In the beginning...

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: In the beginning...

Post by COJ »

Bukfaçon wrote:Åh f*n - ett veritabelt minfält tydligen! Nåja, jag skall inte framhärda. :intressant:

En annan intressant observation, i denna tråd, men även på de andra forumen, är att många verkar efterhand mer och mer sätta havannacigarrer före alla andra typer. Vad tror ni det beror på? Passar kubasmaken oss svenskar eller? Redan det gamla svenska tobaksmonopolet hade ju icke föraktliga mängder havannatobak i sin mest populära produkter, på den tiden det begav sig.

B
Att importerad cigarrtobak förr i välden kom från Cuba är inte så konstigt, det var förmodligen det första landet i välden som hade en kommersiel tobaksodling, i övriga världen så odlades tobak i stor utsträckning som kontraktsodling, till i många fall statliga tobaksbolag.

När det gäller havannacigarrer så tror jag inte att det faktisk är så att folk efterhand mer och mer uppskattar dessa, jag är av den fasta övertygelsen att folk som börjar med cigarr redan "vet" att Cubaner är bäst och att det är de som "gäller"

Sen lockas några att experimentera med cigarrer från andra länder av olika skäl, av dessa så återvänder en del till havannacigarrerna och några inte..

Detta är i stort sätt samma utveckling som vin har och har haft, en gång i tiden så kom vin från frankrike och italien och det visste alla och alla började där. Så är inte fallet längre, många "nya" vinländer har etablerats i folkmedvetandet

Och jag tror att utvecklingen om den får fortsätta kommer att leda till samma sak i cigarrvärlden, att jag sen inte tror att utveckling kommer att få fortsätta är en annan sak...

Min 25-öring
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
Post Reply