Fylla tändare

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
thoake
Blivande hederssmålänning
Posts: 11
Joined: Sun 18 Jul 2010, 00:47

Fylla tändare

Post by thoake »

Jag har sökt för att verkligen lära mig hur jag skall fylla på min tändare med gas. Hittade inget. Är det någon som vill ge sig på en liten guide? Jag kör på och finner att inte tillräckligt med gas har laddats. Skall man "gasa" i omgångar eller fylla hela tändaren på en gång?


Last bumped by Daniel P on Sat 31 Jul 2010, 02:26.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Fylla tändare

Post by Daniel P »

Töm ev övertryck i behållaren genom att trycka på ventilen med en liten mejsel e.d. När det inte pyser längre så kan du fylla på gas. De gånger jag vill fylla den lite extra (så nära 100% man kan komma typ) så brukar jag trycka ett par gånger på ventilen även efter att tändaren är fylld och fylla på gas en gång till. Oftast går det då att fylla i ytterligare lite till.

I övrigt, se till att tändarens mynning är så ren som möjligt. Blås rent med tryckluft eller manuellt med munnen. Ev kan lågan behöva justeras också efter påfyllning, särskilt om det är första påfyllningen har jag märkt - då det oftast varit extra fin gas i tidigare (jag själv köper vilken gas som helst nu för tiden - funkar faktiskt).
En del rekommenderar att man skruvar ner gastillförseln till minimum innan påfyllning för att man inte en dag inte ska kunna justera - men själv har jag inte upplevt några problem med det.

Så tricket att fylla en tändare ordentligt är att släppa ut övertryck ur kammaren genom bottenventilen :fakta:

Här är en kalasbra video som också beskriver hur man fyller på tändare :tumme-upp: :tumme-upp: :tumme-upp: :tumme-upp: :tumme-upp: :


Hur du tänder kan du sedan läsa i denna tråd:
viewtopic.php?f=2&t=154&start=0

.. och här är en lite mer inspirerande instruktionsvideo som dock inte är lika detaljerad (försööök fokusera på det hon säger om cigarrtändande :shock: ):


Edit (korslänkning): Här är en tråd till i ämnet: viewtopic.php?f=2&t=681
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply