Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by Bukfaçon »

...hur skulle du göra då?

Ja, antag att man av någon anledning bara fick äga 100 cigarrer - hur skulle DU göra då? Vilka sorter? Vilka modeller? Vilken fördelning? Vilken strategi för rökning och påfyllning? Röka 100 och köpa 100 nya? Röka 25, köpa 25 o.s.v.?

Frågan ställer jag för att jag vid läsande av äldre tiders cigarrlitteratur emellanåt stött på just denna idé. Eller idé och idé... Detta konsumtionsmönster förefaller ha varit ytterst vanligt före 1980, typ.

För egen del lutar jag åt: 25 bättre havannacigarrer, 50 inhemska cigarrer (om det fanns) typ Örnen, Corona Mindre eller Evidencia eller 25 java plus 25 av karibisk(ospecifierad) typ, samt 25 brasilcigarrer (tyska eller bahia). Sannolikt skulle jag röka nästan alla, samt därefter fylla på förrådet o.s.v.

OK, över till er andra! :nickar:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
MotoX
Blivande hederssmålänning
Posts: 32
Joined: Thu 09 Sep 2010, 17:16
Location: Trollhättan

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by MotoX »

Hmm... Mycket svår fråga faktiskt, och jag hade säkert ändrat strategi vartannat år :P Men jag hade väl kört på någon form av strategi där jag lyckas lagra en del av dom och puffa en del, bara lite mer sällan då, alternativt att man ser till att fylla på en låda varje gång man halkar ner på 75 cigarrer för att kunna underhålla med färska rökverk och låta de gamla åldras ytterligare. Helt enkelt lite den taktik jag använt mig av hittills i min uppbyggnad av humidoren där hemma :P

Om de bara var antal som hade hindrat mig hade jag nog lagt pengar på lite mer premium vid denna gräns på 100 pinnar.
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by hebbe72 »

Knepig fråga. Dels vill man ju jobba upp ett lager med pinnar som har några år på nacken och dels vill man ju kunna puffa konstant samtidigt. Med andra ord precis det dilemmat jag har nu, vilket resulterat i en betydligt större mängd än 100. Men trolig strategi hade nog varit 25 st på långlagring och 75 färskingar som det bara hade varit att puffa loss på.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by Härelind »

En 50 cabbe Partagas Shorts, färska för direkt njutning. En låda Partagas Lusitanias samt en vällagrad låda Por Larranaga Montecarlo. så enkel är jag :smoking:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by COJ »

Då la jag av...alldeles för lite för att tillfredsställa mitt behov av ombyte och lagringstid... :did-i-say-that:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by Bukfaçon »

Ja, alltså, det är en fullt tänkbar "lösning" COJ! :nickar: Men jag känner dig bättre än så! So, give us the details of your 100 'gars! ;)

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by COJ »

Seriöst faktiskt...jag tror inte att mitt intresse skulle kvarstå om jag bara fick ha 100st...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by Bukfaçon »

OK, respekt för det! :salut: Det är ju helt klart ett alternativ.

Roade mig med att i tankarna göra ett urval a la år 1950; d.v.s. vad skulle man köpa om man hade 1950 års svenska cigarrutbud. Sannolikt hade man valt: 25 Romeo y Julieta, 50 Örnen (fanns i 50-låda under ganska många år) samt 25 brasilcigarrer (svenska, tyska eller brasilianska). Detta urval speglar rätt väl, vad jag kan bedöma, dåtida svenska cigarrkonsumenters val.

Men fyll gärna på med mer personliga lösningar! :nickar:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by Daniel P »

Jag känner igen mig i COJ's beskrivning, men låt oss inte fastna där.

Idag hade jag valt 4 st lådor Romeo y Julieta Cedros de Luxe #3 -08 av en viss boxkod - men för lite variation så är det precis tvärtom: En av varje av allt typ - vet inte hur jag skulle hantera 100 cigarrplatser annars. Kul att variera sig, och trots snart 7 års intresse finner jag nya upplevelser hela tiden som jag inte vill vara utan.
Säg 25 blandade singlar, en låda RyJ cedros #3, liksom en låda Cohiba reserva. Smugglar in några Carlos Torano och CAO Vision utan att någon märker... :vissla-oskyldigt:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by Bukfaçon »

Här är ett citat jag hade i huvudet när jag skrev det första inlägget:
(det kunde inte) uppstå några nya verkliga cigarrkännare bland rökarna. Smaken var redan alltför förvänd. (...) Att smaken blev förvänd berodde naturligtvis på att man provade och smakade på än det ena, än det andra. Man umgicks kanske med en mycket god cigarr men grep ändå efter andra och provade och lekte tills man gick vilse i röken och aldrig hittade åter till sin gamla förmåga att djupt förstå en verkligt god cigarr. (...) Den goda cigarren (...), den krävde sin tid, krävde samling och lugn. Den höll lasten själv inom tillbörliga gränser, just genom den ritual den krävde för att dess njutningsvärde skulle bli det bästa möjliga.

Ur Vägen till Klockrike av Harry Martinson. (Det är huvudpersonen Bolles tankar i en passage i boken. Bolle var f.ö. smålänning!)

Denna åsikt är inte helt tillämplig på vår tid - och jag är den första att erkänna att jag gjort som i citatet, felat - men jag kan ändå tillåta mig att tycka att det ligger något i dessa tankegångar. De står i samklang med delar av min; och säkert många andras, "protestantiska" uppfostran att inte förhäva sig. Typiskt svenskt va'?

Nå, ville bara dela med mig!

B
:readsmile:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by Henrik G »

Då skulle jag leta upp de allra äckligaste icke havannorna och börja röka så jag lessnade halvvägs... :hamra-i-huvudet: :galen:
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by Daniel P »

Ändrar mig helt ... till :arrow: ENDAST -06:or av kubanskt ursprung - Framförallt Bolivar Tubos och Romeo y Julieta Cedros :nickar:

-03:or ska tydligen vara ruskigt bra också, får väl se om de mäter sig när/om jag får tillfälle i framtiden att testa :cool2:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by Bukfaçon »

Den här tråden hade jag glömt bort! Så jag gör ett nytt ställningstagande:

Jag funderar allvarligt på att skaffa en sådanhär humidor: Image åsså skall jag ha 25 havannacigarrer, 25 brasil dito, 25 domingo dito, 25 java dito och 25 varierande (kanske 25 honduras, eller peru eller manilla eller nå't). Och när H.Upmannarna är slut i havannafacket köper jag en låda RyJ eller RA eller nå't så blir det lite variation (och likadant i de andra facken; när Dona Flor är slut kommer en låda Alonszo Menendez; o.s.v.). Och fler cigarrer skall jag inte ha! (Undantaget lite historiska pjäser såklart!)

Ja, nåt bra torde det ju vara med denna idé! :hamra-i-huvudet: :galen: :tokig:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by salberto »

Idealt:
25 Cohiba Lanceros 1987
25 Cohiba Esplendidos 1996
25 Ramon Allones Coronas (50slb) 1992
25 Partagas Rudolfos 160 Ann. 2005

Så fort de tar slut ska det fyllas på av samma sort :dansar:
Skulle aldrig ens ta i någon annan cigarr under resten av livet!
Skulle inte bli det minsta uttråkad, bara njuta av det allra bästa :dansar:
//salberto
elfort
Hederssmålänning
Posts: 163
Joined: Tue 14 Apr 2009, 17:55
Location: Skebobruk

Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by elfort »

salberto wrote:Idealt:
25 Cohiba Lanceros 1987
25 Cohiba Esplendidos 1996
25 Ramon Allones Coronas (50slb) 1992
25 Partagas Rudolfos 160 Ann. 2005

Så fort de tar slut ska det fyllas på av samma sort :dansar:
Skulle aldrig ens ta i någon annan cigarr under resten av livet!
Skulle inte bli det minsta uttråkad, bara njuta av det allra bästa :dansar:
//salberto
Slår 1987 Lanceros de 1990 dito jag har så skulle jag nöja mig med 100 sådana...
De övriga har jag aldrig varit i närheten av.
Hellre en cigarr i munnen än tio i humidoren.
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by salberto »

Tror att cellophanet i -87:an har påverkat den ultrapositivt i förhållande till de som inte har cellophanet.
Orsaken till att jag inte vill ha 100 av dessa är att jag vill variera mig något smakmässigt :mrgreen: . Det kan bli lite enahanda att bara röka gamla garrar. En något pregnantare Partagas är alltid bra att bryta av med. Likaså en mjölksyrestinn RA Coronas.
//Salberto
User avatar
Martin CCR
Hederssmålänning
Posts: 140
Joined: Mon 27 Jun 2011, 06:39

Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by Martin CCR »

Bukfaçon wrote:Den här tråden hade jag glömt bort! Så jag gör ett nytt ställningstagande:

Jag funderar allvarligt på att skaffa en sådanhär humidor: Image

B
Är herren medveten om att undertecknad har dylika humidorer kvar för en spottstyver :-)

Mvh

Martin CCR (som personligen ska överräcka en likadan dito till Peter Uppsala i Uppsala i morgon :-D )
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by Bukfaçon »

Nej, det var jag inte medveten om! PM!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Sv: Om Du endast fick äga 100 cigarrer...

Post by hebbe72 »

Äger en likadan själv och den pryder sin plats i varje hem. Och eftersom jag kommit fram till att jag förmodligen aldrig kommer att kunna bygga upp en buffert med 1000-tals vällagrade cigarrer är detta vägen jag valt. En rejäl serveringshumidor och sedan en plastidor för dem som helt enkelt ska vila ett tag innan det är dags för att röka. Har för närvarande ca ett års konsumtion hemma som jag röker av.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Post Reply