Nästan Kuba

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Nästan Kuba

Post by Ouch »

Om nu cigarrer från Centralamerika är så bra, varför görs så många kopior av kubanska brands, specialutgåvor och dylikt?
Borde inte en bra vara stå på egna ben?
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Nästan Kuba

Post by Daniel P »

Gratis marknadsföring och folks tilltro till märken.

I övrigt tycker jag många står sig bra. CAO har en del intressant bl.a. Att försöka sälja in smakerna från övriga delen av latinamerika till dig tror jag vore som att försöka sälja en Volvo till mig. Will. Not. Happen. :nekar:
Vad tycker du förresten om Opus X? Iaf jämförbar på sätt och vis då det är en puro.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Nästan Kuba

Post by hebbe72 »

Ouch wrote:Om nu cigarrer från Centralamerika är så bra, varför görs så många kopior av kubanska brands, specialutgåvor och dylikt?
Borde inte en bra vara stå på egna ben?
Har till stor del att göra med att flera cigarrproducenter flydde ön efter revolutionen. De tog sina namn-rättigheter med sig och startade upp produktion på fastlandet. Den nya regimen fortsatte att producera eftersom företagen blivit förstatligade.

Rätten till varumärken kommer att bli en stor puckel att ta sig över innan ett eventuellt handelsembargo släpps för många av de gamla familjerna har rätt starka åsikter i frågan...

Sedan är det ju också som Daniel säger att det är inarbetade nämn som rider på vågen av de ursprungliga kubanska märkena = gratis marknadsföring
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Nästan Kuba

Post by Daniel P »

Inte provat dem själv, men i Cigar Magazine vill jag minnas att någon Romeo y Julieta (någon belicoso eller så) som exempel i mängden fått riktigt bra betyg. Själv har jag undvikit icke-kubanska märken för att minska problemet med sammanblandning. Politiskt är jag för att de ursprungliga ägarna skulle (notera imperfektböjningen på ordet) ha fått rättigheterna - men nu när så många år har gått så tycker jag att det får förbli kubanska märken. För som Ouch nämner: Kan de inte stå på egna ben numera? Värdet av namnet (som de fått använda så många år) måste väl ändå varit kompensation nog för stölden på sätt och vis? :funderar2:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Nästan Kuba

Post by Ouch »

Den gamla konflikten om märkena känner jag väl till. Känner väl mest för att kubanerna skall få fullständiga internationella rättigheter till dessa varumärken. Men vad jag mest avsåg var de imitationer av Reservagördlar och dylikt som vissa tillverkare kör med. Jag tycker man går över en gräns där.
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Nästan Kuba

Post by hebbe72 »

Missförstod dig där lite i början.

Det där med att design på gördlar kopieras är en icke-fråga ör mig eftersom jag numera bara röker kubanskt om jag inte blir bjuden på nåt annat.

Tror jag har tre icke-kubaner kvar i skåpet och dem tänker jag ge bort till en god vän som tagit upp denna trevliga hobby.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Nästan Kuba

Post by Ouch »

Skall vi se om vi kan hitta bilder på look-alikes?
Post Reply