Lexikon-tråd

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Lexikon-tråd

Post by Bukfaçon »

OK, tack för att ni experimenterar åt mig! Jag valde att ta bort Linkedin och Facebook-knapparna; tror inte de är så användbara. Men e-postknappen fick kvarstå.

Nu har jag fått in ett gäng prenumeranter och sett hur det fungerar, oxå.

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Svenskt Cigarrlexikons sökmotoroptimeringstråd

Post by Daniel P »

Bukfaçon wrote:Tack! (Men visst kan någon till anmäla sig? Please? :| )

Kan någon som har Facebook vara vänlig att surfa in på min blogg och klicka på den Facebook-knapp som nu är tillagd vid varje artikel och se vad som händer. (Och berätta för mig. Please? :| )
Rätta mig gärna, men visst kan du testa allt detta på egen hand också Bukfaçon? Cigarrlexikonet gör ingen skillnad på om det är din e-postadress eller någon annans som dyker upp som prenumerant, samma sak gäller nog facebook etc. ... eller? :funderar2:

Prenumeration via e-post funkar förresten ypperligt, precis som man förväntar sig - ser snyggt ut också :tumme-upp:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Lexikon-tråd

Post by Bukfaçon »

Nja, när jag klickar (klickade) på Facebook-knappen kom det upp en ruta där jag ombads logga in på Facebook - och där är inte jag medlem, därav frågan. Och när det gäller prenumerationerna är jag redan - per automatik - reggad som prenumerant (i en egen administratörsgrupp). Så i ingetdera fallen visste jag vad som hände ifall man nyttjade funktionerna ifråga; därav att jag bad er andra kolla hur det ser ut från brukarhorisont.

Jag har också fått veta att det kan komma upp reklam i bloggen, men det ser jag ingenting av. Bloggen ser helt enkelt olika ut från mitt perspektiv och från alla andras! (Och jag vill inte smyga omkring oinloggad eftersom det påverkar statistiken. Vill att alla ststistik skall komma från riktiga besökare. Det är illa nog att de amerikanska besökarna är jag själv - eller Våge - när vi loggar in/besöker från jobbet.)

Nå, tack för edra underrättelser! :nickar:

B, ej teknikkunnig... :|

PS Jag har fått en förfrågan om inte lexikonet kan bli en app. Nå'n som vet hur det går till?

PS2 Nu har jag sett var i adm-panelen ni dyker upp när ni tar en prenumeration. Om ni vill stryka er går det bra; jag tar inte illa upp.
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Lexikon-tråd

Post by Daniel P »

Bukfaçon wrote:Nja, när jag klickar (klickade) på Facebook-knappen kom det upp en ruta där jag ombads logga in på Facebook - och där är inte jag medlem, därav frågan. Och när det gäller prenumerationerna är jag redan - per automatik - reggad som prenumerant (i en egen administratörsgrupp). Så i ingetdera fallen visste jag vad som hände ifall man nyttjade funktionerna ifråga; därav att jag bad er andra kolla hur det ser ut från brukarhorisont.
Inga problem, ville bara kolla att du hade koll - vilket du uppenbarligen har *creds* :nickar:
Bukfaçon wrote:Jag har också fått veta att det kan komma upp reklam i bloggen, men det ser jag ingenting av. Bloggen ser helt enkelt olika ut från mitt perspektiv och från alla andras!
Intressant. Jag har iaf inte sett någon reklam. Kanske någon har någon spyware/reklamware installerat utan sin vetskap? Nåja, inget som jag märkt av iaf som sagt.
Bukfaçon wrote:PS Jag har fått en förfrågan om inte lexikonet kan bli en app. Nå'n som vet hur det går till?
Det är hightech och kräver en programmerare antar jag. Inget man gör från webben i vilket fall - det ska programmeras och sedan publiceras via den app-web som respektive OS-leverantör tillhandahåller - och det är NOG (jag vet inte säkert) ganska svårt (iaf över min förmåga, tror det krävs en del programmerande om det inte finns färdiga verktyg för den website du har bloggen på).
Bukfaçon wrote:PS2 Nu har jag sett var i adm-panelen ni dyker upp när ni tar en prenumeration. Om ni vill stryka er går det bra; jag tar inte illa upp.
Nädu, jag vill vara kvar - den lätte går jag inte på. :nekar: Det är både allmänbildande och roande! :nickar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Rob
Hederssmålänning
Posts: 39
Joined: Mon 31 May 2010, 00:52
Location: Göteborg

Lexikon-tråd

Post by Rob »

Ett tips till allas favorit lexigograf: http://www.friendsofhabanos.com/forum/i ... pic=106396

Även andra intresserade av riktiga vintage-garrar får läsa ;)
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Lexikon-tråd

Post by Daniel P »

Omg, känns som en ära att ens få SE på bilderna Rob (och då har jag sett en del sjukt häftiga lådor, tack MK för de ögonblicken i livet du bjudit på godsaker att uppleva :buga: ). De där uppbringar den tjocka plånboken hos många för att få äran att ens äga (än mer att få puffa [vilket må vara närapå förbjudet] må jag säga (och inser att ens min tjocka plånbok får stå i skamvrån i sammanhanget) :did-i-say-that:
bild1.jpg
bild1.jpg (62.16 KiB) Viewed 15288 times
bild2.jpg
bild2.jpg (39.79 KiB) Viewed 15288 times
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Lexikon-tråd

Post by Bukfaçon »

Idag vid 18-tiden passerades 15.000 visningar av lexikonet! Kul tycker jag! :nickar:

På Cigarrprat har jag lagt en liten efterlysnings-lista med cigarrer till lexikonet. Kanske någon smålänning kan hjälpa till?

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Lexikon-tråd

Post by Bukfaçon »

Synpunkter önskas på detta: Bukfaçons cigarrskola. (Har sannolikt glömt en massa viktiga saker... :funderar2: ...)

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Lexikon-tråd

Post by Daniel P »

Bra skrivet!
Jag har inget att tillägga, tycker det är en bra beskivelse hur man kan njuta en cigarr. Allt går att utveckla, men det gäller samtidigt att inte krångla till det i onödan - något jag tycker du hittat med en bra balans i beskrivelserna.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
elfort
Hederssmålänning
Posts: 163
Joined: Tue 14 Apr 2009, 17:55
Location: Skebobruk

Lexikon-tråd

Post by elfort »

Mycket bra och lockande! Dock skulle jag vilja att du utvecklade något kring gördelns bevarande och huruvida man bör eller inte bör puffa förbi denna. Jag för min del puffar förbi gördeln i 98 fall av 100.
Jag vill passa på att tacka för det jobb du lägger ner på cigarrlexikonet. Det skänker mig och många andra stor glädje!
Hellre en cigarr i munnen än tio i humidoren.
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Lexikon-tråd

Post by Bukfaçon »

Tack, det var vänliga ord, Elfort! :buga:

Ja, jag röker också i allmänhet förbi gördeln, men jag har alltid trott att det beror på att jag gillar "den sämsta delen" av en cigarr... Men jag skall titta på formuleringarna kring gördeln. :nickar: Jag kommer okcså utveckla en smula kring detta med att dricka till cigarren.

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Lexikon-tråd

Post by Bukfaçon »

Upplever ni som tittar in på bloggen emellanåt några problem att visa bloggens förstasida? WordPress verkar ha vissa tekniska problem just nu och när jag är inloggad så är allt mysko; men när jag snikar omkring oinloggad i egen blogg ser det normalt ut. :funderar2:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Lexikon-tråd

Post by Daniel P »

Jag har inte stött på några konstigheter alls (mer än test-sidan igårkväll som lika fort försvann igen då :tummenupp: :mrgreen: ).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Lexikon-tråd

Post by Bukfaçon »

Daniel P wrote:(mer än test-sidan igårkväll som lika fort försvann igen då :tummenupp: :mrgreen: ).
Jaså han såg den? :intressant: Lade ut en ny artikel istället: Jagaren.

Ja, men det var väl för väl att besökarna inte möts av WordPress-trasslet iaf. Tack för info, DP!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Tony
Hederssmålänning
Posts: 93
Joined: Thu 12 Feb 2009, 16:13

Sv: Lexikon-tråd

Post by Tony »

Inga problem här heller, med Firefox.
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Lexikon-tråd

Post by Härelind »

Funkar i Safari!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Lexikon-tråd

Post by Bukfaçon »

Perfekt! Tack för alla rapporter! :buga:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Lexikon-tråd

Post by Bukfaçon »

Wohaa! :cheers2: 25,000:e visningen registrerades för någon kvart sedan!

Tack för alla era besök!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Kungen
Hederssmålänning
Posts: 240
Joined: Tue 03 May 2011, 10:15
Location: Vänersnäs

Sv: Lexikon-tråd

Post by Kungen »

ooooooo kan ha varit undertecknad!! Läste om Sevillacigarrer för en liten stund sedan! :dansar:
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Lexikon-tråd

Post by Bukfaçon »

Kungen wrote:ooooooo kan ha varit undertecknad!! Läste om Sevillacigarrer för en liten stund sedan! :dansar:
Jag tycker vi säger så - det är ju din födelsedag! :salut:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Post Reply