En massa kubanska frågor

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
JesperG
Wursttraktör
Posts: 94
Joined: Mon 08 Mar 2010, 18:42

En massa kubanska frågor

Post by JesperG »

Står i valet och kvalet vad gäller inköp. Skulle behöva svar på några frågor som kan vägleda mig;
1 vilka skillnader finns där mellan Partagas 898 Varnished och Unvarn.?
2 hur är Bolivar coronas smakmässigt?
3 likaså undrar jag hur Bol Gigantes står sig, då dessa tycks få rätt bra betyg i olika rescensioner?
:fattar-ingenting: :fattar-ingenting: :funderar:
Pär N
Blivande hederssmålänning
Posts: 23
Joined: Fri 26 Mar 2010, 16:31

Sv: En massa frågor

Post by Pär N »

Jag kan svara på första frågan iallafall. Unvarnished slutade tillverkas 2002, så sannolikheten att hitta en låda är ganska liten. Men det gör inget för 898 Varnished är en kanoncigarr :nickar:

Har du kollat på cigars-review.org? Verkar ligga nere just nu men där finns det mesta ur det kubanska standardsortimentet recenserat.

/ P
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: En massa frågor

Post by salberto »

JesperG wrote:Står i valet och kvalet vad gäller inköp. Skulle behöva svar på några frågor som kan vägleda mig;
1 vilka skillnader finns där mellan Partagas 898 Varnished och Unvarn.?
2 hur är Bolivar coronas smakmässigt?
3 likaså undrar jag hur Bol Gigantes står sig, då dessa tycks få rätt bra betyg i olika rescensioner?
:fattar-ingenting: :fattar-ingenting: :funderar:
Det finns en del partagascigarrer i detta underbara storleksspektra. De är alla olika cigarrer, med skillnader i smak. En Partagas de Partagas No.1 liknar inte ens smakmässigt en Selection Privada eller en Lonsdales, eller en 898 osv. De skiljer sig i blend och ofta i storlek. De kan också skilja sig i förpackning, som kan ge lite olika förutsättningar i lagring.
VAR och UNVAR skiljer sig åt i storlek och i förpackning. VAR har en lackerad låda och UNVAR är följaktligen olackerad box. Den lackade boxen blir tätare och ger garrarna mindre luftväxling. Har aldrig satsat på UNVAR och det var länge sedan jag rökte en. Har för mig att den senaste var en "överblommig" från 70-talet. Kan alltså inte precisera smakskillnader!
898 VAR är en underbar cigarr då den funkar. 2008.orna har inte fungerat för mig. Har rökt ur fyra olika boxar och kvaliteten har varit bedrövlig i samtliga fall. Cigarrer från 2006 och 2007 har varit suveräna. Partagas Lonsdales är en av de kraftigaste och mest fullblodade i marcan, en klar favorit. Partagas de Partagas är också av det kraftfulla slaget. Privadan är krämigt underbar, liknar en del 898 VAR.
Alla garrar utom 898 VAR är svåra att få tag i.
De olika storlekarna är lättast att konstatera i cubancigarwebsite.com

Bolivar Coronas är en rätt arttypisk Bolivar, ofta underskattad och i skymundan av tex BPC. Lite mer styrka än BPC. Fortfarande tillgänglig och väl värd att testa.
Senare Coronas Gigantes har jag tyvärr inte rökt-
//salberto
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: En massa frågor

Post by Daniel P »

*** Applåderar det utfylliga svaret, fantastiskt vilken kunskap och erfarenhet! :buga:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
elfort
Hederssmålänning
Posts: 163
Joined: Tue 14 Apr 2009, 17:55
Location: Skebobruk

Sv: En massa frågor

Post by elfort »

Sal rules.
:headbang:
Hellre en cigarr i munnen än tio i humidoren.
JesperG
Wursttraktör
Posts: 94
Joined: Mon 08 Mar 2010, 18:42

Sv: En massa frågor

Post by JesperG »

Får tacka Pär och Salberto för infon. En partagas Unvar. är beställd av ren nyfikenhet. Bolivar corona blir nästa inköp. Den 898 var får bli vid ett senare tillfälle. Sist får det bli B gigantes. :tummenupp:
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: En massa frågor

Post by Magnus (Gävle) »

898 VAR är en underbar cigarr då den funkar. 2008.orna har inte fungerat för mig. Har rökt ur fyra olika boxar och kvaliteten har varit bedrövlig i samtliga fall. Cigarrer från 2006 och 2007 har varit suveräna.
Tack för ett härligt och fullödigt svar här Johan. Satt med fingret på avtryckaren för en "billig" låda 898 med boxkod ERO NOV 08 men kanske ska flytta fingrarna till handbromsen i stället?
Har bara 898:or från 04 och 06 och de är väldigt bra. Vad är det som "skaver" med 08:orna? Vi har ju tex olika smak när det gäller Partagas shorts, om jag inte minns fel... Så kanske det där lite mer kärva som jag uppskattar i dem och även hittar i 898:orna är det som håller dig borta från nollåttorna?
Utveckla gärna! :nickar:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: En massa frågor

