Att börja sitt samlande

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Snutti
Blivande hederssmålänning
Posts: 44
Joined: Tue 08 Mar 2016, 16:40
Location: Stockholm

Att börja sitt samlande

Post by Snutti »

Skulle vara roligt att veta hur ni började ert cigarrsamlande.

För mig började med att jag tidigare tjuvrökt cigaretter, kommit på att det var äckligt och hittade cigarrerna.

Läste på så mycket jag hann och köpte sedan en liten humidor (för ca 100 pinnar) och köpte sedan ett egenkomponerat "startpaket" enligt nedan:

Rafael Gonzalez Panetelas Extra
Fonseca Delicias
La Flor De Cano Selectos
H.Upmann Half Corona
Ramon Allones Small Club
Partagas Shorts
Por Laranga Petit Coronas
Montecristo No 4
Quai de Orsay Coronas
El rey del Mundo Choix Supreme
Cohiba Siglo I
Hoyo De Monterrey Hoyo Des Dieux
Partagas Serie D No. 4

Det gick dock fort vidare och en beställning på en 25 låda monte 4 och en 50 cab plpc är (förhoppningsvis) påväg hem för att fylla på en första plastidor!

En annan fråga (och kanske en ny tråd?) är vad jag fortsättningsvis bör göra för kompletterande beställningar för plastisorens utveckling!

Mvh/Snutti
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Att börja sitt samlande

Post by hebbe72 »

Det där låter som ett mycket genomtänkt startpaket. På det sättet kommer du att hitta dina smakpreferenser. Lita på dem.

Första lådköpen är ju också säkra kort. Har du möjlighet rekommenderar jag en cab Partagas shorts att lägga i plastidoren.

Gillar man långa och smala är PL montecarlos och La Gloria Cubana MdO #4 mina rekommendationer.

Att tänka på vid uppstart av plastidor: se till att den är lufttät. Börja inte med en för stor. En 70- liters låda där 2-3 lådor cigarrer ligger och skramlar i botten är inte bra för RH-stabiliteten.

Annars verkar du ha bra koll på läget :smoking:
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Att börja sitt samlande

Post by Ouch »

Tänk om jag varit så smart när jag började röka cigarr! Du har en utmärkt strategi, Snutti! :applad:

Hebbe uttrycker det väl när han säger att du skall lita på dina smakpreferenser. Det styr dina inköp åt rätt håll många gånger. Ett krux är dock att cigarrer ändrar karaktär i sin mognadsprocess. Om man endast köper och röker färska cigarrer så kan man ju inte veta om man tycker bättre om samma cigarr med ett antal års lagring. Där ligger ett av de stora dilemman man ställs inför när man skall få ihop en samling bra rökverk. Den strategi som många förespråkar är att köpa flera lådor av samma cigarr åt gången. Då kan man följa med under hela mognadsprocessen och det tycker jag är rätt kul. Dessutom ökar ju chansen att man har många kvar om de blivit bättre med lagring. Själv försöker jag att ligga några år före förbrukningen i mina inköp av favoritcigarrer som produceras idag.

Egentligen är det dock ganska enkelt; rök med måtta och köp ohämmat av bra cigarrer! Upptäcker du att du inte gillar en cigarr så finns det säkert någon annan som tycker om dem och vill ta över dem.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Att börja sitt samlande

Post by Ouch »

Om jag skulle svara på din första fråga, om hur det började med mitt cigarrsamlande, så var det rätt rörigt till att börja med. Mina första lådor var kubanska cigarrer; Cohiba, Saint Luis Rey etc. Det var dock många som vurmade för cigarrer från Honduras och Dominikanska republiken mm, och eftersom de var rätt mycket billigare så köpte jag många lådor för att prova olika sorter. Det slutade med att jag hade 6-7 jätteplastidorer fulla med allsköns cigarrer, många av dem icke-kubanska. Jag hade en förhoppning om att hitta en ideal kombination av lågt pris och god smak... :lmao:

