Tobakstalibaner

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Tobakstalibaner

Post by hebbe72 »

Ang. min vilja att få leva mitt liv som JAG vil.... :banghead: :meh2:

http://www.expressen.se/levabo/1.228916 ... i-beloning
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Janne Gbg
Hederssmålänning
Posts: 238
Joined: Mon 21 Apr 2008, 19:48
Location: Göteborg, mammas morfar kom från Eksjö

Sv: Tobakstalibaner

Post by Janne Gbg »

Det är sorgligt att de vill införa stasi-mentalitet i jakten på kontraktsbrytare.
Bostadsbolaget borde kunna hantera sitt eget spioneri.
"Jag tycker om att sjunga och jag tycker om whisky. De flesta hör nog mig hellre dricka whisky" George Burns
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Tobakstalibaner

Post by Härelind »

Det är ju tamejfan helt sjukt!!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Tobakstalibaner

Post by Härelind »

Så här ser anslaget ut!
Attachments
stasiposter.jpg
stasiposter.jpg (32.25 KiB) Viewed 14992 times
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Tobakstalibaner

Post by Bukfaçon »

En sak skall ni ha klart för er: de som anger sina (rökande) grannar, de är exakt samma typ av människor som de som agerade underhuggare/ nyttiga idioter/ medlöpare till den nazistiska maktapparaten i Tyskland på 30 & 40-talen (eller för all del förtryckarapparaten på Kuba). Hitler höll inte själv i gaskranarna; utrotandet av 10 miljoner människor hade aldrig lyckats om inte det funnits villiga hantlangare. Tyvärr finns det i alla samhällen idioter som springer etablissemangets ärenden - oavsett hur etablissemanget ser ut. :evil:

(På sätt och vis kanske man skall vara glad för rökangivare-grannar - då vet man exakt vilka man skall akta sig för om vårt land blir (ännu mer av) diktatur... :funderar: )

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
carl164
Hederssmålänning
Posts: 94
Joined: Wed 29 Sep 2010, 14:13
Location: Helsingborg
Contact:

Sv: Tobakstalibaner

Post by carl164 »

Bara början...
Slutar med rökning i skogen som enda tillåtna ställe och till slut likställning med narkotika och då är vi alla kriminella.
Men se andra trådar....många tycker ju inte att det finns ngt problem och ingen anledning att bilda ngn typ av motstånd.
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Tobakstalibaner

Post by Thebelfry »

Förjävligt detta!

Sedan tyckte jag Bukis jämförelse var helt onödig..

Jag har anmält mina grannar till hyresvärden för att dom röker inne, betyder det då att jag är nazist? :salut:
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Tobakstalibaner

Post by Bukfaçon »

Thebelfry wrote:Jag har anmält mina grannar till hyresvärden för att dom röker inne, betyder det då att jag är nazist? :salut:
Skulle vara intressant att veta varför du gjorde en sådan sak. Det är ju en sak om man blir störd, en helt annan om man mot betalning springer hyresvärdens ärenden, utan att egentligen vara störd av rökningen. Då bör man fundera lite på sitt angivarbeteende.

Och rent allmänt håller min kommentar ihop väl. Ingen repressiv makt får något "uträttat" utan hjälp av villiga medlöpare.

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Martin
Hederssmålänning
Posts: 134
Joined: Sun 17 May 2009, 17:54

Sv: Tobakstalibaner

Post by Martin »

Bukfaçon wrote:En sak skall ni ha klart för er: de som anger sina (rökande) grannar, de är exakt samma typ av människor som de som agerade underhuggare/ nyttiga idioter/ medlöpare till den nazistiska maktapparaten i Tyskland på 30 & 40-talen (eller för all del förtryckarapparaten på Kuba). Hitler höll inte själv i gaskranarna; utrotandet av 10 miljoner människor hade aldrig lyckats om inte det funnits villiga hantlangare. Tyvärr finns det i alla samhällen idioter som springer etablissemangets ärenden - oavsett hur etablissemanget ser ut. :evil:

