Från garage till lounge

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Sv: Från garage till lounge

Post by ktz »

Daniel P wrote:
ktz wrote:Han menade på att man generellt räknar på att 6-KW skall kunna värma upp ett hus, och då borde denna fläkten klara garaget.
I ditt rökrum har du mer ventilation än i ett hus förhoppningsvis, annars blir det snart rökigt... Och det är växlingen som kostar kW, inte volymen.
Själv använder jag t.ex. 3½ KW på balkongen vintertid när jag sitter själv på balkongen (-20 grader) som referens. Nu när det är 14 grader ute så använder jag 1 kW... (men hade nog räckt med 0,5kW nu iofs).
Men din balkong är inglasad? Glas = sämsta isoleringsmaterial.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Från garage till lounge

Post by Daniel P »

Ja, det är inglasat. Men marginell skillnad ändå eftersom det ändå är en massa luft som ska bytas och därmed värmas upp.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Sv: Från garage till lounge

Post by ktz »

Borde ju vara mer än marginell skillnad. Då den luft jag värmer upp i garaget behålls ju i garaget - tills fläkten puttar ut den. Samma gäller hos dig, fastän glas är mycket dåligt som isolering, då har du dessutom ett kontinuerligt utbyte via en relativt stor yta. Hur mycket det skiljer sig i realiteten kan jag inte svara på. Jag får helt enkelt prova med en fläkt, och se hur väl den fungerar. Har ju förmånen att testa grannen 3-kilowattsfläkt. Har också inhandlat vinrött fejk-silkestyg, 14m x 115cm! Detta skall fylla två funktioner, dels estetiskt för att få en mindre industriell känsla i loungen, och dels som Niclas skrev, kan fungera som en luftsluss. När man öppnar porten, så går troligtvis inte lika mycket uppvärmd luft till spillo. Återkommer ang detta :)
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Från garage till lounge

Post by Härelind »

Kan bara meddela att jag kör ett svart, tjockt sammetstyg som lite "vägg" mellan garageport och puffdel. I mitt fall funkar den den inte det minsta som barriär mot kalluft när folk pissar! Däremot är den utmärkt mot insyn när folk går förbi och glor! :shock:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Sv: Från garage till lounge

Post by ktz »

Härelind wrote:Kan bara meddela att jag kör ett svart, tjockt sammetstyg som lite "vägg" mellan garageport och puffdel. I mitt fall funkar den den inte det minsta som barriär mot kalluft när folk pissar! Däremot är den utmärkt mot insyn när folk går förbi och glor! :shock:
Fair enough. Skydd mot insyn och estetiskt, räcker även det!
Jarlan76
Klubbmedlem
Posts: 28
Joined: Wed 16 May 2012, 14:32

Re: Från garage till lounge

Post by Jarlan76 »

Man kan ju ha någon mindre kupéfläkt som jobbar mellan "tyget" och porten. Då blir det en luftsluss
Kuba2011
Klubbmedlem
Posts: 11
Joined: Thu 21 Jul 2011, 14:55

Sv: Från garage till lounge

Post by Kuba2011 »

Ser riktigt trevligt ut :smoking: :smoking:
Tror nog att det går åt en hyfsat kraftig fläkt i ditt garage om det är 40 m2 och oisolerat?
Jag puffar i min friggebod vintertid, den är bara 10 m2 och oisolerad, har en vanlig byggfläkt på 9 kW för att värma där, om det är 10-15 minusgrader får jag gå ut ca 1 timme innan och starta fläkten för att komma upp i lagom temp, nu är den ju ganska otät iofs :puff: :puff:

//Fredrik
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Sv: Från garage till lounge

Post by ktz »

Jag har nu fått in en 5 kW-fläkt i garaget och har inte riktigt prova den "på riktigt" ännu. Har ju puffat en hel i garaget nu, och måste säga att jag är riktigt nöjd över beslutet att faktiskt lägga dessa ca 2000kr (!!!) och inreda till en lounge. Jag har nu tack vare loungen frälst tre kompisar till att bli månatliga puffare i min lounge! Problemet med ventilationen kvarstår dock, och jag har ännu inte kommit på hur det skall lösas. Men vid något tillfälle vill jag gärna bjuda in SMCS, så kan ni säkert bidra med många idéer :)
Det har tillkommit lite ateraljer i loungen som jag ännu inte hunnit fota och skriva dit, i första inlägget. Men skall försöka göra det vid något tillfälle.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Från garage till lounge

Post by Ouch »

Ventilation är i princip enkelt om du vill att röken skall försvinna medan du röker. Du måste blåsa ut en massa luft ur rummet samtidigt som du släpper in minst lika mycket luft in i rummet.

