RyJ (Cuba) Churchill Reserva Cosecha 2008 "Gran Reserva"

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

RyJ (Cuba) Churchill Reserva Cosecha 2008 "Gran Reserva"

Post by Daniel P »

Romeo y Julieta (Cuba) Churchill Reserva Cosecha 2008 (Julieta No.2). "Grand Reserva"

En gåva till darttävlingen på SH@L#6 av Simpan genom ett indirekt köp av Ralph på cubano.se. Fantastiskt snyggt av Simpan att bidra på detta sätt när han själv trots allt ändå inte kunde komma - och det hade jag sagt så klart ÄVEN om jag själv inte vunnit denna cigarr så klart. Här är mina kommentarer och betyg, det är det minsta jag kan göra för att hylla Simpan och cigarren. Stort tack Simpan :!: :buga:
Romeo y Julieta (Cuba) Churchill Reserva Cosecha 2008 (Julieta No.2). Grand Reserva - 01.jpg
Romeo y Julieta (Cuba) Churchill Reserva Cosecha 2008 (Julieta No.2). Grand Reserva - 01.jpg (169.47 KiB) Viewed 4426 times
Röktid:
1h50-2h10m

Kommentarer:
Första puffen ger direkt en tydlig smak av kakao och läder, liksom lite smör och ljust bröd. Wow! Det märks att den är vällagrad på så sätt att ingen del av cigarrens tobak innehåller antydan om ammoniak, tvärtom så finns det vällagrade toner och ÄNDÅ en liten del styrka kvar. Underbart gott. Slätt och fint täckblad (vilket tyder på att täckbladet knappast är sungrown), men ger ifrån sig en härlig chokladig sötma. Styrkan är svag och kroppen är medel, en mycket intressant och trevlig kombination som också tyder på relativt lång lagring. En återkommande smörighet sätter den i ett speciellt fack som faktiskt gör den väldigt speciell i smak (vilket jag är svårtövertygad om bara för att det är snyga gördlar generellt...). Har bara puffat en cm i asklängd hittills, så lugnar mig lite och fortsätter fokusera på cigarren några minuter.
Spontant en stund senare så tycker jag fortfarande cigarren är helt fantiskt god, även att den inte förändrat sig sig något nämnvärt. Påminner faktiskt (iaf när jag tänker på det) med Cohiba Grand Reserva som MK bjöd mig på direkt ur lådan för några år sedan. Mao väldigt högt betyg; bara massor av goda smaker i den nästan "omöjliga" kombinationen med låg nikotinstyrka.
Brandkvalitén är utmärkt, för att inte säga perkekt. Sällan jag får så pass perfekta glödkoner när jag askar.
Andra tredjedelen, dvs runt halv cigarren totalt sett, så är smakerna fokuserade just runt kakao, och har utvecklats mot wienernougat och en aning vitpeppar samt lite syrlighet som i citrusskal och sälta (om än väldigt vagt). Läder, som urprungligen nämdes är väldigt närvarande, vilket jag verkligen gillar. Jordigheten görs sig tydlig nu, liksom liiite russin och massor med nötter.
Sista tredjedelen ger också massor med nötter, men även en liten nyans av vitpeppar och mörk choklad som jag inte känt tidigare.

Betyg:
Stort plus för förhållandet mellan kropp och styrka (skiljde verkligen mycket) och komplexitet. Jag ger den denna cigarr en solklart 9 av 10 möjliga, en mycket trevlig upplevelse.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Re: RyJ (Cuba) Churchill Reserva Cosecha 2008 "Gran Reserva"

Post by Magnus (Gävle) »

Kul recension och grattis till ett så bra exemplar Daniel. Vi splittade en låda på en grillherf förra sommaren. Tre var överfyllda. En (styxers) totalpluggad och helt orökbar. Katastrof när man betalar så mycket för pianolackade lådor, beslag och hundratals gördlar att man inte lägger mer tid på att rulla bra konstruerade cigarrer.


Magnus (Gävle)
Bockbrännarbolmers
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Post Reply