Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Ouch »

De som känner mig vet att många av de cigarrer jag tycker bäst om har gått ur produktion i Kuba. Vad har ni för tips på goda grejer ur det nuvarande sortimentet? Det skulle vara kul att få lite tips. Var beredd att bli korsförhörd, haha! Jag är gnällig när det gäller cigarrer och jäkligt konservativ där... :smoking:
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by hebbe72 »

Jo jag tackar. Att ge Magistern råd om cigarrer. Lättare sagt än gjort :meh2:

PL PC är en av de mest prisvärda cigarrerna på marknaden idag. Leverar alltid stabilt och dessutom älskar jag gräddkolan i Por Larranaga. Att de dessutom levereras i 50-cab gör inte saken sämre. Dock bör de ligga till sig nåt år eller två. De få jag rökt från -15 är fortfarande lite spretiga i smaken. Behöver helt enkelt mogna en smula, men när de väl gjort det så är det toppbetyg :tumme-upp: .

Jag skulle ge dem 92-93 i betyg vilket inte är dåligt för en "vardagscigarr"
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Ouch »

Du vet nog mer än de flesta om kubaner, Hebbe! PL Petit coronas är ett bra tips och jag har köpt in dem till Whiskyklubbens humidor. De har varit uppskattade där och jag gillar dem också. Fler tips, companero?
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by hebbe72 »

Ska vi prata premiumsortimen så är Partagas Seleccion Privada en blivande hit. Köpte en låda i somras och har rökt en som jag recenserade på FOH.

Den smakar allaredan klassisk Partagas (innan blendskiftet). De har hittat helt rätt med blenden.

Märks på den att den har fantastisk lagringspotential. Betyg just nu 94 men om tre år är den lätt uppe i 96-97 och kommer att bli bättre.

Har lovat mig själv att ta en varje sommar så det kommer bli spännande att se utvecklingen på den de närmaste 10 åren.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Ouch »

Jag har bara rökt en av de nya Seleccion Privada men jag håller helt och hållet med dig. Den var jäkligt bra, faktiskt den godaste färsking jag rökt på år och dag, och vore det inte för priset så skulle jag fylla humidoren med dem! Bra tips! Fler? :dansar:
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by hebbe72 »

Ja priset talar helt klart emot dem. Du får en 50-cab PLPC för nästan samma pengar som en 10-låda sel privada.

Åter till vardagscigarrerna vill jag slå ett slag för La Gloria Cubana MdO #4.

Älskar långsmala cigarrer och denna brukar aldrig svika mig. Mediumstark men ändå komplex i smakerna packad med torkad frukt och en antydan till syrlighet.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Ouch »

Jag har själv ett tips av det dyrare slaget. Köp Cohiba Lanceros för pengarna! Om man orkar låta dem ligga några år, säg uppåt tio år, så är de oslagbara enligt min mening!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Daniel P »

Partagas Serie D No.4 säger jag då. Ett "modernt" format som jag vet Ouch tittar lite med tveksam blick på då de är lite tjockare än optimalt. Men räds icke, de leverar. Lagringspotensial har jag inte funderat över - de är goda nu och då puffar jag på dem.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by hebbe72 »

Men smakar de verkligen Partagas?

Det har varit min stora skräck inför dessa nymodigheter. Litar på dig när du säger att de är goda, men smakar de inte som jag förväntar mig att en Partagas ska smaka så skulle jag ändå bli besviken. Gillar ju syran i "originalblenden".
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Ouch »

hebbe72 wrote:Men smakar de verkligen Partagas?

Det har varit min stora skräck inför dessa nymodigheter. Litar på dig när du säger att de är goda, men smakar de inte som jag förväntar mig att en Partagas ska smaka så skulle jag ändå bli besviken. Gillar ju syran i "originalblenden".
Men Daniel pratar ju om D4:an, inte om någon av de nya abnormiterna som är tjockare än en arm...
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Daniel P »

Vet vad du menar, och tror dessa är lite mindre av den syran skulle jag säga.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by hebbe72 »

Ouch wrote:
hebbe72 wrote:Men smakar de verkligen Partagas?