Det som är besvärligt är hur luften är beskaffad som du tar in i rummet. Vintertid är den ju rätt kall...

Det finns några hyggligt klara alternativ:

-Värm den ingående luften alternativt hämta den inifrån huset. Varmt och gott och en bra luftväxling...

-Öppna fönstren/ytterdörren/garagedörren lite lagom mycket när du röker så att du får lika mycket inluft som fläkten drar ut. Kallt och jävligt när temperaturen är under -10° men röken försvinner.

-Låt fläkten göra ett suboptimalt jobb genom att strypa inluften något. Det blir mindre rökigt än utan fläkt, men man kan alltid brutalventilera efteråt.

-Rök utan fläkt. Det blir rätt dimmigt men efter rökningen kan man brutalventilera en stund. Det kommer att behövas...

Det är endast det första alternativet som ger en relativt rökfri OCH behaglig atmosfär i rökrummet. Allt annat blir kompromisser. Med tanke på vad jag skulle behöva investera för att uppnå det första alternativet så nöjer jag mig med att öppna fönstren och köra fläkt när jag röker i mitt rökrum. Man får klä sig vettigt så fungerar det! :D :D
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Re: Från garage till lounge

Post by ktz »

Mycket kloka alternativ, tack Ouch. Garageporten är inte jättetät, och finns ett ventilationshål här och där.. Men jag inbillar mig att genom att ha en paxfläkt modell större (för att få ut luft) och min 5kW-fläkt, så kan det bli ganska bra. Helt optimalt lär det sällan bli, men dugligt. Vill ju helst inte frysa iaf. Jag har en liten "tankeplan" att jag skall ha någon form av rör till denna "utfläkt", som då fångar upp den rök som lägger sig vid taket... (Dessvärre då även varmluft)...

Hmmm.. Har varit på 70-årskalas nu (min pappa) så vet inte om mitt inlägg håller någon röd tråd. (God dricka).

Bästa vore ju helt klart att bjuda in alla dessa kloka forumfolk, så får vi puffa och helt enkelt erfara miljön och komma på kloka sätt att göra den bättre. :)

Nog fumlat. Tack ouch. Hej.!
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Sv: Från garage till lounge

Post by ktz »

För den som vill ta en titt (och puff) på min lounge, är välkommen till mig imorgon (lördag) kväll. Det finns sällskap, soffor och sprit för den som behagar. För den som vill, skicka ett PM så skickar jag adressen.
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Sv: Från garage till lounge

Post by ktz »

Hej alla smålänningspuffare. Jag har nu provat att köra min byggfläkt på 5 kW vid ett tillfällen. Summa summarum: Den kan värma upp garaget, förutsatt att den får stå på full effekt i cirka 10 timmar. Det är rätt lång tid, och framför allt är det kostsamt. Är nu inne på att installera en luftvärmepump istället. En större inköpskostnad, men driften är ju betydligt billigare. Är det någon som har erfarenhet av luftvärmepump i såna här sammanhang? En fördel är ju också att man får "2-in-1", man får in fräsch luft, och dessutom uppvärmd. Då behövs "endast" en fläkt för att få UT rökluften.
Tacksam för era erfarenhet och tankar!

Ps. Om det är någon som har hörnsoffa/soffor/fotöljer i samma stil som mina befintliga soffor (se bilder i första trådinlägget) så är jag en intressent! Tänker utöka loungen så man får plats >12 st!!
Snart: Smålands mittpunkt! :)

/Gustav
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Från garage till lounge