(På sätt och vis kanske man skall vara glad för rökangivare-grannar - då vet man exakt vilka man skall akta sig för om vårt land blir (ännu mer av) diktatur... :funderar: )

B
+1
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Tobakstalibaner

Post by Bukfaçon »

Åh, tack för det, Martin! :hejhej:

Rent allmänt skulle jag vilja säga, tänk på Den Gyllen Regeln: Allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det gören I ock dem. (Matt. 7:12) Eller som i hinduismen: Detta är summan av plikterna: Gör inte mot andra något som skulle vålla dig smärta, om det gjordes mot dig. Eller, den i sammanhanget kanske allra bästa, taoismen: Anse din grannes vinst som din egen vinst, och anse din grannes förlust som din egen förlust. :nickar:

Dalai Lama, en man som jag f.ö. träffat, säger så här: Om man vill bli lycklig, måste man också hjälpa andra, eftersom ens egen lycka är beroende av andra. Det är inte konstigare än så.

Att säga att man var "tvungen" att delta i nazi-apparaten för att man var rädd om sitt eget skinn, är ingen ursäkt. Man har ett personligt ansvar. (Tänk på Drottningens pappa, Walter Sommerlath.) En annan som tog emot en slant emot tjänster åt överheten var Judas. E.m.m. kan de Kr 5,000:-- som erbjuds i det aktuella Sundsvalls-fallet mycket väl liknas vid de 30 silverpenningar Judas tog emot.

Dixit! :salut:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Ben
Blivande hederssmålänning
Posts: 77
Joined: Sat 04 Dec 2010, 03:03
Location: Gävle

Sv: Tobakstalibaner

Post by Ben »

Ska sticka ut hakan och säga vad jag tycker, den som äger fastigheten vill inte se sina nyrenoverade fastigheter få tobaksskador (antar jag), passar det inte flytta! Att sedan uppmana grannarna med en hittelön för att efterfölja det som gäller? Vad är problemet? Det var ju populärt att kalla den som berättade för läraren när någon blivit mobbad för skvallerbytta för att skylla ifrån sig och inte stå för de fel man själv gjort!
Eftersom det har blivit populärt att i sammanhanget använda ord som ska väcka lite uppmärksamhet så säger jag igen är man nikotinnazizst så visst var det då. Men köp då en egen fastighet, renovera den och låt nån förstöra den. Det kanske är så att man vill ha folk som har astma som kan bo där (finns väl dom som har så svår astma att det kan gå riktigt illa om de får cigarettrök på sig), tänkt på det?
Titta runt omkring er vad som händer i langet, FRA våldtar allt vad personlig integritet, källskyd och åsiktsregistrering heter. Att kunna läsa företagshemligheter, läsa en domare eller advokat eller jounalist mail. Vi har politiker i landet som tilllåter USA spionera på svenska medborgare, Vi har poliser som utreder sig själva när de begår brott mot civila, kallar invandrare för apa jävlar och håller varann om ryggen så ingen ska stå för det de gjort, i princip inget skydd mot diskriminering av invandrare på arbetsmarknaden, svenska domstolarna går amerikanske filmbolags ärenden och nån gnäller om att röka en cigarett på balkongen som man inte ens äger?! Lite PERSPEKTIV TACK!!
Tony
Hederssmålänning
Posts: 93
Joined: Thu 12 Feb 2009, 16:13

Sv: Tobakstalibaner

Post by Tony »

Perspektiv... äsch. Var det inte en gammal rallyförare som en gång så; när jag hör ordet perspektiv osäkrar jag min revolver!

:poke:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Tobakstalibaner

Post by COJ »

I detta fallet så var det så att, om jag fattade det rätt, man flyttade folk för att renovera och när de skulle flytta tillbaka så var det rökförbud i de nyrenoverade lägenheterna...så de personer som har besittningsskydd, som det heter, fick alltså tillbaka sina lägenheter men med försämrade villkor till högre hyra...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Tobakstalibaner

Post by Thebelfry »

Bukfaçon wrote:
Thebelfry wrote:Jag har anmält mina grannar till hyresvärden för att dom röker inne, betyder det då att jag är nazist? :salut:
Skulle vara intressant att veta varför du gjorde en sådan sak. Det är ju en sak om man blir störd, en helt annan om man mot betalning springer hyresvärdens ärenden, utan att egentligen vara störd av rökningen. Då bör man fundera lite på sitt angivarbeteende.

