Punch (Honduras) Champion EMS - Mina kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Punch (Honduras) Champion EMS - Mina kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Inspirerad av COJ's (spontana) rekommendation till nybörjare på cigarrprat så kollade jag mina textfiler och hittade opublicerade kommentarer och betyg från 2006 enligt följande på en perfecto (tror jag det var iaf), en cigarr jag vann i Cigarrprats limericktävling samma år. Känns motiverat att publicera här... Förhoppningsvis kanske någon finner det intressant även om det har några år på nacken för min del...

Facon: Champion EMS, 4,5x60.
Täckblad: Equador Sumatran
Omblad: Connecticut
Inlaga: Dominikanska Republiken/Honduras/Nicaragua
Paket: Låda om 25 st.
Pris: $59.95 för en låda om 25 st (pris på cigargoyle 2006).
Röktid: 50-60 minuter.

Kommentarer: Snyggt perfecto-utförande och ett ljust madurofärgat täckblad utan allt för tydliga vener. Smaken av vitpeppar sätter an tonen, och följs snabbt upp av nötter, ljung, torkade frukter och ...hmm... lite mandel minsann, iaf efter en stund.. En bit in i cigarren kommer även lite kokos och en svag ton av russin fram. Hög kvalitet på konstruktionen och brinner därmed imponerande rakt och fint. Lämnar en homogent vitgrå aska som hänger kvar bra. Medel i styrka och kropp. Låg prisvärdhet liksom så många andra figurados.

Betyg: Plus för komplexitet, sötma och konstruktion. Minus för prisvärdhet. Jag ger denna cigarr en fyra av fem möjliga.

Övrigt: Puffades efter 4 månader i humidor på ca 67% RF .
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply