Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Rob
Hederssmålänning
Posts: 39
Joined: Mon 31 May 2010, 00:52
Location: Göteborg

Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Rob »

Godkväll kära BOTLare här kommer en liten trevlig histoia om hur mitt intresse av cigarrer har uppstått.
Allt började att jag hjälpte en familjevän att tömma hans brors källarförråd efter han blivit vräkt pga andrahandsuthyrnig i för många år(han bor i Thailand). Då brodern varit en företagsam man fanns det en massa roliga saker som fanns där bl.a. Lite cigarrer som blivit över efter ett storinköp på cuba för några år sen. Då allt skulle ges bort alt slängas erbjöd jag mig att ta hand om de små liven ;)
Det blev att jag fick 50*Cohiba Lanceros och 37*Montecristo #1 (wohoo!). Tyvärr har de fått sig en brutal misshandel så de legat utan humidor i 3-4år och var därför i stort återfuktningsbehov. De hade dock fortfarande lite spänst i sig då lite hopp fanns. Körde med paniklösning de första dagarna (ziplock med saltlösningsburk i) för att sedan bygga mig en plastidor med en Xikar kristallfuktare i. Har provat en gång i veckan att röka men det var så trögdragen att det bara var att kapa och vänta en vecka till. Nu efter en månad kunde den iaf rökas någorlunda normalt och jag var så nöjd att de svarade på behandlingen. Tänker nu att det är slöseri på så fina cigarrer att röka dem innan de är helt återhämtade att jag har beslutat att vänta iaf en månad innan nästa ska provsmakas. Måste därför börja inhandla lite andra cigarrer för att stilla mitt nyvunna intresse. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga med att skaffa mig lite cigarrvana då jag inte har vänner som röke cigarrer bortsett från vid fest och jag vill verkligen lära mig njuta av denna ädla produkt. Har en kompis som ska till USA om knappt två månader och han borde kunna ta med ett par lådor hem frågan är bara vad?? Och vad ska man köpa i Sverige(helst GBG) tills dess. Har kanske rökt 20-30 cigarrer tidigare totalt.

Beads, cigarrsax och tändare från heartfeldt är påväg över Atlanten kan tilläggas
Rob
Hederssmålänning
Posts: 39
Joined: Mon 31 May 2010, 00:52
Location: Göteborg

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma

Post by Rob »

Brukar generellt föredra lite grövre,fylligare,jordigare och brända smaker när det gäller njutningsvaror och borde hamna där även nä det gäller cigarrer, iaf efter ett tag.

Alla tips mottages gladeligen, oavsett om det gäller återfuktningsprojektet eller cigarrval. Om någon vill vara mentor för ett ungt öppet sinne så har ni er chans här...
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma

Post by Bukfaçon »

Två raka inlägg som ny medlem - det gillar vi! :applad:

Men du, när de är så där trögdragna, måhända din "panikfuktning" var en liten aning FÖR effektiv? Tycker det låter som om de fått lite för mycket att dricka... :funderar2:

I alla fulla fall: Välkommen Rob!

B (som misstänker att Daniel P kan tänkas flytta hela denna tråd en smula?)
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Magnus (Gävle) »

Välkommen, först och främst!
Återfuktning är en intressant hobby som kräver tålamod, tålamod och en smula tålamod. Snabb-varianter finns inte. De slutar med mögel och besvikelse.
Lite fukt i taget, länge länge. En låda som är toktorr tar nog ett halvår att få fart på. Så se till att det inte blir för tätt där i ziplockpåsen! Sen om smakerna återkommer är en helt annan fråga. Det beror på HUR torra de varit. Vissa källare är ju lyckligtvis aldrig så snustorra som ett Norrländskt vardagsrum i januari... (det är 15 % rH när det är som värst).
Lycka till med projektet och rapportera av regelbundet!

Slutligen, en liten partybroms: Det kan tänkas att cigarrerna, om de är inköpta på Kuba, inte är äkta. Det finns ofattbara mängder kopior i omlopp på Havannas gator och torg. Men är de goda är de goda. Basta.
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Thebelfry »

Hey Rob och välkommen!

Vilket trevligt fynd du gjorde.. Men OBS som Magnus skrev kan detta mycket väl vara kopior.. Sedan om du har otur kan dessa också innehålla ägg av tobaks baggar. Så vill du inte få samlingen förstörd tycker jag du skall överväga att frysa dessa..

Hurvida det finns några bra cigarrbutiker i Gbg kan jag väl berätta (enligt mitt tycke) att det inte gör/finns.. Skulle hellre rekommendera Polarcigar.se alt cigarrlagret.se att handla ifrån.. Annars kan vi säkert ordna något trevligt paket från mina gömmor :D bor också i Göteborg..
Rob
Hederssmålänning
Posts: 39
Joined: Mon 31 May 2010, 00:52
Location: Göteborg

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Rob »

Vad jag har förstått så var inköpet riktigt stort(20-30 lådor) då han köpte till en massa vänner som förbeställt ochbdå borde man inte riskera kopior utan köpa från riktig handlare.

Vad gäller återfuktning så provröktes en cigarr innan återfuktningen påbörjades och det var då den var extremt trögdragen, nu en månad efter börjar det bli bra. Ziplock var bara en paniklösning första veckan, nu ligger dem i en plastidor försedd med en xikarfuktare http://butik.brobergs.se/sv/product/861 ... ktare-100s som ska uppgradera till riktiga beads när brevbäraren kommer med paket.

Var förbi santa Clara på Linnégatan och köpte lite nödcigarrer dock visste jag inte hur mycket som var vettigt att lägga så det blev budgetval i form av ett par Jose L Piedro, en E. Mellberg(ångrar det valet) och en mindre modell partagas.
Tror de kommer försvinna rätt snart så lite cigarrbyte med en generös själ som accepterar torrskadade garrar som bytesvara vore väldans trevligt.

Tips på va man ska beställa från USA som kompisen ska ta hem(därför är tex JR ok) vore också trevligt, budgetterat till ca 2000.
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by COJ »

Jag är rädd att cigarrer som är trögdragna torra med stor säkerhet inte kommer att bli mindre trögdragna efter fuktning, tyvärr!
men du kan ju hoppas att du bara fick ett måndagsexemplar...

Har du några lådor så kolla box-koden för att få reda på när de är tillverkade...Cubaner från åren 99-01 har tyvärr alltför ofta dåligt drag.
(OBS, box-koder från före 2000 är "kodade" men bara posta dem så fixar jag eller någon annan här det)
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
Rob
Hederssmålänning
Posts: 39
Joined: Mon 31 May 2010, 00:52
Location: Göteborg

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Rob »

Sorgen är stor i detta tillfälle. Vid noggrann undersökning av lådorna visade det sig att de är garanterat kopior :meh2: :meh: :banghead: det fanns inte ens något boxnummer eller någon streckkod att posta. såg även rester av en annan märkning under Montecristopappret vilket visade sig vara småfragment av Quintero y Hermanos papper som inte var helt bortplockade utan bara överlimmade. Jävligt synd men jag är fortfarande tacksam över att ha fått en massa garrar som säkert är rökbara och som har startat ett riktigt roligt intresse.

Nu blir det bara att jobba ihop lite mer slantar så man kan köpa sig en låda äkta Cohibas en vacker dag.

Ett väldigt trevligt mottagande måste jag säga, tack för alla välkomstord.
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Härelind »

Men min broder av tobaksblad! Ha förtröstan, även om det är kopior eller sk fakes kan det vara fullt rökbara cigarrer som kan ge dig en stunds kontemplation!! Ge dom en chans!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
Rob
Hederssmålänning
Posts: 39
Joined: Mon 31 May 2010, 00:52
Location: Göteborg

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Rob »

Sitter och tröstar mig själv med en cuban o en kaffe i sommarnatten. Jose L piedra fick det bli, lite klen men klart värd sina 26 riksdaler. Just lugnet som infinner sig efter man suttit och bara puffat i 45min är riktigt skönt. Det här kan nog bli ett livslångt intresse :)
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Ouch »

Med den avstressade reaktionen så blir det säkert några år extra av livet som läggs till. Stress är döden, cigarr är livsbejakande! Lycka till med garrarna, Rob! :tummenupp:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by salberto »

Hej Rob.
Cigarråd: fylligt och jordigt= Partagas och Bolivar, Bolivar PC är ett utmärkt val, Partagas 898 ett annat. En riktigt god och jordig rackare är Bolivar Gold Medals. Lite dyr men fyllig så det räcker till... :D Bolivar Coronas Extra är också toppen om man gillar jordiga cigarrer.