Det har varit min stora skräck inför dessa nymodigheter. Litar på dig när du säger att de är goda, men smakar de inte som jag förväntar mig att en Partagas ska smaka så skulle jag ändå bli besviken. Gillar ju syran i "originalblenden".
Men Daniel pratar ju om D4:an, inte om någon av de nya abnormiterna som är tjockare än en arm...
I stand corrected :buga: . D4 kan nog inte klassas som en nymodighet. Får väl helt enkelt test och se om den faller innanför ramen för vad jag anser att en Partagas ska smaka som.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Ouch »

Jag har tyvärr inga D4 för tillfället annars hade jag tagit med till herfen. Men det finns ju annat att röka...

Vad tycker ni om Montecristo? Jag är svag för Especial No.1 men de är ju också dyyyra
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Daniel P »

I allmänhet blev jag imponerad av deras vanliga fyror för ett tag sedan, det är de enda ur Montecristos sortiment jag provat på länge nu. Köpte först dem i 5x5-pack (dvs i pappkartong) och blev besviken. Så jag köpte en dressbox istället. OJ vilken skillnad. Wow! Hahaha. Där lärde jag mig något grundläggande iaf, att lagring i pappkartong inte gör något positivt för cigarren.
Har ett par Partagas Serie D No.4 från 2012 jag tar med på SH@L#8 till dig er, de måste ni testa :smoking:

Passar på att varna för Hoyo de Monterrey Edición Limitada 2007 om ni inte redan noterat det: De är som rullade av grövre grenar. Smaken är bra (ingen jättehöjdare, men helt okej), men de spricker nästan alltid när man snoppar dem och håller inte alls någon bra kvalitet konstruktionsmässigt.

För att sammanfatta i övrigt så är förutom Partagas Serie D No.4 som jag nämnt följande som dykt upp:
  • • Partagas Seleccion Privada (lagringspotensial)
    • Por Larrañaga Petit Corona
    • Cohiba Lanceros (lagras gärna 10 år...)
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Daniel P »

Tackar för tipsen och beställde just en omgång (PLPC avvaktar jag dock med).
Enligt återförsäljarens lista i detta fallet ska Partagas Seleccion Privada ha boxkod EML SEP14, och Cohiba Lanceros MUO ABR14.
Jag återkommer 2026 när jag kan börja puffa några av dem :skoldpadda: , ... hehe... bara skojar. De kommer testas tämligen omgående - jag har stor tilltro till relativt nyproducerade utgåvor från Kuba :nickar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by hebbe72 »

Du lär inte bli besviken på Seleccion Privada. Fantastisk cigarr. Kollade min låda och har boxkod OPG DIC14 men det säger ju inte så mycket nu för tiden mer än att de är tillverkade i slutet på 2014...

Den tiden är förbi när vanliga dödliga kan jaga boxkoder från specifika fabriker.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Ouch »

Det kallar jag dådkraft, Daniel! :tummenupp:

Om jag får komma med lite input om provrökning så avvakta längre med Lanceros. Jag rökte Privadas färska och det var gott, men Lanceros tar längre tid på sig innan de vaknar.
Snutti
Blivande hederssmålänning
Posts: 44
Joined: Tue 08 Mar 2016, 16:40
Location: Stockholm

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by Snutti »

Har beställt en 50 cab PLPC! Min första utlandsbeställning... spännande :)

Blev också så pass nyfiken på Partagas Seleccion Privada att jag var tvungen att lägga en beställning på 1 st pinne från en svensk handlare :smoking:

Med vänlig hälsning/S
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by hebbe72 »

Ja Seleccion privada är ju inte billiga dirket. Jag är inte den som normalt sett faller för bling-bling, extra gördlar och LE, men de här är faktiskt värda sina pengar anser jag. Nu har jag bara en 10-låda hemma, budgeten tillät inte mer, men jag ångrar definitivt inte det köpet.

Har lovat mig själv dyrt och heligt att det bara ska rökas en varje sommar så att jag kan ge dem en ärlig chans att utvecklas.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Re: Kubanska cigarrer i produktion som är värda att röka?

Post by kent »

En billig pinne som jag tycker är jävligt bra är Partagas Aristocrats. Köpte några lådor. Men dom går åt fort. :-)
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
Post Reply