Post by salberto »

Det är ju alltid svårt med generella omdömen, "sanningar" vad gäller kubanska cigarrer. Det som framförallt har brustit på de jag har testat har varit rullningskvaliteten, täckblad som lossnar, uppenbara skador, dålig brand och jag har inte fått naturlig rök ur cigarrerna och därigenom har de också smakat illa. Vet att jag gillar mer "runda" cigarrer i smaken, men i detta fall tror jag inte att det handlar om smaknyanser och när cigarren är färdig eller inte, utan att de har varit taskigt tillverkade.
Jag är lite tveksam till 2008 cigarrer överhuvudtaget. Det ryktas om att det under den tiden stals mycket tobak från fabrikerna, framförallt Partagas. Blir obalans i cigarren om det sas fattas blad, fattas tobak, tunneleffekter och dålig rökutveckling. Har läst på utländska forum (som jag tycker i många fall har tappat stinget /många nya som mest bladdrar. (Saknar Wayne :ledsen: på ICC)) att en del lovordar 08:orna. Men det är personer som jag inte känner igen. Men så är det med cigarrer, det finns alltid olika åsikter. Var det inte du, Magnus som sa: "att en bra låda är alltid en bra låda". Det är väl så det är. Man vet aldrig när man hittar de perfekta boxarna. Men jag är försiktig med 898:or från 2008, med Partagas och kanske också cigarrer överhuvudtaget 2008.
//salberto
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: En massa frågor

Post by COJ »

SATAN...jag har rätt nyligen köpt ett antal låder från just 08...ifs. Ramon Allones och H.Upmann...men nu blir jag ju lite orolig...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: En massa frågor

Post by salberto »

Allones görs ju iofs på Partagas, men man ska nog ta det lite med en nypa salt ändå. Året är ju långt, man vet ju inte om det var i början eller slutet, eller i mitten av året. Vet inte när det var som sämst, eller om det bara var vissa personer inblandade under vissa tider. Osäkerheten är stor, men man kan vara lite försiktig. Vet inte hur det är 2009, jag röker ju inte dessa i någon större omfattning. Har hört att tobakskvaliteten ska vara bra under de senaste åren.
//salberto
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: En massa frågor

Post by Henrik G »

Tycker nog inte -08 har varit så roliga från de lådor jag rökt. Känns för "färdiga" och tunna i smaken tyvärr.
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: En massa frågor

Post by Magnus (Gävle) »

Intressant input allesamman. Rob Ayala talar sig ju varm för ganska många 08:or i sina "deck rewievs" så där finns ännu en som har en avvikande åsikt. Men han ska ju också sälja grejerna, det ska man komma ihåg.
Jag avvaktar helt enkelt. Och satsar på äldre och säkrare kort så länge de finns tillgängliga. Och om någon förresten vet var jag får tag på en 50-cab med shorts ( :shock: ) från 06 eller 07 kan väl skicka ett PM. I Hongkong börjar de sälja april-10 nu, och det känns lite väl färskt som vinterbolma inom de kommande fem åren :roll:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: En massa frågor

Post by salberto »

Ayala sorterar kraftig och det sägs att han skickar tillbaka en stor del av det som kommer till honom. Tror inte att andra handlare gör det automatiskt. Det finns säkert massor av fina grejer 08. Jag pratar hela tiden om generella tendenser i mina iakttagelser.
//salberto
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: En massa frågor

Post by salberto »

Jo, på tal om Ayala på FOH. Han pratar mycket om den höga kvaliten andra halvan av 2009 och 2010. Tror nog att jag satsar på dessa istället. Huvudorsaken sägs vara den stora nedgången i försäljning i världen. Man har ett rejält tobaksöverskott och kan tydligen sortera rätt kraftigt - överfyllda tobakslager. Så nu kanske vi också slipper nic-tobak i cohiborna :vissla-oskyldigt: :mrgreen: '
//salberto
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: En massa frågor

Post by Thebelfry »

Då kanske det passar bra med prissänkningar? :hamra:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: En massa frågor

Post by salberto »

Känns som om priserna på standardsortimentet är rätt låga, med alla rabatterade priser hos många handlare. "Specialcigarrerna" däremot tenderar att hela tiden prishöjas. Vanliga tråkiga regionales kostar som fin-fina vintagegarrar nuförtiden. Snart är allting så mycket special att begreppet försvinner och allt blir standardsortiment igen :meh2:
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: En massa frågor

Post by Ouch »

Hahaha, Huvudet på spiken, Sal! :lmao:

Jag har tyvärr upptäckt några höjninar av priserna på standardsortimentet hos några handlare, men det KAN ha med dollarkursen att göra. Mitt råd är som vanligt: köp så mycket du har råd med så länge du kan. Vem vet hur det blir i morgon? :galen:
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: En massa frågor

Post by Magnus (Gävle) »

Du är klok du Kjell :nickar:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Post Reply