Post by Daniel P »

ktz wrote:Är nu inne på att installera en luftvärmepump istället. En större inköpskostnad, men driften är ju betydligt billigare. Är det någon som har erfarenhet av luftvärmepump i såna här sammanhang? En fördel är ju också att man får "2-in-1", man får in fräsch luft, och dessutom uppvärmd. Då behövs "endast" en fläkt för att få UT rökluften.
"man får in fräsch luft, och dessutom uppvärmd". Hur menar du nu? Den värmer väl bara befintlig luft, eller tar den uteluft som den värmer och skickar in?
ktz wrote:Jag har nu provat att köra min byggfläkt på 5 kW vid ett tillfällen. Summa summarum: Den kan värma upp garaget, förutsatt att den får stå på full effekt i cirka 10 timmar. Det är rätt lång tid, och framför allt är det kostsamt.
Jobbigt, tyder på att det är mycket energi som behöver byggas upp. 5kW borde räcka gott kan man tycka, att det tar tid tyder på antingen dålig isolering eller ett jättestor volym som ska värmas.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Sv: Från garage till lounge

Post by ktz »

Daniel P wrote:"man får in fräsch luft, och dessutom uppvärmd". Hur menar du nu? Den värmer väl bara befintlig luft, eller tar den uteluft som den värmer och skickar in?
Den tar luft utifrån, värmer upp, och skickar in. Försäljaren menar att man dessutom kan värma upp ett hus från noll till 20 grader, på 2-3 timmar. Luftvärmepump går dessutom på 220v. Många fördelar! Nackdelen förstås startkostnaden.
Daniel P wrote:Jobbigt, tyder på att det är mycket energi som behöver byggas upp. 5kW borde räcka gott kan man tycka, att det tar tid tyder på antingen dålig isolering eller ett jättestor volym som ska värmas.
Blev verkligen förvånad när det tog sådan tid att värma upp. Är inne på att försöka isolera taket ytterligare, men tveksamt om det skall behövas egentligen. Garageportarna är inte jättetäta heller. Men det är ju en stor yta, cirka 150 m3 !

Daniel, du får ju helt enkelt komma och puffa, så får du se! :)
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Från garage till lounge

Post by Daniel P »

ktz wrote:
Daniel P wrote:Daniel, du får ju helt enkelt komma och puffa, så får du se! :)
Det är helt klart på listan. Ska bli kul, men tyvärr kan det dröja ett tag då jag har för mycket som upptar min tankekraft och fritid en period framöver. Men gärna framåt januari eller nåt. Vore roligt om du ville styra någon typ av herf senare så kanske vi blir fler som kan komma loss vetja.

Jag menar, 150 kvm innebär ju kort sagt att det nog finns möjlighet att få plats med fler än på min balkong (var rekordet 9 eller 11 pers på ca 6 kvm? Senaste SH@L alltså).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Re: Från garage till lounge

Post by ktz »

Absolut. Att vara herf-värd står på 2-do-listan. Därav soffköp bl.a. Jag har själv inte heller möjlighet för herf i dagsläget, ligger i separation just nu.
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Sv: Från garage till lounge

Post by ktz »

Daniel P wrote:Jag menar, 150 kvm innebär ju kort sagt att det nog finns möjlighet att få plats med fler än på min balkong (var rekordet 9 eller 11 pers på ca 6 kvm? Senaste SH@L alltså).
150 kubikmeter, inte kvadratmeter :poke:
Med risk för att låta lite överdrivet pampig, men imorgon är det "Grand Opening" of le Lounge. Har möblerat om, donat, fixat nya möbler. Öppet hus-herf nyårsafton kl 16. Kom förbi och ta en puff! Jarlan kommer, samt ytterligare två personer (som inte är reggade här).

Kommer lägga upp nya bilder snart!
User avatar
Martin CCR
Hederssmålänning
Posts: 140
Joined: Mon 27 Jun 2011, 06:39

Re: Från garage till lounge

Post by Martin CCR »

Hade ni trevligt? Några bilder? :-)


Med vänlig hälsning,

Martin CCR
User avatar
ktz
Klubbmedlem
Posts: 124
Joined: Sun 14 Aug 2011, 23:26
Location: Växjö

Re: Från garage till lounge

Post by ktz »

Image
sunken
Klubbmedlem
Posts: 2
Joined: Fri 14 Jun 2013, 20:59
Location: Oskarshamn

Sv: Från garage till lounge

Post by sunken »

Vafan är det jag ser! har du lagt upp bild på mig här utan mitt tillstånd din jävel :D
Grymt minnesvärd kväll samt att inte glömma grillningen innan och den sista ölen man inte skulle druckit.. även nu 7 månader senare:)
Mer lounge till folket gus:)
Post Reply