Mac vs Pc

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
razzel
Quad smoke
Posts: 240
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:45
Location: Ljungby

Mac vs Pc

Post by razzel »

min stationära pc har börjat ge upp hoppet efter ca 7års gemenskap med mig :ledsen:
så nu står jag i valet att köpa en Mac...men skulle vilja höra lite ris o ros av er Mac-användare där ute :poke: :race: :exalterad:
själv så skulle jag gärna köpa en Mac men tänkte höra med er först :hejhej:
mvh peter
man har inte skrotat om man fortfarande håller i styret...
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Mac vs Pc

Post by Härelind »

Jag kör Mac både hemma och på jobbet. Jag anser att OSX är det klart bästa operativsystemet som finns! Att Macarna sedan är snyggare än vad nån pc någonsin varit är ju bara en bonus.

Nackdelen är att det inte går att spela alla spel på macen (om man inte installerar ex Parallells Desktop, då kan du ha både OSX och Windows i Macen) Macarna är ofta dyrare än motsvarande pc med samma prestanda.

Ovanstående tycker jag dock inte spelar nån roll för att OSX:et är så smidigt och bra!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
axyz
El Cigarrist
Posts: 73
Joined: Sun 29 May 2011, 22:10
Location: Jönköping!

Sv: Mac vs Pc

Post by axyz »

Härelind wrote:Att Macarna sedan är snyggare än vad nån pc någonsin varit är ju bara en bonus.

Detta är en lögn :hamra-i-huvudet: :D Köp en dator i delar och välj just det chassit som passar dig! :dansar:


Som en stor Pc älskar måste jag säga köp en dator i delar och sedan med jämna mellan rum uppgradera datorn, Köp ett Win 7 installera och njut!

Eller köp det som passar dig.

btw. Vilka användnings områden ska du ha datorn till?




Image
Mvh Björn
User avatar
Ben
Blivande hederssmålänning
Posts: 77
Joined: Sat 04 Dec 2010, 03:03
Location: Gävle

Mac vs Pc

Post by Ben »

Jag gillar inte Mac, designen är en smaksak och det är för låst för min smak. iTunes är det sämsta skit som gjorts!


/ Ben Bockbrännarbolmers
User avatar
Brutus
Et tu, Brute?
Posts: 357
Joined: Wed 17 Aug 2011, 22:18
Location: Bankeryd

Sv: Mac vs Pc

Post by Brutus »

Ben wrote:Jag gillar inte Mac, designen är en smaksak och det är för låst för min smak. iTunes är det sämsta skit som gjorts!


/ Ben Bockbrännarbolmers
Håller med till 100%.

Vill man ha något som bara funkar och där du inte behöver göra så många aktiva val själv så är väl egentligen Apple-produkter kanon. Dock kan jag inte riktigt se vad som motiverar den höga kostnaden i jämförelse med en PC.

Om det bara är så att datorn börjat bli trött och seg så kan det ju vara väl värt att bara slänga in lite Linux i den. Linux Mint är ju tex. ett väldigt smidigt OS där du kommer att känna igen dig direkt om du är van vid Windows. Deras software manager är riktigt bra. Välj vilken sorts program du behöver och du får en lista på alla gratis-program som finns tillgängliga för din Linux-dist. Ska du spela så är det ju dock rätt kört med Linux...
I´m a rageoholic...I can´t live without rageohol.
User avatar
domnegard
Klubbmedlem
Posts: 43
Joined: Sun 29 May 2011, 09:06
Location: Norrahammar

Post by domnegard »

Nu pratar ni som om datorer är här för att stanna. IT-samhället är bara en tillfällig fluga. :)
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Mac vs Pc

Post by Härelind »

axyz wrote:
Härelind wrote: Detta är en lögn :hamra-i-huvudet: :D Köp en dator i delar och välj just det chassit som passar dig! :dansar:

:lmao: Chassi, vem :twisted: använder sånt nu för tiden? Vissa tillverkare gör så skärm OCH burk är i ett :shock: Vill man modda som en :ugeek: tycker jag absolut att pc är bättre! För visst är en fläkt med blå led-lampa snyggare än ett slickt alu-skal…

Att mac är låst stämmer inte riktigt, du kan köra OSX, Linux, Ubuntu och gud bevare, Windows…

Den här diskussionen är lite som Havannor kontra ickekubaner, en smaksak. Enligt min enkla mening är OSX Lion betydligt bättre än Windows 7. Kör det på 2 bärbara hemma och blir inte riktigt kompis med det.

