Svea Nicaragua (Sweden) - Kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Svea Nicaragua (Sweden) - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Har puffat den cigarr jag fick av Leffe, tack! :kram-lycklig:
Här kommer utlovade kommentarer och betyg...
Svea Nicaragua (Sweden).jpg
Facon: Robusto, 20 x 127 mm
Pris: 296:- för ett paket med 4 st eller 74:-/st på carlscoronacigars.se.
Röktid: 50-65 minuter.

Kommentarer: Aningen hårt rullade, men påverkat inte draget något nämnvärt. Ljusbrunt täckblad med bara någon enstaka aningen markerad ven. Gördeln är blå med text i silver och vit, helt utan relief. Smaker av vitpeppar, kakao, nötter och lite kola. Askan är kritvit utvändigt, grå invändigt, aningen spräcklig och hänger kvar bra. Cigarren brinner rakt och är mild i kropp och styrka. Summeringen av mig är att denna cigarr är ungefär som dess gördel: Lite platt och tråkig, men ändå intressant eftersom den är svensk men behövde utfyllnad... "Utan att briljera så briljerar den ändå" med kvalitet men utan att tillfredställa smaksinnena på de inbitna cigarrentusiasterna (och inte till det priset).

Betyg: Plus för konstruktion och brandegenskaper. Inga minus. Jag ger denna cigarr en stark trea av fem möjliga.

Övrigt: Trots att CarsCorona Cigars har en avdelning med s.k. "rescensioner" (mest nonsens-kommentarer, inga rescensioner emm) så finns där ingen rescension av denna cigarr, endast deras "ordinarie" CarlsCorona Cigars.
Jag har mailat dem i ärendet, men har inte ens fått något svar :tumme-ner:.

---[ ÖVRIG INFO: ]-----------

carlscoronacigars.se
"
En serie cigarrer som består av vår svenskodlade tobak och tobak från några noga utvalda länder. Vi kallar serien SVEA, ett klassiskt och genuint svenskt namn. Första utgåvan är Svea/Nicaragua. Cigarrerna är i storleken robusto och säljas i 4-pack. Naturligtvis håller våra cigarrer absolut högsta kvalité. Under året kommer flera "länder" att släppas i denna serien.

Svea/Nicaragua är en handgjord longfiller och består av vår svenska karakteristiska tobak som tillsammans med den starkare tobaken från Nicaragua gör denna cigarr till en spännande, balanserad och fyllig cigarr.
"
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Svea Nicaragua (Sweden) - Kommentarer och betyg

Post by Bukfaçon »

Daniel P wrote: Aningen hårt rullade,
Den jag rökte var perfekt rullad! Nu tog jag den i.o.f.s. ur humin en stund innan jag rökte den, så kanske hann den torka en aning? :funderar: Då kan cigarrer kännas mindre hårt rullade. (Inom parentes sagt så har jag testat torrare havannor litegrand sista tiden, ned mot 60% RH (British Dry - som Winston rökte dem), kanske mer. Och vet ni vad? Det är inte så tokigt. Man kan förstå att De Gamble gjorde på detta vis.)

Jag skulle nog ge den en 4 av 5 - men jag gillade ju denna cigarr skarpt!

Tack för läsvärd recention, Daniel!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Svea Nicaragua (Sweden) - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

"Aningen hårt rullade, men påverkat inte draget något nämnvärt."

Alltså var det mer en notering än något negativt för betyget :intressant:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply