Förvaring för dummies

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Förvaring för dummies

Post by hebbe72 »

Som relativt ny puffare har jag en fråga till expertisen på forumet. Att jag ska behålla cellofanet på under lagring har jag förstått eftersom det tydligen släper igenom fukt på molekylnivå. Men hur är det med tuber. Om man har köpt in några som man redan vet ska ligga ett par år. Bör man ta ut dem ur tuben eller? För en lekman verkar det ju rätt osannolikt att fukten ska kunna tränga igenom en tät metall- eller glastub.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Rob
Hederssmålänning
Posts: 39
Joined: Mon 31 May 2010, 00:52
Location: Göteborg

Sv: Förvaring för dummies

Post by Rob »

ta ut ur tuben eller ta av locket. Är du driftig kan du med hjälp av en nål göra om den tomma tuben till ett beadsrör
User avatar
tullgren
Blivande hederssmålänning
Posts: 47
Joined: Fri 27 Mar 2009, 22:23
Location: Sundsvall

Sv: Förvaring för dummies

Post by tullgren »

hebbe72 wrote:Som relativt ny puffare har jag en fråga till expertisen på forumet. Att jag ska behålla cellofanet på under lagring har jag förstått eftersom det tydligen släper igenom fukt på molekylnivå. Men hur är det med tuber. Om man har köpt in några som man redan vet ska ligga ett par år. Bör man ta ut dem ur tuben eller? För en lekman verkar det ju rätt osannolikt att fukten ska kunna tränga igenom en tät metall- eller glastub.
Om du ska lagra pinnarna länge så kan du lika gärna ha tuberna kvar, om jag inte minns helt fel. :tummenupp:
Image
"Man måste sparka med det benet man är hänt med" Maja 6år
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Förvaring för dummies

Post by salberto »

Förhållanden i tuben strävar efter att uppnå samma förhållanden som råder utanför tuben, eller hur man ska uttrycka det. Förvarar du den i 65% RH så kommer "klimatet" i tuben att vilja närma sig den nivån.
Snarare råder ofta överfukt i tuberna vilket understundom kan skapa lite fint vitmögel, då förändringen är långsam eftersom tuben är relativt tät. Dock inte helt tät. De nya tuberna vet jag rätt lite om. Antagligen är de mycket mindre täta. De "sämsta" tuberna i Davidoffs anda är utrustade med luftningshål, om man vill påskynda mognaden. Varför man skulle vilja det är lite svårt att förstå, för vill man att cigarren ska mogna fort så köper man garren otubad. Det blir billigare så. (det kan ju också vara så att cigarren bara saluförs i tub, eller att man gillar runda cigarrer).
Annars är det ju bra att förvara cigarrerna i tuber på resande fot.
I min värd är den stora vitsen med tuber att de är så täta som möjligt, så att alla goa aromer behålls inuti tuben i mesta möjliga mån. Man öppnar aldrig tuben bara för att titta till garren. Idealt finns allting kvar, cigarrens själ från fabriken där den rullades. Men du bör vänta med att röka garren i minst 10-15 år. Samma sak gäller för krukor (aja baja Leffe...inte tjyvkika på partagasgarrarna). Håll krukan stängd!
//salberto
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Förvaring för dummies

Post by leffe »

salberto wrote:Förhållanden i tuben strävar efter att uppnå samma förhållanden som råder utanför tuben, eller hur man ska uttrycka det. Förvarar du den i 65% RH så kommer "klimatet" i tuben att vilja närma sig den nivån.
Snarare råder ofta överfukt i tuberna vilket understundom kan skapa lite fint vitmögel, då förändringen är långsam eftersom tuben är relativt tät. Dock inte helt tät. De nya tuberna vet jag rätt lite om. Antagligen är de mycket mindre täta. De "sämsta" tuberna i Davidoffs anda är utrustade med luftningshål, om man vill påskynda mognaden. Varför man skulle vilja det är lite svårt att förstå, för vill man att cigarren ska mogna fort så köper man garren otubad. Det blir billigare så. (det kan ju också vara så att cigarren bara saluförs i tub, eller att man gillar runda cigarrer).
Annars är det ju bra att förvara cigarrerna i tuber på resande fot.
I min värd är den stora vitsen med tuber att de är så täta som möjligt, så att alla goa aromer behålls inuti tuben i mesta möjliga mån. Man öppnar aldrig tuben bara för att titta till garren. Idealt finns allting kvar, cigarrens själ från fabriken där den rullades. Men du bör vänta med att röka garren i minst 10-15 år. Samma sak gäller för krukor (aja baja Leffe...inte tjyvkika på partagasgarrarna). Håll krukan stängd!
//salberto
:oops:
Post Reply