En nackdel på vissa macar, HDMI saknas!!!!! :evil:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Mac vs Pc

Post by Bukfaçon »

Macanudo är för all del ingen dålig cigarr, men det klart, en petit-corona, oavsett märke, smakar alltid bäst! :smoking: :mrgreen: :ugeek: :galen:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Brutus
Et tu, Brute?
Posts: 357
Joined: Wed 17 Aug 2011, 22:18
Location: Bankeryd

Sv: Mac vs Pc

Post by Brutus »

Härelind wrote: Att mac är låst stämmer inte riktigt, du kan köra OSX, Linux, Ubuntu och gud bevare, Windows…

Den här diskussionen är lite som Havannor kontra ickekubaner, en smaksak. Enligt min enkla mening är OSX Lion betydligt bättre än Windows 7. Kör det på 2 bärbara hemma och blir inte riktigt kompis med det.

En nackdel på vissa macar, HDMI saknas!!!!! :evil:
Fast att köra något annat än OSX på en mac känns ju vansinnigt väl? Eller åtminstone lite onödigt dyrt iom att samma hårdvara i en pc är betydligt billigare, men design kan de på Apple dock. Där råder det ju ingen tvekan.

Jag personligen föredrar Windows alt. Linux, men det beror ju helt på vad man har för behov och budget.
I´m a rageoholic...I can´t live without rageohol.
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Mac vs Pc

Post by Härelind »

Det jag menar är att det är ju inte så låst om man kan köra de flesta OS på macar…

Mitt behov är att det ska vara smidigt, funka, slippa antivirus, snyggt och enkelt. Sen finns inte PowerCadd till pc så det är inget att välja på. Resterande, typ PS, ID etc finns ju oavsett OS.
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Hool
Hederssmålänning & Maduro madman
Posts: 171
Joined: Thu 10 Apr 2008, 22:25
Location: Göteborg

Sv: Mac vs Pc

Post by Hool »

Mac är anti rökare.. :meh: Röker du så ryker din garanti :)

Källa.. Forumtråd på 08bolmers =)
Redan Sh@l10?! :smoking:!
User avatar
Brutus
Et tu, Brute?
Posts: 357
Joined: Wed 17 Aug 2011, 22:18
Location: Bankeryd

Sv: Mac vs Pc

Post by Brutus »

Härelind wrote:Det jag menar är att det är ju inte så låst om man kan köra de flesta OS på macar…

Mitt behov är att det ska vara smidigt, funka, slippa antivirus, snyggt och enkelt. Sen finns inte PowerCadd till pc så det är inget att välja på. Resterande, typ PS, ID etc finns ju oavsett OS.

Hur är det med Paint?;)

Ska man bara slösurfa och slanga ner lite snusk och dyl så spelar det ju ingen som helst roll om man köper en pc eller mac i mitt tycke. Då tycker jag att man lika gärna kan köra linux (och lägga pengarna på något gott att röka istället).
I´m a rageoholic...I can´t live without rageohol.
elfort
Hederssmålänning
Posts: 163
Joined: Tue 14 Apr 2009, 17:55
Location: Skebobruk

Sv: Mac vs Pc

Post by elfort »

Jag bytte till Mac för ett drygt år sedan. Jag har svårt att se några nackdelar. Mycket bra batteriprestanda, tyst, sval, snabb, har aldrig kraschat, snygg, har startat om den kanske 3 ggr utan att den slöat till sig. Dyr förvisso men den har ett andrahandsvärde! :smoking:
Hellre en cigarr i munnen än tio i humidoren.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Mac vs Pc

Post by Daniel P »

Skillnader mellan Mac och PC tror jag redan dryftats. VIll passa på att poängtera skillnaden med att uppgradera hårddisken till SSD. Jag ser nämligen hårddisken som en stor flaskhals i "upplevd prestanda" sedan länge. Äntligen finns ett alternativ till hårddisk (SSD alltså) som inte kostar mer än en halv förmögenhet. 120 GB SSD av förslagsvis Kingston HyperX (som jag själv har bra erfarenhet av) är ett utmärkt alternativ. Windows 7 ryms, även en massa program - och just denna är snabb jämfört med andra "billigare" SSD. 2000:- kostar den, men tro mig - din dator kommer "överleva" långt längre utan upplevas "seg" efter ett tag med ett sådant sekundärminne istället för HDD. :fakta: :ugeek:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Mac vs Pc

Post by Thebelfry »

Bra att du poängterade det Daniel.. En SSD är för er som inte vet en Solid State drive, alltså inte mekanisk som en vanlig hårddisk och går alltså inte sönder av slitage.. Sedan är ju fördelarna med en SSD att dom har inbyggd trim funktion (iallafall i dom flesta nyare) vilket gör att den ''lagar'' lagringsplatserna av sig själv, medans en HDD är förbrukad och tappar prestanda när du väl fyllt den.. Sedan att den är flera hundra ggr snabbare och helt tyst kan man ju bara se som ett + i kanten :tummenupp:

Just two cents from a geek!


