Monteskummis 4 eller Partagas petit 1993

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply

Vilken gördel hör ihop med cigarren tror du?

Poll ended at Wed 18 Aug 2010, 21:37

Monteskummis 4
2
29%
Partagas Petit 1993
5
71%
 
Total votes: 7

User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Monteskummis 4 eller Partagas petit 1993

Post by Daniel P »

Monteskummis 4 eller Partagas petit 1993.jpg
Monteskummis 4 eller Partagas petit 1993.jpg (13.57 KiB) Viewed 4914 times
Jag har en cigarr i en påse tillsammans med en en hel hög med andra singlar. I påsen hittar jag två lösa gördlar, varav en jag antar hör ihop med den gördellösa cigarren.
Cigarren är 143 mm lång och 16 mm i diameter (uppmätt här och nu).
Vilken av gördlarna hör ihop med cigarren tros? Jag har inte en aning, men tänder nu och kommentarer kommer i tråden nedan om en stund :puff:
Monteskummis 4 fick jag av Leffe på SCSS i april 2008, och Partagas:en tror jag är inköpt av Joppe på SH@L#1 i april 2009.

Nyfiken själv vad det kan vara, kanske har du en idé att t.ex. måttet avslöjar den? Spekulationer välkomna! :nickar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Monteskummis 4 eller Partagas petit 1993

Post by Daniel P »

Aningen mörkare färgat täckblad mot spetsen till om jag ska vara petig, kanske rullad lite mer/hårdare där - vad vet jag. Rullad lite extra långt ner över spetsen enligt sedvanligt kubanskt manér - så att det är en kuban är så klart rätt (särskilt med tanke på alternativen :nickar: ).
En nötig inledning med ganska ordentligt styrka. Några puff senare framträder en aska som är gråsvartmelerad utvändigt och svart invändigt som så ofta på kubanska cigarrer. Efter han kommer lite gräddig kryddighet. Bra balans och ingen färskhet precis, men om den är så gammal som från 1993 vet jag inte. Den smakar inte speciellt gammal heller med tanke på trycket i styrkan, men jag är osäker på hur en lagrad Partagas smakar å andra sida. Cigarren smakar iaf gott! :gladjeskutt: Askan hänger kvar mycket bra förresten, har en 3 cm askpelare just nu (som dumpas innan den hamnar i knät, en så kallad AIK:are [Aska I Knät]).
Vet inte själv vad jag ska gissa på. Partagas ligger nära till hands, men gräddigheten får mig att tveka - är det åldern som gör den gräddig tros? :funderar2:

En stund senare (4-5 cm in) känner jag smak av läder vilket är positivt (för mig iaf :intressant: ). Kubansk "jordighet" är tydlig - om än svart att sätta ord på.
Jösses vad gott iaf! Gör en gissning på Partagas då. Någon som vet hur måtten stämmer? Med åren minskar cigarrerna aningen, något kanske att ha i åtanke om det är Partagas med 17 år på nacken? :fakta:

Förresten, Leffe - Berätta vad det var för skumt med Montecristo 4:an. Var det ev fejk eller varför "skummis"? Minns du berättat, så berätta igen (för jag minns inte vad historien var :vada: )
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Monteskummis 4 eller Partagas petit 1993

Post by Daniel P »

... och däääär tog den slut (3 cm kvar). :smoking:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Monteskummis 4 eller Partagas petit 1993

Post by leffe »

Jag tror att jag fick den av Sal eller Ouch eller MK. Då jag fick den sa den som gav den att det var en gammal Monte "Christales Largo Fantasticos" typ, alltså ett ord som jag redan glömt innan jag fick fram pennan ( stor herf-många Hof=minne som en guldfisk ) :cheers: :hamra-i-huvudet: :oops: :vissla-oskyldigt:

Att den hamnade hos dig :funderar2: :kram-lycklig:

Leffe
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Monteskummis 4 eller Partagas petit 1993

Post by Daniel P »

Taaaack alla som ev var inblandade i cigarren - GOD! :buga:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply