De svåra åren?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

De svåra åren?

Post by hebbe72 »

Har hört detta uttryck i något sammanhang och skulle gärna vilja ha en fördjupning i ämnet. Vilka perioder bör man undvika om man nu letar efter lagrade kubanska cigarrer? Och vad bestod problemen av :?:
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: De svåra åren?

Post by Daniel P »

"The big cigar boom" var (tror jag iaf) 95-98, vilket innebar att man börja tulla på kvalitén och släppa ... typ allt som gick att släppa efter det för att efterfrågan var större än vad tillgången till tobak var. Mig veteligen landade detta i att kvalitén på cigarrer som tillverkades framförallt 99-00 var lite sämre kvalitét, men jag vill minnas att det i första hand gäller dragproblem (långt från alla, men dessa årgångar har många gånger fått reas ut) - så förstår inte själv vad det har med tobaken i sig att göra eftersom min egen (dock ganska begränsad!) erfarenhet av dessa årgångar inte gäller smaken. Hjälp mig någon att bena ut detta! COJ m.fl. vet jag sitter på massa bättre "fakta" i målet (fakta är lurigt, men "allmänt känt" och egna erfarenheter väger tungt i sådana här sammanhang). Gick rykten på Nicaraguansk tobak i kubanska cigarrer också, vilka på senare tid genom våra svenska forumbesökare har kunnat stärkas mer på senare tid... Man får heller inte glömma att cigarr-industrin inte är ärligheten själv heller i alla sammanhang - även om man nog håller den högt i allmänhet vad gäller heder och ärlighet :intressant: .

I övrigt verkar många vara överrens om att något händer efter 2006 (som var ett riktigt bra år för släppta cigarrer!), 2007-2009 har jag hört Salberto inte vara så nöjd med, även om jag själv nog inte märkt något förutom att -06:orna är ljuvliga (!). 2010-cigarrer verkar mogna snabbare - Salberto är nöjd med dessa - men vad gäller mognadspotensial höjs väl vissa tveksamhetsflaggor i luften för dessa, men utvecklingen verkar gå åt det hållet (att cigarrerna blir "klara" snabbare).

Nämner Salberto flera gånger här, och det är för att jag vet att han har jättebra koll, synd att han inte tittar in här så ofta längre dock (eller ens alls?). Han sitter på erfarenhet som få. Men visst finns fler stjärnor på vår cigarrhimlen (ingen nämnd, ingen glömd), så hjälp mig bena ut det jag är tveksam på.

(Glöm inte sedan att detta är vad JAG hört och erfarit, så det finns säkert fler infallsvinklar och insikter är de jag skriver och återspeglar här i detta inlägg :fakta: ).

Tack hebbe72 för att du lyfter upp frågan till ytan igen - känner själv att det var länge sedan detta diskuterades - och plus för att det är ett intressant ämne som berör gamla som nya rävar 8-)
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: De svåra åren?

Post by salberto »

Jorå… Jag tittar in emellanåt, även om aktiviteten varit lite skral senaste tiden. Intressanta diskussioner om Havannacigarrer lockar mig alltid. Sysselsatte mig mycket under många år med att spåra bra kvalitet/ resp. usel kvalitet. Det finns en del riktlinjer, även om de inte alls är så tvärsäkra som många hävdar. Det enda man kan vara tvärsäker om, vad gäller kubansk tobaksindustri är att ingenting är tvärsäkert…
Variationerna är ogripbara inom fabriker, år, månader, batcher, varje enskild box och det enda jag är säker på, är den överlägsna tobaken som produceras i Vuelta Abajo.
Har inte tid att utveckla mer just nu...återkommer efter midsommar.
Glad midsommar på er alla!
//salberto
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Sv: De svåra åren?

Post by hebbe72 »

Uppakattar verkligen att du tar dig tid. Är genuint intresserad av vilka årgångar man bör undvika och vilka man bör leta efter. Hoppas på ytterligare info efter midsommar.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Tony
Hederssmålänning
Posts: 93
Joined: Thu 12 Feb 2009, 16:13

Sv: De svåra åren?

Post by Tony »

Jag tror att man kan skilja på två historiska begrepp i sammanhanget; det internationellt vanligen förekommande "the cigar boom" och det begrepp som på svenska kallas "de svåra åren".

De första begreppet handlar främst om den den ökade efterfrågan och konsumtionen av cigarrer i USA, vilket tog tobaksodlarna och cigarrtillverkarna i bland annat länder som Nicaragua och Honduras på sängen och som bland annat resulterade i cigarrer som rullats med en tobakskvalitet som tidigare snarast använts till tuggtobak och liknande. Samtidigt gav den ökande efterfrågan möjlighet för nya tillverkare att etablera sig och bland annat den tidigare enbart tobaksodlande familjen Oliva började med cigarrtillverkning under egen namn.

När vi pratar om "de svåra åren" handlar detta om några årgångar av den kubanska tillverkningen och bakgrunden till de stora variationerna i kvalitet här är väl något mer komplex? Bland de förutsättningar som vi måste ta i beaktande är exempelvis bristen på konstgödsel och bekämpningsmedel i anslutning till Sovjets kollaps samt utvecklingen av nya täckblad som inte alltid var så lyckad?
Dessvärre har jag inte särdeles stora erfarenheter av dessa årgångar och i den mån jag har det är de överlag positiva, exempelvis LGC från 2002 :buga: . Samtidigt vet jag att många fått lådor från dessa år där framför allt draget varit uselt. Skulle jag dock falla tillbaks på de erfarenheter som jag läst mig till här eller på cigarrprat och 08bolmers så skulle jag nog inte bekymra mig för mycket för risken att få dåliga cigarrer när det gäller de kubanska märkena från de svåra åren. Chansen att få 10-åriga kubaner som smakar mumma väger tyngre :gladjeskutt: .

Avvaktar ytterligare inlägg från de med lite bredare erfarenhet av årgångarna.
User avatar
Ben
Blivande hederssmålänning
Posts: 77
Joined: Sat 04 Dec 2010, 03:03
Location: Gävle

De svåra åren?

Post by Ben »

2002 hör inte till de svåra åren!


/ Ben Bockbrännarbolmers
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: De svåra åren?

Post by salberto »

Lite snabbt nedplitat. Allt är generella uppfattningar. Hoppas att det ger dig något matnyttigt Hebbe.

Att vi kunde köpa cigarrer hutlöst billigt från ”de svåra åren” berodde mer på en handlares missbedömning av ett gigantiskt ryskt lager, än att dålig kvalitet gjorde att de slumpades ut. Det gällde att realisera snabbt. Om man ser på marknaden nu reas ingenting från dessa år ut, snarare räknas de som vintage med premiumpriser. De förekommer t.ex. På Cgars auktioner till normala priser. Jag har köpt drösvis med garrar från 99-01 och de allra flesta har varit mycket bra. Har en känsla av att det är lika stor risk att få en underfylld garre 2008 som en pluggad 2001.
De svåra åren var kulmen på en lång tid av problem ända sedan Sovjetunionens fall, som tidigare nämnts och de ”svåra åren” når successivt sin kulmen 1999-2001. Men man ska inte inbilla sig att 97:or och 98:or är felfria, tvärtom, jag har haft mer problem med pluggade cigarrer 1997 än under själva kulmen.

1999-2001 kulmen på problemen. Brist på tobak och man tar lite vad man har. Det produceras mycket tobak på Cuba som inte har samma kvalitet som den som odlas i Vuelta Abajo. Massor av tobak till cigaretter bl.a. Snabbrekrytering/utbildning av rullare. Mycket stor efterfrågan på cigarrer i världen.
2000-2001 går spanska Altadis in som delägare med 50% i Habanos SA. Nya reformer, striktare marknadsanpassning, mängder av ”discontinued cigars” .

2002 sägs de ”svåra åren” vara över. Man har fått ordning på produktionen och producerar bra cigarrer igen. Jag har inte haft några problem med 2002. Ett ”stort” år för rensning av cigarrer ur standardsortimentet.

2003 Ansågs inte så märkvärdigt i början, men har omvärderats under senare år och man kan hitta riktiga toppar. Anses nu lite allmänt som ett riktigt bra år. Bolivar har ett riktigt bra år EMM.

2004-2005 mellanår

2006 inledde en ny tid för kubanska cigarrer. Cigarrerna var lättillgänglig och gick att röka utan att lagra dem, alltså omedelbart rökfärdiga, vilket var något alldeles nytt. Odling av nya mögelresistena tobaksarter (Habano 2006) hade fått genomslag. Reaktionerna var positiva på forumen och man pratade om det bästa året sedan 1996. Vissa märken och vitolas gynnades speciellt, Partagas, Cohiba, Monte 2 m.fl. MRN har inlagt en del tveksamheter om lagringsdugligheten hos den nya tobaken. Om den är färdig direkt, hur lagrar den då? Fem år senare pratas det inte lika mycket om 2006 och jag kan konstatera med mina smaklökar att de inte har utvecklats nämnvärt sen de kom.
2007 ungefär som 2006

2008-2009 problem i vissa fabriker. Partagasfabriken har det rörigt. En jäkla massa turister som springer överallt, tobaks stjäls och kvalitetskontrollen funkar dåligt. Underfyllda cigarrer. Cigarrer med dålig kvalitet.

Sent 2010-2011 Överfyllda tobakslager, massor av stora blad. Tobakskvaliteten höjs. Nyordning på Partagas. (kolla FOH video med en av cheferna på Partagas). Fortfarande tidigt rökfärdiga cigarrer. Satsa gärna på lite större storlekar.

Här är MRN:s uppfattning: :fakta:
1985 *****
1986 ****
1987 ***
1988 *****
1989 ****
1990 ****
1991 ****
1992 *****
1993 ****
1994 ****
1995 first half year ***** second half year ****
1996 first half year **** second half year ***
1997 ***
1998 erratic ** to ***
1999 erratic * to **
2000 erratic * to **
2001 **
2002 ***
2003 first half year *** second half year *
2004 erratic * to **
2005 erratic * to **
2006 first half year ** second half year ***


Mina tips. Hitta favoriter som funkar generellt. Liten och anpassad produktion brukar fungera bra. Tex. La Gloria Cubana i Partagasfabriken. Undvik svårrullade vitolas under de svåra åren. En Robusto är alltid lättare att rulla än en Laguito No.1. Montecristo Especiales 1999-2001 är hopplösa :hamra-i-huvudet: Testa, boxsplitta med kompisar, eftersom allt är så oberäkneligt minskar du risken på så sätt. Hittar man en bra batch hos en handlare är det bara att sprida det vidare till kompisar.
//salberto

ps: Skrönan om nic-tobak i kubanska cigarrer florerar nog framförallt i Miami, bland Bacardidirektörerna och bland några skribenter på svenska forum. Så dåliga är inte cigarrerna under de svåra åren! :mrgreen:
ds
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Sv: De svåra åren?

Post by hebbe72 »

Tackar ödmjukast för detta utförliga svar.

Det märks att Herr S har rökt en och annan kuban genom åren. :buga: All respekt för dina kunskaper. Nu gäller det bara för mig att försöka omsätta detta i praktiken i form av inköpta och rökta cigarrer. Istället för att förbanna sin olycka att man inte började med denna hobby för 20 år sedan försöker jag nu istället se det som att jag har en spännande resa framför mig.

Trevligt att du och alla andra som svarat i tråden tog er tid.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
ERIKS
Blivande hederssmålänning
Posts: 9
Joined: Thu 15 Jul 2010, 11:50
Location: Malmö

Sv: De svåra åren?

Post by ERIKS »

Hej, salberto du skrev:
Här är MRN:s uppfattning:
Nu blir jag lite nyfiken gällande MRN:s uppfattning och det betyg han gett för varje år. Finns detta publicerat ?(kan inte hitta det i hans bok), eller kan det vara så att du personligen är bekant med MRN (även du är ju en stor kännare av kubanska cigarrer)?

Vänligen
/ERIKS
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: De svåra åren?

Post by salberto »

ERIKS wrote:Hej, salberto du skrev:
Här är MRN:s uppfattning:
Nu blir jag lite nyfiken gällande MRN:s uppfattning och det betyg han gett för varje år. Finns detta publicerat ?(kan inte hitta det i hans bok), eller kan det vara så att du personligen är bekant med MRN (även du är ju en stor kännare av kubanska cigarrer)?

Vänligen
/ERIKS
Nej f-n, men jag önskar att han var en kompis :cheers: Skulle va kul att röka hemma hos honom :nickar: Har kommunicerat ytterst lite på forum bara. Det finns andra som har haft mer kontakt med honom. Tror att Henrik tom fick en garre av honom. :dansar:
För övrigt på tal om storfräsare, så har ni ju två småländska habanofiler på ert eget forum! Toppnummer i cigarrvärlden!!!
//salberto
Post Reply