Kuba

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Kuba2011
Klubbmedlem
Posts: 11
Joined: Thu 21 Jul 2011, 14:55

Kuba

Post by Kuba2011 »

Är på Kuba just nu, efter en mycket trevlig vecka på Parque central i Havanna så försöker jag uthärda en vecka i Varadero (som är precis som en sämre variant av kanarieholmarna)
Jo det är iaf varmt och skönt, men ångrar lite att jag inte tog två veckor i Havanna i stället...
Var på Kuba för 5 år sedan och kan rapportera att det till min glädje faktiskt inte förändrats någonting här...
Sitter med en RASCC och en HC 7 anos, inte helt fel faktiskt

Mvh
Fredrik
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Kuba

Post by Daniel P »

Låter härligt!

Varadero ser härligt ut på bilderna på Google Maps. Precis motsatsen till vädret här (1 dm snö, ihållande snöande och minusgrader). Om du är där eller i Havanna spelar nog kvitta för stunden när cigarrerna du nämner sällskapar kan jag tänka mig - men kulturellt intressantare kanske i Havanna.

Kan tänka mig att Parque central i Havanna med dess palmer är en härlig upplevelse också. Ett stort mått avund härifrån får du :smoking:

Puff puff! :smoking:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Kuba2011
Klubbmedlem
Posts: 11
Joined: Thu 21 Jul 2011, 14:55

Re: Kuba

Post by Kuba2011 »

Det som är lite trist är att jag hittar inga cigarrer utöver "standardsortimentet", är ju så att det är lättare att hitta ett större sortiment i Sverige, konstigt kan jag tycka, har kanske inte varit på rätt ställen...

Jag puffar vidare:-)
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Kuba

Post by Daniel P »

Håller med dig om att vi har bra tillgång till utbud hemifrån Sverige via våra svenska återförsäljare och Internet som komplement, det är lyxigt utifrån ett perspektiv på ett hotell i Havanna kan jag tänka mig... ironiskt men lite sanning i det. :hamra-i-huvudet:

Jag har aldrig varit på Kuba, men La Casa de la Habana har kanske bara standardutbud generellt, det är trots allt mest turister på plats - men fråga i en LCDH om de har specialare (edicíon limitada) eller vintage (om du är villig att betala lite extra, men just äldre boxkoder är inte säkert de tar extra betalt för, så gräv gärna lite... :cool2: -06 och -07 är riktigt fina årgångar om du frågar mig - de betyder lite extra smakmässigt enligt min erfarenhet. ...så kanske du hittar antingen äldre boxkoder på standardsortiment eller bli dirigerad till en butik som har det där lilla extra (eller en sådan där butik där personalen har lite extra intresse och kan hjälpa oss riktiga entusiaster att finna guldkorn).
Men som vanligt: Ignorerar turistfällorna som gatuförsäljare - La Casa de la Habano är enda riktiga återförsäljarna från fabrikernas riktiga utgåvor (och även på LCDH har jag hört myter/rykten om att det förekommer fejklådor - så var liiite observant iaf). För oss är en låda cigarrer generellt dyr, men för en kubansk invånare motsvarar en låda ofta mer än en månadslön - så du är med på att det är big business för dem på riktigt.

Har du hittat någon god rom förresten? :cheers:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Kuba2011
Klubbmedlem
Posts: 11
Joined: Thu 21 Jul 2011, 14:55

Re: Kuba

Post by Kuba2011 »

Är som sagt i Varadero nu, där är utbudet ännu sämre än i Havanna, det ligger ett köpcenter bredvid hotellet som har en butik med rätt stor walk-in humidor, köpte lite Saint Luis Rey där som var riktigt goda, de är annars ganska sällsynta på Kuba. Dricker mest Havanna Club 7 anos, den är iofs lite spritig men samtidigt mild, jag gillar den, har även provat den 15 åriga, och den är kanske lite rundare i smaken men ingen stor skillnad.
I Havanna var jag inne på Partagas fabriken som var stängd, köpte en 5-pack Cohiba lanceros av en vakt som hade ett litet lager i en skrubb, de såg vid en snabb blick ut som äkta vara, betalade säkert för mycket 60 cuc, de visade sig givetvis vara fake när jag satte mig på Inglaterras uteservering och puffade på...
Sitter nu med en dubbel expresso och en RASCC i morronsolen, inte helt fel.

Hälsningar
Fredrik E
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Kuba

Post by Daniel P »

Jo, tyvärr är handeln med fejks en stor business på Kuba (en såld fejklåda motsvarar minst en månadslön i profit för den enskilde säljaren), så det du köpte vara garanterat fake. Inte säkert dåliga på något sätt - men basera inte din uppskattning av kubanska cigarrer på dem, vad de innehåller eller hur de är gjorda har lite att göra med riktiga cigarrer sålda genom de korrekta återförsäljarna.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Kuba2011
Klubbmedlem
Posts: 11
Joined: Thu 21 Jul 2011, 14:55

Re: Kuba

Post by Kuba2011 »

Jo så är det ju, jag var medveten om att det med stor sannolikhet skulle vara fake, men tyckte de såg så pass välgjorda ut att jag chansade, skrev fel förut, betalade 30 cuc, dvs ca 250kr.
Efter att ha pratat med en taxichaufför fick jag reda på att en normal månadslön är ca 25 cuc, enhögavlönad har ca 50 cuc, att köpa en gammal sliten amerikanare cab kostar ca 40.000 cuc en ohygglig summa för en kuban, ibland kan man faktiskt unna dom att dom lyckas lura en och annan turist som mig...
Har bara köpt cigarrer på tillförlitliga ställen som LCDH efter det.
image.jpeg
image.jpeg (118.08 KiB) Viewed 11445 times
På Inglaterras uteservering
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Kuba

Post by Ouch »

Jätteroligt med ett reportage från en Kubaresa! Det är 8 år sedan jag besökte ön...oj vad tiden går! Så det finns inget att fynda i cigarrväg längre? När jag var där kunde man hitta ganska mycket intressanta och ovanliga lådor så det var mest ekonomin och utrymmet i resväskorna som begränsade inköpen av fina lådor.
Varadero låter ungefär som jag trodde det skulle vara. :roll:
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Kuba

Post by hebbe72 »

Håller med Ouch att det är kul att du postar erfarenheter från Kuba på forumet. Wish I was there...
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Kuba

Post by Ouch »

Jag har nästan övertyget frun om att åka till Kuba! :dansar: Får väl se när det händer, kanske om ett par år!
Post Reply