Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Bukfaçon »

Pär N wrote:
Bukfaçon wrote:Efter dessa utflykter i Fru Nicotianas vilda och rika värld kändes det tryggt med en svensk cigarrcigarett: Puck från Tobaksmuseum på Skansen. Detta märke kom till år 1930 till Stockholmsutställningen. Ursprungligen hade den inlage-mix av havanna, brasil, java och sumatra samt om- och täckblad av sumatra; men jag gissar att dagens Puck är en aning enklare i sin receptur. Icke desto mindre excellent till ett glas punsch! :tummenupp: :race:
Jag röker också gärna en Puck. Men hur förvarar du dem? I humidor?
Jag kör med två humidorer (eg. fem, men två är enbart för konstiga/ovanliga/historiska* cigarrer och en liten där det finns diverse piptobak, gamla cigariller m.m.) varav en stor är för tropiska cigarrer, där håller jag 62-63% RH, och den andre, lite mindre, förvarar jag de européer som även kallas "torrisar". I den senare mäter jag inte luftfuktigheten och skvätter på en liten aning Eau-de-Vie** då och då. Tycker det höjer dem en smula i smaken/doften. :puff:

I den senare ligger alltså mina "Puck:ar".

Men, i o.m. att fuktigheten är så pass låg som 62-63 i den stora, så kunde jag antagligen ha rubbet där - om det fick plats. Den ofta rekommenderade halten på 70% RH är på tok för hög för europeiska cigarrer, de blir svampiga. (Men jag tycker det är för högt även för tropiska cigarrer; de får dåliga dragegenskaper och smakar annorlunda. Men detta är ett rent personligt val - andra har andra åsikter och erfarenheter.)

Som så ofta i cigarrsporten är det til syvende og sidst omöjligt att utse det rätta svaret. Var och en får bli salig på sin fason (façon? :lol: ).

B

PS Dessa frågor, och andra näraliggande, har stötts och blötts tidigare i några varv, så sök och den nyfikne skall finna!

*= Varav den absoluta merparten är klassiska svenska cigarrer och cigariller av Frans Suells fabrikat, som har anförtrotts min förvaltning av allas vår hedersknyffel Joppe och hans företag PolarCigar!
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Wagnerian »

Informativt som vanligt B :smoking:

Har för mig att jag läste på en av de Holländska tillverkarnas hemsidor att de rekommenderade 50-55% Rh för deras cigarrer. Detta borde kunna uppnås med 65% beads occ en lite otät humidor av sekunda fabrikat....

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Bukfaçon »

Wagnerian wrote:Informativt som vanligt B :smoking:
Tack! :buga:
Wagnerian wrote:Har för mig att jag läste på en av de Holländska tillverkarnas hemsidor att de rekommenderade 50-55% Rh för deras cigarrer.
Har också läst det någonstans. Och detta är mycket intressant - jag har flera gånger ältat konceptet British Dry Havanas som ju är/var havannacigarrer som lagrats länge i brittiska handlares relativt torra förrådslokaliteter. De höll omkring 50-55% RH, och sådana cigarrer ansågs vara en njutning!
Wagnerian wrote:Detta borde kunna uppnås med 65% beads occ en lite otät humidor av sekunda fabrikat....
Faktum är att en sådan humidor är det jag använder som "konjakidor"! :razz:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Pär N
Blivande hederssmålänning
Posts: 23
Joined: Fri 26 Mar 2010, 16:31

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Pär N »

Tackar för svar. På tobaksmuseet förvaras dessa vad jag kunde se helt utan extra fukttillskott.

/ P
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by golfers »

Köpte några La Paz wilde cigariller och undrar om jag ska ha även dom i plastidoren eller hur förvarar jag dom bäst? :funderar:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Bukfaçon »

Kavajfickan! Så att du kan ta dig en till en kopp espresso på en uteservering nu när sommaren kommer... :tummenupp:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by golfers »

Jag har inte så stor ficka :dansar: , jag köpte 100 st, men absolut ska några hamna där och/eller i golfbagen. :smoking:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Bukfaçon »

100 stycken!? :shock: Det var värst! Förändrar saken en smula... Jag brukar köpa 5 åt gången. När jag skall dricka pilser med kamraterna. Sommartid.

Men wilde-varianten (uttalas "vilde" på svenska) är ju för uttorkning tämligen okänslig, så det ordnar sig nog hur du än gör. Men visst, finns det plats i plastidoren, och du inte håller 70%RH där (utan snarare ned mot 60%), så ha dem där.

Tillåts en liten historisk utvikning? :ugeek:

Wilde-cigarrer är en holländsk specialitet där inlagan sticker ut cigarrens inslag. Tanken är att när man drar de första blossen så skall ingen smak från om- & täckbladen komma med; inlagan njuts "ren". Det är därför, för omväxlings skull, helt rätt att dra en puff på wilde'n samtidigt som man för tändstickan till "borsten".

