Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Post by Ouch »

Jag har en liten egenhet. När jag snoppat en cigarr och tycker den är för trög så lägger jag den åt sidan och snoppar en ny. Ibland snoppar jag en ny igen och en ny igen... :shock:

Med tiden har jag ett helt litet förråd, ja vi snackar hundratals cigarrer, som bara ligger där i lådor och cabbar. Men jag har en plan! :salut:

Jag tänker mig att jag en dag när andan faller på ska rulla om cigarrerna så att de blir rökbara! Det är ju för tusan en massa finfina garrar som annars aldrig blir rökta. Det vore ett helgerån att slänga dem eller att försöka röka dem när de har dåligt drag! Det blir aldrig gott.

Hur gör ni med sådana cigarrer? Det finns kanske någon som har provat att rulla om cigarrer på nytt för att rädda dem? Jag är mycket nyfiken på om så är fallet och det vore kul om någon ville göra samma experiment. What say you?
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Post by Daniel P »

Jag träffar nästan aldrig på dessa tighta cigarrer, så jag är väl Alexander Lukas i tur där.
De få gånger det hänt har jag tagit ett borr och borrat ur lite tobak och masserat lite. Brukar sällan bli någon framgång å andra sidan...

Intressant experiment Ouch, även om det bara är på tankestadiet ännu. Jag har aldrig rullat någon cigarr. Har du tänkt att skära täck- och ombladet längs med cigarren - kanske på två sidor för att "släppa på trycket" och sedan komplettera med nytt täckblad runt?
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Post by hebbe72 »

Låter för avancerat för mig, men blir ett intressant experiment att följa.

Själv funderar jag på att på något sätt finfördela cigarrerna och köra tobaken i pipan. Någon som har provat den varianten?
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Post by Daniel P »

Intressant lösning. Aldrig provat, kanske både för att jag inte springer på dessa pluggade cigarrer så ofta och för att jag är rädd för att bli träffad av blixten om jag börjar skära i en cigarr ;)
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Post by Ouch »

Nej, skärs i dem är det inte tal om. Jag ser framför mig en process där de först fuktas upp rejält för att sedan demonteras lager för lager. Sedan är det väl upp till min rullningsskicklighet... :did-i-say-that:

Antagligen förloras lite material i processen, och en ny period av stabilisering kommer säkert att krävas innan de är rökbara. Men vinsten!

Vad tror ni? Skulle det kunna göras?
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Post by hebbe72 »

Som sagt, lite för avancerat för mig. Har dessutom inte det behovet. Har väl i runda slängar 10 pluggade som ligger och skräpar i en låda. Har helt enkelt varit för snål för att slänga dem. Men ska testa pip-varianten snart för att se om det går.

Gällande omrullning så måste man nog framför allt ha styr på återfuktningen. Det är ju en del lim som måste lösas up, och sedan ska inlaga och omblad kunna hanteras utan att de går sönder samtidigt som de troligen inte får bli allt för blöta. Men det kanske låter sig göras. Har aldrig rullat en cigarr i hela mitt liv.

Frågan är nog hur det kommer att smaka med t ex en Partagas som blivit omrullad med ett Connecticut täckblad. :funderar:
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Post by Ouch »

Vet inte ens om jag har ett sånt täckblad...
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Post by hebbe72 »

Du menar att du skulle återvinna befintliga täckblad? Knepigt

Finns ju täckblad att köpa annars, men så klart inte från Vuelta Abajo.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Post by Ouch »

Jo, återvinna av alla bladen är målet. Jag vill få dem bra rullade så de kan ge ifrån sig alla de kvaliteter som en väl rullad cigarr har! Detta låter som en programförklaring, en devis inför framtida torcedormödor!
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Post by hebbe72 »

Ja resultatet av det experimentet ser iallafall jag fram emot :tummenupp:

Tror det blir kenpigt. Har aldrig hört talas om att någon gett sig på det. Men som ordspråket säger: De blyga pojkarna får aldrig kyssa de vackra flickorna / Hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge :fakta:
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Vad gör ni med era tighta cigarrer?

Post by Ouch »

Friskt vågat, halva inne, som vi brukar säga uppe i de östgötska vildmarkerna!

Jag är inte så säker på att teet är det svåraste momentet att ta isär dem med intakta löv. Min misstanke är att jag inledningsvis stupar på själva omrullningen. Men övning ger färdighet, sägs det ju, och jag har många cigarrer att öva på... :headbang:
Post Reply