Montecristo "C" Limitada 2003

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
JesperG
Wursttraktör
Posts: 94
Joined: Mon 08 Mar 2010, 18:42

Montecristo "C" Limitada 2003

Post by JesperG »

Har inte varit inne på forumet på länge, men jag undrar nu om era erfarenheter av montecristo "C" Limitada 2003.
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Montecristo

Post by Thebelfry »

http://www.cigars-review.org/Montecrist ... E-2003.htm

Kan inte säga något om denne då jag ej testat den, men vill du lägga så mycket på en cigarr kan jag hellre rekommendera Sublimes..

Å andra sidan har jag inte rökt en enda dålig Montecristo :smoking:
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by Henrik G »

Nu är det ju lite skillnad i pris på en sublimes och en monte c. I varje fall om man beställer en låda från promo.
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by Thebelfry »

Enligt Promos priser skiljer det 20 kr mer per cigarr, inte så farligt tycker jag!
Men jag tänkte att eftersom han ändå undrar över en cigarr i den prisklassen kunde jag rekommendera Sublimes EL 2008, som jag vet är god, och det är ju en Montecristo, som han frågade efter..

Sedan har ju "C" inget topp betyg på cigars-review, men som jag skrev:

Har aldrig rökt en dålig Montecristo :puff:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by salberto »

Monte C har generellt inte mottagits något vidare i cigarrvärlden och den finns ju fortfarande lite allmänt kvar hos handlarna. Rökte en tidigt och den satte inte några djupare spår. Har som så många andra ratat denna limitada. Sen vet jag inte hur den har utvecklats under alla år. Det är svårt med jämförelser, men kanske är den bästa monte limitadan EMM Robuston 2006. För övrigt har jag rökt en hel del kassa Montecristo, (den kassaste av all Monte robusto 2000 EL (som av en del räknas som en av de bästa limitadas :galen: )), men många, många fler som varit riktigt bra, i synnerhet med en del ålder.
//salberto
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by Uffe i Uppsala »

Har du rökt EL 2006 nyligen Salberto? Rökte en under våren och tyckte den saknade nyanser. Kändes som det fans en smak (kaffe) som totalt dominerade. Jag hoppas den tonas ner något med tiden och släpper fram även andra smaker.
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by Henrik G »

sorry tänkte på cohiban.
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by salberto »

Uffe i Uppsala wrote:Har du rökt EL 2006 nyligen Salberto? Rökte en under våren och tyckte den saknade nyanser. Kändes som det fans en smak (kaffe) som totalt dominerade. Jag hoppas den tonas ner något med tiden och släpper fram även andra smaker.
Rökte ett femtal för över ett år sedan och jag har tyvärr inga lösa singlar kvar, bara en box på långtid. De dominerades av kakao och kaffe, vad jag minns, bönkaraktär som unga monte ska ha. Tyckte att de var rätt balanserade redan då jag rökte dem. Tycker att monte är riktigt bra efter 6-8 år, sen dör de ut lite för att sedan blomstra ut som vintage med annorlunda karaktär.
//salberto
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by salberto »

Henrik G wrote:sorry tänkte på cohiban.
Hmmmmm... Cohiba Sublimes...
Rätt hyfsat pris på Promo :shock:
//salberto
User avatar
Martin
Hederssmålänning
Posts: 134
Joined: Sun 17 May 2009, 17:54

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by Martin »

Box split månne?? :vissla-oskyldigt:
JesperG
Wursttraktör
Posts: 94
Joined: Mon 08 Mar 2010, 18:42

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by JesperG »

Får tacka för infon. Får ta mig en funderare om dessa skall införskaffas eller ej. Det finns ju som sagt mycket andra cigarrer som lockar :smoking:
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by Thebelfry »

Ramon Allones Specially Selected (RASS) är ett hett tips! Sjysst pris och MYCKET smak, aldrig dåliga :tummenupp:
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by Henrik G »

Måste säga att jag aldrig rökt en bra RASS, tycker de smakar iffy. Smaken är som baken bekant.
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by Ellge »

Lustigt. Verkar som om RASS har fått oss uppdelade i läger. För eller emot.
Hat / Lasse
User avatar
Martin
Hederssmålänning
Posts: 134
Joined: Sun 17 May 2009, 17:54

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by Martin »

Var en av dom som höll mig undan RASS då endast 1 av 15 av de som jag puffat var god men sen bjöd Kjell mig på en RASS -06 dagen efter discoherfen och den satt precis där den skulle :nickar:
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by Thebelfry »

Jag har nästan rökt upp två lådor RASS, den ena -08 och den andra -09.
Kan klart konstatera att -09 lådan är bättre då man kan känna en liten liten beska i -08 lådan, och efter att ha testat två stycken från ca -05 är jag inte övertygad att dessa blir så mycket bättre med lagring..

Så kan rekommendera att testa ett yngre exemplar för dom som tvekar!

För övrigt kan jag säga att jag endast har haft två dåliga cigarrer från dessa lådorna, en från vardera, med knappt märkbar sjukdom efter flygning och frysning..

Har jag rökt en dålig cigarr tar jag mig alltid en RASS för jag vet att dom inte sviker :smoking:
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Montecristo "C" Limitada 2003

Post by Uffe i Uppsala »

Salberto skrev:
Rökte ett femtal för över ett år sedan och jag har tyvärr inga lösa singlar kvar, bara en box på långtid. De dominerades av kakao och kaffe, vad jag minns, bönkaraktär som unga monte ska ha. Tyckte att de var rätt balanserade redan då jag rökte dem. Tycker att monte är riktigt bra efter 6-8 år, sen dör de ut lite för att sedan blomstra ut som vintage med annorlunda karaktär.
Du beskriver smaken bättre än jag men håller med mycket kaffe och kakao men starkare än tex en Monte 4a vad jag kan minnas. Har bara 4kvar av fem jag köpt så jag snålar lite med dem. Men det kan ju vara en bra idé att prova en igen medans man kan få tag på fler, ifall jag nu skulle gilla dem mer med lite mer tid.
Post Reply