Puros Indios Rothschild maduro - Kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Puros Indios Rothschild maduro - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

En gammal badboy gone good som blivit mjukare tack vare en tids lagring (3 år :!:)... Here goes...

Facon: 5x50
Paket: Låda om 20 st.
CI-PUR-ROTM-400.jpg
CI-PUR-ROTM-400.jpg (23.66 KiB) Viewed 5790 times
Pris: Låda om 20 st kostar $41 på Atlantic (kostade drygt $42 2005 på Lynns, då dollarn stod över 7 sek om jag minns rätt)
Röktid: 50-70 minuter

Kommentarer från 2005 (tidigare opublicerat): Tydliga smaker av nötter, mandel, brödighet, och även lite... hmm... bark? Efter hand framträder vitpeppar. Snygg och bra konstruktion. Vackert melerad vit aska som hänger kvar bra. Brinner jämnt och fint. Täckbladet är ganska jämnt och färgen är ljus maduro. Medium i kropp och styrka.
Betyg från 2005 (tidigare opublicerat): God cigarr som briljerar utan att stå ut från mängden (som förväntat), saknar lite i komplexitet. Plus för utséende och i viss mån priset. Jag ger denna cigarr en stark trea av fem möjliga.

Kommentarer (Nu, 2008-05-27): Askan är kritvit och hänger kvar hyfsat bra trots en aning spretighet. Täckbladet är jämnt och fint utan markerade vener och har en färg som är någonstans mellan natural och maduro. Aningen gulnyans på cellofanet, men bara nämnvärt. Smaker av torkade frukter, vitpeppar, lite mandel och ceder. Mumsig efter lagring. Cigarren är medium i kropp och styrka.

Betyg (Nu, 2008-05-27): Plus för konstruktion, minus för tveksam komplexitet. Jag står fast vid mitt tidigare betyg på en stark trea av fem möjliga.

---[ Övrig info: ]-----------------

L.Lynn:
"
A medium to full bodied cigar from Rolando Reyes made with a unique four country blend. The wrapper and binder are Ecuadorian with fillers from Brazil, Nicaragua and Dominican Republic.
"

whiteash.com:
"
Hand made in Danli, Honduras.
An excellent, medium to full bodied cigar with a silky smooth Ecuadorian Sumatra wrapper.

Puros Indios cigars are one of the most asked for and highly-rated Honduran cigars made today. Rich Ecuadorian Sumatra or Maduro wrappers, plus fillers from Brazil, Nicaragua and the Dominican Republic dominate the blend, offering some of the most flavorful cigars on the planet. You won't find many cigars of this caliber at these prices either.
"

cigaraficionado.com gav gav faconen corona gorda (6x60) 87 (dec 2004).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply