarr för korta bilturer. Formatet gör att den låter sig rökas tämligen raskt och bilen (cabriolet utesluten) ger aromen mindre utrymme att sprida sig, vilket gör att smaken i röken koncentreras så att framföraren med välbehag kan göra detsamma med tillgång på riklig torr holländsk cigarrök ifrån en acceptabel typ av cigarr. Dock får man passa sig så att man inte tar i för mycket.

En anekdot som jag vill minnas att jag delade med mig av iaf. till Bukfaçon härrör sig från min ungdom när jag skulle på gåsmiddag i Karlskrona och blev hämtad av en vän i Malmö i dennes för 2300SEK nyanskaffade Volvo 164. För att få tiden att gå hade jag köpt en flock Balmoral longfillers med de ljusaste omblad jag sett. Ett märkligt kreatur får man säga: den utvecklade en helvets massa rök men smakade absolut ingenting. Jag skulle nog t.o.m. kunna låta min 6-årige son röka en dylig pjäs utan att få skuldkänslor för taskig uppfostran. Emellertid var bilen när Bräkne-Hoby passerades så full med rök att föraren, trots ett försvarligt antal år som kapten på kryssningsfartyg och de dimmor man i detta hänseende påträffar, i liket med mig började gnida sig i ögonen.
Snabbt hittades -- nätt och jämt inne i de otuktade Blekinge -- en parkeringsplats vid en åker där vi båda av nöd steg ur bilen. På åkern var en lokal förmåga i tagen att bearbeta åkermarken på sin John Deere och när han fick syn på oss kastade han sig ur förarstolen och satt av i full galopp mot vår bil. Anfådd och på 20m avstånd skrek denne vår undsättare "Brinner det i bilen". Varpå min kamrat genmälde "Nej min gode man, vi röker cigarr!". Oförstånde gjorde bonden halt några meter från ekipaget och jag inflikade med cigarrstumpen i handen det uppenbara: "Min kamrat köpte en bil utan väl fungerande fläkt och dessa holländska rökverk blev mer än vad kupén klarade av att ventilera." Snopen lommade bonden iväg under tacksägelse och hedersbetygelser och när bilen återigen var rökfri fortsattes resan mot Karlskrona.

@Bukfaçon: Vad är det för fel på coronas panatellas från Olifant som spritkamrat? Jag tycker det funkar nästan lika bra som AT (vilka emm är oöverträffade). Vidare glädjer det mig att du intressera/de/-r dig för Africaans. Då vet du säkert innebörden :) i följande mustiga uttryck: langnekkameel, huisbakkie, gebakmaagbom, van-nikskse-nie-bang-skip eller padbuffel.

F.ö. så glädjer det mig återigen att cigarrerna föll på läppen. Är det så att du behöver mer får du väl skicka en lista...

Halleluja,
Martin

Ps. Bukfaçon: Har du hört något om FM-lägret?
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Bukfaçon »

Martin Nilsson wrote:@Bukfaçon: Vad är det för fel på coronas panatellas från Olifant som spritkamrat? Jag tycker det funkar nästan lika bra som AT (vilka emm är oöverträffade). Vidare glädjer det mig att du intressera/de/-r dig för Africaans. Då vet du säkert innebörden :) i följande mustiga uttryck: langnekkameel, huisbakkie, gebakmaagbom, van-nikskse-nie-bang-skip eller padbuffel.

Ps. Bukfaçon: Har du hört något om FM-lägret?
Njet, där går jag bet! Kan det möjligen röra sig om djur? Jag klarar bara de holländska språken när jag kan sätta in ord & fraser i ett sammanhang. Vin/sprit-etiketter och cigarrlådor är lätta att läsa m.a.o.! :mrgreen:

Klart man kan/skall dricka sprit till sina Olifanter - men jag körde den verkliga budgetcigarren AyC Grenadiers (madurovarianten) som fyllegarre när jag var i fylle-ungdomsåren. Nu röker jag oftast nykter - men tar gärna ett glas punsch till mina java- & sumatracigarrer.

Underbar anekdot för övrigt - påminner en smula om ditt ångande bad & MC2:an som du berättade om för nu rätt länge sedan.

lordnitron: roligt att höra att Matelieff smakade bra - men det förvånar mig inte!

B :cheers:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Post Reply