Och rent allmänt håller min kommentar ihop väl. Ingen repressiv makt får något "uträttat" utan hjälp av villiga medlöpare.

B
I min fastighet där jag bor får man tydligen röka, vilket jag och min sambo inte har något emot bara vi inte får känna lukten 24/7 varje dag hela året om.. Så nej vi anmälde inte detta till hyresvärden för att erhålla någon ersättning, vi gjorde detta för att personerna i fråga som röker inne sa ungefär: dra åt helvete vi röker här om vi vill! Flytta om det inte passar! och mer eller mindre inte gick att resonera med.. Därmed förklarade vi våran situation för hyresvärden att vi har problem med lukten och att personerna som röker inne inte vill förstå detta.. Då visade det sig även vara dålig ventilering i huset vilket gav oss ett undertryck från trapphuset där all tobaksrök sögs rak in i lägenheten..
Med lite tjat på hyresvärden var detta lätt ordnat med tätning och personerna som rökte ombads röka på sin balkong eller med balkong dörren öppen.. Alltså problemet löst!
Alla mår bra, vi känner ingen rök och grannarna är trevlig när vi möter dom i trapphuset..

Nu när jag framlagt min historia här håller du fortfarande fast att jag är en nazist som anmäler ett problem till min hyresvärd?

Då undrar jag hur världen hade sett ut om ingen någonsin hade sagt ifrån och gjort sin röst hörd när det är problem i antågande? Där kan vi snacka nazism och diktatur!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Tobakstalibaner

Post by Daniel P »

Bukfaçon wrote:Det är ju en sak om man blir störd, en helt annan om man mot betalning springer hyresvärdens ärenden, utan att egentligen vara störd av rökningen.
Thebelfry wrote:I min fastighet där jag bor får man tydligen röka, vilket jag och min sambo inte har något emot bara vi inte får känna lukten 24/7 varje dag hela året om..
...
Därmed förklarade vi våran situation för hyresvärden att vi har problem med lukten och att personerna som röker inne inte vill förstå detta..
Var problemet röken eller deras attityd? Tolkar det som att ni tyckte det var lite problem med röken trots allt.
Thebelfry wrote:Då visade det sig även vara dålig ventilering i huset vilket gav oss ett undertryck från trapphuset där all tobaksrök sögs rak in i lägenheten..
Sedärja, ventilationsproblem - då hittade man alltså detta "tack vare" röken :hamra-i-huvudet: :hide-behind-sofa: :meh2:
Thebelfry wrote:Med lite tjat på hyresvärden var detta lätt ordnat med tätning och personerna som rökte ombads röka på sin balkong eller med balkong dörren öppen.. Alltså problemet löst!
Alla mår bra, vi känner ingen rök och grannarna är trevlig när vi möter dom i trapphuset..
Det fanns alltså trots allt lite välvilja från grannarna också när det väl kom till kritan - omtänksamt av dem kan jag tycka.
Thebelfry wrote:Nu när jag framlagt min historia här håller du fortfarande fast att jag är en nazist som anmäler ett problem till min hyresvärd?
Det visade sig ju att du inte per Bukfaçons definition sprang hyresvärdens ärenden utan snarare påpekade ett problem. Tror knappast Bukfaçon tycker du är en nazist för det, då har du tolkat det avigt. :krama-trost:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Tobakstalibaner

Post by Bukfaçon »

Jag tror bestämt att Thebelfry läser mina inlägg såsom en viss potentat läser bibeln... :tveksam:

Antag att vi bägge bodde grannar. Antag vidare att jag av någon anledning inte gillade dig/dina barn/din katt/dina inlägg på nå't internetforum eller nå't. Antag nu att vår gemensamma hyresvärd utfäster en belöning på Kr 5,000 för "tips" på rökare i fastigheten. OK. Nu antar vi att jag - rätt eller orätt - meddelar hyresvärden att du Thebelfry röker. Vad händer? Jo, jag får min belöning, och jag får sannolikt dessutom vara anonym. Du får en varning av värden eller kanske t.o.m. blir vräkt. Utan att känna till vem som tipsade. Underbar situation va'?!