När dåvarande Svenska Tobak köpte upp Elisabeth Bas/La Paz i NL 1967/68 var deras wilde-variant, La Paz Wilde (med inlaga av java och havanna; om- och täckblad av java) egentligen den enda produkt som var intressant att låta överleva. Vad man ville ha var snarare en fot inne i dåvarande EEC-området. Köpet skulle komma att för alltid förändra den svenska cigarrindustrin... :|

Förr kallades dessa cigarrer och cigariller La Paz Wilde Havana, men Sw. Match och Cubatabacco/Habanos har kommit överrens om att upphöra med det bruket. En kubansk uppfattning (som med tiden fått allmer internationellt stöd) om vad en havannacigarr är för något kolliderade här med en äldre europeisk uppfattning om vad samma ord kunde betyda. (Needless to say; jag håller mig fortfarande med den äldre europeiska uppfattningen... :mrgreen: )

Elisabeth Bas var en dam som levde på 1500- & 1600-talen i den dåvarande Holländska Republiken. Ett av flera tobakshus som uppkallats efter klassiska holländska personligheter från den tiden. Ett annat exempel är Schimmelpenninck, som hade den tjusiga titel Rådsspensionär (även Storpensionär), som jag tror var en slags premiärminister/ statschef.

:fakta:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by golfers »

:kram-lycklig: Alltid kul att läsa dina fakta texter, tack. Fick möjlighet att köpa en låda dvs 5x20. Tycker om dom, t ex till kaffe eller under en golf runda. Enkla opretantiösa och goda. :tummenupp:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Martin Nilsson »

BB Bukfaçon,

Din kännedom om allt som gör livet glatt är anmärkningsvärd. Jag kan bara inflika lite information av supplementär natur för helhetsintrycket och det säger en hel del då jag ju de facto befinner mig i den vilda havannans Mecca :)

Numera kallar man formatet för Wilde Cigarros, vilket är obehagligt i flera hänseenden. Dels är cigarros ett latinättat uttryck, vilket tillsammans med det germanska "wilde" i sig är en linguistisk styggelse och dels är den i Holland vedertagna benämning på det avsedda cigarrformatet i folkmun fortfarande "Wilde Havanas". Man kan utan att genera sig eller sin omgivning fortfarande stiga in hos en välsorterad tobakshandel och beställa "Wilde Havana, Bazil", vilket i sammanhanget resulterar i en seniorita av brasiliansk tobak med oklippt fot. Att en hedersman inte skulle göra något sådant eftersom den enda producenten av just den nämnda typen av cigarr är La Paz och som alla vet ger denna smaksensationer som starkt associerar med rävexkrement, är självklart. Endast de riktigt desperata skulle medvetet sticka en La Paz i egen mun och tända på, eftersom äckligare skitcigarr får man leta efter med ljus och lykta. Detta betyder dock inte att dessa rävtampar inte har en ypperligt trevlig doft när den rökes. En god vän som delar min ambivalens inför La Pazarna vämjeliga smak men förträffliga lukt föreslog att man skulle ha med sig en låda för jämnan så att man kunde bjuda på andra under förutsättning att cigarrerna avnjöts i ens direkta närhet.

Vad Schimmelpenninck beträffar -- jag antar att det är Rutger Jan som avses -- var han president för den bataviska republiken (eller rättare sagt "allmännyttan": Het Bataafse Gemenebest) som bestod av de största delarna av nuvarande Nederländerna. Att han inte kunde kalla sig president låg i det faktum att denna stat var en vasallstat under Napoleon och denne föredrog den mer ålderdomliga titeln Rådspensionär som inte hade samma uppburna klang som president.

Halleluja,
Martin (I° i afton)
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Bukfaçon »

Finfint tillägg där Br:. Martin! Man tackar! :buga:

Och visst var det Rutger Jan Schimmelpenninck som åsyftades - titel Rådspensionär kan man inte glömma i förstone...

Dock ber jag att få avvikande mening angående La Paz Wilde, vars señoritastorlekade Wilde Cigarros - trots det märkliga germansk-latinska namnet - fungerar utmärkt med en kall "pilsner" av ljus typ. Sommartid.

(Observera också att den La Paz som säljs i gula tuber har en annan blandning och är en annan typ av cigarr. Köp en la Paz Corona på närmaste mack och dofta på täckbladet (ni behöver inte röka cigarren!) - ett Besuki-blad från Java av högsta kvalitet - och insup den underbara aromen av tropisk regnskog!

På jobbet idag konstaterade Våge och jag att om havannacigarrerna är cigarrkörens bas, så fungerar sumatracigarren som sopran, javan som mezzo-sopran och brasilcigarren som tenor! :ugeek: Cigarrerna från Nicaragua sjunger falskt tycker jag....)

Numera är det väl dock fler än bara Sw. Match-ägda La Paz som gör wilde-cigarrer väl, Martin? Har sett flera olika hos en brittisk handlare... :funderar2:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by COJ »

Bukfaçon wrote:

Cigarrerna från Nicaragua sjunger falskt tycker jag....)


B
Vilket hemskt uttalande...tror att jag vid tillfälle måste sätta in en tillrättavisningsattack... :smoking:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Bukfaçon »

Yes, Zen Meister! :buga:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Daniel P »

:D
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Martin Nilsson »

@Bukfacon,

Nej, det är faktiskt ett flertal aktörer som för dessa kreatur. Bl.a. har Agio en del märken men jag har aldrig kännt mig nällad att ens lukta på dem. Vidare kan jag bara konstatera att vi har delade meningar om inte bara La Paz utan även cigarrer från Nicaragua: dessa finner jag personligen de enda som kan mäta sig med kubaner - men som sagt, smaken är som röven, klöven :)

//Martin
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Bukfaçon »

För den som önskar prova Europas kanske bästa cigarr (i konkurrens med tyska Don Stefano) finns det möjlighet just nu på den förträffliga skånska cigarrbutiken CigarrCenter i Trelleborg. Sven-Inge saluför just nu ett fempack De Olifant Corona Panatella för 95 riksdaler. Ett fyndpris (för svenskar)!

Täckbladen på dessa är de alltmer sällsynta, men helt överlägsna sandbladen (de längst ned på plantan) från Sumatra. Inte sällan från plantagen Helvetia i Delí-distriktet. En delikatess av yppersta klass! Passa på innan det är försent. Med tanke på oljeutvinning, agrikulturell vanskötsel, urbanisering och andra otäcka moderniteter riskerar täckbladsplantagerna på Sumatra att; i likhet med sumatraelefanten som dessa cigarrer är namngivna efter; vara helt försvunna redan i vår livstid! Om inte indonesiska regeringen kommer på bättre tankar inom kort.

B

PS De Olifants hemsida: http://www.olifant.nl . Krävs lösenord, men det var lätt att finna ut! ;)
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Martin Nilsson »

Se där, min förra fyllecigarr till ett rimligt pris och därtill saluförd i Trelleborg :)
För den intresserade är lösen på Olifant-siten "1832", dvs året då rörelsen grundades.

@Bukfaçon: Visst var det Fidelio jag skickade för något år sedan? Hur funkar holländskan f.ö.? Kan du utläsa något vettigt på hemsidan eller?

//Martin
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Bukfaçon »

Martin Nilsson wrote:Se där, min förra fyllecigarr till ett rimligt pris och därtill saluförd i Trelleborg :)
Jo, jag tackar jag, De Olifant som fyllecigarr! Käre bror har ädla vanor! (Jag tror i o.f.s. du nämnt detta vid något tillfälle i vår korrespondens, men jag kunde inte låta bli att retas lite! :reta: )
Martin Nilsson wrote:För den intresserade är lösen på Olifant-siten "1832", dvs året då rörelsen grundades.
Tssss.... Spoiler! ;)
Martin Nilsson wrote:@Bukfaçon: Visst var det Fidelio jag skickade för något år sedan? Hur funkar holländskan f.ö.? Kan du utläsa något vettigt på hemsidan eller?
Jodå, tackar som frågar, jag stavar mig igenom deras - och en del andra holländska cigarrmakares - hemsidor rätt så hjälpligt. Ett ungdomligt intresse för afrikaans hjälper mig med en del. Fidelio: Javisst fick jag det, och mer därtill!! Än en gång: hjärtligt tack! :buga: Det var fina cigarrer allihopa, särskilt De Olifant föll mig, som man väl kan utläsa av mina skriverier här, på läppen! :nickar:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by Bukfaçon »

Min cigarr denna afton blev just den ovannämnda De Olifant Corona Panatella nyss anländ från den skånska metropolen! :smoking: (Kunde inte hålla mig...) Varje 5-bunt med cigarrer var omlindad med ett stycke sumatra sandblad - så tunt, så tunt, så tunt; som silke! Snacka om delikatess från en svunnen tid. Men sådant passar ju mig bra! :tummenupp:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
lordnitron
Hederssmålänning
Posts: 92
Joined: Mon 03 Aug 2009, 15:25
Location: Göteborg

Sv: Om europeiska cigarrer och dess förvaring

Post by lordnitron »

Bukfaçon wrote:Min cigarr denna afton blev just den ovannämnda De Olifant Corona Panatella nyss anländ från den skånska metropolen! :smoking: (Kunde inte hålla mig...) Varje 5-bunt med cigarrer var omlindad med ett stycke sumatra sandblad - så tunt, så tunt, så tunt; som silke! Snacka om delikatess från en svunnen tid. Men sådant passar ju mig bra! :tummenupp:

B
Jag kom precis hem från Holland och jag kunde inte låta bli att (efter ha läst den här tråden) köpa med mig en ask De Olifant Matelieff. De ska bli intressant att testa :smoking:

/Mårten
En sillstrypare från Götet som heter Glenn!! ;)
Post Reply