Tobakstalibaner

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Tobakstalibaner

Post by Bukfaçon »

MotoX wrote:Jag hoppas jag inte rör upp en diskussion som fått lägga sig, men vill bara flika in min egna syn på vad Bukfacon menade i termer som jag tror Thebellfry inte riktigt såg.

Mitt intryck är helt enkelt att en summa pengar inte är rätt sporre för att få folk att prata, snarare kan det vara något som vanliga folk inte drar nytta av och därför inte påverkar dom, men talar till de personer som tänker gå emot normalt vett för att få priset. En vanlig hederlig person anmäler såklart inte sin granne för rökning om så ej är fallet och blir inte vidare sporrad bara för att det finns en summa pengar att hämta, men det finns rötägg överallt och dessa kan mycket väl kapitalisera på en sådan här belöning och samtidigt få chansen/motivationen att spy lite galla omkring sig.

Eftersom Thebellfry inte platsar i beskrivningen rötägg utan hade en god anledning att klaga och fick gå vidare med att hitta en bra civiliserad lösning mellan alla parter så tolkar jag det heller inte som att Bukfacon skulle ha kallat Thebellfry för nazist.

Jag tror inte att Bukfacon är emot att man ska säga till om man finner en orätt omkring sig.

Säg gärna till om jag fattat fel Bukfacon :)
Nejdå, du har huv'et på skaft! :tummenupp: Och jag står fast i mitt ursprungliga resonemang; det finns människor som för en handfull silverpenningar går maktens ärenden, påfallande ofta rör det sig om moraliskt tveksamma handlingar. Historiens omständigheter avgör handlingarnas magnitud: Tredje riket, Sovjetunionen, Kulturrevolutionen i Kina och Stasisystemet i f.d. DDR eller rökspioner i Sundsvall. Och det behöver egentligen inte vara rötägg, snarare människor med en skev inre moralisk kompass.

Men hur Thebelfry kunde inkludera sig själv i dessa sammanhang undandrar sig min bedömning; jag är bara historiker, inte psykolog.

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
MotoX
Blivande hederssmålänning
Posts: 32
Joined: Thu 09 Sep 2010, 17:16
Location: Trollhättan

Sv: Tobakstalibaner

Post by MotoX »

Jag skulle tro att det vi upplevt är något som är lätt att uppleva idag då konversationer förs i stor utsträckning på internet i rent skriftlig form, vi saknar intryck av personerna i fråga och deras fysiska komunikationshjälpmedel så som ansiktsuttryck och tonfall. Endast skrift är väldigt lätt att missförstå och det kräver ett kreativt tolerant tänkande för att undvika dessa missförstånd, vilket i sig är något man får jobba på hela tiden när man är aktiv i diskussioner på forum. Vi får se detta som ännu en lektion i en lära som vi här på cigarrforumen redan är väldigt bra på!
Post Reply