Problemen är många: värden ägnar sig åt rättsskipning, tipsaren är anonym, den vräkte har små chanser att hävda sin rätt. Därtill har nå'n j*v*l berikat sig med Kr 5,000. Härligt... :nekar:

Mitt första-inlägg och din historia Thebelfry, skiljer sig på många punkter vad jag kan se... Faktum kvarstår: sådana här angiverisystem är moraliskt mycket tveksamma (judaspenningar), och de facto är det så att alla repressiva system förutsätter villiga hantlangare. Precis sådana som vred på gaskranarna i Tredje riket. STOR skillnad på din egen faktiska historia tycker jag.

F.ö. kan vi notera att den uppmärksammade sundsvalls-historien nått sitt slut; bostadsbolaget drar tillbaka sitt angiverierbjudande. Som vanligt när en aktör inser sitt korkade beteende (jmfr. Uppsala's (c)-märkte kommunalråd Stefan Hanna som ville ha tjockisskatt och offentlig stock för bidragsfuskare) motiverar man sin idioti med "jag/vi ville bara skapa diskussion". Fy f*n vilka korkade lögnhalsar det finns.... :evil:

Have a good day, gentlemen!
B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Tobakstalibaner

Post by Thebelfry »

Bukfaçon wrote:Jag tror bestämt att Thebelfry läser mina inlägg såsom en viss potentat läser bibeln... :tveksam: B
Förstår jag icke vad du menar! Googlade och fick upp att potentat betyder: ''person med stor makt, som har stort inflytande''
http://sv.wiktionary.org/wiki/potentat
För övrigt är jag ateist och har aldrig läst en bibel..
Bukfaçon wrote:Antag att vi bägge bodde grannar. Antag vidare att jag av någon anledning inte gillade dig/dina barn/din katt/dina inlägg på nå't internetforum eller nå't. Antag nu att vår gemensamma hyresvärd utfäster en belöning på Kr 5,000 för "tips" på rökare i fastigheten. OK. Nu antar vi att jag - rätt eller orätt - meddelar hyresvärden att du Thebelfry röker. Vad händer? Jo, jag får min belöning, och jag får sannolikt dessutom vara anonym. Du får en varning av värden eller kanske t.o.m. blir vräkt. Utan att känna till vem som tipsade. Underbar situation va'?!B
+1 där.. Tycker detta är ett riktigt jävligt sätt att bete sig på och har inte tyckt något annat tidigare.. Dock vill jag också notera att detta är enkla förhållningsregler som inte borde vara problem för en ''normal'' person att följa på samma sätt som att man inte kör mot rött ljus, eller snattar i affären!
Om folk ändå bryter mot dessa enkla förhållningsregler och lagar borde man kunna säga till om detta, både som medmänniska här i livet men också för att hålla ordning i samhället! Visa att detta är fel och att man bryr sig.. Helt enkelt ta ansvar som en vuxen person bör kunna göra i ett civiliserat samhälle som detta..
Utan tillrättavisning hade vi fortfarande varit kvar i stenåldern och slagits med klubbor och stulit varandras mat..
Se renässansen, upplysningstiden, franska revolutionen, Voltair, Rousseau (Emilé) m.fl utan dessa händelser, år och människor hade vi aldrig varit så fria och fritänkta som vi är idag..

Men fan (ursäkta) lite jävla (ursäkta igen) ordning får det vara i samhället!

