hygrofail

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

hygrofail

Post by ktz »

Hej alla, jag har en fråga som kanske är självklar för de erfarne, men som jag dock funderat på en del. Jag "vattnade" humidoren med destillerat vatten från apoteket för ett par månader sedan. Och var rätt säker på att min hygrometer var lite okalibrerad och gick lite i "överkant". Gjorde salttestet idag och till min förvåning så var min analoga hygrometer ganska så exakt. Humidoren har senaste veckorna visat en fuktighet på nära 80. Ajaj, inte bra. Jag har även den senaste tiden tyckt att cigarrerna oftare blivit varmrökta, och inte smakat lika bra... Finns kanske ett samband här?
Idag puffade jag nyligen en rafael gonzales, liksom jag gjort flera flera ggr tidigare, men blev nu besviken...
Skall jag ta ut fuktaren? Eller låta humidoren vara öppen? Några andra tips?
Destillerat vatten är väl ändå the way to go?

/Gustav
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: hygrofail

Post by Härelind »

Jag skulle ta ut fuktaren (antar att det är den som följer med humin?) och låta fuktigheten sjunka rejält
Är den en oasisfuktare, har du haft propylenglykol i?
Sen skulle jag surfa in påhttp://www.heartfeltindustries.com/ för att beställa beads.
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: hygrofail

Post by Daniel P »

När det är under 65% relativ fuktighet (det som hygrometrar mäter) behövs vatten (om beadsen inte har tillräckligt så får man vattna dem försiktigt, eller snarare duscha dem lite med en blomspruta e.d.). Däremot när relativa fuktigheten i humidoren är över 65% så behöver beads dra till sig fukt ur luften - och då ska man snarare torka ut beadsen då och då (om de inte klarar av jobbet alltså, dvs om fuktigheten fortsätter stiga ett par-tre %-enheter).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Sv: hygrofail

Post by ktz »

Jo, jag har förstått att beads verkar vara en bra idé. Men jag tänkte köpa det till min framtida plastidor.
I nuläget har jag en http://c3203382.r82.cf0.rackcdn.com/bef ... deluxe.jpg och har inte haft i någon propylenglykol. Hade inte hört talas om detta förräns igår, då jag läste det på peterholms hemsida. Jag förstår inte riktigt vad propylenglykolet fyller för funktion?
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: hygrofail

Post by Daniel P »

Propylenglykol, eller PG kort och gott, drar åt sig fukt när det är över 70-72% (kommer inte ihåg exakt siffra).
Mao kommer fuktighetsnivån fortsätta upp till den nivån så länge det finns tillgång till vatten...
Känner igen fuktaren, och mitt tips är att ta bort locket helt och hållet för att få så stor kontaktyta med luften som möjligt, annars är den typen väldigt långsam med att förändra luftfuktigheten i din humidor.

Beads, i likhet med PG, drar åt sig fukt, men finns att köpa för lite mer valfri fuktighetsnivå (65% rekommenderas).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Sv: hygrofail

Post by ktz »

PG får det bli, tack för hjälpen. Borde hjälpa för att få ner humiditeten en bit iaf. Sen har jag aldrig bytt saltkristaller i den på ett bra tag, kanske också vore läge för det. Och när jag köper beads till plastidoren, så kanske jag skulle byta ut och göra mig av med den befintliga fuktaren? Alla talar gott om beads, det är framtiden! (för mig) :)
Schulz
Hederssmålänning
Posts: 47
Joined: Sat 02 Jan 2010, 03:02
Location: Malmø

Sv: hygrofail

Post by Schulz »

Daniel P wrote:... om fuktigheten fortsätter stiga ett par-tre %-enheter).
Tack Daniel! Skönt att se någon skilja på % och %-enheter.
Post Reply