Sedan skall det nämnas att man alltid (om man kan) skall köra på Axyz förslag, helt klart bäst när det gäller prestanda och mest prisvärdhet! Sedan kan man hoppa över alla lysande Alien chassin med blåa lampor och annat spektakel..

/Adam som kör på PC med Chrome som webbläsare - surfa som en Mac, men spela som en riktig NOOB!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Mac vs Pc

Post by Bukfaçon »

Thebelfry wrote:Sedan kan man hoppa över alla lysande Alien chassin med blåa lampor och annat spektakel.
Gäller det även cigarrlådor & humidorer? Har en vision att jag sett något sådant.... ;)



:lmao:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Mac vs Pc

Post by Härelind »

Thebelfry wrote: /Adam som kör på PC med Chrome som webbläsare - surfa som en Mac, men spela som en riktig NOOB!
Chrome är googles webbläsare, Apples egen är Safari. ;)
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
axyz
El Cigarrist
Posts: 73
Joined: Sun 29 May 2011, 22:10
Location: Jönköping!

Sv: Mac vs Pc

Post by axyz »

Thebelfry wrote:Bra att du poängterade det Daniel.. En SSD är för er som inte vet en Solid State drive, alltså inte mekanisk som en vanlig hårddisk och går alltså inte sönder av slitage.. Sedan är ju fördelarna med en SSD att dom har inbyggd trim funktion (iallafall i dom flesta nyare) vilket gör att den ''lagar'' lagringsplatserna av sig själv, medans en HDD är förbrukad och tappar prestanda när du väl fyllt den.. Sedan att den är flera hundra ggr snabbare och helt tyst kan man ju bara se som ett + i kanten :tummenupp:

Just two cents from a geek!


Sedan skall det nämnas att man alltid (om man kan) skall köra på Axyz förslag, helt klart bäst när det gäller prestanda och mest prisvärdhet! Sedan kan man hoppa över alla lysande Alien chassin med blåa lampor och annat spektakel..

/Adam som kör på PC med Chrome som webbläsare - surfa som en Mac, men spela som en riktig NOOB!


Håller med dig fullt... Köpte nyligen en ny rigg.. dock ingen ssd då jag hade en usa att tänka på.... Sett till prestandan i min dator drar mina diskar ner min datorn som F**. Men blir nog att beställa 2 st OGC Vertex 3 snart och raida dessa för max prestanda....

Razzel när du köpt en dator får du gärna meddela oss om vad du köpte!
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Mac vs Pc

Post by Thebelfry »

Bukfaçon wrote:
Thebelfry wrote:Sedan kan man hoppa över alla lysande Alien chassin med blåa lampor och annat spektakel.
Gäller det även cigarrlådor & humidorer? Har en vision att jag sett något sådant.... ;)



:lmao:
Inga kommentarer :vissla-oskyldigt:
Härelind wrote:
Thebelfry wrote: /Adam som kör på PC med Chrome som webbläsare - surfa som en Mac, men spela som en riktig NOOB!
Chrome är googles webbläsare, Apples egen är Safari. ;)
Jo men Chrome upplevs lika enkelt och säkert som att surfa på en Mac, det var min poäng!
Thebelfry
Hederssmålänning
Posts: 96
Joined: Sat 20 Mar 2010, 22:47

Sv: Mac vs Pc

Post by Thebelfry »

axyz wrote:
Thebelfry wrote:bla bla bla!


Håller med dig fullt... Köpte nyligen en ny rigg.. dock ingen ssd då jag hade en usa att tänka på.... Sett till prestandan i min dator drar mina diskar ner min datorn som F**. Men blir nog att beställa 2 st OGC Vertex 3 snart och raida dessa för max prestanda....

Razzel när du köpt en dator får du gärna meddela oss om vad du köpte!
OGC Vertex 3 är alldeles för onödigt dyra, mycket mera prisvärt att köra på Corsair Force GT 120 GB eller Crucial M4 128 GB, men det är en god tanke.. :tummenupp:

En annan tanke med OGC är att två stycken troligtvis inte får plats.. Speciellt inte om kör SLI, sedan tyckte jag läst någonstans att du tappar prestanda då PCIexp. klockar ner sig själva till 4x om du kör på alla slots..
Post Reply