I vilket fall kom jag ganska snart till insikt om att mina smakpreferenser definitivt låg åt kubanska cigarrer så jag sålde av med det mesta annat på ett bräde. Köpte bra garrar för pengarna och lade på så vis en grundplåt för ett cigarrförråd som passade mig bättre. Egentligen gillar jag inte ordet cigarrsamling eftersom jag röker ganska vilt av de cigarrer jag har. Det är mer som ett skafferi! :D

Jag gick från plastidorer och en bordshumidor till cigarrskåp, ännu större cigarrskåp och slutligen walk-in samt rökrum. Har det rätt bra nu...
User avatar
simpan
Feskarn
Posts: 207
Joined: Sun 14 Nov 2010, 16:04
Location: Gnosjö

Re: Att börja sitt samlande

Post by simpan »

Mitt cigarrpuffande började innan mitt samlande, brukade röka en Cleopatra Grenadie varje nyårsafton (trepack i en brun plastlåda har för mig att det fanns gröna också). Någon som kommer ihåg dom?
Mitt första lådköp var en låda RyJ Exhibicion no 4 och en låda Montecristo no 4, dessa köptes på Marci de Tabac (osäker på stavning) i Göteborg. Båda lådorna var från de svåra åren RyJ var bra men Monte fyrorna var ena riktiga trumpinnar, tyvärr har jag aldrig återvänt till dem men det ska ju vara bra cigarrer så jag får väl köpa en låda en vacker dag.
Nu köper jag mest lådor och endast kubanska, jag har ett lager kvar av cigarrer från andra länder jag håller på att göra slut på. Som många andra har jag fastnat för just kubanska cigarrer men de jag provat från andra länder har också varit bra och det är ju bra att prova lite olika så man vet vad som passar bäst.
Cigarrerna förvarar jag i plastidorer i källaren, jämnast temperatur där. Jag har två rökrum i källaren, ett med skinnsoffa och fåtöljer men oftast sitter jag i min snickarbod och puffar den kalla årstiden.
Kul tråd du startat Snutti, hoppas vi snart får se dig i Lungby :tummenupp:
"Jag tror det är möjligt -och tillrådligt- att göra blues av allting." Frank Morgan, altsaxofonist
Snutti
Blivande hederssmålänning
Posts: 44
Joined: Tue 08 Mar 2016, 16:40
Location: Stockholm

Re: Att börja sitt samlande

Post by Snutti »

Ja. Känns som att jag är inne på rätt spår. Går så jävla fort att bli biten av detta bara. Det faktum att man nu är sugen på allt, helst samtidigt, gör ju också att det blir rätt dyrt!:) men alla nöjen har väl en högre kostad i startskedet och sedan planar det ut? (Har förmodligen helt fel ;))

Om ni hade varit tvungna att börja från noll idag. Helt tom humidor, finns inte en pinne hemma. Hur skulle ni gjort då? :?:
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Att börja sitt samlande

Post by Daniel P »

Bra start Snutti, verkligen goda cigarrer i en hel drös du räknar upp. Dessutom komplement av lådköp av tämligen säkra kort.
Själv har jag varit öppen för cigarrer från hela världen från start, och inte brytt mig så mycket vad andra säger utan provat mig fram och provat massor (och skrivit jättemånga rescensioner (sök på 'mina kommentarer och betyg' vetja)) genom åren. Började -03 och har aldrig riktigt "samlat" eller haft någon tanke på att bygga för framtiden. Tur det kanske då smakpreferenserna förändras över åren.
Senaste åren har fokuset varit på kubanska cigarrer, men man får inte glömma att de trots sin höga status inte nödvändigtvis är de bästa för just dina smaklökar alla dagar i veckan. Man provar sig fram och finner favoriter då och då från lite varstans i världen. Costa Rica är enda landet i världen som jag definitvt skulle avråda från att handla cigarrer som har sitt ursprung från - de är verkligen ingen höjdare. CAO står högt på listan över "icke-kubaner", samt Toraño.
Men fokuset på cigarrer från Kuba har nu varit ganska stabilt då smaklökarna här gillar det, och det är kanske först numera som samlandet börjar bli intressant - både för man har funnit det man tror sig gilla bäst över tid och pga utvecklingen på Kuba troligen få priserna på cigarrer därifrån att öka i framtiden. Edicion Limata och Regionales är Kubas sätt att maximera sina inkomster, och utan krav på 'smaka-lika-över-tid', man tar helt enkelt vad man har (vilket ofta i dessa cigarrer är top notch) och kan sätta ihop serier som folk eftersträvar smakmässigt. Mitt råd är att börja med standardserierna så man lär sig märkenas storheter och profiler - de är så klart mer prisvärda också än specialarna.
Som alltid önskar jag kunna bygga på min samlade mängd cigarrer över tid, men är inte rik som ett troll i kombination med att jag gillar att puffa dem - så lagret är och förblir kanske nära noll. Förhoppningen är att kunna bygga lager över tid.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Snutti
Blivande hederssmålänning
Posts: 44
Joined: Tue 08 Mar 2016, 16:40
Location: Stockholm