Cohiba Lanceros är knepiga med ålder. De bästa cigarrer man kan tänka sig om de fungerar, men ofta svåra i draget, i synnerhet runt millenniumskiftet. Monte 1 har jag också haft knepiga erfarenheter av runt millenniumskiftet, rätt ofta felkonstruerade; tröga.
Jag har några gånger försökt att återfukta gamla cigarrer, men har ständigt misslyckats. De får ofta bittra, metalliska och allmänt äckliga bismaker. Försökte desperat att återfukta ett gäng gamla kubanska Davidoffer som legat i i ett garage i många år. Jobbade enligt konstens alla regler, men alla försök var fruktlösa. De smakade helt enkelt skit. Så min mening är att om cigarrer har torkat ut riktigt rejält, pendlat i olika luftfuktigheter, legat bland en massa annat skrot som givit oönskade smaker, är loppet kört. De blir aldrig bra igen.
Dessutom är jag lite misstänksam mot Thailand som cigarrland. De har EMM och mina erfarenheter ingen cigarrkultur, allmänt dåliga förvaringsmöjligheter och ett klimat som cigarrer inte ska finnas i under någon längre tid. Så... (känner mig tråkigt negativ :vissla-oskyldigt: )förutsättningarna för dina cigarrer är nog inte speciellt goda, tyvärr. Min råd är att lägga energin på lite nya och fräscha bolivarer istället. :smoking:
//salberto
Rob
Hederssmålänning
Posts: 39
Joined: Mon 31 May 2010, 00:52
Location: Göteborg

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Rob »

Återfuktningen tror jag får hålla på ett bra tag innan jag börjar röka dem på riktigt, får röka annat under tiden. Beställde precis ett paket från Lynn med en massa olika singlar och samplers för att komma fram till vad jag tycker om. Tror det blev 8 olika sorter och totalt 43st alla i den billigare prisklassen då jag inte vill lägga allt för mycket pengar förran jag vet vad jag föredrar. Det hade kännts så dumt att köpa en bundle ellerlåda av något man inte tycker om. Får se hur jag ska klara mig tills de kommer till brevlådan dock. Kanske blir att köpa en bolivar eller två på brobergs.

@salberto: de var inköpta under semester på Kuba, inte Thailand som tur va.
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by leffe »

Käre Rob :smoking:

PM:a din adress så skickar jag några Bolivarer som får dig att ångra din LL-beställning :banghead:

Leffe
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Thebelfry »

Sir Leffe! Riddaren som alltid hjälper nybörjare upp i sadeln :headbang: :tokig: :buga:
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Daniel P »

Skulle väl knappast uttrycka mig i ordalagen "rädda" etc här, snarare att Leffe skjuter honom i knäna med salongsbössan, risken är att han blir bortskämd direkt :did-i-say-that:
Risken finns att han inte "hinner" uppskatta njutningen av många icke-kubaner innan han ev "upptäcker" de godaste av de kubanska cigarrerna och lämnar allt annat bakom sig tills vidare :nooo:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Thebelfry »

Daniel P wrote:Skulle väl knappast uttrycka mig i ordalagen "rädda" etc här, snarare att Leffe skjuter honom i knäna med salongsbössan, risken är att han blir bortskämd direkt :did-i-say-that:
Risken finns att han inte "hinner" uppskatta njutningen av många icke-kubaner innan han ev "upptäcker" de godaste av de kubanska cigarrerna och lämnar allt annat bakom sig tills vidare :nooo:
Vem är det som skall räddas? :intressant:

Njaa håller inte riktigt med utan ser det som possitivt att direkt gå in på dom goa grejjorna, så slipper han ha ångest att han rökt år med cigarrer som kunde vart godare.. Helt enkelt få ut så mycket som möjligt av livet! Lev dagen som om det vore din sista..

Men har man en budget som inte är så stor får man anpassa sig oavsett vad dom smakar..
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by leffe »

Boli PC, min absoluta favorit, kostar ca 35 spänn beroende på dollarn. Jag tycker det är ganska rimligt, vad kostar 35 spänn som du kan njuta av i nästan 1 timme?

Leffe
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by Bukfaçon »

leffe wrote:Boli PC, min absoluta favorit, kostar ca 35 spänn beroende på dollarn. Jag tycker det är ganska rimligt, vad kostar 35 spänn som du kan njuta av i nästan 1 timme?

Leffe
Touché! :salut: :tummenupp: :buga: :nickar: :applad:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Ett väldigt trevligt dilemma (återfuktning)

Post by COJ »

Känner mig tvungen att påpeka att det inte är alla som anser att alla godsaker kommer från Cuba, visst kommer det godsaker därifrån också...men inte är de allenarådande på något sätt...

:did-i-say-that:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
Post Reply