ACID Kuba Kuba - Mina kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

ACID Kuba Kuba - Mina kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Acid Kuba Kuba.jpg
Acid Kuba Kuba.jpg (25.67 KiB) Viewed 6686 times
ACID Kuba Kuba

Cigarr som jag fått av Tommi gitarrman :buga: på Boråsherfen våren 2010, ombads skriva nåt om den, so here goes...

Typ: Smaksatt
Storlek: 5x54, Robusto.
Täckblad: Cameroon
Omblad: Nicaragua
Inlaga: Nicaragua
Pris: $129.95 (låda med 24 st) på cheapercigars.com


Kommentarer:
Gördeln är skimrande blå med text och en liten kant i relief. Luktar tydligt av nån tillsatt doft, lite tvålaktig i doften - aloevera eller nåt. Till saken då... Tänder och smakar försiktigt - jag är skeptisk till smaksatta cigarrer. Mild smak till en början. Bra drag, brinner hyfsat rakt. Mild till medium i kropp och styrka. Smak av vitt bröd, smörkaka och parfymerad flytande tvål. Klart bättre än det låter, men den vänder sig helt klart till de med öppet sinne för smaksatta cigarrer och kanske i första hand nybörjare på cigarrer eller sällanrökare. Lockande att säga att den är äcklig och dålig, men det går inte då den trots allt är okej (jag känner mig snäll idag) i smaken och övriga egenskaper är som sagt bra.
Efter en tredjedel börjar den faktiskt smaka lite mer tobak, och då nicaraguansk i första hand med russin och bröd. Askan hänger kvar bra och är flikig och vit utvändigt och grå invändigt.
Enligt bilder på nätet kommer cigarrerna i låda om 24 med lös tobak ála presentask, som en del andra cigarrer också från Drew Estate. Vidarebefordrar tipset jag fick från COJ om att slänga bort dekorativa tobaken ur lådan då den ofta inte luktar så gott, vilket jag fått erfara av andra lådor från Drew Estate (Early Years).

Betyg:
Plus för konstruktion och brandegenskaper, minus från mig för smaksättningen. En svag trea av fem möjliga. Om man är öppen för smaksatta cigarrer är den här nog fullt godkänd och en cigarr jag tycker man bör prova åtminstone.

---[ Övrig info: ]------------------------------------------------

tomscigars.com:
"
The tobaccos are cured for months in rooms lined with over 150 herbs, oils, and misc botanicals. The rooms are called “Cuarto aromaticos,” or aroma rooms.
"

famous-smoke.com:
"
Acid Kuba Kuba Natural cigars were the first ACID cigars instantly embraced by the country, and still the best-selling cigar in their 'blue label' series. Wrapped in a dark, oily and virtually seamless Sumatra wrapper, Kuba Kuba is the most aromatic of ACID cigars and among the most flavorful, too.
"

cheapercigars.com:
"
Acid Kuba Kuba : Acid Remi Line (Blue Band) cigars are mainstays with their mello rich flavors, sweet tastes and captivating aromas. They are infused with all natural herbs, essential oils and an extra touch of floral botanicals.
"
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: ACID Kuba Kuba - Mina kommentarer och betyg

Post by Ouch »

Den som döpte den till ACID Kuba Kuba har troligtvis tagit syra... :reta:
elfort
Hederssmålänning
Posts: 163
Joined: Tue 14 Apr 2009, 17:55
Location: Skebobruk

ACID Kuba Kuba - Mina kommentarer och betyg

Post by elfort »

Ouch wrote:Den som döpte den till ACID Kuba Kuba har troligtvis tagit syra... :reta:
+1
Hellre en cigarr i munnen än tio i humidoren.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: ACID Kuba Kuba - Mina kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Kände ingen effekt av syran/ACID :hamra-i-huvudet:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: ACID Kuba Kuba - Mina kommentarer och betyg

Post by Härelind »

Daniel P wrote:Kände ingen effekt av syran/ACID :hamra-i-huvudet:
Slicka på en gördel! :galen:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
tommi gitarrman
Blivande hederssmålänning
Posts: 71
Joined: Wed 20 May 2009, 17:11
Location: Härskogen

Sv: ACID Kuba Kuba - Mina kommentarer och betyg

Post by tommi gitarrman »

Ha-ha.
Kul att du testade den :puff:
En polare tyckte att det var en ungdomscigarr- tycker nog att han träffade rätt :D
Den är ju ganska mild och lättrökt trots allt.
Ha en fortsatt trevlig helg.

H: Tommi
Cigarr e ` min melodi, smakar som ljuv musik

Image
Image
Post Reply