Re: Att börja sitt samlande

Post by Snutti »

Mycket bra feedback. Stort tack för detta. Ska jobba för att hålla ett öppet sinne och helt enkelt röka så mycket jag hinner, känner för, har råd med och tycker är gott :smoking:

Samtidigt är min tanke att successivt köpa några lådor "klassiker" när andan faller på för att också kunna följa cigarrernas utveckling och försöka lära mig av det!

Jag ser en ljus tid framför mig! :readsmile:
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Att börja sitt samlande

Post by hebbe72 »

Ja den här hobbyn kan man gräva ner sig hur mycket som helst i. Att samla på sig lådor med standardpinnar ÄR en klok strategi. :fakta:

Dock vill jag nog hålla med Ouch i att jag inte ser min hobby som ett samlande. Mitt skåp är ett skafferi som jag vill ha så många valmöjligheter som möjligt att välja ifrån. :tummenupp:
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Att börja sitt samlande

Post by Ouch »

Om jag skulle från noll nu, vad skulle jag köpa?

• Cohiba Lanceros
• Montecristo Especial No.1
• H.Upmann Magnum 46
• Cohiba Coronas Especiales
• Montecristo No.1
• Partagas Shorts
• Partagas Lusitanias
• Partagas 8-9-8
• Ramon Allones Gigantes
• Ramon Allones Small Club Coronas
• Ramon Allones Specially Selected
• Bolivar Petit Coronas
• Saint Luis Rey Double Coronas
• Saint Luis Rey Serie A
• H.Upmann Petit Coronas
• H.Upmann Connoisseur No.1
Snutti
Blivande hederssmålänning
Posts: 44
Joined: Tue 08 Mar 2016, 16:40
Location: Stockholm

Re: Att börja sitt samlande

Post by Snutti »

En förkärlek för smalare och längre pinnar? :nickar:

Jäklar vad jag längtar tills våren kommer på riktigt med lite bättre puff-väder! :)
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Att börja sitt samlande

Post by Ouch »

Snutti wrote:En förkärlek för smalare och längre pinnar? :nickar:
Helt korrekt observerat. De tjocka cigarrerna har enligt min åsikt en mesigare karaktär medan smalare cigarrer får en större koncentration i smaken.
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Att börja sitt samlande

Post by hebbe72 »

Förvånad dock över att Por Larranaga inte plattsar på listan!

Men håller med att, om jag får välja, så tar jag hellre en långsmal än de modernare faconerna som mer påminner om åsne...ar :did-i-say-that:
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Snutti
Blivande hederssmålänning
Posts: 44
Joined: Tue 08 Mar 2016, 16:40
Location: Stockholm

Re: Att börja sitt samlande

Post by Snutti »

Edit: Ber om ursäkt. Har så många frågor och funderingar så det kan bli lite rörigt. Skapat en ny tråd för att hålla det renare och tydligare: Se viewtopic.php?f=2&t=965

On Topic:

Hur kommer det sig att ni började röka cigarr?
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Att börja sitt samlande

Post by Daniel P »

Snutti wrote:On Topic:

Hur kommer det sig att ni började röka cigarr?
Mitt svar på den frågan finns sist (iaf ännu) i denna tråd: viewtopic.php?f=2&t=86
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Att börja sitt samlande

Post by Ouch »

Min cigarrökning började med att jag helt enkelt var nyfiken på kubanska cigarrer. De hade ju ett rykte om sig...
Post Reply