När vi ändå är inne och pratar om nazism, Hitlers grundidé var ett enat samhälle, en enad värld, utan stök och bråk, utan lagöverträdare som tror dom kan göra vad dom vill och förstöra för andra medmänniskor. Helt enkelt en städad värld! Antagligen detta han menade med ''ariska folket'' typ grädden på moset, dom upplysta och ''vuxna'' människorna som värnade om varandra och om samhället, ett utopi helt enkelt. Han ville ha tillbaka 1800-talets gentlemän och slippa nya medeltidens (1900 talet) vilda busar. Hitler var inte ensam, Se Platons bok Staten!
Jag förstår Hitlers och Platons idéer och tycker det ligger mycket i sättet dom tänkte. Bl.a ett samhälle utan brottslingar, ett samhälle utan rädsla för att bli rånad, våldtagen eller dödad i skogen. Att pengarna på banken skall ligga ifred, att ingen skall behöva vara hungrig eller gå på gatan. Respekt och rättvisa för sina medmänniskor. JA jag är idéalist, nej jag är inte nazist! Jag kan förstå dom radikala sätten han använde sig av för att uppnå sitt Utopi, (någon måste ju säga ifrån för att visa kontrasten av rätt och fel i samhället, precis som fallet ovan) men jag tycker inte det är rätt!
Bukfaçon wrote:Mitt första-inlägg och din historia Thebelfry, skiljer sig på många punkter vad jag kan se... Faktum kvarstår: sådana här angiverisystem är moraliskt mycket tveksamma (judaspenningar), och de facto är det så att alla repressiva system förutsätter villiga hantlangare. Precis sådana som vred på gaskranarna i Tredje riket. STOR skillnad på din egen faktiska historia tycker jag.B
Att likt en diktator leja sina undersåtar att hålla koll på folket är moraliskt fel, men att be dem tillrättavisa eller angiva vissa regel eller lagöverträdare ser jag bara som allmän ordning och borde följas av alla som vill fungera i ett samhälle. Annars kan vi ta bort allt som gäller gränser och respekt för varandra och flytta in i grottor i skogen. För det är på den civiliserade nivån vi hamnar då..
Vad gäller min historia tyckte jag din generalisering var tillräckligt stor att den även träffade rätt där!
Bukfaçon wrote:Have a good day, gentlemen!
B
You to sir! :pip-puff:
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Tobakstalibaner

Post by Bukfaçon »

Well, let's agree to disagree! :buga:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Tony
Hederssmålänning
Posts: 93
Joined: Thu 12 Feb 2009, 16:13

Sv: Tobakstalibaner

Post by Tony »

Jag brukar inte lägga mig i den här typen av diskussioner på nätet, men den här gången känns det angeläget att ställa mig bredvid Bukis och, med emfas, agree to disagree. Jag har mycket lättare att sympatisera med en viss potentat än med städaren!
User avatar
MotoX
Blivande hederssmålänning
Posts: 32
Joined: Thu 09 Sep 2010, 17:16
Location: Trollhättan

Sv: Tobakstalibaner

Post by MotoX »

Jag hoppas jag inte rör upp en diskussion som fått lägga sig, men vill bara flika in min egna syn på vad Bukfacon menade i termer som jag tror Thebellfry inte riktigt såg.

Mitt intryck är helt enkelt att en summa pengar inte är rätt sporre för att få folk att prata, snarare kan det vara något som vanliga folk inte drar nytta av och därför inte påverkar dom, men talar till de personer som tänker gå emot normalt vett för att få priset. En vanlig hederlig person anmäler såklart inte sin granne för rökning om så ej är fallet och blir inte vidare sporrad bara för att det finns en summa pengar att hämta, men det finns rötägg överallt och dessa kan mycket väl kapitalisera på en sådan här belöning och samtidigt få chansen/motivationen att spy lite galla omkring sig.

Eftersom Thebellfry inte platsar i beskrivningen rötägg utan hade en god anledning att klaga och fick gå vidare med att hitta en bra civiliserad lösning mellan alla parter så tolkar jag det heller inte som att Bukfacon skulle ha kallat Thebellfry för nazist.

Jag tror inte att Bukfacon är emot att man ska säga till om man finner en orätt omkring sig.

Säg gärna till om jag fattat fel Bukfacon :)
Post Reply